) lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Waarom niet eerst laten wennen aan het gevoel van de spray, en los daarvan aan het geluid van een spuitbus, en pas als dat allebei goed gaat met een spuitbus op je paard sprayen? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Waarom niet eerst laten wennen aan het gevoel van de spray, en los daarvan aan het geluid van een spuitbus, en pas als dat allebei goed gaat met een spuitbus op je paard sprayen? hestejente schreef:Ik vraag me af hoe het paard van TS op een plantenspuit reageert. Als hij nog nooit ergens mee is ingesprayd en ineens een eng geluid hoort en wat raars op zijn lijf voelt (mijn paard, wat overigens niet het paard uit mijn eerdere posts is, vond de plantenspuit met antidaas maar raar. Hij vond toch wel dat hij een stapje opzij moest doen) lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Waarom niet eerst laten wennen aan het gevoel van de spray, en los daarvan aan het geluid van een spuitbus, en pas als dat allebei goed gaat met een spuitbus op je paard sprayen?

Hopelijk volgende oefensessie werkelijk resultaat dat ik hem kan sprayen! 
Marion71 schreef:Sommige paarden leer je het imo nooit. Alle andere paarden spuit ik zo in, maar 1 van mijn merries (een Lancet, zou het dat zijn) gaat volledig over de zeik. Die stopt niet met draaien en weglopen..... Moet je een paard dan breken om in te kunnen spuiten? Dat gaat mij veel te ver. Daar komt bij, dat je het betreffende paard niet breekt, dat doet ze jou. Hebben ze met opscheren wel gemerkt.... Ik spuit het gewoon op mijn handen of een doek en smeer haar in. Ze vertrouwt me dan ook volkomen, want ik kan zo met de spuitbus in de wei zonder touwtje of halster haar inkliederen. Een compromis met een paard kan ook waardevol zijn. O ja, ze is 9, we hebben haar vanaf een half jaar, veel met haar gedaan en dat is altijd een drama geweest.
Marion71 schreef:Precies, Zwerte. Van het betreffende paard heb ik geleerd dat een paard net als een mens een individu is. Heel veel hebben we haar kunnen leren, maar een spuitbus of een sprayfles absoluut niet. Het gaat haar niet alleen om het geluid, maar juist ook om het gevoel op haar huid. Natuurlijk ben ik het met je eens voor wat betreft het breken. Jammer genoeg gebeurt het alleen nog veel te vaak.

Marion71 schreef:@Vorame: ik kan mijn paard prima afspuiten. Dat gevoel is ook heel anders. Volgens mij is dat ook eigenlijk alle paarden te leren, het is net zoiets als regen. Aanvankelijk verzetten ze zich er tegen, maar als je gewoon doorgaat accepteren ze het vanzelf.
Ik kan alles met haar, behalve dus inspuiten met een spuitbus of sprayfles. Ik heb daarin veel geprobeerd, maar dat blijft een drama. Ja, tuurlijk als ik haar met een onbreekbaar halster vast knoop aan de stal, dan zou het best lukken, Dat zou ik dan ook moeten blijven doen. Dat is het mij niet waard en zo ga ik niet met mijn paarden om. En dus heb ik het geaccepteerd.
). Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, toch?
Anne_GTI schreef:Radio knoerthard werkt ook prima. En elke keer met insprayen de radio ietsje zachter, dan went ie er langzaam aan.
Desensibiliseren op klompjes