help mijn jazz ruin geeft geen achterbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Re: help mijn jazz ruin geeft geen achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:37

Ik vindt dit geen handig advies...
Je weet zo niet met wie je te maken en hebt en met wat voor paard.
Als dit niet goed word uitgevoerd kunnen er ongelukken gebeuren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:38

Kan je je paard wel gewoon op de achterbenen aanraken? Dus met je hand over de achterbenen en het voetje gaan of is dat ook een ramp?

Dan zou ik daar nl. beginnen....Heb je wel grondwerk met hem gedaan of helemaal niet?

Oefening:

Je gaat met je paard in de paddock of bak aan lang touw met halster of hoofdstel (wat jij fijn vindt) en een lange zweep aan de slag.

Je raakt het paard overal aan met de zweep, en dan vooral gericht op de achterbenen. Steeds als paard wegloopt bij aanraking gewoon doorgaan met het strelen/aaien van de achterbenen van het paard met de zweep (zweep is dus niet bedoeld om mee te slaan maar om mee te 'aaien').

Dit doe je een paar dagen achter elkaar.
Als paard niet meer wegloopt voor de zweep op achterbenen, kan je zelf gaan aaien met je eigen handen.

Volgende stap is om je paard te conditioneren op het commando 'voetje'.

Je werkt weer met de zweep, paard in de paddock aan touwtje.
Je zegt "voetje" en tegelijk tik je even met je zweep tegen zijn hoef aan, net zolang tot hij, ookal is het maar 1 sec, zijn hoef ineens optilt. Dan meteen belonen!! BRAAF!!! GOED ZO!

En zo begin je steeds weer met het commando "voetje" en tikje van de zweep tegen zijn hoef. Zodra hij ook maar even optilt meteen weer belonen!

Volgende stap is om het voetje, nadat hij het heeft opgetild vast te pakken en heel even vast te houden en weer los te laten.
Meteen weer uitbundig belonen!

Maak het voor je paard een soort van spelletje en zorg dat hij trots is als hij het goed doet door hem uitbundig te prijzen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:40

@Fortuna: De tip met het touw is anders wel hét advies in dit soort gevallen. Het is veilig omdat je een eind van het achterbeen afstaat. Alles beter dan met je handen aan zo'n been sjorren met het gevaar dat je een hoef in je gezicht krijgt.
De touwtruc is de aloude truk om paarden (ook paarden die niet moeilijk doen) het voeten geven te leren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:42

Abeltje77 schreef:
@Fortuna: De tip met het touw is anders wel hét advies in dit soort gevallen. Het is veilig omdat je een eind van het achterbeen afstaat. Alles beter dan met je handen aan zo'n been sjorren met het gevaar dat je een hoef in je gezicht krijgt.
De touwtruc is de aloude truk om paarden (ook paarden die niet moeilijk doen) het voeten geven te leren.

Precies...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:43

Ik ken de truc en hij werkt.
Maar nogmaals,dit moet je wel met ervaring en beleid doen en we weten niet hoeveel ervaring TS heeft(sorry,wil niemand beledigen)daarom vindt ik zulke adviezen niet zo handig.
Dat is wat ik bedoelde...

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:04

allemaal bedankt.

maar dit topic mag opslot aangezien ik verder
geen ''gezeur'' wil met wel of geen jazz.
ik hoor nl heel veel smeden die ze liever niet willen dan wel

verder heeft dit paard achteraf gebreken en daardoor ken hij dus geen achterbenen meer geven.

maar hij is in iedergeval van z`n lange nagels af met behulp van heel veel mensen en dierenartsen.

verder hebben we nou besloten dat hij niet langer hoeft te lijden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:19

:? :? :?

Wat zeg je nou eigenlijk? Zijn hoeven zijn gedaan maar je hebt hem af laten maken??

