Problemn bij jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:15

Pollewoppy schreef:
Knijp je in haar nek? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Denk je dat ze dat voelt?

Toevallig had ik dat hier ergens gelezen op deze site mja swat

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:15

waarom zegt iedereen hier dit soort dingen? ik ben 17 en verzorg ook een pony sinds ze 1,5 is en het gaat super!. en ik heb helemaal geen ervaring, maar als nog lukt het :o

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:25

Buiten zetten in de opfok niks mee doen, en er over 2 jaar weer eens wat mee doen. Onhandelbare en gevaarlijke paarden die worden ingeslapen zijn ook vaak de exemplaren die te vroeg te vaak in handen van mensen zijn geweest.

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:30

vorame schreef:
Jij vraagt tips.
Dan krijg je tips en dan wil je die niet horen.
Denk je dat het toeval is dat meerdere personen dezelfde tip geven?

Op de dag dat jou paard een spuitje moet krijgen.
Mail me dan even.
Dan haal ik haar op en dan zet ik haar hier nog in de groep.
Dan heb ik daarna al een ander paard.

Mijn paard zit tussen andere paarden!
Toevallig vraag ik tips om de probleem met dat nastampen, en niet over opfok!
Ik heb mijn mening over dat ze hier blijft en niet naar de opfok gaat, niet iedereen zet zijn paarden op opfok.sommige jaarlingen en veulens enzo wat aan prijskampen deelnemen staan ook niet op de opfok eh daar wordt wel dagelijks uren mee gewerkt en die mogen niet eens op een weide staan.(die hebben helemaal niks aan hun jeugd). Mja als gij alles moet beter weten, mij best!
& hier is mijn paard gelukkig punt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:36

Inderdaad, de opfok in of sowieso lekker in een kudde met andere paarden laten lopen.
Het is goed dat ze gewend raken dat ze in de handen komen, maar meer ook niet. Laat de kudde het diertje maar eerst opvoeden. Daarna is het de taak aan jou, als je er mee bezig wilt. Die van mij heeft ook eerst lekker in het land gestaan, maar haalde ik wel af en toe er even uit zodat ze aan mensen gewend raakte en ook aan de hoefsmid. Dat is goed, maar meer zou ik niet met zo'n jong dier doen hoor. Het is natuurlijk allemaal erg verleidelijk om steeds een stapje verder te gaan, maar waarom gewoon niet lekker in het land laten en zo nu en dan er even uit halen?

@ Goldie: Ligt eraan wat je verstaat onder te vroeg en te vaak in handen van mensen geweest.
Te vroeg al fysieke belasting uitoefenen dat is inderdaad vragen om problemen. Dat is ook het gevaar van het hebben van een jong diertje. Maar zo nu en dan even uit t land halen daar zie ik geen problemen in.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:40

ik ruik een beetje een penny topic... je bent 18 maar hebt het constant over je mama? en spelfouten die je dan toch niet meer maakt? als je jonger bent of niet weet waar je mee bezig bent zorg er dan voor dat je pony naar iemand gaat die er wwel verstand van heeft
en waarom moet ie nou precies ingeslapen worden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:42

Daar heb ik ook geen problemen mee, zo nu en dan moet er toch ook een veearts/hoefsmid enzo bij :)
Alleen wandelen enzo zie ik het nu echt niet van in, je kan mij niet wijsmaken dat het dier daar beter van wordt later.

Ja die opmerking over die veearts die hem zou willen inslapen geloof ik ook niet echt :z

LiVetime

Re: Problemn bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:47

Nee, van wandelen zie ik het nut ook niet eerlijk gezegd.

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:49

Mjay schreef:
ik ruik een beetje een penny topic... je bent 18 maar hebt het constant over je mama? en spelfouten die je dan toch niet meer maakt? als je jonger bent of niet weet waar je mee bezig bent zorg er dan voor dat je pony naar iemand gaat die er wwel verstand van heeft
en waarom moet ie nou precies ingeslapen worden?

Ik ben 18.En ik typ hoe ik wil,En ik zeg gwn dat mijn mama mij soms helpt! als dat nu zo een groot probleem is.
Enne het is geen ponyke hoor :d

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:57

Geloof niet dat iemand t hier een probleem vind dat jouw moeder je helpt.
Tis meer hoe je zelf reageert waardoor bokkers hier zich afvragen of dit geen penny topic is :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:09

Stepkeh schreef:
vorame schreef:
Jij vraagt tips.
Dan krijg je tips en dan wil je die niet horen.
Denk je dat het toeval is dat meerdere personen dezelfde tip geven?

Op de dag dat jou paard een spuitje moet krijgen.
Mail me dan even.
Dan haal ik haar op en dan zet ik haar hier nog in de groep.
Dan heb ik daarna al een ander paard.

