Zwelgje schreef:@pharagirlke: dus jij vindt dat wij (mensen) geketend met de rug naar het vuur zitten en enkel duisternis en schaduwen en echo’s kunnen waarnemen? Diegene die zich weet los te maken en naar het licht gaat, zou bij terugkeer naar de duisternis onbegrepen worden en zelfs als gevaarlijk beschouwd worden.
Bedoel je hiermee dan dat, in dit geval, ‘readers’ zich in het ‘licht’ begeven en derhalve beter in contact staan met hun ziel? Kunnen zij hierdoor ook op een ander niveau communiceren? Met dieren en overledenen?
Het is en blijft allemaal wat abstract, er zijn namelijk nooit bewijzen geleverd dat het ‘hiernamaals’ bestaat. Ik geloof wel dat er mensen zijn die meer in contact staan met hun ‘gevoel’ en ook beter emotie aan gevoel kunnen koppelen.
Zijn er bewijzen geleverd dat het niet bestaat?
Wat ik bedoelde met de "grot" in dit topic en in dit soort discussies, is dat er altijd mensen zijn die iets "laten zien" dat anderen nog niet gezien hebben. Bijgevolg worden ze als idioten gezien, zelfs oplichters, omdat anderen het nog niet gezien hebben en hun eigen ervaringen veiliger vinden. (zo is een mens nu eenmaal, dat is natuur. Dat is overleven.
) Maar weet je, had jij rond de tijd van het jaar 0 beweerd dat er geen God was, hell, ga nog maar een endje verder, had jij rond 1800 beweerd dat er geen God was, dan had je een heel groot probleem. Dan was jij degene die die grot terug binnen kwam en uitgespuugt werd. Snap je wat ik bedoel? Dit zijn discussies zonder einde, discussies waar de ene zegt "jawel want ik heb het gezien" en andere "nee want ik heb het nog niet gezien". Misschien is readen over 200 jaar dusdanig normaal dat, als ze deze discussies terug vinden ze ons keihard uitlachen.
Citaat:
Mijn persoonlijke gedachte is verdeeld, enerzijds hoop ik dat er ‘iets’ is en dat communicatie op een hoger niveau mogelijk is maar anderzijds denk ik ook dat er niets is, misschien om teleurstelling te voorkomen. Het is mens eigen om aan bepaalde uitspraken zelf een bepaalde waarde toe te kennen en ‘gelovers’ zullen altijd wel iets vinden om zichzelf te overtuigen van hun geloof. ‘Niet gelovers’ zullen echter steeds iets vinden wat hen ervan overtuigd dat het allemaal een hoax is.
Ik geloof dat ze dat een ‘self fulfilling prophecy’ noemen.
Dat noemt men inderdaad selfulfilling prophecy. Dat doet elk mens, niet gelovers doen dat als in: bij het kleinste foutje "zie je wel het is fout!" wel gelovers zeggen dan weer bij grove fouten "mwa kan gebeuren want dat is toch juist?". Een geheel eerlijke kritische blik bestaat er niet op dit soort dingen. Vandaar dat het me altijd aan de grot doet denken.... Iedereen gaat uit van zijn eigen ervaringen en de ene verklaart de andere "voor gek" (bij wijze van spreken) omdat ze andere ervaringen hebben. Wie je in de grot plaatst mag je geheel zelf weten, hetzij de readers, hetzij de anti-readers.
Ik vind het overigens wel mooi dat je reageert en er over durft nadenken!
Vind ik echt super!