Ben wel nieuwsgierig naar zijn gebrek trouwens.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:31

idd, ik snap hem ook niet helemaal ?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:36

Ik snap het ook niet helemaal eigenlijk (had al mee gelezen dus ben wel benieuwd wat je bedoel)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:57

Wat bedoel je met 'achteraf gebreken en kan geen achterbenen meer geven'.

Is er gister een dierenarts bijgeweest die iets heeft geconstateerd wat in verband staat met het weigeren een voetje te geven?

En wat bedoel je met dat het paard niet verder hoeft te lijden?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:08

Ik had ook meegelezen, maar snap je laatste post ook niet..?

Trouwens, misschien een idee om een osteopaat te laten komen bij zoiets?
Als hij voor wel geeft en achter niet, kan er ook iets fout zitten in zn achterhand.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:25

hmm, wss had ie gebreken in ze achterbeen waardoor hij
zijn voeten niet op kon tillen, en dat de da geconstateerd had
dat het zo erg was dat hij het paard een spuitje gaf?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:40

Hier ook een meelezer, :o
maar ik hoop dat ts zich nog even meldt om dit nou goed uit te leggen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:46

We kennen allemaal denk ik wel dat Jazzen er om bekend staan een slecht achterbeen te hebben. (of je het daar mee eens bent is wat anders)
Deze heeft het zo extreem dat voetjes geven zelfs onmogelijk is :P (grapje)

En voor die laatste post zou ik ook graag wel uitleg willen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:00

@Vorame: zal het morgen even vragen aan meisje op stal die een Jazz heeft!
Ik weet wel dat haar paard heel erg moeilijk en druk en onstuimig is en dat ze echt engelengeduld nodig heeft bij haar paard (gelukkig heeft ze dat en is ze zelf echt extreem relaxed!).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:17

Ik vind het maar een vaag verhaal >;)

En als ik ts berichten teruglees krijg ik een nare bijsmaak.....

Citaat:
1ste paard B (weg wegens niet klikken) (springen B)
2de paard B (weg wegens zijn karakter) (niet gesprongen)
3de paard B (moet nog gestart worden) (springen nvt)

In het begin van het topic spreekt ze over haar "nieuwe" paard en dat ze al 5 weken bezig is met achter voetjes te geven.
Echter heeft ze in september veel "problemen" gehad met haar 2e paard, deze is eind september vorig jaar terugegaan naar de vorige eigenaar. (kan gebeuren, maar 2 x en nu dit?)

De laatste "de Jazz in kwestie, haar nieuwe paard" staat sinds 17 april 2009 te koop en wordt ook aangeboden om te ruilen in diverse andere topics (ook de prijs wisselt?).
Hij wordt volgens mij zelfs aangeboden als weidemaatje????

Lijkt mij dat ze der vanaf wil of aandacht wil....waarom start je gisteren een topic als deze en de volgende dag zo'n vreemd bericht?
In haar advertentie staat dat hij helemaal klinisch en rontg. gekeurd was bij aankoop, lijkt mij dat als er gebreken zijn deze aan het daglicht komen?

Ik kan het verkeerd hebben, maar ik vind het wel een erg vaag verhaal....

Graag uitleg TS!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:27

wow, dit is vreemd!
uitleg? :o

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:16

uitleg

ik ben al een jaar bezig met paard tekopen en weer terug brengen

dit omdat ik vorig jaar een spring paard had en die ik dus ingeruilt had.
dat omdat ik hem tekort dee aan zijn vermogen en pleziertjes.(ik doe alleen dressuren)
en hij had veel meer vermogen in t springen en daar was hij ook knetter gek op.
al ston der maar een hindernis kon ik heb nauwelijk meer terug houden om er toch niet naar toe te trekken.
dus daarom een besloot ik om opzoek te gaan naar een dressuurpaard.

leuk paardje gevonden bleekt t een handel stal te zijn. (was ik niet echt blij mee)
maar omdat ik iemand kon die daar ook een paarden vandaan had dacht ik nou zijn erg positief
zijn allemaal goed.

