paardje gekocht en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:38

Hoi hoi
ik heb ook net een nieuw paard. Ook de tweede dag gelijk erop, moest kunnen, braaf paard, kon een kind van vijf zo mee naar buiten.
Op een gegeven moment wilde hij gaan draven, maar ik was daar nog niet klaar voor, en meneer gaat meteen op de achterbenen. Ik heb hem nu wat meer tijd gegeven om te wennen, en ik moet zeggen het gaat heel aardig. Geef je haffie dus wat tijd, en voer haar vooral niet te zwaar. Ook een flinke snee gras kan heel veel energie geven, iets wat ze misschien ook niet gewend is ?
in ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, en heel veel succes !!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:08

Hé justdiesel :D
kijk maar even in m'n profiel, dan weet je wel wie ik ben :P

Nog gefeliciteerd met je paardje!!
Ik heb met mijn paarden altijd één dag rust aangehouden om de omgeving een beetje te leren kennen (nieuwe stal e.d.) en daarna alle dagen aan het werk. Dan heb ik het niet over hele zware trainingen of zo, maar wel iedere dag wat doen, zodat ze hun energie kwijt kunnen, en ze je leren kennen.
Met Wicked heb ik de eerste 3 weken heeeeel veel aan de hand gedaan, zij was echt haar plekje kwijt, en dit heeft ons toen een hele sterke band gegeven! Maar naast het aan de hand dingen doen moest ze van mij ook iedere dag wat doen: longeren, rijden in de baan, buiten, maakt niet uit.
En ik zou zeker les nemen ;)

Heel veel plezier met je paardje en we willen natuurlijk wel foto's zien !!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:10

Misschien eerst grondwerk doen om elkaar te leren kennen en zo.Als je dan weet hoe ze op bepaalde dingen reageerd dan kan je er op.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:19

criollolover schreef:
_Sannee schreef:
Ik heb een vliegenspray waarop staat: Tegen dazen en muggen.
Hele goede vliegenspray! Donker van kleur .. Dus weet niet of je dat op een hafje moet spuiten .. Denk dat je dan beetje stipjes ziet enz ..
Weet zo het merk niet uit me hoofd ..

er bestaat geen goede vliegenspray tegen dazen en muggen. je kunt spuiten wat je wilt met dure sprays maar ze zijn nooit helemaal weg.
als je geen last van dazen wilt hebben dan ga je wandelen of rijden na 9 ur s'avonds of s'morgens voor 9 ur.

's Avonds heb je hier nog steeds redelijk veel beestjes hoor ... 's Morgens minder,, maar ik rij meestal gewoon overdag met vliegenspray of tegen de avond aan met vliegenspray,, beestjes zijn idd nooit helemaal weg,, maar aangevallen word ik toch ook niet hoor... vliegenspray is idd wel snel uitgewerkt en mijn paard krijgt momenteel dus knoflook tegen de vliegen ook door z'n voer,, helpt net zoals vliegenspray,, maar alleen als ze zweten en dus ook voornamelijk op de plaatsen waar ze zweten, dus niet of nauwelijks op het hoofd (vooraan dan).

Xivura

Re: paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:22

Het werkt natuurlijk niet de hele dag maar een paar uurtjes. Ik vind het erg goede vliegenspray en houdt ze daar mee wel even op afstand tijdens het wandelen. ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:05

_Sannee schreef:
Het werkt natuurlijk niet de hele dag maar een paar uurtjes. Ik vind het erg goede vliegenspray en houdt ze daar mee wel even op afstand tijdens het wandelen. ;)

Over het algemeen zit er gewoon hetzelfde in hoor :+ moet je maar eens naar de ingrediënten kijken :+ zelfs de hele dure zijn meestal niet veel beter dan goedkope omdat er gewoon hetzelfde in zit :P als je vliegenvrij wil zijn moet je gewoon echt een deken. Zelfs met de beste vliegenspray komt er hier of daar een brutaal beestje toch aanzetten ...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:07

Bij mij zitten er speciale olieen in. Maar dat zal dan ook wel bij jullie in zitten. _O-

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:34

op dinsdag heb ik alleen maar met haar geknuffeld en geborsteld, woensdag heb ik even op haar gereden en dat ging goed. natuurlijk ook weer geborsteld en geknuffeld.
op donderdag en vrijdag ben ik er helaas niet geweest wegens werk, maar de pensioneigenaar zet haar buiten enzo.
misschien was ze daardoor wel wat fris?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:38

justdiesel schreef:
op dinsdag heb ik alleen maar met haar geknuffeld en geborsteld, woensdag heb ik even op haar gereden en dat ging goed. natuurlijk ook weer geborsteld en geknuffeld.
op donderdag en vrijdag ben ik er helaas niet geweest wegens werk, maar de pensioneigenaar zet haar buiten enzo.
misschien was ze daardoor wel wat fris?

