Hij is niet meer wie hij was...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Hij is niet meer wie hij was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:23

Pfffff ik schrik van de vele verhuizingen en ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over de veranderingen in je paardje.

Ongeacht hoe sommigen erover denken.... Een verhuizing heeft een enorme impact op het paard. Daar is onderzoek naar geweest en die impact blijkt veel groter dan veel mensen denken.

Ongetwijfeld heb je je redenen gehad en dat doet er nu ook niet meer toel. Je hebt gelijk met de stelling dat de huidige stal ook niet ideaal is, zo zonder andere paarden in de wei en veel op stal en dat speelt zeker mee in het gedrag van je paard.

Ik zou dus, ondanks alles, toch nog een allerlaatste keer verhuizen. Niet tijdelijk terug naar de oude stal, want dat is dan alweer een wisseling van omgeving en kudde (en in iedere kudde moet hij weer opnieuw zijn plekje werven..)
Zoals iemand anders hier al voorstelde...
Schrijf voor jezelf de punten op waaraan de nieuwe stal moet voldoen, bekijk welke stallen voldoen en ga daar heen om ter plekke de situatie goed te bekijken en te beoordelen.

Zoek de beste uit, ga erheen en blijf daar voor de rest van zijn paardenleven, zodat hij vastigheid en dus veiligheid krijgt. En een vaste plek in een vaste kudde.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:34

liljebo schreef:
Pfffff ik schrik van de vele verhuizingen en ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over de veranderingen in je paardje.

Ongeacht hoe sommigen erover denken.... Een verhuizing heeft een enorme impact op het paard. Daar is onderzoek naar geweest en die impact blijkt veel groter dan veel mensen denken.

Ongetwijfeld heb je je redenen gehad en dat doet er nu ook niet meer toel. Je hebt gelijk met de stelling dat de huidige stal ook niet ideaal is, zo zonder andere paarden in de wei en veel op stal en dat speelt zeker mee in het gedrag van je paard.

Ik zou dus, ondanks alles, toch nog een allerlaatste keer verhuizen. Niet tijdelijk terug naar de oude stal, want dat is dan alweer een wisseling van omgeving en kudde (en in iedere kudde moet hij weer opnieuw zijn plekje werven..)
Zoals iemand anders hier al voorstelde...
Schrijf voor jezelf de punten op waaraan de nieuwe stal moet voldoen, bekijk welke stallen voldoen en ga daar heen om ter plekke de situatie goed te bekijken en te beoordelen.

Zoek de beste uit, ga erheen en blijf daar voor de rest van zijn paardenleven, zodat hij vastigheid en dus veiligheid krijgt. En een vaste plek in een vaste kudde.

Helemaal mee eens!
Ik kreeg een pb van ts en heb daar ongeveer hetzelfde geschreven als wat jij nu schrijft.
Goed gaan kijken, goed navragen.
Bij de stal die je het meeste aanspreekt nog eens gaan kijken.
En dan nooit meer vertrekken.
1 keer per jaar verhuizen is gewoon erg veel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:55

Ik vind dat mensen hier wel erg veel commentaar hebben over het verhuizen. Zoiets heb je echt niet altijd in de hand als je je paarden niet thuis kan houden. Ik heb vaak zat meegemaakt dat je ergens komt, het er de eerste paar maanden prima gaat en dan veranderd er bijvoorbeeld personeel en is het in een keer helemaal niet meer zo'n goede stal.

Je kunt beter verhuizen dan je paard in niet goede omstandigheden laten staan. Natuurlijk is het niet ideaal om je paard te moeten verhuizen, maar zo'n drama als sommige er hier van maken, gaat toch ook echt te ver. Hoe moeten al die paarden die regelmatig op meerdaagse concoursen gaan zich dan voelen, die zouden allemaal stapelgek moeten zijn na een paar jaar. Tegendeel is meestal het geval.