nou bleek dus dat ze gekeurd werden door zijn dierenarts die elk paard goed keurd werd.
maar daar kwamen we pas achteraf achter.
dus wij toch paard ingerolen en 4 jarige dressuur paardje mee terug naar huis.
hij zal voor mij ''oude'' paard een goed tehuis zoeken. en dat heb hij ook wel eens waar gekregen.
lekker in de spring sport achteraf vaage kennisen van ons dus beter ken niet.

na 3 maanden t dressuuren met mijn nieuwe paard
ging hij in de staak. liet zich vallen , ging bokkent de bak door , viel andere paarden aan tijdens t rijden.
dus wij opgebelt en een babbeltje gemaakt hoe we t konden oplossen.
nou zegt hij, kom maar terug en dan kijken we verder voor een andere.
die andere wou ik graag 2 weken op proef dat kon en in de 2 weken als de merrie beviel lieten we haar keuren
dit keer door onze eigen dierenarts.
werd afgekeurd. dus wij weer terug met t gevolg dat ik me geld terug wou en liever niets meer met de paarden sport temaken wou hebben.

dat kon niet want hij wou geen geld terug geven.
dus wij weer een paard maar ik belsoot echt om te stoppen met de paarden.
iedere keer weer een paard afstaan daar werd/word ik gewoon een beetje moe van.
dus belsoot t volgende paard wat ik kreeg al in me proeftijd op internet te zetten.
de proeftijd duurde wat langer (bijna anderhalve maand) maar dat vonden ze niet erg.
op t laatst kwamen der kopers voor hem en lieten de ruin die ik als 3de paard kreeg keuren.
wij hadden dat dus nog niet gedaan.
de kopers waren helemaal weg van hem en dus lieten ze hem op hun kosten kopen afkeuring was voor ons.
hij had achter vocht in zijn knie en dus kwam hij al niet door de normalen keuring heen.
toch besloot ik hem verder te laten keuren want wie weet had hij een trap of wat dan ook gehad.
wij naar de kliniek om foto`s temaken. kwam er uit dat hij vorse ocd had in zijn knie.
maar voor een 4 jarige van bijna 180m zal t echt gevolgen op brengen.
dus weer terug en weer geprobeerd om te geld terug te krijgen en de gemaakte kosten. (van de keuringen)
nogmaals zei hij dat doen wij niet kies dan maar een wat beter paard uit mag 500 meer kosten.
okee weer een paard uit gezocht. kwam ik daar mijn droom paard tegen.
pik zwart merrie snepje witte voetjes dikke staat (mijn droom paard)
dus gereden wel wat onwennig en wat schrikkerig
toch maar mee naar huis want hij zij jullie moeten nog aan elkaar wennen.
okee om dat t echt me droom paard wou stemde ik daar meteen mee in.
ik mij droom paardje mee naar huis en nog ff op proef (3a4 weken)
moet genoeg zijn,
nog steeds was ze zo sprong allekante op als t zadel der op ging.
nouja goed heb er wat voor over, maar de dierenarst kwam op stal voor te enteen en zei meteen
oewg die is bang/gespannen ik besloot om te vragen of ze even naar haar wou kijken.
ze zei goed voetjes gecontroleerd enzo toen kwam ze bij der rug ze ging der rug even bekijken en bleekt helemaal vast te zitten.
ze vroeg om een harde borstel en ging er best ruw overheen niet zo zachtjes hoe ik haar poetste }:0
nou ze zakte helemaal in ging door haar voorbenen van de pijn.
ik bij de knhs opgevraagt wat ze gelopen had hij zij L2 / M1 nivo
nou blijkt dat ze niet op wedstrijd is uit gebracht.
maar er kwamen nieuwe mensen op stal, en vonden haar erg op een oude paardje van de buren lijken.
(nou inmiddels overleden) maar ze wisten alles op te noemen afstammeling naam aftekening alles leeftijd.
ze kwamen zelfs met veulen foto`s aan die ook bij de handelaar aanwezig waren.
nou blijkt dus dat ze nooit onder het zadel geweest is, en dat ze altijd voor de kar heeft gelopen.
nouja als ze nergens last van had gehad had ik dat niet erg gevonden want t is natuurlijk wel mijn droom paard.
als nog kwam ze geen keuring door dus besloot ik haar weet terug te brengen en als weer om m`n geld gevraagt.
nee zeide ze weer want heb hier echt iets wat je zoekt.
(de ruin die ik nou heb)
die was €2000,- meer waard dan we besloten hadden met t eerste paard.
hij wou eerst €2000 er optoe hebben van ons maar ik wou /wil nog steeds stoppen,
ik zij nee echt niet. t paard ston me niet zo erg aan hou niet echt van vossen mege groot
maar onder het zadel super te rijden dee alles dus had zo iets oke leuk miss krijg ik me oude gevoel weer terug
en met t gevolg dat ik weer de sport in wou. maar daar moesten we nog maar achter komen.
maar die €2000 kreeg hij echt niet van mij ik had een buget waar je zo een super leuk paard met wat hoger ervaring mee kon kopen.
dus hij ging al verminderen €1500 weer zij ik nee. geef er niets bij nog geen cent.
hij even overleggen met z`n collega en kwamen tot t besluit om hem zo mee te geven en umh weet te proberen.
maar toch bleef het paard t beste paard van stal te zijn.
dus denk je als je een goed paard mee naar huis neem is het weer niet zo.
dit is het paard waar het nou over gaat.

