Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Jong paard 'handelen' of jong paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:53

Het ligt er compleet aan wat je onder "handelen" verstaat. De basisdingen (meelopen aan touwtje, hoefsmid, borstelen) dat moet er gewoon inzitten voor 3 jaar vind ik. De andere bijkomende dingen, zoals afentoe wandelen vind ik geen probleem. Je moet het alleen niet overdrijven en ze de tijd geven om jong te laten zijn, ze hebben nog helemaal geen concentratievermogen, het zijn babies en peuters tot hun 3e jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:59

Vorame, ik ben het helemaal met je eens, hoor. :j
Maar als iemand die er geen verstand van heeft met een 3-jarige (of ouder groen paard) die net uit het land komt aan de slag gaat, krijg je dezelfde problemen, volgens mij. ;)

Ik ben ook allergisch voor ouders die veulens kopen voor hun kinderen. Veulens zijn geen paarden voor kinderen en hengstveulens al helemaaaaaaaaaal niet. :n

(Kan ook weer uit ervaring spreken; mijn paard is als jong hengstveulen na twee eigenaren (fokker en handelaar) bij een 13-jarige terecht gekomen en zij heeft me zelf verteld dat ze niets met hem kon aanvangen destijds. Naast dat hij nogal last van zijn hormonen had, was hij ook veel te sterk en te dominant voor dat kind. Bij de volgende eigenaren die hij daarna kreeg is hij gecastreerd, dat scheelde al een hoop, maar goed kunnen opvoeden is een punt wat blijft, gecastreerd of niet).

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:02

Ik vind wel dat basisdingen voor het eerste jaar geleerd moeten zijn. Het menselijk contact zeg maar.
Als je een paard tot zijn 2,5e jaar in het weiland zet, zonder ooit aan zijn voeten gekomen te zijn, heb je een veel zwaardere kluif om hem dat te leren, dan bij een veulen van 4 maanden...
Dus als het ware het aanleren bij een 4 maanden oud veulen, of het aanleren bij een 3-jarige, kies ik voor het veulen, dat is IMO handiger en dan kent het paard het daarna, scheelt een hoop zweet en tranen wellicht. :+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:05

Twiggy2008 schreef:
Maar als iemand die er geen verstand van heeft met een 3-jarige (of ouder groen paard) die net uit het land komt aan de slag gaat, krijg je dezelfde problemen, volgens mij. ;)

Ik ben ook allergisch voor ouders die veulens kopen voor hun kinderen. Veulens zijn geen paarden voor kinderen en hengstveulens al helemaaaaaaaaaal niet. :n

(Kan ook weer uit ervaring spreken; mijn paard is als jong hengstveulen na twee eigenaren (fokker en handelaar) bij een 13-jarige terecht gekomen en zij heeft me zelf verteld dat ze niets met hem kon aanvangen destijds. Naast dat hij nogal last van zijn hormonen had, was hij ook veel te sterk en te dominant voor dat kind. Bij de volgende eigenaren die hij daarna kreeg is hij gecastreerd, dat scheelde al een hoop, maar goed kunnen opvoeden is een punt wat blijft, gecastreerd of niet).

Dan krijg je net zo goed een probleem.
Maar ik heb zelf het idee dat het wel in mindere mate voorkomt.
Mensen kopen eerder een veulen.
Als ze dan een oudere kopen toch wel weer eerder een beleerde.

Sander, ik mag hopen dat elke eigenaar toch in die 3 jaar tijd wel eens een hoefsmid laat komen en ook een paard laat enten?
Dus gewone omgang is er wel.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:07

Ja, dat hoop ik ook, had beter het poetsvoorbeeld o.i.d. kunnen nemen :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:15

Ik denk dat we allemaal wel snappen wat iedereen bedoeld :D

@ Twiggy: veel sloeg niet op jou hoor, was gewoon een uitrdukking zeg maar :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:24

Pluttersput schreef:
@ Twiggy: veel sloeg niet op jou hoor, was gewoon een uitrdukking zeg maar :)

Nee, dat weet ik wel, hoor. Ik vatte het ook 'in het algemeen' op. ;)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:12

Pluttersput: Ik doe het zelfde als jij hoor :j.

Mijn veulen is nu 6 maanden, loopt keurig mee aan een touwtje (loopt netjes achter me aan en niet door me heen), kan netjes naar de hoefsmid, kan gewassen worden, kan netjes vast staan op poetsplaats en trailer :j. Mijn andere veulen is nog bij zijn mams en is daar ook veel in handen en kent ook al bijna alles :j.

