Koudbloed als eerste paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:17

Juliette86 schreef:
Annabella schreef:
Dus het wordt 1 groot drama, ik heb dit al zo vaak gezien.

Net zoals er velen zijn die angst hebben gekregen, omdat hun paard te temperamentvol bleek te zijn.

Omdat het paard te sterk werd?

Je kunt natuurlijk uit iedere tekst wel een regel halen en deze anders redeneren.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:18

@ shattered tegen wie heb je het?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:19

Annabella schreef:
Wat ik nog even wil toevoegen,
Er zijn natuurlijk ook mensen die niets vragen van een paard, rondje hobbelen, en noemen dat rijden. Dan is een paard al snel braaf.
Maar wil je toch even wat meer uit je paard halen, hindernisje pakken, zijwaarts, verzameld laten lopen of gewoon een nette houding dan is dat een stuk makkelijker bij een warmbloed.
een Koudbloed is liever lui dan moe.

En dat liever lui dan moe geeft wel een stuk meer veiligheid.
Geen aan de haal gaan capriolen bij een niet nader te vinden spook bij B
Geen paarden die steigeren door net teveel hand.
Of paarden die 4 kant in de lucht bokken door een wapperend been, hoogstens eens als een tank naar de eerste de beste grasspriet gaan terwijl net de grootse maiskneuzer passeert en deze met een draaiend oor word waargenomen..

(beetje overdreven geschreven)

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:19

Ik ben het helemaal eens met Minka, als je weinig ervaring heb met paarden, is er bijna geen paard geschikt.

Ik heb zelf een fjord, een schat van een beest, en met poetsen en tutten zou ze ideaal zijn voor kinderen, maar verder niet. Als ze ermee gaan lopen, gaat ze heen waar ze zelf wil en met rijden al helemaal.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:20

Annabella schreef:
@ shattered tegen wie heb je het?

Tegen de Topicstarter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:32

Het probleem is dat mensen te overhaast een paard kopen. Zo van; 'O, die ziet er leuk uit, die wil ik!' En dan zonder van tevoren veel informatie te lezen, zonder zich te verdiepen in een bepaald ras wordt dan snel even een paard gekocht.
Die tinker 'met de mooie, lange manen' wordt dan op een manege neergegooid, waar hij direct 4 kilo brok krijgt en dag en nacht op stal blijft.. Sja, en dan beginnen de eerste problemen al. Tinklief wordt vervelend, gaat bokken en staken.. Dan komt er zo'n paardenmeisje langs, die al 100 jaar ervaring heeft met arabieren.. "Die moet je even goed aanpakken".. en voila, daar heb je probleem 2. Tinklief gaat nog harder rennen of staken, en begint te steigeren. Vervolgens krijgt hij de stempel 'lompe rotknol'..
Paardje gaat mensen steeds minder vertrouwen, gaat meer en meer trucs bedenken om onder het werk uit te komen, en met een beetje pech wordt ie ook nog eens ziek door het verkeerde voer..
En even later wordt ie weer doorverkocht.
Nou ja, zo gaat het gelukkig niet altijd, maar ik ken wel meerdere van deze scenario's.

Niet alleen bij koudbloeden trouwens, ook volbloeden zijn niet echt goede paarden voor de echte beginners zonder goede begeleiding. Alleen is die begeleiding makkelijker te vinden, omdat er zo veel mensen zijn met volbloeden.

En dat allemaal kan voorkomen worden als mensen van tevoren:
* goede voerschema's opzoeken voor het ras
* iemand met ervaring met het ras zoeken om te helpen
* het karakter van een paard leren begrijpen
* zich beter inlezen in de leefomstandigheden van een paard.. zeker tinkers hebben gewoon véél weidegang nodig, zet je die 24/7 in een stal dan kwijnen ze weg

In dat geval kunnen tinkers ook prima beginners paardjes zijn. Als je maar goede begeleiding hebt, en leert om consequent en eerlijk te zijn.

