stagiare die een pony schopt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:03

er mag zoveel niet maar mensen die dieren slaan en schoppen krijgen het van mij terug of het nou mag of niet ik kom voor dieren op!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:05

marialva schreef:
er mag zoveel niet maar mensen die dieren slaan en schoppen krijgen het van mij terug of het nou mag of niet ik kom voor dieren op!

Nu ja, daarmee gedraag je je niet zo heel veel beter dan die stagiaire.

LadyMadonna

Re: stagiare die een pony schopt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:10

Wat zijn we hier weer makkelijk aan het veroordelen. Waren we er met zijn allen bij? Nee. Weten we wat de toedracht is geweest? Nee. Weten we uberhaubt hoe die pony los is gekomen? nee.
Oordeel toch niet voor je weet hoe de vork in de steel zit.
Misschien was die schop idd heel erg onterecht. Misschien ook niet. Ik was er niet bij, dus ik weet het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:17

ik verbaas me over de reacties.. stagaire maar een schop verkopen? ik denk dat zij meer verstand van paarden heeft dan TS aangezien ze een opleiding volgt, niemand heeft gezien wat er gebeurde, en dan meteen oordelen.. echt ik verbaas me er over :j

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:24

misschien is het wel zo een paard dat een streek heeft om de stal uit te rennen of wat dan ook als je hebt gezien wat er gebeurt is dan kan je oordelen en niet als het niet gezien is.
als een paard vervelend is door te bijten schoppen of als streek de stal uitrent ja dan verdienen ze wel eens een schop tegen zijn kont aan..maar dat verdienen wij ook allemaal wel een keertje

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:38

ris schreef:
Haha ik zie hem al voor me liefe pony zou je mischien voortaan niet meer willen ontsnappen ik vindt dit namelijk niet zo fijn.

Maar inderdaad even een melding van maken.

ach ja laten we gewoon alle stouten paarden in een kringetje zetten en een groepsgesprek houden hihihi
even de frrustratie en feedback geven aan de stoute paardjes

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:48

Ja ik denk dat het gaat werken gespreksteraphie.
Wie meldt zich voor de eerste sesie????
Alleen voor stoute en gekwetste paardjes!

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:16

de pony die er is ontsnapt, heeft een speciale sluiting op zijn stal, en iemand is die vergeten dicht te doen denk ik, en daardoor is hij ontsnapt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:21

Tsja ik heb mijn pony laatst ook een rotschop verkocht omdat hij beet. Nou hij solliciteerde er zelf maar en ik hoop dat hij het ook goed gevoeld heeft. Ik ben verder niet gewelddadig naar paarden maar als ze erom vragen dan krijgen ze straf.

En de stagiaire heeft ook nog een verhaal he.. Misschien is het wel heel anders gegaan dan dat Jantje aan Pietje vertelde en Pietje vertelde het weer aan Klaasje.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:11

dat je daar het lef voor hebt, om als stagiare een paard te schoppen ...

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:20

T zijn net kleine kinderen, na 2 keer waarschuwen nog niet luisteren betekent represailles! Mijn paard had echt een hekel aan aansingelen, die trapte op een slechte dag ook echt achteruit, daarvoor kreeg ze wel meteen een knietje naast de singel omdat ik dat ronduit gevaarlijk vind.
Verder heb ik haar eigelijk nooit geslagen. Ze moest af en toe wel in de hoek staan... :+

Een trap in de ribben vind ik trouwens wel heftig hoor, das toch wel een behoorlijk gevoelige plek, ongeacht wat er gebeurd is...

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:41

praat er over met de eigenaar en vertel er precies bij wat je wel en niet gezien/gehoord hebt.
de pony vindt het niet prettig om op de plek van de schop aangeraakt te worden. meldt dat ook, misschien is het veel harder aangekomen dan ze bedoelde, en is er iets beschadigd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:48

Soms moet een pony nou eenmaal goed op z'n plek gezet worden...

en soms moet een stagiaire nou eenmaal goed op z'n plek gezet worden...

Wat is hier van toepassing?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:12

Ik vind opzich een goede klap of een schop niet heel schokkend hoor.....
Tuurlijk er moet wel een goede reden voor zijn, maar hoe denken jullie dat paarden zoiets onderling oplossen dan?
Als mijn merrie het niet eens is met een ander paard omdat die ander steeds achter dr blijft lopen geeft ze ook een trap. Is dat dan niet hetzelfde?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:07

Ik vind niet dat je interactie tussen paarden kan vergelijken met interactie tussen mens en paard.

In de wei is een paard gewoon paard en als ik met mijn paard bezig ben dan heeft ze naar mij te luisteren, maar dat betekent niet dat ik haar dan maar te pas en te onpas zou slaan.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik op het aansingelen na geen problemen heb hoor, misschien als ze echt streken zou hebben dat ik er dan anders over zou denken.

