Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

amazone77Jarig

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:35

ik knijp zachtjes de oortjes dicht en knip daarlangs de haartjes er af.......dus alleen het overtollige pluis. i

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:35

suus_Mette schreef:
Ik doe er helemaal niks aan, qua knippen. Vind die pluimpjes eigenlijk wel schattig staan :D Wel haal ik altijd de vieze stukjes eruit.

Hier ook

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:36

Zeker niet! Uitstekende plukken haal ik wel weg als we naar een show gaan, de rest mag gewoon blijven zitten. Het is een paard en zoals Arabesk zegt, geen poedel.
De haren zitten er niet voor niets en ik weet dat het, bij sommige stamboeken, zelfs verboden is om je paard met uitgeschoren oren etc. te showen.
Bijknippen is tot daar aan toen maar alle natuurlijk bescherming weghalen is belachelijk.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:43

Hm er zijn er toch nog wel veel die het dus echt weg scheren...
En ook aardig veel die alleen knippen gelukkig :D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:56

Sonja schreef:
Ik knip alleen de ver uitstekende plukken weg. Tastharen laat ik ook zitten. Zit er allemaal niet voor niets.

Same here. Ik vind uitgeschoren oren niet eens mooi. :o

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:11

Ik vind het wel mooi, maar doe het nooit. Mijn pony vind het helemaal niet fijn als ik bij haar oren bezig bent. Ze gaat dan schudden etc. Ik knijp de oortjes dicht, en knip wat eruit komt. Langs de randjes knip ik het bij, maar verder niet.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:15

Nee ik scheer de oren nooit,ten eerste omdat ik het niet mooi vind want de oren lijken 2x zo lang en ook om de rede dat er ongedierte in kan vliegen.
Wel knip ik de uitstekende haren langs het randje af.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:17

uitscheren nooit! Dan is inderdaad die bescherming weg, maar wel de plukken die (erg) uitsteken, voor het mooie.
Maar niks aan de binnenkant dus :n

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:20

Alles blijft bij mijn paardjes zitten waar het zit, alleen de onderkant van de staart wordt ingekort wanneer deze te lang wordt. Bij ons stamboek is het verboden om te knippen/scheren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:47

Ik scheer ook niets uit/af. Ik vind stoppelbaarden echt lelijk staan bij paarden.
Alleen de vettige plukken knip ik af, als het mag van hem.

Een meisje bij ons op stal heeft een paard die aan een oog blind is en zij knipte altijd zijn tastharen bij zijn mond weg. Nu doet ze het niet meer, nadat ik haar dus vertelde dat het voor haar paard "die al blind is aan een oog" wel een beetje sneu zou zijn zonder zijn voelsprieten.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:49

ik heb aangevinkt dat ik er helemaal niks aan doe. ze heeft ze niet voor niks, en het helpt mooi tegen de vliegen... ik heb alleen laatst het spinnenrag er uit gehaald... mevrouw had de stal schoongemaakt met haar oor leek wel ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:50

Ik scheer de oren uit, de baard weg, de tastharen kort ik in. De sokken scheer ik bij en de staart knip ik van onderen af. Vind het zelf ook helemaal niet erg, heb nog nooit een paard gezien die er problemen door kreeg. Als ik bezig was in het nadeel van mijn paard zou ik acuut stoppen, maar ik heb het idee dat hij het alleen maar fijn vind om die overtollige haren kwijt te raken, scheelt hem weer warmte.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:30

Ik knip alleen die vette pluizenbollen eruit :+.

Uit de gigantische manenbos van mijn paard moet ik ook weleens een klit knippen die ik er met geen mogelijkheid meer uit krijg. Verder scheer en knip ik nooit iets. Geen sokken, geen tastharen, niets. Ik vind het lelijk en geen enkel nut hebben.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:31

Nee ik knip alleen de uitstekende haren uit de oren. Dus oor 'dubbelvouwen' en dan de resterende haren eventjes netjes op maat knippen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:37

Ik knip alleen de grote haren eruit..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:46

Ik knijp het oor van mijn KWPNnertje dicht en knip alleen de overtollige haartjes er langs af. Uitscheren lijkt me helemaal niet prettig, zeker op zo'n dag met veel insecten.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:48

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:52

ik mag niet eens met een schaar bij zijn oren in de buurt komen, dus ik doe er niks aan

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:59

ik knip alleen overtollige plukjes weg.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:20

Overtollige plukjes knip ik weg door het oor dicht te knijpen. Langs het randje knip ik ook wat haar weg, omdat het anders net lijkt of ze aan een oor twee punten heeft.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:26

Het is een fjord (die van mij dan he! :P ), dus scheren en knippen is volledig overbodig. Zijn manen zijn ook lekker lang. Hoe 'natuurlijker' hoe beter, lekker ruig!! Natuurlijk haal ik wel de smurrie-stukjes eruit!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:26

Ik werk het oor een beetje bij, haal die vieze vette zwarte plukken eruit, en werk het zo bij dat het wel nog helemaal 'dicht' zit met haar, maar niet meer aan alle kanten naar buiten steekt etc.

Baardharen gaan er bij mij ook vanaf, behalve 's winters, na de keuring laat ik ze gewoon groeien (vanaf zaterdag dus).

Tastharen rond de neus blijven zitten, die zie je alleen als je ernaar kijkt. Rond haar ogen heb ik van de week eentje met de helft ingekort omdat hij 20 cm lang was (niet overdreven) maar verder knip ik er niets aan.

En een mooi koppie dat die van mij heeft!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:14

Nee, maar ik werk het bij door de uitstekende plukken bij te knippen. Paardje vind het ook helemaal niet erg.
Lange uitstekende baardharen knip ik ook vaak weg, verder laat ik alles zitten.

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:25

's Zomers scheer ik de oren uit en 's winters duw ik de oren tegen elkaar en scheer het haar eraf wat er uit steekt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:09

WildChild schreef:
Ik scheer de oren uit, de baard weg, de tastharen kort ik in. De sokken scheer ik bij en de staart knip ik van onderen af. Vind het zelf ook helemaal niet erg, heb nog nooit een paard gezien die er problemen door kreeg. Als ik bezig was in het nadeel van mijn paard zou ik acuut stoppen, maar ik heb het idee dat hij het alleen maar fijn vind om die overtollige haren kwijt te raken, scheelt hem weer warmte.

hm oke, maar geloof mij. Je doet je paard er echt geen plezier mee ;)