Mijn tinker was ook mijn eerste paard, en ik had zeker 6 jaar niet gereden voordat ik hem kocht. Het was echt een ontzettend moeilijk paard (en nog steeds), maar ik heb er nooit echt grote problemen mee gehad :) Ik had begeleiding, en (oa via bokt) al heel veel info opgezocht.

vencedor

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:34

Ik heb zelf geen koudbloed gehad wel gereden voor iemand anders ;). Dus ik weet wel waarover ik het heb want dit was absoluut geen gemakkelijk jongen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:38

MysticTinker schreef:
Het probleem is dat mensen te overhaast een paard kopen. Zo van; 'O, die ziet er leuk uit, die wil ik!' En dan zonder van tevoren veel informatie te lezen, zonder zich te verdiepen in een bepaald ras wordt dan snel even een paard gekocht.
Het mooi gelijnde zwarte sportpaard 'met de mooie, lange benen en uiteraard een best papier van Jazz x gribaldi wordt dan op een manege neergegooid, waar hij direct 6 kilo sportbrok krijgt en dag en nacht op stal blijft.. Sja, en dan beginnen de eerste problemen al. sport[paard wordt vervelend, gaat bokken en staken.. Dan komt er zo'n pennie langs, die al 100 jaar ervaring heeft met sportpaarden..op de manege "Die moet je even goed aanpakken, maar heeft nog nooit een jazz van dichtbij gezien".. en voila, daar heb je probleem 2. Sportpaard word bang gaat nog harder rennen of staken, en begint te steigeren. Vervolgens krijgt hij de stempel rillerige zenuw jazz.'..
Paardje gaat mensen steeds minder vertrouwen, gaat meer en meer trucs bedenken om onder het werk uit te komen, en met een beetje pech wordt ie ook nog eens ziek door het verkeerde voer..
Nou ja, zo gaat het gelukkig niet altijd, maar ik ken wel meerdere van deze scenario's.

.

Ik heb even je berichtje aangepast. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:40

Annabella schreef:
Juliette86 schreef:
Net zoals er velen zijn die angst hebben gekregen, omdat hun paard te temperamentvol bleek te zijn.

Omdat het paard te sterk werd?

Je kunt natuurlijk uit iedere tekst wel een regel halen en deze anders redeneren.

Uh pardon? Jij zegt dat het fout gaat, omdat jij het al zo vaak gezien hebt. Nou ik heb meer mensen gezien die niet meer op hun paard durven te kruipen omdat die te fel cq neurotisch waren. Mensen met een koudbloed kunnen vaak wel met enig gevoel voor humor naar de acties van hun paard kijken. Daarnaast ergert de omgeving zich vaker aan het gedrag van het paard dan de eigenaar zelf ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:43

vorame schreef:
En dat liever lui dan moe geeft wel een stuk meer veiligheid.
Geen aan de haal gaan capriolen bij een niet nader te vinden spook bij B
Geen paarden die steigeren door net teveel hand.
Of paarden die 4 kant in de lucht bokken door een wapperend been, hoogstens eens als een tank naar de eerste de beste grasspriet gaan terwijl net de grootse maiskneuzer passeert en deze met een draaiend oor word waargenomen..

(beetje overdreven geschreven)

Ookal overdrijf je het, Goldy haalt echt alles uit bij een (beginnende) ruiter wat jij typt :+.. Bij een bakspook is ze weg, en stopt ze echt niet zomaar met rennen als er iemand opzit met iets minder ervaring (Die vaak dan wat angstig worden van een pony die plat door de bochten gaat). Als iemand haar tegenhoud terwijl ze wil lopen en haar echt staande houd dat ze niet weg kan, dan kan ze best omhoog komen als protest ervan. Bokkend door de lucht vliegt ze niet zo snel, maar ze is wel meteen weg bij (teveel) been. En naar een graspriet rent ze ook niet zo gauw, zeker niet als ze een landbouwvoertuig tegenkomt, dan hoef je er niet op te rekenen dat ze snel zal stoppen..

