steigert en trekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: steigert en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:56

Een skup onder de kont op het juiste tijdstip doet wonderen. Een skup onder de kont op het verkeerde tijdstip geeft alleen maar onbegrip en verzet... Heb ook nooit problemen en hoef in de regel slechts 1 keer een skup onder de kont of een goede tik te geven.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:01

KiWiKo schreef:
nee ik zeg gooi het ding in de opfok en ga in de leer bij een fokker (eerste advies) ......... tweede advies was er iemand bijhalen met verstand van zaken............ en ts ziet in beide van die oplosisingen niks.....

dus dan zeg ik hoe ik zou reageren als zo een puistenkop tegenover mij zich zo zou gedragen..........

wel beter lezen hoor, dit verstoord de communicatie nogal!

Mooi woord, "Communicatie".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:02

nog wat zinnigs te melden?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:05

Kiwiko heeft tot op zekere hoogte helemaal gelijk. Dit probleem had eerder aangepakt moeten worden. Eigenlijk nog voor het een probleem werd. Maar helaas is jouw vriendin blijkbaar niet in staat geweest dit vroeg genoeg te herkennen. Erg jammer. Helemaal als ze al zo lang paarden heeft. Maar ze is geen uitzondering. Ik kom dit best vaak tegen.

Maar wat kun je er aan doen?

Ten eerste heel erg duidelijk zijn tegen het beestje. Vergeet het knuffelen aan de lijn maar even. Je moet het dier niet beschouwen als knuffel. Maar als paard.

Ik raad aan om een lang (minimaal 3 meter maar liever 5) katoenen touw te gebruiken aan een standaard stalhalstertje. Ook raad ik aan een lange rijzweep mee te nemen.
Het eerste dat je het paardje gaat leren is afstand houden. Het moet met de schouder minimaal een pas schuin achter de begeleider lopen.Het paardje mag absoluut niet verder naar voren komen. Doet het dit wel dan word het met een slinger aan het touw en eventueel een tik op de borst terug gestuurd. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben dan kun je simpelweg omdraaien zodat het paardje weer achter je loopt. Draai daarna eventueel nog weer bij om de juiste richting op te gaan. Blijf dit herhalen tot het paard de juiste afstand bewaard. Mocht het paardje bijvoorbeeld in de schouder willen bijten leer het dan om nog meer afstand te houden.
In het geval het paardje stijgert is het helemaal belangrijk om afstand te bewaren. Stijgeren leren ze normaal gesproken vanzelf af maar de manier waarop kun je wel goed beinvloeden. Hierbij geld nogmaals dat afstand het belangrijkste is. Met de juiste afstand kan het paard immers geen schade doen. Leer het paardje dat het met stijgeren niet van de plek af mag komen. Dit kan heel simpel door een flinke zwiep met het touw te geven of het desnoods naar de zijkant om te trekken. Op beide manieren verstoor je de balans en zal het dier weer naar de grond komen. Staat het op de grond laat dan direct het touw doorhangen en neem een ontspannen houding aan. Pas als het paardje weer goed rustig op 4 benen staat ga je weer lopen. Mocht het te gestrest zijn ga dan geen poging doen netjes rechtuit te lopen. Maar zet het dier op een kleine volte om je heen. Dan heb je veel meer controle. Laat het rustig doorlopen tot het weer gekalmeert is.
Ook als het paardje zich probeert los te trekken zorg je dat je het uit evenwicht haalt. Dit kun je doen door direct een scherpe bocht de andere kant uit te maken. Deze bocht kun je laten volgen door het rond sturen om je heen. Je hebt dan je zicht op het paardje en kunt ingrijpen zodra het weer weg begint te kijken (gevolgt door trekken).