Terug verhuizen naar een omgeving die hij al kent en waar waarschijnlijk ook nog wel een paar dieren zullen staan die hij nog kent, hoeft helemaal niet zo veel impact te hebben op een paard. Ook als een paard met een paar maatjes tegelijk vertrekt naar een nieuwe omgeving, valt het met de stress allemaal erg mee hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:09

Wanneer je naast een paard loopt kun je best goede en duidelijke signalen aan je paard geven. Maar zodra je op je paard gaat zitten zal hij het kleinste signaal van je opvangen en onzeker worden. Je verwacht min of meer al dat ie gaat schikken en zo zul je onbewust ook rijden. Doet hij dit ook bij een andere ruiter. Paarden voelen de kleinste signalen, waarvan je niet eens merkt dat je ze doorgeeft.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:25

Sosha schreef:
Ik vind dat mensen hier wel erg veel commentaar hebben over het verhuizen. Zoiets heb je echt niet altijd in de hand als je je paarden niet thuis kan houden. Ik heb vaak zat meegemaakt dat je ergens komt, het er de eerste paar maanden prima gaat en dan veranderd er bijvoorbeeld personeel en is het in een keer helemaal niet meer zo'n goede stal.

Je kunt beter verhuizen dan je paard in niet goede omstandigheden laten staan. Natuurlijk is het niet ideaal om je paard te moeten verhuizen, maar zo'n drama als sommige er hier van maken, gaat toch ook echt te ver. Hoe moeten al die paarden die regelmatig op meerdaagse concoursen gaan zich dan voelen, die zouden allemaal stapelgek moeten zijn na een paar jaar. Tegendeel is meestal het geval.

Terug verhuizen naar een omgeving die hij al kent en waar waarschijnlijk ook nog wel een paar dieren zullen staan die hij nog kent, hoeft helemaal niet zo veel impact te hebben op een paard. Ook als een paard met een paar maatjes tegelijk vertrekt naar een nieuwe omgeving, valt het met de stress allemaal erg mee hoor.

Paarden die niet tegen de meerdaagse concoursen kunnen zullen daar ook niet goed presteren en uiteindelijk ook niet meer mee gaan, ze winnen immers nooit wat.
Dus voor elk paard is verhuizen niet zo makkelijk.
Natuurlijk zijn er die er weinig om geven, maar duidelijk is dat TS die dus niet bezit.

Sommige dingen zijn inderdaad overmacht als het stoppen van een stal.
Maar een natte bak, dat is gewoon goed navragen.
Dat is gewoon hup ergens gaan staan en wel verder zien.
En dat hoort gewoon niet.

Het meeste is echt te voorkomen door gewoon goed te informeren.
En zelf ook inzien dat verhuizen wel degelijk een grote impact kan hebben.
Dan ga je al met een andere instelling zoeken dan van, ach bevalt het niet dan gaan we wel weer.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:45

Dinopino schreef:
Wanneer je naast een paard loopt kun je best goede en duidelijke signalen aan je paard geven. Maar zodra je op je paard gaat zitten zal hij het kleinste signaal van je opvangen en onzeker worden. Je verwacht min of meer al dat ie gaat schikken en zo zul je onbewust ook rijden. Doet hij dit ook bij een andere ruiter. Paarden voelen de kleinste signalen, waarvan je niet eens merkt dat je ze doorgeeft.

Is ook zo. En ik denk dat dat het super lastig maakt, nu helemaal. ;) Ik heb besloten om nu nog eens te gaan praten met de eigenaresse van stal.
Over hoe Arie zich nu voelt in mijn ogen. En hopelijk wordt het dan allemaal wat soepeler en misschien kan hij dan zelfs 's nachts buiten staan.

Ik ga vooral goed mijn ogen open houden en kijken naar een nieuwe stalling waar ik echt jaren kan staan, waar hij ook gelukkig is.
Dit was namelijk bij deze stalling ook de bedoeling, omdat de verhalen super waren en het het ook wel was in het begin..
Het is niet zo dat ik verhuis om het verhuizen, omdat het me eventjes niet zint. Ik heb namelijk ook ouders en die worden dat verhuizen ook wel beu.
Maar zij hebben er 2x voor gekozen mij te laten verhuizen. Ik ben dat verhuizen natuurlijk ook beu, vind het ook stom, en dat zal m'n pony ook gerust vinden.