Maar ookal is Goldy een koudbloed, liever lui dan moe staat niet in haar boekje geschreven.. Met haar ga je ook trippelend op buitenrit.
Ookal loopt ze tussen allemaal bloedpaardjes in de les, zij is de grootste dramaqueen.

Wolder is daarintegen wel echt van liever lui dan moe. Maar ook hij is niet altijd overtuigbaar dat dingen echt niet eng zijn.. Maar dat komt ook nog wel door zijn leeftijd.

Het ligt dus echt aan het paard zelf. Bij elk ras heb je brave en wat minder brave paarden.

Toch zijn veel koudbloeden wel geschikt voor beginners, meestal de wat meer ervaren paardjes. Hier lopen er ook een paar in de gehandicaptenlessen (Vooral warmbloeden lopen mee, maar 2 van de 4 Haflingers die hier staan lopen in de gehandicaptenles mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:45

vorame schreef:
MysticTinker schreef:
Het mooi gelijnde zwarte sportpaard 'met de mooie, lange benen en uiteraard een best papier van Jazz x gribaldi wordt dan op een manege neergegooid, waar hij direct 6 kilo sportbrok krijgt en dag en nacht op stal blijft.. Sja, en dan beginnen de eerste problemen al. sport[paard wordt vervelend, gaat bokken en staken.. Dan komt er zo'n pennie langs, die al 100 jaar ervaring heeft met sportpaarden..op de manege "Die moet je even goed aanpakken, maar heeft nog nooit een jazz van dichtbij gezien".. en voila, daar heb je probleem 2. Sportpaard word bang gaat nog harder rennen of staken, en begint te steigeren. Vervolgens krijgt hij de stempel rillerige zenuw jazz.'..

.

Ik heb even je berichtje aangepast. :D

_O- _/-\o_
Koudbloeden worden nu een beetje in het verdomhoekje gestopt maar ik denk dat er relatief gezien veel meer 'beginners' vastlopen met warmbloeden dan met koudbloeden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:47

Natuurlijk heb je bange koudbloeden en bomproof warmbloeden.
Maar gemiddedl genomen is een koudbloed toch net wat minder onder de indruk.
Vergeven ook net wat eerder een foutje van de ruiter zonder daarop de ruiter grof af te straffen.
Inderdaad, bij gehandicapten zie je dan ook zelden de warmbloeden.
Natuurlijk ook wel eens, maar vaker niet.

En iemand met te weinig ervaring en vooral te weinig goede begeleiding koopt altijd de kat in de zak.
Maar weinig paarden die nooit eens hun zin gaan doen als ze de kans krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:10

Ik stop niks in het verdom hoekje, stalgenootje met een koudbloed en een hoop trammelant was het er ook mee
eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat koudbloeden onderschat
worden, gezien als brave slome sullen waar mensen zo mee
weg kunnen rijden. Maar dat dat niet het geval is, dat is
hetgeen wat ik zeg :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:16

ik vind dit echt onzin
mijn 1e eigen pony was ook een koudbloedje
ze was 6 jaar en ik was 10
nee we deden niet meteen aan dressuur, springen wedstrijden maar was echt een slome pony hoor omdat ik niks van der vroeg
en ze was en is zeker niet liever lui dan moe!

bij koudbloeden heb je ook vervelende paarden tussen zitten maar bij warmbloeden zeker ook !
het ligt aan het karakter van het paard
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 13-08-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:18

Gemiddeld gezien zullen er meer mensen mee weg kunnen rijden dan op een warmbloed.