Mijn paard zit tussen andere paarden!
Toevallig vraag ik tips om de probleem met dat nastampen, en niet over opfok!
Ik heb mijn mening over dat ze hier blijft en niet naar de opfok gaat, niet iedereen zet zijn paarden op opfok.sommige jaarlingen en veulens enzo wat aan prijskampen deelnemen staan ook niet op de opfok eh daar wordt wel dagelijks uren mee gewerkt en die mogen niet eens op een weide staan.(die hebben helemaal niks aan hun jeugd). Mja als gij alles moet beter weten, mij best!
& hier is mijn paard gelukkig punt

Het verschil is alleen dat ik geen topic hoef te openen over paarden die bijten en stampen. :D
Maar dat ik fijne jonge paarden heb.
Dat zou je misschien aan het denken kunnen zetten.

En ik weet alles beter, maar ik zeg het zelfde als de meeste andere mensen.
Weten die dan ook alles beter? :D

Zou het kunnen zijn dat het misschien ook beter is?

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:55

Als ik het zo lees heb je bij deze jaarling gewoon hulp nodig... De ene jaarling is de ander niet dus kan best zijn dat de hengst makkelijker te hanteren is. Maar bij deze jaarling zou ik zeggen: ga er zeker niet elke dag mee klooien, zorg dat je niet alleen met haar aan de gang gaat en blijf consequent....

Dior had ook nogal last van losse achterbeentjes en wilde nog wel eens happen maar door consequent te zijn was dit er snel uit. Dus Dior bijt of slaat dan krijgt Dior een tik, en een goeie ook. Heb dat een paar keer moeten doen maar nu haalt ze het niet meer in haar hoofd.

Dior is ook echt geen makkelijke, ze is redelijk snel van de leg, dus 1x in de week ga ik even een paar minuten iets simpels oefenen wat van pas komt bij da/hoefsmid, haal ik er een borstel over en staat ze met 15 minuten weer bij haar vriendinnetje. Door het zo bij te houden is ze nu heel braaf geworden bij de hoefsmid (dit was me toch een drama) en kunnen vreemden overal aan zitten (best handig in geval van da). En ga ik het afbouwen naar eens in de 2 weken oefenen.
Eens in de zoveel tijd doen we eens gek en gaan we eens op straat kijken. (ik kom liever met een jaarling voor het eerst een mega tractor met aanhanger tegen dan met een sterkere 3 jarige) of bekijken we een trailer van dichtbij (ivm eventueel bezoek aan de kliniek oid dan is dat in elk geval niets nieuws meer) maar dit is de afgelopen 4 maanden 1x gebeurd.

Elke dag oefenen heeft imo echt weinig nut... Ik heb bij jaarlingen het idee dat als je elke dag met ze aan de gang gaat ze al snel denken: :evaw: doe het lekker zelf ;) Wat vervelend gedrag natuurlijk niet ten goede komt. 1x in de week is meer als zat. Voor de rest: consequent, consequent, consequent, consequent.......

Met in de nek knijpen knijp je waarschijnlijk in 1 van de spieren? Ik denk dat een tik iets effectiever is, omdat eer jij ben haar nek bent, en een spier heb gevonden om in te knijpen ben je eigenlijk al te laat.

En wil je alsjeblieft op je spelling letten? Het is erg vermoeiend lezen zo!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:23

Ik heb een jaarling Fries. Ze staat in de zomer dag en nacht in een jonge gemengde kudde. In de winter wel 's nachts op stal. Ze komt iedere dag even in de hand om wat extra voer te krijgen op stal. 3 a 4 keer in de week ben ik "serieus" met haar bezig. Sinds kort met de freestyle methode van Emiel Voest. Hier reageert ze super op. Je merkt dat ze niet overvraagd wordt maar wel dat ze steeds braver wordt in de omgang.
Het blijft een peuter maar sommige dingen als gewoon rustig stil staan op verzoek, niet bijten en slaan zijn heel normale dingen. Lees het boek maar eens van E.V fase 2 en kijk wat je aanspreekt. Ik vond het erg interessant en heb er uit gehaald wat mij aanspreekt, met goed resultaat.

Veel succes

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:27

Goldie schreef:
Buiten zetten in de opfok niks mee doen, en er over 2 jaar weer eens wat mee doen. Onhandelbare en gevaarlijke paarden die worden ingeslapen zijn ook vaak de exemplaren die te vroeg te vaak in handen van mensen zijn geweest.

Dat is niet altijd waar hoor, sorry.MIjn jaarling staat niet in de opfok maar loopt in een gemengde groep. En komt dagelijks in handen*lees; aaitje, 2 keer in de week wandelen en wat poetsen*

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:52

FriesWytske schreef:
Laat een jong dier aub met rust de eerste jaren. Hem/haar alleen in handen nemen als de hoefsmid komt of de dierenarts. En verder alleen zo nu en dan een aai over de bol geven. Ze moeten na hun derde jaar al genoeg aan het werk. Het opvoeden moet je aan de groep overlaten waar die in staat.

