Halster aandoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:13

Icoon_tje schreef:
Slachthuis? Is dat niet overdreven?
Ik krijg ook nog veel tips van een andere vrouw (zij heeft een fokkerij). En dus al véél veulentjes mak gemaakt. Ik vraag dus ook raad aan haar. In de toekomst zal ze mij misschien ook wel helpen met de grotere en belangrijkere zaken...

Onthoud een ding: het paard is van een ander.
Als jij er tijd in steekt, is dat voor die ander. Hij gaat er uiteindelijk van profiteren, niet jij. Of als er ruzie van komen gaat, is dat omdat jij fouten hebt gemaakt.
Als jij je nek breekt op een paard dat van een ander, is dat jou nek.
Als de eigenaar het dier gaat verkopen, en jij er op dat moment de middelen niet voor hebt, is het geld voor hem. Jij gaat er geen cent van zien.
De ervaring die je opdoet, is marginaal, vergeleken bij de tijd die je er insteekt.
Investeer in een eigen paard, doe ervaring op met een eigen paard, riskeer je leven - als je dat al wilt - voor je eigen paard. En niet die van een ander.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:17

Cassidy schreef:
Icoon_tje schreef:
Slachthuis? Is dat niet overdreven?
Ik krijg ook nog veel tips van een andere vrouw (zij heeft een fokkerij). En dus al véél veulentjes mak gemaakt. Ik vraag dus ook raad aan haar. In de toekomst zal ze mij misschien ook wel helpen met de grotere en belangrijkere zaken...

Onthoud een ding: het paard is van een ander.
Als jij er tijd in steekt, is dat voor die ander. Hij gaat er uiteindelijk van profiteren, niet jij. Of als er ruzie van komen gaat, is dat omdat jij fouten hebt gemaakt.
Als jij je nek breekt op een paard dat van een ander, is dat jou nek.
Als de eigenaar het dier gaat verkopen, en jij er op dat moment de middelen niet voor hebt, is het geld voor hem. Jij gaat er geen cent van zien.
De ervaring die je opdoet, is marginaal, vergeleken bij de tijd die je er insteekt.
Investeer in een eigen paard, doe ervaring op met een eigen paard, riskeer je leven - als je dat al wilt - voor je eigen paard. En niet die van een ander.

ze kan bv geen paard krijgen ofzo van der ouder, of niet genoeg geld dat weet je hele maal niet.
er zijn zo veel mensen met een verzorg paard waarom niet? zolang ze er plezier in heeft en heel graag doet.
want een eigen paard kost heel veel geld,en bij een verzorg paard moet je meestel niet zoveel betalen of helemaal niet.(heb daar eigenlijk niet zo veel ervaring mee met verzorg paarden)

Cassidy

Re: Halster aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:20

Ik snap de redenen wel waarom iemand een verzorgpaard neemt. Maar met een paard van een ander dat nog opgevoed moet worden zou ik uitkijken. Je kon weleens voor grotere problemen komen te staan dan je had voorzien.

En geen enkel paard, nogmaals geen enkel paard is het waard om voor je leven lang in een rolstoel te belanden. Niet een paard van jezelf, en al helemaal niet die van een ander.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:26

Bovendien gaat het hier niet om een lief klein veulentje maar om een jaarling. Dat vraagt nog meer inzicht en overwicht dan een veulen, juist omdat ze blijkbaar als veulen weinig opvoeding heeft gehad. Jaarlingen zijn naarlingen, het wordt niet voor niets gezegd.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:33

Kendra schreef:
Bovendien gaat het hier niet om een lief klein veulentje maar om een jaarling. Dat vraagt nog meer inzicht en overwicht dan een veulen, juist omdat ze blijkbaar als veulen weinig opvoeding heeft gehad. Jaarlingen zijn naarlingen, het wordt niet voor niets gezegd.

ja idd word gezegt.
maar ik denk als je het vertrouwen kan winnen en alles rustig aandoet dat het wel lukt.

en persoonlijk dat jaarlingen naarlingen zijn vind ik dit eigenlijk niet, alle heb ik nog niet ondervonden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:55

Soms is rustig aan doen juist het verkeerde wat je kunt doen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zoals ik op grond van de eerdere beschrijvingen van de TS dit paardje inschat, moet er even heel hard ingegrepen worden om erger te voorkomen.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Anders komen er gegarandeerd brokken van!