Kan goed zijn hoor,, misschien longeer je dan best even (een halfuurtje stevig longeren) voor het rijden? Je hebt best paarden die zowat niet bewegen op de wei uit zichzelf,, mijn paard daarintegen zit soms rond te galopperen :P zéker als ik mee loop :D. Maar elk paard heeft wel eens een dagje minder hoor, even niet lekker in r vel ofzo.

@weetikveel: citronellaolie zit in zowat elke vliegenspray,, kan best zijn dat de jouwe bijv. iets geconcentreerder is dan in andere vliegenspray,, maar de dosering kan eigenlijk niet veel verschillen omdat te weinig niks uitdoet en teveel van om het even welke etherische olie alergische reacties geeft...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:17

sparretje schreef:
Hé justdiesel :D
kijk maar even in m'n profiel, dan weet je wel wie ik ben :P

Nog gefeliciteerd met je paardje!!
Ik heb met mijn paarden altijd één dag rust aangehouden om de omgeving een beetje te leren kennen (nieuwe stal e.d.) en daarna alle dagen aan het werk. Dan heb ik het niet over hele zware trainingen of zo, maar wel iedere dag wat doen, zodat ze hun energie kwijt kunnen, en ze je leren kennen.
Met Wicked heb ik de eerste 3 weken heeeeel veel aan de hand gedaan, zij was echt haar plekje kwijt, en dit heeft ons toen een hele sterke band gegeven! Maar naast het aan de hand dingen doen moest ze van mij ook iedere dag wat doen: longeren, rijden in de baan, buiten, maakt niet uit.
En ik zou zeker les nemen ;)

Heel veel plezier met je paardje en we willen natuurlijk wel foto's zien !!

heeeeeeeeeee!!! :D
leuk jou hier tegen te komen!
het is dat je er die opmerking bij zette want anders wist ik niet eens wie je was.... :o
enne....er staat een kort filmpje van haar op mijn hyves.
ik zou het echt niet weten hoe ik hier foto's neer moet zetten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:50

Tegen dazen is een goedwerkend huismiddel te gebruiken.
Ik heb vandaag overdag zelf gereden, toen ik het paard uit het land haalde zat ie onder de dazen e.d. en toen ik ging rijden en hem ervoor dus mee ingesmeerd had echt helemaal nergens last van gehad (konden zelf rustig stil gaan staan) ook geen last toen hij ging zweten :D echt GEWELDIG spul.
Hier het recept:
1 liter natuur azijn
halve flacon dettol (dat desinfecterende spul) erdoorheen en klaar :D
Werkt echt perfect (stinkt trouwens wel :P)
Is goedkoper als al die o zo goeie vliegen/dazen spray's, alleen dit werkt WEL echt.
Succes ermee

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:13

dank je wel idylle!
maar wel een vraagje, hoe groot is die flacon dettol dan?
want ik heb een heel klein flesje, denk zo'n 10 cm groot...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:20

idylle schreef:
Tegen dazen is een goedwerkend huismiddel te gebruiken.
Ik heb vandaag overdag zelf gereden, toen ik het paard uit het land haalde zat ie onder de dazen e.d. en toen ik ging rijden en hem ervoor dus mee ingesmeerd had echt helemaal nergens last van gehad (konden zelf rustig stil gaan staan) ook geen last toen hij ging zweten :D echt GEWELDIG spul.
Hier het recept:
1 liter natuur azijn
halve flacon dettol (dat desinfecterende spul) erdoorheen en klaar :D
Werkt echt perfect (stinkt trouwens wel :P)
Is goedkoper als al die o zo goeie vliegen/dazen spray's, alleen dit werkt WEL echt.
Succes ermee

Als je dat mengt met vaseline heb je een zalf tegen zomerexeem :P (is het niet dethol?)
Is dus niet onbekend,, maar niet echt populair ivm de geur en de smerigheid van 't spul :+
langs de andere kant,, als 't echt goed werkt ... werkte het lang (verdampt de dethol niet te snel)?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:28

Lord_Ik schreef:
Vliegenproduct, vliegendeken, vliegennetje, knoflook in 'r voer doen ... :P middeltjes genoeg

Wat allemaal maar heel even werkt als je in het verkeerde deel van NL woont ;) , tenminste, dit deel van het jaar :D

