Loes'sCorner schreef:Mijn nu 4,4 jarige haflinger ruin is de afgelopen maanden giga in gedrag veranderd.
Zo gingen we eerst altijd samen op pad zonder problemen, nu vlieg ik er af door een schrikreactie of hij staat te snuiven en wil ergens niet langs.....achteruit en omhoog en uiteindelijk naar een klein tikje toch maar door![]()
Ongelooflijk kijkerig en fris zijn.....en nee hij krijgt bijna geen krachtvoer.
Veel energie hebben en zelfs aan de hand lastig zijn en dagen van idioot gedrag zijn bij te weinig beweging meer normaal dan een uitzondering.
Ik behandel hem hierin consequent, straf hem af bij slecht gedrag en beweeg hem iets meer zodat hij niet zo gek doet.
En bij welke leeftijd hoort dat dan?
Nu vroeg ik mij af......zou het echt zo zijn, kunnen paarden puberen en worden ze om die reden tegen de draad, lastiger, frisser en noem maar op?
Wat denken jullie:
KAN EEN PAARD IN DE PUBERTIJD KOMEN?
Waaraan hebben jullie dat gemerkt en hoelang bleef het?
Ik betwijfel dit ten zeerste. Ik ben nog nooit tegengekomen dat een paard ging staken of zich anders onder het zadel ging gedragen zonder gegronde redenen. Een zadel wat niet meer lekker past, tanden waar ze opeens last van krijgen etc. Bij mijn jonge paarden was er altijd een oorzaak aan te wijzen. En kom je achter de oorzaak en kun je het verhelpen, dan is het andere gedrag ook zo afgelopen.

kan ook nog terwijl hij echt 15 is me veulen van 6 maanden daarintegen is echt heel rustig en lief (nog wel)ondanks hij echt een hengstje is
Mijn paard is begonnen met puberen op zijn 5e en nu hij 6 is, is hij er wel weer redelijk overheen moet ik zeggen