Nog iets over stijgeren; het wil wel eens helpen om het paardje bewust te maken van de nadelen van stijgeren. Dit zijn het eerder genoemde balans probleem. Maar ook de zwakke plek die het dier gemakkelijk berijkbaar maakt door te stijgeren. Deze zwakke plek is de buik. Wolfen (en wolfachtigen) vallen juist dit deel van het prooidier aan. Maak het paardje hierop atent door het met de zweep een klein tikje op de buik te geven. Juist, klein tikje en dus geen afranseling! Het is slechts om een zwakte aan te geven. Niet om af te straffen.

Al deze dingen kunnen je helpen als je maar in kunt schatten wanneer het paardje iets gaan doen. Dit kun je alleen maar leren door te kijken, te voelen en te horen. Zorg dat je veel tijd door brengt tussen de paarden. Desnoods zoals Kiwiko zegt door bij een fokker te gaan helpen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:06

tinaaz schreef:
paard gewoon heel vriendelijk over de kop trekken in de bak ofzo.. :D
dat werkt het beste, JIJ bent de baas!! je laat je toch niet koeieneren door zo'n puber!!

wij hadden vorig jaar ook zo'n dier, heel lief verder, maar alsie het dan in zn kop kreeg.. trekken en trappen en dom doen...
nou hij heeft 2x op zn rug gelegen in de bak, en was als een lammetje!! :Y)
beetje aanpakken die jonge dieren, dan heb je er een heel leven plezier van!

presies! gewoon heel duidelijk zijn! nee is ook nee en ja is ja! niet goed schiks dan maar kwaatschiks!.
ik heb zo van een paard kan krijgen wat hij zelf wil. doet hij achterlijk. doe ik ook achterlijk. is hij lief ben ik dat ook!
zo gaat dat in de kudde ook!! denkje dat als zon jaarling een trap geeft naar een ander paard in het land, dat hij er geen terug krijgt???
tuurlijk wel! en het zelfde met steigeren, ik zou hem ook omtrekken. daar leren ze mooi van. is mijn ervaring.
jij moet boven het veulen komen te staan, anders gaat er iets goed mis met de opvoeding later,

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:08

er vroeg iemand hoe ze voor de rest was,

als ze gwn vast staat staat ze rustig,ze geeft haar voetjes geod,borstelen laat ze ook allemaal toe,ze laat haaar stalband makelijk aan doen, bij de dierenarts heeft ze geen probleem, hoefsmid is er nog niet bij geweest die komt volgende week zee ze.

ze wilt berijken dat ze mooi mee loopt, ze heeft contact met iemand opgenomen die parrelie lessen geeft maar die kan maar eind volgende maand komen dus daar heeft ze al een afspraak mee. maar onder tss zoekt ze nog achter een oplossing voor in de tss tijd, die persoon komt dan ook kijken hoe zij er mee omgaat met dit soort gedrag en kan dan ook bij schaven, mar zoals ik al zeg het is eind volgende maand en nog een eindje.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:13

KiWiKo schreef:
nog wat zinnigs te melden?

Ik hou me wel afzijdig uit dit topic, als 40 jarigen zo onvolwassen gaan doen zou ik zeggen: zoek het lekker uit.
Jammer hoor.

Ts wens je vriendin succes, hoop dat ze er uit komt.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:14

Malenka :

bedankt voor je uitleg, ik heb het haar alvast doorgestuurt in een mail.

om ff op je 1ste vraag (is eigenlijk geen vraag) te antwoorden dat het vroeger kon beholpen zijn , ze heeft der paardje nog maar van juli (vorige maand)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:17

De tip van Malenka is trouwens wel een hele goeie, ken hem zelf ook. Proberen zeker waard!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:19