Ze vinden het ook allebei leuk om zoveel aandacht te krijgen en genieten er echt van dat merk je gewoon :j.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:33

Mijn veulen heb ik in zijn eerste levensjaar de basis geleerd van halster, meelopen, vaststaan, voeten geven, borstelen, etc.
Wassen en spuitbussen etc is een drama voor hem, en doordat ik dat niet wilde foreceren verder niet veel mee gedaan. na 1 jaar staat hij nu in een kudde met zon 9 speelkameraadjes, ik kom er ong 1x per week even zijn manen en staart kammen en dat was het.
Wanneer ik hem terughaal weet ik nog niet, dit bevalt in eerste instantie goed. Dus eigenlijk een combinatie van beide.

___jolienx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:37

Ik heb mijn veulen 1 jaar met rust gelaten.
Natuurlijk wel eens strelen en poetsen enzo maar echt dingen aanleren
ben ik pas na een jaar beginnen doen.
Ze zijn dan toch ook nog altijd heel jong en het gaat ondertussen nog altijd
heel goed met haar. :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:49

Mijn jonge merrie (in mijn eigendom vanaf haar 1ste levensmaand) is in het begin heel veel in handen geweest. Daarna in de opfok gegaan, en slechts een heel enkele keer buiten de kudde gekomen. Zij liet zich als 3 jarige 'groene' nog zeer gemakkelijk leiden & geen enkel probleem ondervonden met borstelen e.d.

Veel in handen zijn is imo prima voor een jong paard, zolang ze niet compleet overdonderd worden. Nu ik de mijne aan het beleren ben, doe ik het wel heel rustig aan... ze hoeft van mij niet dagelijks in handen te zijn, en ik vind veel weidegang nog erg belangrijk. Volgend jaar zijn er ook keuringen, wedstrijden... Het loopt niet weg, geef haar de tijd.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:04

Ik vind inprinten van veulens heel belangrijk. Hier heb je later echt baat bij, zeker als onverwacht je de dierenarts erbij moet halen en je veulen overal kan aanraken. Mijn ervaring is dat dit helemaal niet veel tijd kost en als je bijna elke dag even aandacht aan je veulen besteed dit er zo in zit. Ben wel van mening dat je het veulen daarna tot ongeveer z`n 3e jaar lekker moet laten lopen in het liefst een gemengde groep zodat ze goed sociaal worden. Tussendoor keertje dingen herhalen want ja ontwormen/enten en hoefsmid komt ook nog in die jaren. Heb hier tot nu toe geen problemen mee gehad met deze manier van doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:04

ik verzorg momenteel een merrie met een veulen van 8 weken oud er bij.
als ik de merrie op haal,loopt het veulen al mee aan een halstertje.
ik vraag even alle voetjes,raak het veulen overal even aan en kijk het eens in de mond of kijk es naar de oogjes of oren.
zo uit de grap es een handdoekje er overheen hangen, sponsje met water uitknijpen en es langs een wapperend zeil lopen.

doe ik niet elke keer,maar ik haal dan ook niet dagelijks die merrie uit de weide.
zo 3 á 4x per week even in handen, heel kort even wat met ze doen en beiden zijn tevreden.
veulen is lekker alert,niet bang voor vreemden en weet wel degelijk dat ik mens ben en ze niet in me mag bijten!!
de merrie is een fokmerrie welke dus ook op de trailer moet om naar de hengst te gaan of naar de veearts voor scannen.
zo leert veulen meteen heel wat vreemde mensen te kennen en vreemde omgeving te zien

het is wat anders als je heel lang met een veulen gaat rond lopen zeulen, het zijn baby's dus is voor hen de aandacht er na een paar minuten alweer van af..
als ze dan een jaartje of drie zijn komt de rest wel,maar zo lang je af en toe es wat me ze doet en dan vooral spelenderwijs,dan komt het best goed.

maar het blijven kleuters en net als bij mensenkleuters;
wees consequent! :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:50

ons hengst veulen kreeg vanaf dag 1 een halstertje om en werd al vaak geaaid natuurlijk we in de loop van de tijd kon hij aan een touwtje lopen voetje netjes geven
wel eens stout de free willie uit gehangen want die knappe merrie in de wei er naast zag er leuk uit
hij werd ook vaak door kinderen geaaid en door hondjes dacht er een van onze honden zijn pappa te zijn.
hij is nu drie en we zijn al een paar weken bezig hem te betuigen en het gaat haast te perfect je mag aan hem hangen en alles
hij is ook echt bezig met het leren en hij vind het ook leuk .
hij is nog steeds hengst als zijn vriendin langst komt die staat in de wei er naast blijft hij ook bezig met het beleren

je hoeft maar een beetje aandacht op een dag te geven ff aaien en knuffelen en langzaame hand kun je je veulen dingen aan leren
maar belangrijkste is consequent te blijven