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:00

Cassidy schreef:
Soms is rustig aan doen juist het verkeerde wat je kunt doen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zoals ik op grond van de eerdere beschrijvingen van de TS dit paardje inschat, moet er even heel hard ingegrepen worden om erger te voorkomen.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Anders komen er gegarandeerd brokken van!

paard kan bij de vorige eigenaar iets naars tegen gekomen zijn ook en dan vind ik het persoonlijk verkeert om hard in te grijpen (daar ben ik al zowie zo niet voor) en de vorige eigenaar gaat het niet altijd vertellen ook.

als je het zacht doet en toch je grenzen stelt kan het best de mijne heb ik ook zo opgevoed en mn hengst (onder tss ruin) heropgevoed,alle heropgevoed is een groot woord maar moest trg leren wennen aan de mensen enzo, bij dit dier kan dit juist het zelfde zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:15

Geen enkel dier is hetzelfde, dus geen enkele aanpak is hetzelfde. En op het moment dat het gevaarlijk wordt (en die indruk krijg ik een beetje) dan moet je ingrijpen. In een intensie die het paard begrijpt. Want iedere aanwijzing die niet aankomt, is een aanwijzing die je niet hoeft te geven. Daar stompt een paard alleen maar van af.

Wat ik uit de berichten van de ts opmaak, is dat het paard te lang zijn eigen gang heeft kunnen gaan. Het paard bepaalt wat er gaat gebeuren, en niet de ts. En dat kan heel gevaarlijk worden.

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 09:36

Euhm, ik vind dat je nogal kwaad overkomt Cassidy? Het is geen bedoeling om ruzie te maken in dit topic! Ik vroeg eigenlijk gewoon wat tips... Ik weet dat het gevaren kan inhouden! Daarvoor ben ik ook op mijn hoede!

@ orpha_star: Ik denk dat er al vertrouwen is hoor, zeker voor 85%. Als ze me ziet komt ze steeds aangelopen. Soms hinnikt ze zelfs al :)... Ze komt dan, zolang ik daar ben, steeds met me knuffelen enz, ze is wel heel lief... Maar moeten we ook niet een beetje uitgaan van het paard? Wat zouden we zelf doen als we ineens vasthangen aan een touw? Ik ga ook wat uit van het paard, dus ik weet dat ze angstig kunnen reageren dus doe alles liever rustig. Als ze te ver gaat laat ik het natuurlijk ook wel merken....

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:38

Die van mij was het na een bezoek aan de kliniek zat! ik deed een stukje wortel tussen zijn neusriem en daar trapte hij in. Nu heeft hij zijn vliegenmasker op dus pak ik hem daaraan en doe ik het halster om en beloon ik hem (zachte klopjes op de hals) zodat hij weet dat hij goed zit!

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 09:42

Ja dat doe ik momenteel ook. Ik steek er een worteltje tussen en doe het halster dan verder aan. En voorlopig lukt dit. Soms loopt ze naar achter, maar ze komt dan zelf weer terug :)... Hopelijk gaat het naar de toekomst toe beter. Denken jullie dat ik het iedere dag aan en uit moet doen? Of wekelijks eens oefenen?

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:38

ik zou hem gwn aanlaten,en erna met en stalbnd erover oefenen.hebben we met de onze ook gedaan en na een week alle beetje langer kon die zonder stalband al op de weide dus.. veel kwaat kan het niet want iederpaard bij ons heeft hun stalband aan op de weide

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:28

Ja ik weet het. Bij di eigenaar heeft de andere merrie haar halster ook steeds aan...

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:33

aan, mja somige maaken daar een drama van als ze met stalband op de weide gaan dusje.
ik zou het met 2 proberen 1iemand die een emmer eten vast houde,met het gat voor de neus erron en de andere die de 2 uiteinden vast houd on de stalband vast te doen, of voor over de oortjes te doen, ik denk dat dit laatste makelijker gaat zijn, ze gaat mss wel weglopen maar dan heeft ze hem toch al aan,zn wnr ze rustiger is het sluitingkje vast doen.mja kan zijn dat ze mss bang is van dat gerinkel ofzo (van het ringetje dat geluid maakt) dat had de onze ook en wij hebben eerst een touwhalster aangekregen en erna een gwne stalband mss dat je het zo ook eens kan proberen. maar met een touwhalster zou ik nu niet op de weide laten lopen,er dan direct wnr ze rustiger is de andere stalband erover en touwhalster los

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:34

Het moeilijkste moment is het op- en afdoen van het halster. Als ze het eenmaal omhebben voelen ze er niets meer van. Dat is hetzelfde als dat wij een horloge dragen, dat voelen wij ook niet meer. Ik zou dagelijks oefenen, van een keer in de week of in de maand leert het paard niets. En als je het tot nog toe met een wortel kunt oplossen moet je daar gebruik van blijven maken.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:36

ja of mee een wortel maar als ze de stalband aan heeft zou ik dagelijks met een 2de stalband werken dat ze zo de bewegingen gewoon word dan heeft ze haar dan toch al vast en kan minder snel gaan vluchten,zo heeft de onze het ook geleert

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:06

Ja ik ga het voorlopig even zo proberen. Bedankt voor de tips :)