Wellicht dat de vorige eigenaar dan al niet consequent genoeg geweest is. Helaas behandelen veel mensen veulens als knuffelbeesten. Maar wat hier precies aan de hand is weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat dit soort zaken zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Wat dat betreft is het erg goed dat jouw vriendin zo snel al hulp zoekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:49

orpha_star schreef:
er vroeg iemand hoe ze voor de rest was,

als ze gwn vast staat staat ze rustig,ze geeft haar voetjes geod,borstelen laat ze ook allemaal toe,ze laat haaar stalband makelijk aan doen, bij de dierenarts heeft ze geen probleem, hoefsmid is er nog niet bij geweest die komt volgende week zee ze.

ze wilt berijken dat ze mooi mee loopt, ze heeft contact met iemand opgenomen die parrelie lessen geeft maar die kan maar eind volgende maand komen dus daar heeft ze al een afspraak mee. maar onder tss zoekt ze nog achter een oplossing voor in de tss tijd, die persoon komt dan ook kijken hoe zij er mee omgaat met dit soort gedrag en kan dan ook bij schaven, mar zoals ik al zeg het is eind volgende maand en nog een eindje.

Dus het probleem is eigenlijk dat ze zich soms losrukt en soms gaat stijgeren? En dit doet ze in het weiland als je vriendin met haar loopt?

Ik vind het 'probleem' niet zo ernstig. :(:) Komt wel weer goed met zo'n puber.. Wel consequent zijn nu! Oefenen met lopen. Kleine stukjes, niet te lang en beloon het goede gedrag. Geef d'r niet de kans te ontsnappen. Dat doe je door de oefeningen/wandelingen kort (en dus leuk!) te houden. Zorg dat haar schouder niet voorbij de persoon komt die haar leidt. Is de schouder van een paard eenmaal voor je uit dan kan ze veel makkelijker vanuit het niets ineens weg sprinten. Wees haar dus voor! Zet haar weer een stapje terug of maak een bocht zodat ze weer achter je loopt. De kunst is dus er voor te zorgen dat het wegrennen niet meer gebeurd, dus heel goed opletten! Zorg dat je snel genoeg bent om haar nog te kunnen corrigeren dmv een flinke ruk aan het touw. Eventueel kun je er voor kiezen het halstertouw over de neus te halen zodat je net even wat meer te vertellen hebt. Als het je een keer (of een paar keer bij een koppig paard) gelukt is haar er van te weerhouden om weg te rennen dan is de lol er vanzelf vanaf. Dan geeft ze het wel op.

Wat betreft het strijgeren.. Zolang het niet tegen jouw of je vriendin gericht is zou ik er niet zoveel aandacht aanschenken. Houdt het paard in beweging dan heeft ze geen tijd om te stijgeren. Doet ze het toch dan zou ik het negeren en doorgaan met mijn oefening. Zorg dat je elke keer dat je oefent op een goed moment afsluit. (dus mens en paard beide met een tevreden gevoel) Belonen en dan stoppen.

Je kan ook gewoon nog een maandje wachten en dan met de trainer gaan oefenen. In principe heb je met een jaarling nog alle tijd natuurlijk! Dus houdt het leuk en positief! Dat is mijn ervaring en dat wil ik je wel als tip meegeven. En denk er aan, niet te lang doorgaan. Als het paard het goed doet dan is het ook goed. Belonen en stoppen is heel belangrijk in het leerproces.

Succes! (voor je vriendin dan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:20

Eentje die steigert waar ik naast sta, krijgt een mep over zijn poten of tegen zijn buik en een beste ook, is ie helemaal gek geworden. Geen ruimte voor vriendelijk terechtzetten, dat mag niet, punt.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 00:38

wat hebben somige met slaan?dat haalt niks uit word alleen maar erger,heb zelf 1 die zo opgevoed was bij de vorige eigenaar je moest eens weten hoelang wij mogen werken hebben voor zn vertrouwen te winnen.en het is er nog niet uit he.en zal een liteken blijven(en nu is hij nog maar 1.5j ), dus aub komt niet meer met zulke dingen af

alvast al bedankt : Jessix en Malenka
heb het al doorgestuurt naar mijn vriendin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:45

Een corrigerende tik op het juiste tijdstip is niet erg. Je moet niet wachten tot ie met beide voorpoten weer op de grond staat. Steigeren waar ik bij sta, accepteer ik gewoonweg niet. Ik ben niet iemand die om elk wissewasje mijn paard slaat, maar sommige dingen zijn nu eenmaal te gevaarlijk als ik er naast sta en dan ben ik direct en geef ik een goede tik op het juiste moment en vaak doen ze het er daarna niet meer en krijg je geen langdurend drama er mee.
Hoe wil jij het dan doen?