hij heeft zo veel gebreken dat hij niet meer waard is dan de slacht prijs.
ik heb kontakt gehad met de vorige koper die hem heb laten keuren
en die wist mij alles te vertellen maar dat was dus na dat ik hem hier tekoop heb aangeboden.
verder besloot ik hem voorlopig nu hij nog van mij is op een weitje te zetten.
we hebben de rechtsbijstand ingeligt en die gaan de zaak voor ons oplossen.
maar hij moest hoognodig bekapt worden ze begonnen te schuuren en te brokkelen
hij begong kreupel te lopen. hij had er duidelijk last van en kon 2 dingen doen.
hem zo laten lopen tot dat hij terug genomen word met t gevolg dat hij nog meer pijn zal krijgen.
of umh laten bekappen met t gevolg dat er nog meer aan zal komen.
nouja toch maar voor t 2de gegaan want hem in de wei laten lopen met sleeen aan z`n voeten
en bij elke stap die hij zet pijn heeft ken ik ook niet over m`n hart verkrijgen.

dus we hebben hem laten bekappen
en tot zelfs hij zij dat hij zoveel pijn had dat hij onder verdoving van de dierenarts
moest en dierenarts aanwezig die besloot er nog een spierverslapper bij te doen
helemaal suf denk je dat er niet veel meer ken gebeuren in de hoefstal.
raakt hij in paniek omdat hij z`n achterbeen als nog niet wou geven
gelukkig staan we bij een oude boer en had vaker mee gemaakt dat een paard over de hoefstal heen zal komen
dus hij had een touw om z`n nek geknoopt en aan de onderste balk vast gemaakt. zo dat hij niet er over heen zal komen.

verder zal ik hem graag uit zijn lijden willen verlossen al loopt hij nou weer goed op de wei
maarja z`n hoeven zouden toch uitgekrabt moeten worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:29

Wat een tekst, misschien eens grammatica en woordenschat oefenen, want elke zin moet je haast twee keer lezen.