Het vertrouwen op de grond zit bij mij en mijn pony wel goed, ik denk alleen dat hij dus inderdaad mijn signalen opvangt die hem nóg onzekerder maken dan dat hij al is. Ik moet namelijk zeggen dat wanneer ik hoorde dat hij er bij haar (mijn vorige verzorger/bijrijder) vandoor ging, dat ik er ook eigenlijk vrijwel vanuit ging.
Laatst bijgewerkt door Poenarie op 26-07-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:48

vorame schreef:
Paarden die niet tegen de meerdaagse concoursen kunnen zullen daar ook niet goed presteren en uiteindelijk ook niet meer mee gaan, ze winnen immers nooit wat.
Natuurlijk zijn er die er weinig om geven, maar duidelijk is dat TS die dus niet bezit.

Dan ga je al met een andere instelling zoeken dan van, ach bevalt het niet dan gaan we wel weer.

Het enige wat ik bij jou kan zien, is verwijten naar mij alsof ik slecht ben en gewoon verwend dat ik niet meer naar mijn paard kijk.
Zoals je zegt: ach bevalt het niet, dan gaan we wel weer.
Dit is niet het geval. Je zou eens GOED moeten lezen, die PB die ik je heb gestuurd.
Juist jou heb ik die gestuurd, omdat het enige wat jij ziet KWAAD is.

Over die natte bak, die bak was voordat ik daar kwam te staan in de regen goed te rijden.
Ik kende de staleigenaresse al en het was allemaal netjes op orde.
Ik ben niet zomaar eventjes ergens gaan staan, want alles zag er tiptop uit.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:57

Poenarie schreef:
vorame schreef:

Het enige wat ik bij jou kan zien, is verwijten naar mij alsof ik slecht ben en gewoon verwend dat ik niet meer naar mijn paard kijk.
Zoals je zegt: ach bevalt het niet, dan gaan we wel weer.
Dit is niet het geval. Je zou eens GOED moeten lezen, die PB die ik je heb gestuurd.
Juist jou heb ik die gestuurd, omdat het enige wat jij ziet KWAAD is.

Over die natte bak, die bak was voordat ik daar kwam te staan in de regen goed te rijden.
Ik kende de staleigenaresse al en het was allemaal netjes op orde.
Ik ben niet zomaar eventjes ergens gaan staan, want alles zag er tiptop uit.

Ik schrijf nergens dat jij niet naar je paard kijkt.
Als ik dat bedoelde schreef ik dat ook wel.
Maar ik schrijf wel dat je te gemakkelijk verhuisd, dat je inderdaad niet goed hebt geïnformeerd van te voren.
En dat jou paard dat nu aangeeft.

Een bak wordt niet van het een op het andere moment een geweldig goed te rijden bak met nat weer en de week erop een bak die niet meer tegen regen kan.
Zo werkt dat gewoon niet.
En als je er zo je zelf uit probeert te praten dan zie ik inderdaad kwaad in.
Dan ben je namelijk dingen aan het verdraaien.
En jou pony geeft aan dat hij daar last van heeft.
En dat is waar het mij om gaat.

We zijn bijna allemaal mensen die te maken hebben met pension stallen, dus we weten allemaal hoe het gaat.
Maar bakken veranderen niet ineens.
Weides zijn niet dit jaar droog en morgen een blijvende modderpoel.
Dan heb je gewoon niet goed gekeken.
Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen.
Leer ervan en maak die fout niet nogmaals. :)
Dan kun je boos worden op mij, maar ik blijf bij mijn standpunt.

Ik heb zelf ook toen ik mijn paard kocht op een stal gestaan die niets was achteraf gezien.
Ik had toen ook gewoon niet goed geïnformeerd.
Die fout is mij dus geen tweede keer meer overkomen.
En ik heb mijn paard nu 13 jaar, die is geen 13 keer verhuisd. :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:01

Geen kwestie van goed praten. Ik kan jou gewoon foto's sturen van vorig jaar de wei + bak, en foto's van dit jaar van de wei + bak. Heel simpel. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:06

Dat bestaat gewoon niet.
Ik kan nu ook een foto van een droge dag knippen en van een natte dag.
Dus dat zegt niets.

Maar een goede bak is een goede bak.
Die kan best bij geen onderhoud in 10 jaar verslechteren, maar niet in een jaar van helemaal goed, naar helemaal slecht.