Een goede klik en begeleiding is altijd nodig, dat is niet ras gebonden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:25

randie schreef:
Ik stop niks in het verdom hoekje, stalgenootje met een koudbloed en een hoop trammelant was het er ook mee
eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat koudbloeden onderschat
worden, gezien als brave slome sullen waar mensen zo mee
weg kunnen rijden. Maar dat dat niet het geval is, dat is
hetgeen wat ik zeg :)

Dan ben ik heel benieuwd: heb je ook een stalgenoot met een koudbloed die geen trammelant heeft en het er niet mee eens was?

Is natuurlijk nogal makkelijk om te zeggen dat als 1 iemand het niet met zijn paard kan vinden dat hij het dan eens is met je stelling.

Ik ben het er wel mee eens dat ze teveel als familiepaard gepromoot worden. Kinderen kunnen vaak beter op een new forrest oid de basis leren (al is het maar vanwege de groei van het bekken en de breedte van een koudboed), maar als ze het enigzins in de smiezen hebben kunnen ze prima verder met een koudbloedje. Volwassenen kunnen daar ook best mee uit de voeten.

Ik moet er niet aan denken om nog op een of andere dansende kwpner te stappen. Liever een koudbloed die de nek erop zet richting gras, dan een warmbloed die zonder ruiter richting stal gaat. Ook aan de hand wordt je niet vrolijk van zo'n stuiterbal.

Misschien worden ze inderdaad wel moeilijker als je wat meer van ze vraagt, maar dat betekent dan ook dat de ruiter zodanig veel ervaring heeft dat hij aan de moeilijkere oefeningen toe is. Een koudbloed kan bij een beginner op zijn sloffen lopen, maar als die beginner een gevorderde wordt en dus meer ervaring heeft zou een beetje tegenspraak geen probleem mogen zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:30

Citaat:
Ik moet er niet aan denken om nog op een of andere dansende kwpner te stappen. Liever een koudbloed die de nek erop zet richting gras, dan een warmbloed die zonder ruiter richting stal gaat. Ook aan de hand wordt je niet vrolijk van zo'n stuiterbal.

Kijk over vooroordelen gesproken :Y) . Het eerste paard waar ik na de manege pas echt op heb leren rijden was een 14jarige KWPN dame, die geen pas verkeert zette. Deed ook niet meer dan je vroeg een paar jaar later bleek ze toch nog wel leuk te kunnen lopen ;). Er zijn ZAT warmbloeden die niet dansen, ruiters afgooien etc en die PRIMA geschikt zijn voor de wat mindere ruiters.. Alle warmbloed paarden die ik zelf heb gehad, waren geen stuiterballen aan de hand hoor :) verre weg van zelfs.

het was niet 1 persoon ken er meerdere :), helaas ken ik geen topruiters met koudbloeden anders zou ik het verschil eens kunnen
zien

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:39

Op de manege zoeken ze de braafste paarden die te koop staan uit.
Daar kan best eens een kwpn-er tussen staan.
En een fjord die ze bekeken hebben, niet gekocht hebben.
En als jezelf alleen maar advertenties op zoekt met braaf gereden paard, kom je nog wel meer kwpn-ers tegen.

Maar als je nu verder kijkt dan de manege of je eigen paaar paarden en gemiddeld paarden bestand bekijkt, dan zijn de warmbloeden eerder aan het stuiteren dan de haflingers.
En als de haflingers stuiteren, stuiteren ze met een heel ander niveau.

Ik ben zelf vroeger begonnen met helpen van fjorden verzorgen bij een vriendin van me.
Die al langer paard reed dan ik.
Na mijn manege tijd die begon op een haflinger.
Later ben ik haflingers gaan verzorgen bij een fokker in de buurt.
Daar heb ik ook paarden zadelmak gemaakt. (en dan denk je al veel te kunnen :D )
Vandaaruit naar een sportstal.
Ik kan je zeggen, dat ik daar heel veel meer zand heb gebestudeerd dan bij de voorgaande adressen. :)
En heel wat meer in handen heb gehad naaste me.
Terwijl ze me in eerste instantie niet de moeilijk gaven.