Zou je adviseren zo snel mogelijk (prive)les met je paardje te nemen, en hem flink aan het werk te zetten. Hij is je inderdaad gewoon aan het testen heb ik het idee ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:29

IKbenEllen schreef:
Lord_Ik schreef:
Vliegenproduct, vliegendeken, vliegennetje, knoflook in 'r voer doen ... :P middeltjes genoeg

Wat allemaal maar heel even werkt als je in het verkeerde deel van NL woont ;) , tenminste, dit deel van het jaar :D

Zou je adviseren zo snel mogelijk (prive)les met je paardje te nemen, en hem flink aan het werk te zetten. Hij is je inderdaad gewoon aan het testen heb ik het idee ;)

Vliegendeken en -netje dat maar heel even werkt ? :D hoe doe je dat ? :P

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:14

Lord_Ik schreef:
Vliegendeken en -netje dat maar heel even werkt ? :D hoe doe je dat ? :P

Vliegendeken werkt nog korter dan spray, opstappen en ik gok dat je er binnen 10 seconden langs ligt :D :D :D
Zeer sensibel paard :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:16

Oh op die manier ;( euuuuuhhhhh stevig vasthangen en loslaten op de wei ? :o

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:19

Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ik zonder deken minder last heb van de horzels als met deken :D
Daar geeft ie dan weer niet zo heel veel om, maar owee als je er eens een ander singeltje ofzo aan hangt, paniiieeeek :D

Tis meer dat IK last heb van de dazen :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:26

IKbenEllen schreef:
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ik zonder deken minder last heb van de horzels als met deken :D
Daar geeft ie dan weer niet zo heel veel om, maar owee als je er eens een ander singeltje ofzo aan hangt, paniiieeeek :D

Tis meer dat IK last heb van de dazen :D

Zelf vliegentrui aandoen ofzo :D zo'n hemd met gaatjes XD

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:27

Ik zat al aan een burka te denken :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:30

Ik zit aan heel wat anders te denken;
rijd je haar met hetzelfde zadel als waarmee je proefgereden hebt? Of heb je er nu je eigen zadel opgelegd?

Mogelijk past dat niet en hindert dat haar.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:32

Dat is heel goed mogelijk Beantsje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:33

Het kan idd een teveel aan energie zijn geweest (rijker gras misschien?) in combinatie met uitproberen en nog moeten wennen.

Eventueel kun je, als het probleem de eerstvolgende keer zich ook voordoet, iemand met het paard laten rijden die echt goed is en veel zelfvertrouwen heeft. Vaak helpt het om zo iemand een oordeel te laten geven.
Die voelt snel genoeg aan of het uitproberen is of dat ze misschien toch wat heftiger is dan je dacht.

Heb zelf helaas een keer een klophengst gekocht zonder het te weten. Paard leek heel braaf bij de koop, maar toen ik hem thuis had, begonnen de problemen. (niet alleen met rijden, maar ook in de omgang) Omdat ik niet wist of het gewoon aan mij lag, heb ik iemand ermee laten rijden waarvan ik weet dat ze enorm goed is met paarden en die met alle soorten/rassen/types bergen ervaring heeft en nooit bang is.
Haar conclusie: rap verkopen. Paard klimt in de boom als hij een merrie ziet (had met hem buitengereden) en is verschrikkelijk moeilijk te hanteren. Zij opperde al dat het om een klophengst ging met een enorme dosis lef en ijzersterke wil en ze bleek gelijk te hebben. Was dus geen paard voor mij.
Heb de koper overigens precies gezegd wat er aan de hand was. Was tenslotte niet de fout van het paard en ik wilde voorkomen dat ie van hand tot hand ging. Want het was wel een mooi paard en voor de juiste persoon een pittige uitdaging. Maar niet voor mij

Dit komt gelukkig niet snel voor en in jouw geval denk ik zeker dat er niets bijzonders aan de hand is. Maar dan is het toch altijd fijn als je iemand met een flinke dosis kennis en ervaring het oordeel laat vellen en adviezen kunt vragen voor de aanpak.

Overigens kunnen het ook altijd zadelproblemen zijn, maar daarmee kan een ervaren persoon je ook helpen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:37

beantsje schreef:
Ik zit aan heel wat anders te denken;
rijd je haar met hetzelfde zadel als waarmee je proefgereden hebt? Of heb je er nu je eigen zadel opgelegd?

Mogelijk past dat niet en hindert dat haar.

Wel héél vreemde reactie van een braaf paard op een slecht passend zadel dan ...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:39

Hoezo? een zadel kan een paard flink pijn doen...
voorwaarts gaan (vluchten) en bokken zijn dan hele natuurlijke reacties!