Zo ook een weide.
Je zit op klei, dan zit je dat vandaag en ook volgend jaar.
Je zit op zand dan zit je dat vandaag en ook morgen nog.
Je zit op hoge grond of lage grond, dat veranderd niet ineens.
Wie je dat wijs heeft willen maken weet ik niet.
Maar vertel die persoon maar dat zijn verhaal niet kan kloppen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:09

Ik ga geen discussie meer met jou aan, als je hierover wilt discussieren, prima. Stuur me maar een privé bericht.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:13

Ik denk dat je de betichten van Vorame verkeerd intrepeteerd.......ik lees ze nl helemaal niet als een verwijt naar jou toe. Integendeel....ze denkt mee.

En je vind het vervelend dat men het over het verhuizen heeft, maar je vraagt om hulp en ik denk dat het verhuizen een heeel groot issue in deze kwestie is, vandaar dat mensen dit ook steeds weer aanhalen. Dit heeft niets te maken met of je wel of niet goed voor je pony zou zijn. Men wil je gewoon helpen.

Ik denk dat haffie zich erg onzeker voelt. Er is geen leider voor hem of een kudde wwaar hij op kan bouwen (hoeveel maakt niet uit). Hij moet alles zelf doen. Waarschijnlijk (wat al eerder is genoemd) ben jij toch onbewust wat angstig onder het rijden en dat voelt ie ook, ook hierin zal hij dan reageren omdat jij de enige bent die hij als een deeltje van zijn kudde ziet. en jij geeft aan dat iets eng is. Hij is onzeker op het moment denk ik.
Oplossen dmv ander paard(en) erbij in, zelf weer zekerheid voelen als je gaat rijden en rust voor wb een vaste plek.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:18

Met een instructrice gaat het ook inderdaad goed, omdat zij mij stimuleerd, maar inspanning gaat weer pijn doen aan mijn voet.
Dus ik ga morgen (gelukkig) wel nieuwe op maat gemaakte rijlaarzen kopen, en dinsdag naar het ziekenhuis. Dan kan dat in ieder geval verholpen worden en kan ik ook steviger in het zadel zitten.

Maar zodra ik in mijn eentje moet rijden, gaat het 2 van de 4 keer goed..

Het is alleen niet mogelijk om hem bij een ander paardje te zetten, dat is zo balen..

Over dat verhuizen. Ik vind het gewoon vervelend om dat continu te horen, ik weet dat het niet goed is, maar ik had eigenlijk tot 3maal toe geen keus.. En dat is al gebeurd.
Dus aandringen op het vele verhuizen heeft helemaal geen zin..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:19

Poenarie schreef:
Ik ga geen discussie meer met jou aan, als je hierover wilt discussieren, prima. Stuur me maar een privé bericht.

Dat doe jij mij al. :D

Wat jij zegt kan niet.
Simpel.
Maar dan zijn je tegen argumenten op en dan moet het maar per pb.
Leer van je fouten.
Informeer gewoon goed.
Dan komt het met jou paard ook goed.
En daar is het mij om te doen. :)

Probeer op deze stal nog een oplossing te vinden.
Is die er niet, ga dan nog 1 maal verhuizen, maar dan nooit meer.
Je pony wil dat niet!

Vraag hoe het houd met nat weer.
Niet alleen aan de pensionhouder, die wil met wat pech alleen geld verdienen.
Maar vraag het aan de andere stal huurders.
Ga kijken als er veel regen is geweest zoals afgelopen week.
Niet na een week 25 graden gaan kijken. :)
Vraag alle punten die jij belangrijk vind na. Heel goed na.
nou ja, dat heb ik je allemaal al geschreven in eerdere berichten.
Ga het nog niet allemaal weer schrijven.
Lees die terug, dat is ook wat andere zeggen.
Jij wordt boos op me, prima, dat kan ik wel hebben hoor. :)
Maar leer zelf van je eigen fouten, wordt daar boos op jezelf dat je niet goed hebt geïnformeerd en daardoor in de positie komt dat je weer moet gaan.
Draai daar niet om heen, maar leer ervan.