Nu heb ik ondertussen een nekblessure, sport is voorbij voor mij.
En als ik mijn sportpaard heb verkocht dan wil ik weer terug naar een rustiger ras.
Nadeel ik ben vrij groot, dus het moet me wel kunnen dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:55

randie schreef:
Er zijn ZAT warmbloeden die niet dansen, ruiters afgooien etc en die PRIMA geschikt zijn voor de wat mindere ruiters.. Alle warmbloed paarden die ik zelf heb gehad, waren geen stuiterballen aan de hand hoor :) verre weg van zelfs.

het was niet 1 persoon ken er meerdere :), helaas ken ik geen topruiters met koudbloeden anders zou ik het verschil eens kunnen
zien

Er zijn ook ZAT koudbloed types die braaf hun rondjes lopen.

Je tweede opmerking gaat ook helemaal nergens over, welk verschil wil je zien? Natuurlijk zijn er geen topruiters met koudbloeden aangezien die niet geschikt zijn voor hun kostwinning.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:03

vorame schreef:
Maar als je nu verder kijkt dan de manege of je eigen paaar paarden en gemiddeld paarden bestand bekijkt, dan zijn de warmbloeden eerder aan het stuiteren dan de haflingers.
En als de haflingers stuiteren, stuiteren ze met een heel ander niveau.

Hier moet ik echt om lachen :D
Heb jaren een grote kwpn dame gehad ( een rex) en nu een Haflinger..
Mijn kwpn kon af en toe aardig stuiteren, maar mij eraf krijgen is haar niet gelukt ;)
Mijn haflinger daarintegen, heeft een half jaar geleden een keer flink gestuiterd, en daar lag ik :D

Weet je ieder paard is anders.. warmbloed, koudbloed.. ze hebben allemaal hun eigen karakters..
Overeenkomsten zijn er altijd, maar denk niet dat je het duidelijk zwart-wit kan schetsen..

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:06

Mee eens! Ben begonnen op een shetlander, dat ding was zooooo eigenwijs. Toen een newforest, niks mee aan de hand, deed alles. En nu een Haflinger waar ik ook men handen vol aan heb..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:07

Ik ben ook van haflingers gevallen. :D
Maar als ik dan ga kijken waar ik meer af ben gevallen en op wat voor soort manier.
Dan is dat voor mij toch de warmbloed.
En heb ik toen ik op die stal ging rijden toch geleerd dat die haflingers van de fokker toch wel braverds waren. :D
daarbij noem ik het niet direct paarden die dood zijn, maar ze zijn wel gemiddeld gezien wat koeler.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:11

Ik denk niet dat het zo zwart-wit te stellen is..
Heb met beide ervaring, en kan nou niet direct zeggen dat ik het een koeler reageert als het ander..
Ik denk dat het per paard verschilt..niet zo zeer per bloed :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:20

Citaat:
Er zijn ook ZAT koudbloed types die braaf hun rondjes lopen.

Je tweede opmerking gaat ook helemaal nergens over, welk verschil wil je zien? Natuurlijk zijn er geen topruiters met koudbloeden aangezien die niet geschikt zijn voor hun kostwinning.

Ok correctie ik ken alleen koudbloed ruiters die wel problemen hebben of gehad hebben met hun dieren

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:23

Oeh Randie dat vind ik ook weer een gevaarlijke uitspraak..
Het is natuurlijk jou persoonlijke ervaring ;)
Mijn aller eerste pony, een haflinger kreeg ik als jong meisje, en beestje heeft nog nooit 1 stap verkeerd gezet..
Mijn haflinger nu, waar ik heel veel werk in heb gestoken kan een eigenwijs zijn, en heeft soms een nukkige dag, maar over het algemeen is het een doodbraaf dier, waar ik buiten zijn soms stoute dagen echt geen grote problemen mee heb gehad.