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:57

Splash_ schreef:
Het ligt er compleet aan wat je onder "handelen" verstaat. De basisdingen (meelopen aan touwtje, hoefsmid, borstelen) dat moet er gewoon inzitten voor 3 jaar vind ik. De andere bijkomende dingen, zoals afentoe wandelen vind ik geen probleem. Je moet het alleen niet overdrijven en ze de tijd geven om jong te laten zijn, ze hebben nog helemaal geen concentratievermogen, het zijn babies en peuters tot hun 3e jaar.

ik kan me idd in bovenstaande vinden. Nu met dit heerlijke weer heb ik zoiets van laat ze lekker in de wei met vriendjes en laat ze lekker elkaar opvoeden. Straks in de winter nog alle tijd voor het wandelen, borstelen en dergelijke :Y)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:57

Ja zo doen wij het ook ongeveer, als veulen hebben ze zich te gedragen als ik met ze bezig ben, vanaf dag 1 overal bij langs, voetjes op tillen, halster gelijk om, en gelijk meelopen (heb de 1ste week vaak hulp en daarna moet ik het alleen doen, moet de weg oversteken)
Met 5 a 6 maand worden ze afgespeend, gaat het halster af, en komen ze alleen echt in handen voor de hoefsmid, ze zijn gelukkig wel zo mens gericht dat als je er aankomt dat ze gelijk komen (eigen opfok).
In die 3 jaar tijd doen we er verder dan ook niks mee, en tot nu toe werkt dit super, zou het ook niet meer anders willen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:02

Mijn inmiddels 2 jarige heb ik als veulen ook al meteen geleerd voetjes te geven, haar overal
aan te kunnen raken, meelopen aan het halster, naar de smid en dat soort dingen. Toen ze 5 maanden was is
ze afgespeend en naar een kleinschalige opfok gegaan, dat beviel in eerste instantie goed maar na
een jaar bleken er toch wat dingen te zijn waar ik het niet mee eens was, toen heeft ze de
winter bij mij op stal gestaan (overdag op de wei met jaarlingvriendje) en daarna is ze de wei
op gegaan in een kudde waar ze nu nog staat. Ze is nog steeds heel makkelijk bij de smid en loopt
netjes mee aan het halster en is super mensgericht. Ik vind het wel fijn als een paard dat soort
dingen al jong leert. Verder is ze nu lekker paard aan het zijn en komt ze volgend jaar weer bij mij op
stal en ga ik rustig wat dingen met haar oppakken zoals longeren, wennen aan het zadel, hoofdstel.
En het jaar erop gaan we haar dan rustig onder het zadel beleren.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:10

Twiggy2008 schreef:

over dat 13-jarige betreft ben ik het niet helemaal met je eens.
ik ben zelf 13 en heb nou een jaarling, een hengst.
erg sterk en eigenwijs, dat is waar, maar ik vind dat het toch echt aan de opvoeding ligt, aangezien ik wel wat met hem aan kan vangen,
en dat terwijl ik hem helemaal in mijn 1tje dit jaar heb 'opgevoed'. geen hulp van mijn ouders, vrienden of kennnissen.
Ja, ook dit heeft mij wat bloed, zweet én tranen gekost maar hij is toch echt hartstikke handelbaar.

ohw en ik ben trouwens niet zo'n penny , of meisje die er niets van af weet want ik heb al veel paarden en veulens langs zien komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:39

maaike_love schreef:
erg sterk en eigenwijs, dat is waar, maar ik vind dat het toch echt aan de opvoeding ligt, aangezien ik wel wat met hem aan kan vangen,
en dat terwijl ik hem helemaal in mijn 1tje dit jaar heb 'opgevoed'. geen hulp van mijn ouders, vrienden of kennnissen.
Ja, ook dit heeft mij wat bloed, zweet én tranen gekost maar hij is toch echt hartstikke handelbaar.

ohw en ik ben trouwens niet zo'n penny , of meisje die er niets van af weet want ik heb al veel paarden en veulens langs zien komen.

Dan zal jij een uitzondering op de regel zijn ;) , al hoewel je nog kan afwachten hoe het over een paar jaar is, als je die hengst in gaat rijden en hij gaat puberen. Je bent er nog lang niet namelijk. ;)

Mijn paard is nu geruind en ik durf te stellen dat het nog steeds geen paard is voor kinderen. Niet omdat hij niet opgevoed is, dat is hij zeker, en zit er een kindje op en ik loop er naast of met de longe, zal hij niets doen. Hij is van nature heel vriendelijk. Maar het is alsnog een enorm karakterpaard en hij heeft echt iemand nodig die leiderschap uitstraalt (en wees eerlijk, de meeste kinderen hebben dat nog niet in zich), anders neemt zijn 'eigen initiatief' toch echt heel snel de overhand. :j

