Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:45

Wat ik gewoon echt niet begrijp is dat TS dus op paarden die gewoon pijn hebben en al dan niet zichtbaar gewond zijn zomaar gaat rijden! Als mijn paard achterover zou slaan zou ik METEEN een goede VA erbij halen en het zadel zeker niet meer gebruiken voordat het door een erkende zadelmaker volledig is nagekeken en goedgekeurd. En pas als ik HEEL erg zeker ben dat paardlief echt geen pijn meer heeft langzaam het rijden weer gaan opbouwen.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:01

Ik heb ook een paard gehad die dat deed en toen heb ik geleerd om met de bovenkant van de zweep tussen zijn oren te tikken, dit heb ik 2 keer moeten doen en daarna heeft het paard het nooit meer gedaan, misschien helpt het je, ik hoop het voor je

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:21

Een paard dan zelf maar achterovertrekken!? Sorry, maar wat voor debiel ben je dan, dan ga je moedwillig schade aan je paard berokkenen!??? Mooi niet dat jij ooit binnen een straal van 20 meter bij mijn paard in de buurt mag komen :n.

Zweep tussen de oren heeft in dit geval ook weinig zin, het is niet zomaar geklier i.m.o. Beestje moet gewoon volledig nagekeken worden.

En voor wat betreft je andere topic, gewoon minstens een week of 2 stil laten staan, groene leem op de plek smeren zodat het weer herstelt en niet meer met sporen rijden. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:33

Niet meer opstappen, je paard mankeerd wat. Laten nakijken, alles laten uitpluizen. Dit klinkt naar serieuze pijn, helemaal als het anders zo'n goedzak is.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:44

Zoals velen zeggen ;
Het paard goed na laten kijken ! ( en zadel nu ook wel )
Ze doet het niet zomaar als hij/zij normaal braaf is !

Ik vat het hele verhaal ook niet meer.
Doet ze het nou alleen in de bak mét zadel ?

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:00

Cassidy schreef:
Niet meer opstappen, je paard mankeerd wat. Laten nakijken, alles laten uitpluizen. Dit klinkt naar serieuze pijn, helemaal als het anders zo'n goedzak is.

Zeker mee eens !

Dit is niet gevaarlijk voor de ruiter alleen , maar ook zeer gevaarlijk voor het paard!
Stel je voor dat er nu wat mankeerd aan zn rug of wervels ?

Het paard kan nu misschien een manier ontdekt hebben waardoor hij zn ruiter eraf kan krijgen/ niet hoeven werken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:02

Ik zet grote vraagtekens bij dit topic.. in het andere topic van de TS wordt een paard 'deskundig' kapotgereden en nu een paard dat achterover klapt? Hetzelfde paard? Wat is dit voor een ruiter ( als 't die benaming verdient) vraag ik me af....

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:06

Nou Jannepauli, ik zet ook mijn vraagtekens hoor.....ik meen zelfs in de verte een pennyalarm te horen ;)

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:15

Jannepauli schreef:
Ik zet grote vraagtekens bij dit topic.. in het andere topic van de TS wordt een paard 'deskundig' kapotgereden en nu een paard dat achterover klapt? Hetzelfde paard? Wat is dit voor een ruiter ( als 't die benaming verdient) vraag ik me af....

Het is een ander paard en nog is : het is mijn paard niet

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:23

penny alarm of niet: paard grondig laten onderzoeken en dan een deskundige erbij, niet zomaar iemand die "em er wel ff doorheen rijd" mar iemand die ervaring heeft met dat soort problemen oplossen...

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:28

_l_amanda_l_ schreef:
penny alarm of niet: paard grondig laten onderzoeken en dan een deskundige erbij, niet zomaar iemand die "em er wel ff doorheen rijd" mar iemand die ervaring heeft met dat soort problemen oplossen...

Zoals ik al zei ik heb alles opgezocht over Osteopathie & fysiotherapie.. En zal het bespreken met de eigenaars deze avond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:04

En wat vinden de eigenaars ervan? Zien ze er de noodzaak van in? Hopelijk voor jou en het paard wel...

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 01:11

femke27 schreef:
En wat vinden de eigenaars ervan? Zien ze er de noodzaak van in? Hopelijk voor jou en het paard wel...

Ze gaan morgen een echografie laten nemen, Zien of ze iets aan haar eierstokken heeft, want een meisje dat gereageerd had, had hetzelfde met haar merrie dus..
Als daar niets slecht uitkomt gaan we een fysioloog inschakelen..

Bedankt voor de goede raad & ik laat nog wel iets weten over de al dan niet vorderingen..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:14

Heel goed dat er wat mee gedaan wordt! Ben benieuwd wat het probleem uiteindelijk is. Veel succes, en laat inderdaad nog maar eens wat horen.