Succes meid! :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:25

Dat jouw pony zich niet prettig voelt bij al dat verhuizen en dat iederen zich daar druk overmaakt, sorry, maar ik denk niet dat daar het probleem alleen zit, dan zouden handelspaarden die meerdere adressen hebben gehad ook lastig worden. Jij bent de stabiele factor, als het goed is, die steeds mee verhuist. Wat ik het domste vind wat je doet, is dat je je aan de situatie overgeeft en een potje gaat zitten huilen. Laat je niet kennen en probeer de situatie op te lossen. Ga longeren en zorg ervoor dat de pony naar je luistert, en dan ook echt luistert. Bit door zijn mond, nou jammer dan, als ie dus had geluisterd was dat niet gebeurt. Je kunt dan weer proberen dat te voorkomen door hem op een andere manier te longeren. Bijzetteugels eraan, en dan blijft het bit netjes zitten. Daarvandaan opbouwen tot je weer alle controle hebt, en dan bedoel ik ook echt alle controle. Hij mag het gewoon niet op een rennen zetten. Op de allereerste plaats al niet omdat dat jouw veiligheid in gevaar brengt. Consequent zijn, straffen indien nodig, en flink belonen als het goed gaat. De tranen die jij laat zal je pony een worst wezen, paarden kennen dit niet, hebben geen medelijden. Dus zet je eroverheen en aan het werk met hem. Je moet maar zo denken als hij in de wei loopt en hij is niet degene die de baas is, dan zal degene die de dominantste is als die het niet met hem eens is, desnoods een stuk uit zijn vel slaan of bijten. Zorg voor controle en zet hem op zijn plaats, maar begin in de bak. Vind het ook niet teveel werk als je langer moet draven om fatsoenlijk te kunnen galopperen, dit kan je afbouwen zodra hij weer beter luistert. Dat is training en goede training moet jou niet teveel zijn wil je een fijn rijdbare pony hebben. En zorg dat je op een stalling terecht komt met de juiste faciliteiten voor jou en je pony waar je beiden tevreden kunt zijn. Succes.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:29

Waarom gaat het ene paard van het ene naar andere adres?
Omdat hij zo lief is?
En waarom is hij niet zo lief?
Ooit afgevraagd?
Waarom zijn die paarden zo, niet zo geboren hoor. :)

En dit is niet voor TS bedoeld. :)

Maar ik zal er een ander topic over maken.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:32

Dar heb ik wat aan Mousmous.. Je hebt gelijk, ik zou niet moeten huilen.. Maar het is een reactie die ik krijg zodra ik hem weer flink op zijn flikker heb gegeven NA dat hij er vandoor is gegaan. Voorheen was ik hem altijd voor, maar nu lijkt hij mij altijd te slim af te zijn. Dat is het vervelende.

Zodra mijn instructrice mij instructies geeft, gaat het goed. Misschien omdat hij dan niet bij mijn gedachten kan, ik weet het niet. Maar ik vraag mij dan af, waarom is er dan zo plotseling wat om gegaan? Want ik heb niet het gevoel gehad dat ik minder relaxt op hem ben gaan zitten, ja nadat hij zo vreemd ging doen langs de weg. Ik ben wel altijd met een wat lossere teugel blijven rijden, omdat hij hier rustiger van wordt..

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:32

vorame schreef:
Waarom gaat het ene paard van het ene naar andere adres?
Omdat hij zo lief is?
En waarom is hij niet zo lief?
Ooit afgevraagd?
Waarom zijn die paarden zo, niet zo geboren hoor. :)

En dit is niet voor TS bedoeld. :)

Maar ik zal er een ander topic over maken.

Ik snap je reactie niet helemaal? Is dat op Mousmous?
Dan snap ik hem nog steeds niet.. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:40

sorry, maar ik denk niet dat daar het probleem alleen zit, dan zouden handelspaarden die meerdere adressen hebben gehad ook lastig worden.

