paard is bang van trekkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: paard is bang van trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:24

Misschien ook niet overbodig, je kunt voor de zekerheid bij bv Divoza, van die klipjes kopen zodat je je teugels vast kan zetten aan je zadel, mocht hij ervandoor gaan, om wat voor reden dan ook, en je valt eraf, of hij breekt los, dan kan hij in ieder geval niet over de teugels vallen of zo..

Maar volgens mij moeten inderdaad verkeerdeelnemers wel rekening houden met paarden, maar ik geloof dat iedereen er blindelings vanuit gaat dat alle paarden die buiten rijden, 100% verkeersmak zijn of zo!

Op mijn vorige stal is er een paard overreden door een trekker en vorige week nog kwamen er 2 jonge jongens met 2 trekkers met hooiwagens heel hard langs mijn verzorgster en nog een paard, die reageerde gelukkig niet, maar de man van die vrouw reed een stuk verderop met een jonge fries voor de kar, en die schrok dus wel, en die zijn in de sloot beland!
En dan nog een grote bek geven ook he?!

Dus echt respect hebben mensen niet, dus probeer in ieder geval een zo veilig mogelijke oplossing te vinden en probeer inderdaad eerst op eigen terrein met een stilstaande trekker te oefenen of zo.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:47

Mijn verzorgpony is ook heel bang van trekkers en vrachtwagens..
Is voor mij helemaal nieuw, omdat mijn vorige verzorgpony daar absoluut niet naar om keek.
In het begin was ik dus zelf superrelaxed, maar nadat ik een paar keer midden op de weg heb gestaan met een pony die ontzettend over de zeik is, zit ik zelf ook niet lekker meer.. :n

Voor mijn eigen veiligheid stap ik nu ook af. Ik kijk eerst wel hoe groot de trekker of vrachtwagen is en hoe dichtbij ze komen. Zit er nog een stuk land of weg tussen, dan blijf ik zitten, stel ik dr gerust en rijd ik door. Komen ze echt héél dichtbij, dan stap ik af. Ze blijft wel bij me, maar je ziet echt heel dr ogen wit wegtrekken en ze duikt echt een beetje in elkaar... Best sneu.. :(:)

Ik ga zelf gewoon proberen om zoveel mogelijk samen op buitenrit te gaan met een paard die er helemaal niet van op kijkt. Hopelijk leert ze dan dat die vrachtwagens en trekkers haar echt niet opeten. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:27

gina2003 schreef:
Misschien ook niet overbodig, je kunt voor de zekerheid bij bv Divoza, van die klipjes kopen zodat je je teugels vast kan zetten aan je zadel, mocht hij ervandoor gaan, om wat voor reden dan ook, en je valt eraf, of hij breekt los, dan kan hij in ieder geval niet over de teugels vallen of zo..

ik ben dit weekend op straat nog van mijn paard gekukeld, en gelukkig dat de teugels niet aan het zadel vastzaten.
ik heb ze namelijk netjes vastgehouden terwijl ik eraf gebokt werd, dus ik had mijn paardje nog steeds vast terwijl ik op het asfalt lag ;)

paard was overigens geschrokken van een landbouwmachine, maar de bestuurder had wel netjes vertraagd en is meteen gestopt toen de rodeo begon +:)+

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:37

@ Caira: Ik woon in belgisch Limburg

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:44

Hier trouwens ook nooit (echt serieus NOOIT) problemen met de bestuurders van landbouwvoertuigen, vrachtwagens, auto's etc etc!
Werkelijk iedereen houdt hier rekening met je! Echt super!
Tractors worden bij onrustig paard naast de weg gezet en/of uit, quads en crossmotoren idem dito. Het overige verkeer remt af of rijdt normaal tempo door. Echt super.

Alleen mijn paard trapt er niet in :D :D

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:43

fojoe schreef:
gina2003 schreef:

ik ben dit weekend op straat nog van mijn paard gekukeld, en gelukkig dat de teugels niet aan het zadel vastzaten.
ik heb ze namelijk netjes vastgehouden terwijl ik eraf gebokt werd, dus ik had mijn paardje nog steeds vast terwijl ik op het asfalt lag ;)

paard was overigens geschrokken van een landbouwmachine, maar de bestuurder had wel netjes vertraagd en is meteen gestopt toen de rodeo begon +:)+

Dat is inderdaad ook zo, je kunt ze dan wel vasthouden, maar als je paard zo erg schrikt en bv steigert, dan hou je de teugels echt niet vast als je op de grond ligt, en wellicht is het dan wel handig als je weet dat ze niet over de hals kunnen, zodat je paard erover kan vallen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:39

en zo heeft alles z'n voor- en nadelen :D
ik heb in meer dan 30 jaar nog nooit een paard weten vallen over de teugels.
als ze erop gaan staan, breekt die gewoon ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:39

mijn pony vond ze eerst ook super eng.
Wij hebben hier in de buurt een trekker bedrijf, als die zien dat je paard het eng vind zetten ze hem stil en motor uit.
maar daar heb jy niet zoveel aan.
Probeer als je er een trekker aankomt een inrit in de te gaan en haar te laten kijken.
Als ze hem eng vind vraag dan of hij langzamer wil rijden (hand gebaar).
En praat rustig tegen je paard
suc6

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:45

Mijn paard is super cool met van alles behalve bij trekkers en vrachtwagens, ik heb er ook al van alles aan gedaan zonder noemenswaardig resultaat. Ik kan ze passeren zolang het op redelijke afstand is, daarom sta ik nu ook op een stal direct aan het bos. Wat helpt is hem laten kijken naar de trekker en/of vrachtwagen en veilige afstand bewaren en behalve vluchtgedrag vertonen als ze te dichtbij komen doet hij gelukkig nooit gekke dingen. Ik hoop dat met de ouderdom (hij is nu 6 jaar) er ook wat meer rust komt op dit gebied maar het lijkt er op dat het altijd moeilijk zal blijven. Hoe je er ook mee omgaat, de veiligheid van jezelf en je paard is het allerbelangrijkst.

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:49

mijn pony was ook bang voor trekkers.
maar wij hebben een bak langs de weg en daar heb ik haar in gezet.
eerst vloog ze door de hele bak heen als er een trekker langs kwam maar een jaar later liep ze gewoon naar de trekkers toe en zat ze er mooi naar te kijken .