De moeder van mijn paard is door een verkeerde manier van inrijden (en opvoeden door een te jonge tiener EN daarna zelfs nog een manege met zogenaamd 'kundige' volwassen, die dachten het probleem wel even op te lossen door er nog meer hulpteugels en heftigere bitten in te hangen ;( ) helaas op 5-jarige leeftijd op de slacht geeindigd. Al hoewel ik overtuigd ben (ondanks dat ik haar niet gekend heb) dat ze vooral verkeerd begrepen is en dat er echt nog wel wat aan te doen geweest is. Ik vermoed zomaar dat die van mij haar karakter aardig geerfd heeft. :)
Hij is nu 5 en echt niet onhandelbaar, verre van zelfs, maar het is er wel eentje met een flinke kop er op. :D

PS: Overigens ben ik het geheel eens met je onderschrift. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:50

Handelen, ik vind het belangrijk als ze braaf zijn bij de smid. Ik wil overal aan kunnen zitten, sprayen, borstelen, aant touwtje lopen, grenzen aangeven.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:28

ja ik heb ook 2 jaarlingen en die worden elke dag in de hand genomen en geborstelt of mee gewandelt en ik doe er ook schrikreactie mee.en met onze haf ga ik al kleine stukjes op straat.

overdag lopen ze ook altijd wel in de weide bij de andere en savond haal ik ze dan binnen en hou ik er me ff mee bezig.

ik vind het wel goed dat ze elke dag in de hand worden genomen en dat ze van kleins af aan allemaal dingen gewoon worden,is goed voor later want dan krijgen ze niet allen in 1keer.zolang het niet te lang is en ze lekker kunnen rond rennen met andere paarden zie ik daar geen problemen in. ze kunnen dan ook nog altijd lekker veulen zijn

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:51

Veulen moet lekker veel in handen zijn hoor. Worden ze mak van. Heb je alleen maar profijt van als ze jaarling, twenter en driejarige zijn.
Ik zie geen reden om dit niet te doen. Een paard zal immers zijn hele leven in de handen van mensen zijn.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:47

Twiggy2008 schreef:
maaike_love schreef:

Dan zal jij een uitzondering op de regel zijn ;) , al hoewel je nog kan afwachten hoe het over een paar jaar is, als je die hengst in gaat rijden en hij gaat puberen. Je bent er nog lang niet namelijk. ;)

Mijn paard is nu geruind en ik durf te stellen dat het nog steeds geen paard is voor kinderen. Niet omdat hij niet opgevoed is, dat is hij zeker, en zit er een kindje op en ik loop er naast of met de longe, zal hij niets doen. Hij is van nature heel vriendelijk. Maar het is alsnog een enorm karakterpaard en hij heeft echt iemand nodig die leiderschap uitstraalt (en wees eerlijk, de meeste kinderen hebben dat nog niet in zich), anders neemt zijn 'eigen initiatief' toch echt heel snel de overhand. :j

De moeder van mijn paard is door een verkeerde manier van inrijden (en opvoeden door een te jonge tiener EN daarna zelfs nog een manege met zogenaamd 'kundige' volwassen, die dachten het probleem wel even op te lossen door er nog meer hulpteugels en heftigere bitten in te hangen ;( ) helaas op 5-jarige leeftijd op de slacht geeindigd. Al hoewel ik overtuigd ben (ondanks dat ik haar niet gekend heb) dat ze vooral verkeerd begrepen is en dat er echt nog wel wat aan te doen geweest is. Ik vermoed zomaar dat die van mij haar karakter aardig geerfd heeft. :)
Hij is nu 5 en echt niet onhandelbaar, verre van zelfs, maar het is er wel eentje met een flinke kop er op. :D

PS: Overigens ben ik het geheel eens met je onderschrift. :)

daar kan ik wel in mee gaan.;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:49

De hoeveelheid contact vind ik niet zo belangrijk, de kwaliteit van het contact veel meer.
Het liefst zo vroeg mogelijk.

Ik wil dat het veulen zo positief mogelijk tegenover mensen komt te staan. Als ze alleen hoefsmid en dierenarts zien in de eerste drie jaar begin je met een grote achterstand. Al het contact tot dan toe is dan niet al te positief geweest;)

Zeker als de dierenarts om een bepaalde reden vaak over de vloer moet komen, vind ik de stress te groot bij een niet-mak veulen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:50

een veulentje bij ons op stal is nu al best oud en laatst zag k de eigenaresse hem een halstertje om doen(dat ging prima) maar toen ze met hem ging lopen stribbelde hij helemaal tegen en kon niet tegen de druk en liet zich een keer op zijn rug vallen..
is dat normaal op het begin?
kunnen jullie anders zeggen hoe je t wel kan doen zodat ik haar een tip kan geven