Hier ben ik het dus echt niet mee eens he...
Als je een veulen of jaarling veel in de hand neemt issie niet anders gewend en krijgen ze veel minder te verduren in 1x als ze oud genoeg zijn om bereden te worden ...
Anders krijgen ze als het ware een cultuurshock.
Dat ze (ook) opgevoed moeten worden door andere paarden en je best niet klooit is wel een feit ... jong geleerd ...
en oh ja,, elk paard heeft in mijn ogen tijd nodig om paard te zijn, niet enkel veulens ... :P
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 01-08-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wenny1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:54

gooi dat dier lekker in de opfok,laat het lekker paard zijn.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:23

wenny1983 schreef:
gooi dat dier lekker in de opfok,laat het lekker paard zijn.

Lees eerst het topic eens door alsjeblieft :)

Ik ben 100% eens met de mening van de TS, als je hier hulp vraagt ivm met een veulen is bijna het enige wat je hier hoort opfok opfok opfok, zelf ookal er een probleem wordt voorgesteld dat hier niet om draait. Het zou leuk zijn als het probleem wordt behandeld. :)

Verder: Haar moeder helpt haar.. EN DAN? Mijn moeder ook! Een veulen kan je toch niet altijd in je eentje alles leren? Stel dat ze nog moeilijk kan vaststaan, maar je moet haar leren de voeten opnemen ( ik zeg stel hé ) moet er toch iemand haar vasthouden ofzo? Dit is gewoon een voorbeeld.

Mijn jaarling schopte inbegin echt meteen als je aan haar achterste benen kwam en dit was ook heel gericht. Het beste wat je doet ( mijn opinie) is meteen een harde slag geven. Dit deed ik omdat ik vond dat het zo moest en omdat ( jaja ) mijn moeder deze methode ook voorstelde.. En kijk nu eens, ze slaat niet meer zeg..

Stel dat ik haar gewoon op de wei liet, en de hoefsmid moest komen? Leuk hoor alle problemen meteen doorschuiven naar je hoefsmid..

Inmiddels kan ze al heel mooi meelopen, voetjes opnemen ( dit is nog wel stroef ze blijft koppig), eens lekker doorborstelen, een spray op haar manen en staart laat ik nu wennen, ik doe zelf getten aan!
(Whaaa bokt aanvall!!) Neen dit heb ik maar een paar keer gedaan een minuutje of 5 zodat ze leert stil te staan als ik dit aandoe, daarna niet meer. Ze kan ook mooi rustig blijven staan als ik stel haar manen wil invlechten etc...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:30

In je profiel staat dat je 9 jaar bent. En ook de manier waarop je praat/typt kom je nu niet echt over als een 18 jarige. Maar dat tezijde. Dat de jaarling ingeslapen moet worden is wel een beetje overdreven. Hij ziet jouw gewoon niet als leider en zit met je te spelen. Ik zou hem gewoon lekker in de wei laten en pas over 3 jarige in handen pakken en dan met hulp van een volwassene. Die jouw ook kan vertellen hoe je ermee moet omgaan en ervoor zorgt dat jij de baas blijft.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:48

xXLianneXx schreef:
sjanien schreef:
In je profiel staat dat je 9 jaar bent.

huh waar zie jij dat dan? of ben ik nu echt kippig aan het worden want ik zie 18 :+

Nu misschien wel ... :P niet moeilijk te veranderen nietwaar
Overigens zou ik er op alle vlak hulp bij halen. Als ze naar je slaat en zelfs diegene die erbij is niet weet wat ie moet doen ...
Ik zal maar even zeggen dat een dwaas brutaal veulen dat naar mij zou slaan het eerste kwartier geen minuut rust meer krijgt, die jaag ik in volle galop de lege wei door, ver van alle vriendjes vandaan, om dan nog een keer te proberen,, dit keer zonder dat ze slaat, of ik begin van voor af aan. Het is niet fair een jong dier te straffen door 'm bv. terug te slaan zonder dattie weg kan, dus laat maar gewoon los dan (touw door het halster halen ipv vastklikken, paniekhaak gebruiken ...)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:52

in haar eerste bericht heet ze Stephke of zoiets en als je op haar profiel klikt Achke .
Of doet mijn computer raar?
Ze heeft 9 berichten, in haar profiel heb ik steeds 18 gelezen.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:22

wij hebben een jaarling hengst is super lief en makkelijk. is alleen erg bijterig. maar zodra hij bijt krijgt hij wel een beste mep. nu weet hij het precies en hoeven we alleen maar onze stem te verheffen. dus zou zeggen geef haar een beste mep als ze probeert te bijten. succes met je paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:27

ik ga met Vorame mee.

Jij opent een topic over een nare jaarling............. als jij wist wat goed voor dat beest was dan had je heel dit topic niet hoeven openen..........

Beter gewoon niks meer met het dier doen, want het enige wat ze nu leert is dat het ok is om zo met mensen om te gaan ;)

Eugene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:30

opfok en niets mee doen tot ze 3 is.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:20

ik zou niets met het beestje doen.. wat hij nu doet lijtk mij in eerste instantie gewoon speels gedrag.. maar weet niet precies hoe ik het me voor moet stellen. Laat dat beestje toch lekker in de wei staan, hij is nog jong.. :)