Het was een antwoord hier op. :)

[OPG] Wat doet veel verhuizen voor een paard?
Ik heb een nieuw topic geopend.
Gewoon algemeen, dus niet tegen jou bedoeld.
Maar gewoon om te kijken wat andere vinden van veel verhuizen.
En dat jou topic daar niet verder op in hoeft te gaan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:53

Vorame, de handelspaarden die ik bedoel, zijn geen paarden die lastig zijn. In de top worden er ook bijv. paarden verkocht, juist omdat ze presteren, en daar interesse voor is. Dan gaat zo'n paard voor veel geld naar een ander, niet omdat hij lastig is. Dan praat jij over een heel ander soort paarden. Van een heel ander soort handelaartjes.
Ik heb nu zelf een merrie voor de verkoop staan die vorig jaar vanaf de fokker via een handelsstal, via degene die haar zadelmak gemaakt heeft (heb ik zelf geen zin meer in) , naar mij gekomen is, en straks ook weer een nieuw tehuis heeft, naar ik hoop een blijvend. Dat paard is nooit onhandelbaar geweest. Is zelfs een heel fijn te rijden dier.

Poenarie, hoop echt voor je dat het goed zal gaan komen. Maar als ik het zo lees pas jij dus je rijden aan het paard aan. Dit is goed tot een bepaalde grens. Je zult nu overwicht moeten gaan krijgen en zodra je weer de juiste controle hebt kan je echt wel weer naar dat losse teugeltje. Maar nu met je losse teugeltje heel relaxt op je pony zitten, terwijl hij een moment later het idee heeft met sneltreinvaart naar Timboektoe te vertrekken, is niet echt veilig voor je. Wil jij je vertrouwde pony terug zorg dan dat hij respect voor je krijgt. Een paard hoeft niet geknecht te worden maar jij moet wel controle houden en dat kan ook als je pony zich daarbij zelfs goed voelt. Als jij dit overwint, neem maar van mij aan, dat jouw pony ook beter in zijn vel komt te zitten. Dan kunnen jullie weer genieten van buitenritjes.

Heel veel overgangen terug rijden en verlangen dat hij dan ook meteen terug reageert. Doet ie dat niet dan zet je hem flink terug en probeer je weer opnieuw een overgang terug te rijden. Puur om gehoorzaamheid te krijgen over de terugwerkende hulpen. En precies zoals je zelf zegt, proberen hem voor te zijn en niet achteraf hem op zijn 'flikker'geven. Dan ben je te laat.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-07-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:04

Ik denk ook niet dat het door het verhuizen komt maar wijt het aan de val die jullie gemaakt hebben.Ik denk dat er of nog iets scheef zit in zijn lijf(de ene osteopaat is de andere niet)of dat hij toen hij pijn had vervelend gedrag heeft ontwikkelt en daar nu in door blijft gaan.Schrikken heeft echter veel te maken met pijn.Dat hij niet schrikt aan de hand is dan logisch,onbelast heeft hij waarschijnlijk geen last.Ik geloof niet in een plotselinge verandering doordat je van stal veranderd,dat zou zich dan hooguit uiten in ander stalgedrag.

Succes iig!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:06

Ik wil me verder niet mengen in het verhuis verhaal, maar misschien kan je hier wat mee.

Heb je al eens geprobeert als hij ervandoor gaat dat hij moet blijven rennen tot jij zegt dat hij mag stoppen ipv. dat je gaat focussen op het stoppen? Vaak pakken ze dan toch alleen maar het bit vast en is het een leuk spelletje dat werkt. Zou het uiteraard in de bak doen en alleen als je er zelf een goed gevoel bij hebt.

Uiteraard pijn uitsluiten.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:07

Maar ik had een super osteopaat. Heleen Slebos!
En de masseur heeft hem ook nog behandelt..
Zadel is ook nagekeken.. Dus ik begrijp het niet.
Met lessen doet hij het namelijk ook niet, omdat hij dan bezig geworden wordt.. En eigenlijk zou ik gewoon mijn les na moeten rijden denk ik..

Fijn dat er meegedacht wordt!!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:08

Ja, doe ik eigenlijk altijd. En dan is hij bekaf, dan pas stop ik..
Maar hij blijft het herhalen en hij is gewoon super sterk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:13

heb je les en begeleiding ? ik denk dat ook wel heel belangrijk is en zorgen dat hij veel buiten komt. Mijn oude paard is in 6 jaar tijd ook 4 keer verhuisd helemaal niks aan overgehouden ook niet veranderd in gedrag. Natuurlijk maakt het voor het ene paard meer inpact dan voor het andere en zijn onze paarden wel elke keer samen verhuist. Ik zou zorgen dat hij ergens een vriendje kan krijgen op een andere stal :)