Ik heb 3 merries, de merrie van 16 jaar is vaak verhuisd in haar leven maar is altijd snel op haar gemak. Die van 21 jaar moest bijna een jaar wennen. Mijn jaarling valt af als ze verhuisd, maar staat ook vaak binnen 10 minuutjes te grazen na aankomst in de nieuwe kudde. Ik ga de volgende verhuizing, helaas binnenkort alwéér, de moeilijkste 2 tegelijk doen. Hopelijk helpt dat.... Als je geen eigen land hebt kun je het (vaak) verhuizen niet altijd voorkomen...
Maar ik heb gestemd dat het per paard verschilt dus.
Ik denk ook dat het verschilt per paard. Mijn paard is op zich niet echt lastig te verhuizen. Ze is snel op haar gemak, ook in een nieuwe groep. Daar gaan echt geen maanden overheen. Wel is het zo dat ik er dan vanuit ga dat ze 's zomers dag en nacht buiten staat en 's winters sowieso overdag de hele dag. Als ze te veel op stal staat (en dat vindt ze wel nog al snel), dan heeft ze het totaal niet naar haar zin en dat zal ze zeker wel laten merken.
wwillemijn
Geplaatst: 11-08-09 18:17
Mijn pony werd er sjagrijnig van. Onhandelbaar ook. Terug op haar oude plek was ze weer helemaal zichzelf. Helaas toch weer moeten verhuizen. Maar daar heeft ze het super naar haar zin! Ze is handelbaarder dan ooit te voren en helemaal vrolijk. Zelfs het schuren ivm zomereczeem is stukken minder.
het zal inderdaad verschillen per paard, maar dat is net zo als mensen denk ik.
Opzich passen paarden zich wel vrij makkelijk aan. Als ik mijn paard nam , wisselde ik op 2 plekken (2 weides ) Maar kende beide kuddes waardoor hij het niet erg vond en direct weer opgenomen werd.
morelia
Geplaatst: 11-08-09 23:06
Ik weet dat mijn paard in het verleden wel regelmatig van eigenaar gewisseld is en dus veel verhuisd is. Ik heb haar nu 4 jaar en ben 2 maal verhuisd. 1 maal naar een stal vlakbij mijn werk zodat ik niet in de file hoefde te staan en vervolgens weer terug naar de eerste stal opnieuw omdat dit praktischer was voor mijn werk. Ik merk wel dat mijn paard er moeite mee heeft gehad en wil haar eigenlijk niet meer verhuizen tenzij ze bij mij aan huis kan komen te staan.
Mijn paard is verhuisd toen ik haar kocht (deuh), heeft toen 2 weken op mijn weide gestaan, en is daarna verhuisd naar een pensionstal, omdat ze ondanks de moeite van de vorige eigenaar, nog steeds een pak moest aankomen. Ook qua trainingsmogelijkheden is een binnenbak interessanter dan een modderpoel. 2 maanden later is ze dan weer verhuisd naar mijn weide, en daar staat ze nog steeds, en gaat er niet meer weg.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn merrie voor niks in de stress schiet, het is uit zichzelf een heel nerveus ding. Maar toch merkte ik -ondanks de korte periode dat ik haar toen kende-, dat ze een tijdje zichzelf niet was.
Mijn paard is 5jaar en heb hem in november gekocht. Heb hem in die tussentijd drie x verhuisd, eerst van zijn oude stal naar bij mij in de buurt, daar heb ik hem weggehaald omdat die geen hooi meer kreeg tot aan aug. toen ben ik naar een andere stal gegaan, en mijn paard at niet meer, en je zag aan hem dat die dood ongelukkig was en toen heb ik hem weer verhuist naar een andere stal daar staat die nu ongeveer een maand. hij is in een maand tijd zo erg veranderd, hij heet heel goed. hij zit lekker in zijn vel, en is heel snel aangekomen, hij is nog wel te mager, maar je kunt zien dat zijn buikje weer begint te groeien. Hoop voor hem dat die zich nu beter voelt.
Solleke_Noah
Geplaatst: 14-08-09 13:41
Mijn paard is in zijn leven ook al best vaak verhuist, en dat heeft hem alleen maar gemakkelijker gemaakt, ik kan hem bij wijze van spreken overal meenemen en op elke weide 'gooien', en hij past zich vlot aan. Hij is van zijn 2de tot zijn 4de jaar handelspaard geweest, waarbij hij tijdens de paas-en zomervakantie verhuurd werd aan een paardenkamp in de Ardennen. Anderhalf jaar lang (ongeveer) is hij dus zo'n 4 keer (telkens voor periodes van één tot 3 maanden) heen en weer gegaan met een hoop andere paarden die hij kende van bij de handelaar. Dan heb ik hem gekocht, en eerst hebben we een halfjaar op een weide gestaan, en daarna verhuist naar een pensionstal. Hier zijn we uiteindelijk maar 4 maanden gebleven omdat ik hem graag 24/7 buiten wilde, en ik heb ergens in de buurt een weide gevonden. Daar staan we nu nog steeds (paard is ondertussen 7 jaar).