In ieder geval heb je al een hele weg bewandeld met je paarden.
Niet sneu bedoeld, maar goedkoop is zelden duur koop.
Je had van in het begin je geld moeten terugeisen. Maar ok dat is makkelijk spreken na de feiten.
Ik hoop dat je juridisch sterk zal staan en dat je alsnog een leuk paard zal vinden. Moraal van het verhaal; (weeral) laat altijd je paard keuren door een onafhankelijk da, check wat je kan checken (wedstrijdniveau etc) etc. En verder kan je niet verwachten dat je een superpaard koopt voor 2.000 euro.
Dat is mijn bescheiden mening en mss dat ik sommige mensen tegen het hoofd stoot om dit zo te stellen. Maar logisch gezien als je kijkt naar dekgeld en dan opfok tot zadelmak paard ben je toch als gauw 3.000-4000 euro kwijt voor een 3 jarige.
Als je dan naar een Jazz afstamming kijkt (geloof 2.100 euro) dan moet je toch al vraagtekens stellen.

Dus kopers wees gewoon op je hoede en wees niet naief.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:02

bulck schreef:
Wat een tekst, misschien eens grammatica en woordenschat oefenen, want elke zin moet je haast twee keer lezen.

In ieder geval heb je al een hele weg bewandeld met je paarden.
Niet sneu bedoeld, maar goedkoop is zelden duur koop.
Je had van in het begin je geld moeten terugeisen. Maar ok dat is makkelijk spreken na de feiten.
Ik hoop dat je juridisch sterk zal staan en dat je alsnog een leuk paard zal vinden. Moraal van het verhaal; (weeral) laat altijd je paard keuren door een onafhankelijk da, check wat je kan checken (wedstrijdniveau etc) etc. En verder kan je niet verwachten dat je een superpaard koopt voor 2.000 euro.
Dat is mijn bescheiden mening en mss dat ik sommige mensen tegen het hoofd stoot om dit zo te stellen. Maar logisch gezien als je kijkt naar dekgeld en dan opfok tot zadelmak paard ben je toch als gauw 3.000-4000 euro kwijt voor een 3 jarige.
Als je dan naar een Jazz afstamming kijkt (geloof 2.100 euro) dan moet je toch al vraagtekens stellen.

Dus kopers wees gewoon op je hoede en wees niet naief.

okee je ken t dan beter 3 keer lezen want misschien lees je t dan goed :+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:03

Ik snap het hele verhaal ook niet meer.

Je hebt een grote paardenwissel gehad in allemaal paarden in een erg lage prijsklasse.
Voor dat soort paarden met goed papier kun je raden dat er wat mis mee is.
Anders waren ze 3 keer zo duur.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:06

Je komt uit Etten Leur, dan heb ik een klein donkerbruin vermoeden welke handelsstal je bent geweest.... Je paarden niet laten keuren is al niet het slimste, bij een stal waar je van één persoon een goed gevoel van krijgt een paard kopen evenmin (bokt heeft een zoekfunctie, als je namen intoetst kom je een heeeeele hoop te weten), en als het de stal is waarvan ik vermoed dat het is, zal je Jazz ook vast geen Jazz zijn geweest...

Maar goed, verder ben ik het helemaal eens met Bulck in deze.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:08

even voor de duidelijkheid.

we hebben bij t eerste paard afgesproken
dat we tussen de prijsklassens zaten van €5000,- / €6000,-
en dit paard wat ik nou heb (jazz ruin) die €2000,- meer waard was zat zo rond de €7200,-
terweil hij niet meer waard is dan de slacht prijs. ;(

noemde liever geen bedragen maar ik heb eigelijk niets te verbergen

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:12

vergeten der bij te zetten we hebben ze alle 5 laten keuren door onze eigen dieren arts in de piriode van proef tijd

+ ze zaten alle 5 rond de prijs klassen van €5300,- / €6000,-

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:16

Waarom staat er dan in je verhaal dat de mensen die jou paard wilden kopen het paard lieten keuren en dat jullie dat nog niet hadden gedaan?

Ik snap er zo steeds minder van.

Ook je laatste paard kan niet gekeurd zijn want dan had je van alle gebreken geweten.