Voor het losrukken, meer bochtjes lopen, ze moet haar aandacht bij jou houden, geen tijd geven om aan andere dingen te denken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:54

Zoals gezegd, een goed-getimede mep word door het paard prima begrepen, en de meesten hebben er dan ook maar 1 nodig en weten dan hun plaats, zonder dat ze er een trauma of zo aan overhouden. Sterker nog, je krijgt er vaak een heel fijn paard door dat z'n grenzen kent.

Een fout-getimede mep is zinloos en word niet begrepen door het paard, die daardoor inderdaad angstig en geintimideerd kan worden met alle gevolgen van dien. Fout-getimede meppen/trappen worden vaak eindeloos herhaald waardoor de schade alleen maar groter wordt.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:24

Een gerechtigd tikje kan heus geen kwaad, maar en zijn verschillende gradaties in paarden slaan.. Heeft ze wel eens een hengstenketting overwogen? En misschien, als het haar eerste veulen is, is het verstandig om er wat proffesionele hulp bij te vragen, of in ieder geval iemand die veel ervaring heeft met veulens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:31

orpha_star schreef:
wat hebben somige met slaan?dat haalt niks uit word alleen maar erger,heb zelf 1 die zo opgevoed was bij de vorige eigenaar je moest eens weten hoelang wij mogen werken hebben voor zn vertrouwen te winnen.en het is er nog niet uit he.en zal een liteken blijven(en nu is hij nog maar 1.5j ), dus aub komt niet meer met zulke dingen af

Je moet ook niet zomaar slaan ;)
En je hoeft hem ook echt niet bont en blauw te meppen, gewoon één keer een tik op de hals/schouder als hij zich misdraagt. Met lieve woordjes ga je dit namelijk niet oplossen. Je kan beter één keer optreden dan nog weken doormodderen en steeds minder gezag krijgen.

Hoe denk je dat paarden dit onderling oplossen als een jong beest zich niet gedraagt tegenover de leider in de kudde?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:42

Heb zelf ook een Shethengstje van 2 jaar en die is me toch ook een paar keren brutaal geweest..! En nu overigens nogsteeds! Gewoon op de juiste timing flink aanpakken. Paarden onderling in de kudde zijn ook echt niet altijd poeslief hoor, we hebben hem zelf hier bij 3 anderen instaan en de Shet is één keer zo hard gebeten dat hij van onderdanigheid plat ging liggen. Hij is zelfs al een keer een flinke hoogte door de lucht gevlogen omdat hij 'de baas' probeerde te dekken. Nou, dat bedenkt 'ie zicht nog wel een keer hoor! :j

Goed dat je je paard beloont wanneer 'ie weer braaf is. Misschien alleen 't snoepje achterwege laten?
('tis maar een idee, misschien werkt het juist wel erg goed :) ) Er zijn ook paarden die dit gedrag vertonen
omdat ze natijd wat lekkers krijgen als ze zich weer gedragen ;) Écht duidelijk zijn met zo'n kleine vlegel,
haha, als ik even niet duidelijk of streng genoeg ben, nou, dan heb ik mijn PiranhaShet in mijn bil hangen! _O-

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:49

Nou sorry hoor..

