Eindelijk weidemaatjes: Shethengst verwondt Tinker/Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:01

ProudJustify schreef:
Was maar 1 merrie die hem gelijk aardig vond :)

En die ene merrie is nou net degene die nu apart moet, omdat hij haar niet moet ;) .

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:05

Ah gossie, onbeantwoorde liefde :(:) :D

rensju

Re: Eindelijk weidemaatjes: Shethengst verwondt Tinker/Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:14

Diablo, bij ons ging het echt precies als bij jou!
Zo herkenbaar, mijn trekpaard had het uitgelokt, die wil lekker spelen. Maar die hengsten dulden echt niets! Wanneer het trekpaard overgeeft, lijkt het wel of snappen ze het niet of ze hebben gewoon geen genade... Oh ik kon de shet wel smoren! Kreng.. Nu heb ik 2 shetterhengsten samen, en die staan geregeld met de kontjes tegen elkaar aan en bokken maar! (dat kan me dan weer niets schelen, want het is een eerlijke strijd)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:12

ProudJustify schreef:
Ah gossie, onbeantwoorde liefde :(:) :D

Dat valt mee. Als ze hengstig is, beantwoord hij de liefde wel :D . Maar zodra dat over is, moet ze meer wegwezen.

TS, sorry, we nemen je topic helemaal over.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:19

Ai..

Ik heb 2 hengstjes bij mijn fjordenmerrie lopen en dat gaat eigenlijk goed. Oke een hengstje probeert de merrie wel eens te dekken, maar dan krijgt hij een flinke klap.

Mijn merrie heeft gelukkig nergens bijtwonden, ze staan al 4 jaar.

De twee kleintjes kunnen samen behoorlijk knokken, maar dan speels. Ook deze hebben zelden of nooit wondjes.

Het kan goed gaan dus...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:41

zo... jij blij dat je merrie nog nooit hengstig genoeg is geweest

zelfs shire merries raken gedekt door minis
dames gaan in gat staan of door de knieen

lopen al heel veel onverwachte (mini) shet combi's rond :o

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:51

mijn pony zit constant onder de wondjes... hij heeft gewoon de laagste rang in de groep. ze staan met 4 'grote' paarden en 9 shetlanders. 1 van de shet-ruinen is tot zijn 5e hengst geweest, maar hij is nu nog net zo dominant.
mijn pony rent inmiddels gewoon weg als ze gaan dreigen, en als hij een wondje heeft. nouja, jammer dan. beetje zalf erop en het moet maar genezen.
zolang ze mekaar niet tot moes slaan moet een beetje gezonde concurrentie kunnen imo ;)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:48

Ik heb 2 hengsten staan, een van 1.62 en een van 85cm. Ik had een draadje ertussen zodat ze niet direct bij elkaar konden als ik er niet was, tot ik een x thuis kwam en zag dat de kleine door het draad was gegaan en bij de grote liep, geen probleem. De schimmel vond het geweldig; zijn eigen vriendje *D en liep als een hondje achter hem aan. Beetje gillen hier en daar, wat zwaaiende voorbenen maar meer niet. Tot (en ik heb het nog op film staan, zal em eens opzoeken) Elvis (de shet) pomtidom met een omtrekkende beweging een aanval in de flank inzette, liep net of er niets aan de hand was en ineens staat hij op zijn achterbeentjes, mond open en met kracht vooruit zo in de flank van mijn schimmel, die het uitgilde van de schrik (en vermoedelijk pijn) en daardoor rondjes gaat draaien, die kleine hield gewoon vast :oo Terwijl de schimmel steigerde en gewoon nog uitkijkt waar hij neerkomt... Dit herhaalde zich nog een keer en ik zag steeds meer wondjes en happen uit de schimmel dus heb ik ze uit elkaar gehaald. De shet is echt teveel hengst veel meer dan mijn Spaanse kanjer.
Ik heb een paar dagen niet kunnen rijden omdat de shet door 2 dekens was gegaan met zijn aanval en daardoor flinke bulten ontstaan waren, in zijn nek had hij fikse bijtplekken die echt open lagen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dat moment echt wel moest lachen vanwege de enorme grootheidswaanzin van die shet, mijn hemel wat een attitude, maar eigenlijk was dat ook wel weer een beschamend lachje want jeetje de schimmel lag gewoon op de grond door die kleine wezel.

Ik heb wel nu in overweging om de kleine te laten snijden, ik wilde persee een hengst omdat hij wel iets van karakter mag hebben bij een andere hengst maar dat het zo erg was had niemand verwacht, vandaar mijn overweging ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:55

duChambre schreef:
mijn pony zit constant onder de wondjes... hij heeft gewoon de laagste rang in de groep. ze staan met 4 'grote' paarden en 9 shetlanders. 1 van de shet-ruinen is tot zijn 5e hengst geweest, maar hij is nu nog net zo dominant.
mijn pony rent inmiddels gewoon weg als ze gaan dreigen, en als hij een wondje heeft. nouja, jammer dan. beetje zalf erop en het moet maar genezen.
zolang ze mekaar niet tot moes slaan moet een beetje gezonde concurrentie kunnen imo ;)

Wat wondjes is niet erg, dat hebben mijn andere paarden ook wel als ze met elkaar spelen. Maar zoals bij de Tinker, nee, dat kan niet de bedoeling zijn. Ik kon 'm niet eens rijden, omdat hij geen singel omkon, vanwege de beten en enorme bulten die daardoor ontstaan waren. En zoals ik al zei, de scheuren zaten ook in zijn lip, dan kan ik niet zeggen: dat moet maar genezen. Bovendien werd hij uit de groep verjaagd, zijn hele sociale leven ging eraan.