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:37

idd heel erg ja ;(
zou ze misschien geel zadeldruk kunnen hebben?? Dat doen ze dan wel eens

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 00:58

femke27 schreef:
Heel goed dat er wat mee gedaan wordt! Ben benieuwd wat het probleem uiteindelijk is. Veel succes, en laat inderdaad nog maar eens wat horen.

Er was niets te zien aan de eierstokken.. Nu gaan we therapie

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:12

Wat je ook doet, en wat er ook uit komt van pijn of ziekte, laat in ieder geval ook je zadel nakijken!
Je moet al een heel sterk zadel hebben, als je wil dat die boom niet breekt bij het achterover vallen van een paard. Uiterlijk is er misschien niets te zien aan het zadel, maar voor hetzelfde geld ligt die boom in gruzelementen. Zeker een zadelmaker laten kijken en zelfs het zadel laten open maken. Enkel dan kan je zeker zijn dat de boom nog intact is :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:30

Dat is er dan 1 van het lijstje dat geschrapt kan worden. Ik blijf dit volgen, en hoop dat voor je dat het allemaal meevalt!

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 01:34

femke27 schreef:
Dat is er dan 1 van het lijstje dat geschrapt kan worden. Ik blijf dit volgen, en hoop dat voor je dat het allemaal meevalt!

Ja ik ook en dankje dat jij me wel gelooft en me niet afbreekt en niet zeg dat ik (mijn) paardjes mishandel
Want zo'n topic is niet voor commentaar dacht ik maar voor TIPS of iemand te HELPEN
NIET voor iemand AF TE BREKEN
Die eigenaars hadden me echt niet gevraagt om er mee te rijden als ik zo slecht was en zo slecht kon rijden he..

Want dat is echt niet waar ik wil en zoek het beste voor die twee !!

Ale het is gemakkelijk iemand te beoordelen op het eerste zicht he .. Als ze het zelf zouden meemaken of eens komen kijken naar die van mij , zullen ze wel iets anders zeggen..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:39

Osteopaat laten komen...

Als er niets is en het blijft zo doorgaan misschien heel vies, maar een rauw ei op dr hoofd kapot slaan!!!
Dan denkt ze dat ze bloed en leert ze het snel af!!!

Succes!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:48

Klopt, Alves, maar die truck mag TS dan ook echt alleen toepassen als alle lichamelijke mankementen en problemen met het zadel zijn uitgesloten.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:52

hm..
Kun je eens een foto neerzetten van dat paard hier?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:09

_Brittx3KC schreef:
Dit is mss een 'brute' manier,
maar wat met een iets scherper bitje en haar is een keer voor zijn..
Als ze steigert, is EEN keer een snok geve zoda ze t voelt, mt da scherp bitj dan.
Of haar zelf is achtrover trekke? Haar daar dus ook voor mee zijn..
Veel succes ;)

geweldig advies---- :(
Paard heeft duidelijk een probleem.
En wat doen we dan? We gooien er een probleem bovenop.
Wie zegt dat uitgerekend het bit/trekken in de mond niet het probleem is.

En dan lekker achterover trekken aan een bit... veilig ook, voor ruiter en paard. :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:11

Cassidy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het paard heeft al problemen als je opstapt. Gezien het zo'n braaf dier is, zit er dus wel degelijk een probleem. Psychisch of lichamelijk.
Dat dien je op te lossen voordat je erop stapt.

Dus als je lichamelijk al alles hebt uitgesloten, ga dan aan het werk met het psychische probleem wat ze heeft.
Dus het opstappen opbouwen alsof het om een groen paard gaat. Stap voor stap. En bij iedere stap die moelijk voor haar is, werk je daaraan totdat het is opgelost met rust en veel beloning.
Zomaar opstappen en het steeds weer laten gebeuren is niet slim en gevaarlijk, voor jou en voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:29

Als zouden het streken zijn geweest, als ze al verschillende keren opgezadeld en wel achterover is gevallen op haar rug, is zadel stuk en dat is al een reden om zo te doen voor een paard en zal de rug ook wel stuk zijn na al keren achterover te zijn gevallen.

Bijzonder als je zo goed kan rijden en zoveel weet, dat je het nog probeert. Bijzonder dat de eigenaren het dier al niet hebben laten nakijken na de eerste keer.

Bedenk zelf, als een paard zich zomaar achterover laat vallen omdat het even moet wachten, dan is er toch wel wat aan de hand? of je hebt een paard dat geflipt is of er zit iets heel erg fout in dat lijf!! Bokt gaat je geen tips geven dus die doos met eieren kan je thuis laten. Zoek een goede kliniek en maak een afspraak..