Evengoed blijf ik erbij dat ik een trap in de ribben overdreven vind, vrij kwetsbare plek. Als je een klap geeft a la, maar een trap...
Maar goed, ik was er dus niet bij dus ik weet niet wat de stagiare in deze kwestie zover gekregen heeft om dat paard te slaan.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:15

Aan elk verhaal zijn twee kanten... zoals al eerder geschreven is!
Inderdaad even verhaal halen bij de stagaire en als die niet wil luisteren pas naar de staleigenaar.
Zou jij je ook niet eerst willen kunnen verdedigen/uitleggen?

Wat de pijnlijke plek bij de pony betreft, gewoon afblijven en na een paar dagen weer een keer proberen.
ik vind t ook niet leuk als ik ergens pijn heb dat er iemand aan komt!!

Verder natuurlijk die pony lekker vertroetelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:43

HRE schreef:

waarom zou dat niet mogen? ik behandel elk paard net als mijn eigen paard.. pik niet meer, en niet minder van ze.. dus zouden ze uithalen naar mij dan kunnen ze het terugkrijgen, lijkt me dat de eigenaar geen onopgevoede paarden wil hebben, en als niemand behalve hij/zij zelf de pony aan mag pakken dan walsen ze compleet over een ander heen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:47

En waar is de 2e kant van het verhaal? ;)
wat had die pony misdaan?

Als ik iets niet pik van mijn paard, krijgt hij ook een beste optater... al moet ik het hier met beleid doen ivm kopschuwigheid...

zeker op een manege moeten die dieren goed opgevoed zijn, en hebben ze wel eens een tik nodig...
Stel dat ze een kind omver lopen uit de stal???

paarden in de natuur meppen elkaar vele malen harder... dus dat de pony hier superpijn door zou hebben vraag ik mij af...en zo wel, vanafblijven

het is niet netjes van die meid, maar heb je al gevraagd wáárom ze dit deed?? :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:16

paarden trappen volgens mij doorgaans tegen de borst en kont, als een paard voluit tegen een ribbenkast zou trappen van een ander paard dan kan je m afvoeren denk?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:45

HRE schreef:

Die snap ik niet.. :) Waarom zou dat niet mogen.. ik heb hier wel eens stagiares lopen.. als die dat zouden doen zouden ze echt geen problemen met mij krijgen.. ligt er natuurlijk wel aan waarom diegene het deed.

Als het verhaal van de TS helemaal waar is en het precies zo gegaan is, dan vind ik dat de stagaire neit goed gehandeld heeft.. maar om daarvoor iemand nou weg te sturen.. nee.. dat niet..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:05

Yeyo schreef:
paarden trappen volgens mij doorgaans tegen de borst en kont, als een paard voluit tegen een ribbenkast zou trappen van een ander paard dan kan je m afvoeren denk?

die zal dan zelf wel sterven als het ernstig is....
een trap van een mens is niets... dat is gewoon wat ik wil duidelijkmaken :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:30

dan nog is het natuurlijk gedrag onderling, ik denk niet dat een paard verwacht om een trap van een mens te krijgen.

ik denk dat als ik hard genoeg schop dat ik een paard wel kreupel krijg hoor (als ik een gaatje in mn hoofd zou hebben) dus ik zou dat niet onderschatten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:39

Waarom niet? Een paard maakt niet onderscheid van "oh da's een mens die mag me niet trappen". Als die een schop krijgt denkt ie "oh verrek dat mocht nie..."
Ik denk dat als je dusdanig hard schopt zonder reden, het paard niet kreupel is maar jij :o
Ik vraag me ook af waarom ze schopte, Een schop is gewoon natuurlijk gedrag nabootsen, krijgen ze hier ook als ze trappen en ze missen dan krijgen ze gewoon een trap terug (als ze raken hangt het er van af ofk nog recht sta of niet :') )

Een paard gaat echt niet zijn vertrouwen in je verliezen als je hem een keer terecht schopt overigens...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:06

marialva schreef:
echt waar wat een ***** :x ik zou dat mens toch een ongeloofelijke knal tegen haar hoofd verkopen :( ID als een pony ontsnapt is dat meestal je eigen schuld! maar om nou een weerloos dier zo te schoppen? bah zeg wat misselijk....
als ik die pony zelf was geweest had ik ze vol met mn achterbenen terug geschopt zo op dr platje #)

en wat meerdere al zeggen meld het bij de manege eigenaar of zeg het zelf tegen haar dat je het niet eens ben met haar manier van doen ;)

triest dit soort mensen! hoop dat het met de pony goed komt en geef ze maar namens ons een knuffel en een lekker koekje ;)

Sorry maar ik vind een pony niet een soort van weerloos dier. Ze moeten echt weten wie de baas is anders is het baasje binnen de kortste keren een weerloos mens.
Straffen heeft alleen zin als het supersnel na de ongehoorzaamheid plaatsvindt en dit heel consequent gebeurt. Beter is belonen als het dier wel het gewenste gedrag vertoont en heel duidelijk zijn in wat wel mag en wat niet. In een manege wat lastiger omdat daar veel mensen lopen met andere verwachtingen naar het dier toe.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:25

Ik bedoel meer te zeggen dat het niet natuurlijk is omdat mensen doorgaans niet in een kudde paarden lopen, dat bedoelde ik!