Inderdaad Cloris, het zijn net pitbulls :D .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:10

Good LORD! Dat zijn dus gewoon Sh..landertjes ipv Shetlandertjes.
Tinker x Fries kruising Japie van 1.63 (ruin) en de twee Shetten staan nog steeds bij elkaar; ik heb niet een nieuwe verwonding aan Japie sedert mijn laatste post als TS op Japie kunnen vinden. Dus heb ik 't toch nog even aangekeken, vooral omdat Japie sedert 1 jarige leeftijd vrijwel altijd alleen in een wei heeft gestaan; da's natuurlijk niet goed. Alleen tijdens beleringsfase (had ik uitbesteed) stond hij met een aantal grote, oudere Friese ruinen in de wei, dat was geen punt (hij was toen wel laagste in rangorde; maar geen schrammetje ooit gezien toen).
Japie mag nu ook bij het door hem eerst zo gehate Bartje (het ruintje) in de buurt komen van Niels de Sh.thengst en er ook mee "neuzelen". Niels let dan wel heel scherp op, en als 't hem toch niet bevalt doet hij gewoon een paar stappen richting Japie en die weet dan wel hoe laat 't is.
Niemand heeft ook OOIT zulke taferelen gezien als op jullie foto's (hoewel dat in 't begin wel gebeurd moet zijn, hoe anders kwam hij aan die wonden?)
Ze staan nu bijna 2 weken bij elkaar. Zou 't toch gaan, dan...?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:02

ahhhh ,zie hier gewoon dat mijn lieve lucky besproken wordt...
beestje is zoo lief... }>

man o man dat is gewoon een pitbull,die shetties zijn zooo gemeen,die kunnen zo vreselijk hard bijten

Afbeelding

Afbeelding

grote mond heeft ie ook :j
http://img529.imageshack.us/i/49148271.jpg/

...en hier hebben de paarden ook schade gehad hoor...vandaar dat lucky nu samen staat met een ander shethengstje,die spelen wel heel veel samen :D
Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:11

Maar...het kan ook anders. Mijn Merensruin, grijpt Shetten in de nek en schudt ze dood. Dat heeft hij dus echt gedaan , geen Shet die bij hem in de wei kan. En mijn Tinker slaat zo met zijn voorbenen, dat ik ook daar geen Shet aan waag. Ik weet dat Shetten de terriers onder de paarden kunnen zijn, maar de groten kunnen ook wel schade veroorzaken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:53

Wat een kleine krengen die Shetten, als ik 't zo hoor! Nu ja, zo lang ik geen nieuwe verwondingen, onrustige taferelen of ongelukkige paarden zie, laat ik ze maar even zo bij elkaar staan, de vrede LIJKT getekend.
Maar zodra ik zoiets merk of zie gaan ze uit elkaar....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:01

Hengstjes kunnen heel heftig zijn maar ik heb ook een shetlandermerrie gehad en deze stond tussen de koudbloeden en andere shetlanders, maar daar vond ze het blijkbaar niet zo leuk.
Ze ging op onderzoek en is in de wei bij de pension/ rijpaarden gekomen, waar een groot paard van 1.83 de baas was.
Zij zette ze allemaal op een rij en geen ene deed haar wat.
Steeds zette we haar terug bij haar eigen groep maar steeds wist ze weg te komen naar de nadere groep.
Toen zijn we blijven kijken hoe ze nou eigenlijk ontsnapte uit de wei.
Sommige pony's zijn zo super dominant.

Als er echt serieuze verwondingen zijn zou ik het eens even in de gaten houden, want als japie de hele tijd op zijn hoede moet zijn voor terror-niels is dat voor japie ook weinig ontspannend.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:11

Ook DAT hou ik scherp in de gaten; paarden kunnen enorm gestressed raken van zo'n voortdurende "angst"toestand, tot zelfs koliek aan toe, ik weet het.

En Shetten zijn ook enorme Houdini's die heel gemakkelijk wete uit te breken. En als ze het eenmaal doorhebben blijven ze 't ook doen.

Waarom ze dus niet uit Japie z'n wei ontsnappen (er staan een een kant gewoon witte prikpaaltjes met 1 draadlijn, waarachter heel hoog lekker vers gras; op het "Japieweitje" staat zowat niks!) is mij dan ook weer een raadsel; ze kunnen er zeer makkelijk onderdoor...?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:24

Helaas kan ik hier ook over mee praten, maar dan was het een quarter ruin.
Hij was laat gecastreerd en heeft altijd alleen gestaan. Mijn merrie was hem de baas, maar als hij alleen met mijn pony ( even groot) stond was het feest. Hij is zelfs een paar keer gehecht en mijn pony is echt geen doetje. Ze stonden met zijn drieën en de quarter wilde gewoon niet accepteren dat mijn pony hoger in rang stond. Hij beet en hield vast terwijl hij met zijn kop schudde.

Heb de pensionhouder op een gegeven moment gezegd, als ze niet apart gaan dan zoek ik een andere stal. Dus mijn ponyruin stond weer samen met mijn merrie

Door omstandigheden moesten ze van het voorjaar een nachtje met zijn 3en staan in het land. Was er 's ochtends heel vroeg en mijn pony had geen schrammetje. Weet niet wat er gebeurt is, maar hij hoeft alleen zijn hoofd maar te bewegen en de quarter maakt zich uit de voeten. Ze staan nu alle 3 wond en schramvrij op het land.