Ik heb niet de indruk dat hij eronder lijdt/heeft geleden, hij is het uiteindelijk van jongs af aan gewend om veel te verhuizen. Als ik hem meeneem naar een vriendin met paarden, kan ik hem ook gewoon daar even op de weide bij de andere paarden zetten, hij is erg sociaal en beleefd dan Neemt niet weg dat ik al een halfjaar heel serieus aan het zoeken ben naar een eigen weide, om dan hopelijk nooit meer te moeten verhuizen!
opala
Geplaatst: 14-08-09 14:34
Ik heb geen idee wat veel verhuizen bij een paard doet, wel wat verhuizen voor een paard doet. Mijn paard was de eerste maand extra schrikkerig, een teken dat de verandering dus niet zonder gevolgen is. Verhuizen is een noodzakelijk kwaad, het doel is de huisvesting voor je paard en jezelf te verbeteren.
Ieder paard is anders en zal er dus anders op reageren. Mijne is pas verhuisd, en iedereen zegt dat ie zo rustig en "cool" is... Maar één bonk spanning (wel gehoorzaam, niet schrikkerig maar totaal gespannen) met rijden en zijn avondeten staat er de volgende morgen nog... Ik doe het liever zo min mogelijk...
WombatJe
Geplaatst: 14-08-09 14:48
Het is denk ik per paard anders, maar ik denk dat je over het algemeen beter je paard zo min mogelijk kan verhuizen omdat er natuurlijk redelijk wat paarden zijn die er erg gestresd van kunnen raken.
Het is denk ik per paard anders, maar zoals andere ook al aangeven, als ze samen met een maatje verhuizen zijn ze veel sneller gewend aan hun nieuwe omgeving.. Ik ben van mening dat als je er wat langer zelf bij blijft in hun nieuwe omgeving de eerste dag, dat dat ze ook een stuk meer op hun gemak stelt..
Vassilia
Geplaatst: 16-08-09 22:55
Ik denk dat verhuizen voor paarden het zelfde effect heeft als voor mensen. Het is meestal niet leuk, maar het went wel en dan wordt het weer leuk!
Anoniem
Geplaatst: 16-08-09 22:58
Ik heb beide paarden verhuisd, mijne zijn er een stuk beter van geworden. Maar meerdere keren, tja lijkt me niet prettig, paard voelt zich vaak fijn in vertrouwde omgeving. Maar als een paard niet meer de tijd krijgt om het als vertrouwd te ervaren, ja. Het zal per paard verschillen. Mijne ene paard is 2 keer verhuisd, ik was het enige constante, bij haar merkte ik dat ze eenkennig werd. Nu staat ze op een superstal en is ze helemaal weer tevree karakter 180 graden omgekeerd.
Ik denk dat het per paard verschilt. Mijn paard is in de afgelopen 8 jaar 5 keer verhuisd. Van zijn oude eigenaar naar mij en met mij naar 3 verschillende stallen ( 2 keer op de zelfde stal gestaan ) Bij 2 stallen merkte ik gewoon echt dat mijn paard daar doodongelukkig was . Op 1 stal had ik totaal geen faciliteiten. Nu sta ik alweer een poosje bij mijn huidige stal en merk ik dat mijn paard helemaal lekker in zijn vel zit. Het straalt van hem af. Al heeft hij wel even moeten wennen in het begin maar hij had snel een maatje gevonden.
BlackSXLoVeR
Geplaatst: 17-08-09 15:14
Als je steeds verhuist kan je pony stalondeugden krijgen... het is ook niet fijn als je je helemaal thuis voelt ergens en dan ineens ergens anders gaan wonen zonder dat je NEE kan zeggen... en vooral als het vaak gebeurt
louiisie
Geplaatst: 17-08-09 15:19
ik denk dat het per paard verschild.
als je kijkt naar paarden in de handel, die verhuizen maandelijks van plek. Ik denk dat die paarden daar ook wel een soort van aan gaan wennen.
Maar als je kijkt naar gewone paarden zegmaar géén handelspaarden, dat dat ook nog wel verschild, de een kan dr beter tegen dan de ander. maar ik ben er wel mee eens dat je verhuizen zo min mogelijk moet doen...
EvaLuna
Geplaatst: 17-08-09 15:22
Laast heb ik ergens gelezen dat een paard zich, zelfs nog meer dan een hond of kat, zeer sterk hecht aan zijn omgeving en paardenvriendjes. Het lijkt mij dat vaak verhuizen een paard onzeker kan maken.
Natuurlijk kan het voorkomen dat je noodgedwongen moet verhuizen maar ik ben wel van mening dat je alleen moet verhuizen als je paard daar op vooruitgaat, en niet alleen jezelf.
GamblersCup
Geplaatst: 17-08-09 15:24
Mijn merrie draaide enigszins door toen we verhuisd waren van stal, mijn jaarling vond het binnen een half uur al best tussen de nieuwe paarden en we hebben er hier eentje staan die er helemaal niets om geeft. Die wordt al jaren overal naartoe meegenomen i.v.m. wedstrijden, trainingen en beter onderdak in de winter etc., die kijkt niet eens meer op als hij op een vreemde stal de trailer uit komt. Snuffelt even bij de nieuwe buurman in stal of op de wei en gaat tevreden staan eten.