Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
liljebo schreef:Pfffff ik schrik van de vele verhuizingen en ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over de veranderingen in je paardje.
Ongeacht hoe sommigen erover denken.... Een verhuizing heeft een enorme impact op het paard. Daar is onderzoek naar geweest en die impact blijkt veel groter dan veel mensen denken.
Ongetwijfeld heb je je redenen gehad en dat doet er nu ook niet meer toel. Je hebt gelijk met de stelling dat de huidige stal ook niet ideaal is, zo zonder andere paarden in de wei en veel op stal en dat speelt zeker mee in het gedrag van je paard.
Ik zou dus, ondanks alles, toch nog een allerlaatste keer verhuizen. Niet tijdelijk terug naar de oude stal, want dat is dan alweer een wisseling van omgeving en kudde (en in iedere kudde moet hij weer opnieuw zijn plekje werven..)
Zoals iemand anders hier al voorstelde...
Schrijf voor jezelf de punten op waaraan de nieuwe stal moet voldoen, bekijk welke stallen voldoen en ga daar heen om ter plekke de situatie goed te bekijken en te beoordelen.
Zoek de beste uit, ga erheen en blijf daar voor de rest van zijn paardenleven, zodat hij vastigheid en dus veiligheid krijgt. En een vaste plek in een vaste kudde.
Sosha schreef:Ik vind dat mensen hier wel erg veel commentaar hebben over het verhuizen. Zoiets heb je echt niet altijd in de hand als je je paarden niet thuis kan houden. Ik heb vaak zat meegemaakt dat je ergens komt, het er de eerste paar maanden prima gaat en dan veranderd er bijvoorbeeld personeel en is het in een keer helemaal niet meer zo'n goede stal.
Je kunt beter verhuizen dan je paard in niet goede omstandigheden laten staan. Natuurlijk is het niet ideaal om je paard te moeten verhuizen, maar zo'n drama als sommige er hier van maken, gaat toch ook echt te ver. Hoe moeten al die paarden die regelmatig op meerdaagse concoursen gaan zich dan voelen, die zouden allemaal stapelgek moeten zijn na een paar jaar. Tegendeel is meestal het geval.
Terug verhuizen naar een omgeving die hij al kent en waar waarschijnlijk ook nog wel een paar dieren zullen staan die hij nog kent, hoeft helemaal niet zo veel impact te hebben op een paard. Ook als een paard met een paar maatjes tegelijk vertrekt naar een nieuwe omgeving, valt het met de stress allemaal erg mee hoor.
Dinopino schreef:Wanneer je naast een paard loopt kun je best goede en duidelijke signalen aan je paard geven. Maar zodra je op je paard gaat zitten zal hij het kleinste signaal van je opvangen en onzeker worden. Je verwacht min of meer al dat ie gaat schikken en zo zul je onbewust ook rijden. Doet hij dit ook bij een andere ruiter. Paarden voelen de kleinste signalen, waarvan je niet eens merkt dat je ze doorgeeft.
Ik heb besloten om nu nog eens te gaan praten met de eigenaresse van stal.vorame schreef:Paarden die niet tegen de meerdaagse concoursen kunnen zullen daar ook niet goed presteren en uiteindelijk ook niet meer mee gaan, ze winnen immers nooit wat.
Dus voor elk paard is verhuizen niet zo makkelijk.
Natuurlijk zijn er die er weinig om geven, maar duidelijk is dat TS die dus niet bezit.
Sommige dingen zijn inderdaad overmacht als het stoppen van een stal.
Maar een natte bak, dat is gewoon goed navragen.
Dat is gewoon hup ergens gaan staan en wel verder zien.
En dat hoort gewoon niet.
Het meeste is echt te voorkomen door gewoon goed te informeren.
En zelf ook inzien dat verhuizen wel degelijk een grote impact kan hebben.
Dan ga je al met een andere instelling zoeken dan van, ach bevalt het niet dan gaan we wel weer.
Poenarie schreef:vorame schreef:Paarden die niet tegen de meerdaagse concoursen kunnen zullen daar ook niet goed presteren en uiteindelijk ook niet meer mee gaan, ze winnen immers nooit wat.
Dus voor elk paard is verhuizen niet zo makkelijk.
Natuurlijk zijn er die er weinig om geven, maar duidelijk is dat TS die dus niet bezit.
Sommige dingen zijn inderdaad overmacht als het stoppen van een stal.
Maar een natte bak, dat is gewoon goed navragen.
Dat is gewoon hup ergens gaan staan en wel verder zien.
En dat hoort gewoon niet.
Het meeste is echt te voorkomen door gewoon goed te informeren.
En zelf ook inzien dat verhuizen wel degelijk een grote impact kan hebben.
Dan ga je al met een andere instelling zoeken dan van, ach bevalt het niet dan gaan we wel weer.
Het enige wat ik bij jou kan zien, is verwijten naar mij alsof ik slecht ben en gewoon verwend dat ik niet meer naar mijn paard kijk.
Zoals je zegt: ach bevalt het niet, dan gaan we wel weer.
Dit is niet het geval. Je zou eens GOED moeten lezen, die PB die ik je heb gestuurd.
Juist jou heb ik die gestuurd, omdat het enige wat jij ziet KWAAD is.
Over die natte bak, die bak was voordat ik daar kwam te staan in de regen goed te rijden.
Ik kende de staleigenaresse al en het was allemaal netjes op orde.
Ik ben niet zomaar eventjes ergens gaan staan, want alles zag er tiptop uit.

Poenarie schreef:Ik ga geen discussie meer met jou aan, als je hierover wilt discussieren, prima. Stuur me maar een privé bericht.

vorame schreef:Waarom gaat het ene paard van het ene naar andere adres?
Omdat hij zo lief is?
En waarom is hij niet zo lief?
Ooit afgevraagd?
Waarom zijn die paarden zo, niet zo geboren hoor.
En dit is niet voor TS bedoeld.
Maar ik zal er een ander topic over maken.