Ik zal nou vast wel weer gezeik krijgen omdat ik 13 ben ookal heb ik ervaringen met (shet)hengstjes, maar toch zeg ik even wat ik wil zeggen:

Van een goede tik op het juiste moment raken paarden hun zelfvertrouwen écht niet kwijt. Kom nou toch. Je laat je paard toch niet zomaar stijgeren. Wat moet je dan doen? "Nee paardlief, stijgeren is niet zo netjes hoor. Dat moet je niet doen"

Mijn advies: een goede tik met de juiste timing kan echt niet kwaad. Je paard moet respect voor jou hebben, en jij voor je paard. Jou vriendin heeft wel respect voor het paard, maar hij niet voor haar.

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:19

idd
aan de opmerkingen van bv matsje malenka en jessix heb je wat. Zo heb ik m'n veulen ook opgevoed en dat is altijd een lief, respectvol paard gebleven.
Succes!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:24

orpha_star schreef:

Slaan houd niet in ; tot bloedens toe meppen ;) Een correcte tik op het juiste moment is voldoende.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:30

Ik kreeg via PB een ontzettend goede tip om een jong paard mee te laten lopen aan het halster:

"Sindsdien loop ik (ook buiten) voorop en zij ongeveer een meter schuin achter mij (links en rechts). Als ze dan gaat springen, springt ze niet boven op mij, als ze schrikt springt ze me niet op de voeten maar krijgt ze zelfs meer ruimte om te onderzoeken. En heel belangrijk als ze mij voorbij loopt om wat voor reden dan ook stop ik meteen met lopen en moet ze een rondje om mij heen lopen. Als zij dan op het verste punt acht mij is loop ik weer verder. 3x en ze wist precies wat de bedoeling was. Het komt alleen nog terug tijdens een wandeling als ze ergens van schrikt en een klein spurtje trekt, om mij heen en achter mij blijven."

Dus eigenlijk zal irritatie aan het feit dat de kunsten die het paard maakt, niets uithalen doordat de mens eigenlijk te koppig is tegenover het paard. Zal het paard uiteindelijk 'opgeven' en luisteren. Op het moment dat de mens hier uitbundig blij over reageerd/voelt (paarden voelen ook blijdschap aan) zal het paard ook vrolijker worden. Hier gaat wel een tijd en geduld insteken denk ik, ik zal eerlijk zeggen dat ik hier ook mee bezig ben en het gaat steeds beter :D Alleen die van mij loopt wel mee en stijgert niet...:= Het enige wat ze doet is mij voorttrekken als ze haar stal weer ruikt/ maatje ziet. Dus deze manier ga ik zeker proberen!

Natuurlijk ook wel eens een tik verkocht maar daar had ze lak aan, dus nu op de NH manier of eigenlijk de "koppigemensmanier". :')

Suc-6!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:13

mamakaren schreef:
idd
aan de opmerkingen van bv matsje malenka en jessix heb je wat. Zo heb ik m'n veulen ook opgevoed en dat is altijd een lief, respectvol paard gebleven.
Succes!

En daar houden we van!

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:20

ik heb 2 jaarlingen he de 1ne van der 5 maand toen ze van de moeder weg was (wel een haf kan er mss ook toe doen) heb ik nog nooit een tik moeten geven,juist een snok aan haar koort. onze welsh die sloeg ook in begin en kapte en zo hebben we ook nooit een tik gegeven,en nu kan je der alles mee doen dat hebben wij opgelost door als hij dit deed naar om toe te stappen en tonen dat we niet bang waren(wel geen vreemde) hij laat zich zelf door een klein kind borstelen.maja kga daar niet verder meer op in gaan want heb het al genoeg gezegt.

maar swat heb nog geen antw. had van mijn vriendin heb haar alles al doorgestuurt.
ze had me wel nog laten weten dat eind september iemand kan komen om te begeleiden in grondwerk maarja is nog een grote maand dusja.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:34

Als ze het heeft geprobeerd, laat ons even weten of het wat heeft geholpen!