Wanneer aan alles laten wennen? (2½ jaar.)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:45

Hey Manon!

Ik vind dat jij het heel goed doet met Wessel hoor. Mensen, Manon weet echt wel dat ze rustig aan moet doen met Wessel. Ik ken het paard persoonlijk en ik kan alleen maar zeggen dat Wessel erg opgeknapt is sinds Manon hem verzorgt. Ze doet het rustig en bouwt het rustig op.
Voorheen was Wessel onhandelbaar omdat hij zijn energie niet kwijt kon. Met die ene keer per week longeren is het een heerlijk, braaf en engergiek paard geworden. Verder staat hij 24 uur per dag op het land met maatjes dus genieten van zijn jeugd doet hij zeker.
Wessel heeft het gewoon nodig om wat beweging te krijgen en hij vind het leuk om te leren. Doet hij dit niet dan word hij drammerig.
Ik wil niet zeggen dat het voor alle paarden goed is om op deze leeftijd gelongeerd te worden, maar bij Wessel vind ik dit de juiste keuze.
Manon longeerd hem altijd in een grote bak of in het land, dus met de kleine rondjes valt het ook mee. Ze zorgt altijd dat hij voldoende ruimte heeft om te lopen en aan zijn bouw te zien heeft het hem alleen maar goed gedaan.
Als ze dit nou 5 keer in de week zou doen oke maar die ene keer per week kan echt niet zo veel kwaad hoor.
Tegenwoordig word men haast verplicht gesteld om zijn paard pas met 4 jaar een keer te gaan longeren en dan pas met 6 jaar gaan rijden. Voor veel paarden zal dit idd goed zijn maar als ik aan mijn verzorgpaarden terug denk van vroeger dan was dit totaal anders. Ik denk dat Manon prima in staat is om te bepalen wanneer Wessel er klaar voor is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:57

nu heb ik een vraag aan jullie ??

willen jullie nu gewoon niet adviezen aan nemen of denken jullie het allemaal beter te weten omdat het vroeger allenaal zo goed ging ??

we halen artiekelen bij om onze mening te onnderbouwen en nog word het in de wind geslagen
dat ze met hem bezig is prima toch maar ga niet longeren dat is wat we zeggen
ga wandelen leer ham lopen naast de fiets en ga km maken ofzo maar stop met longeren
pik van bv klikkertraining dingen er uit die geen schade aan brengen zoals dingen oprapen en targets aan raken verzin maar wat

ga hem regelmatig grondig poetsen dan leert ie ook dat ie overal aan geraakt kan worden til zo af en toe zijn voetjes een paar min op om het makkelijker te maken voor de smid (dit uiteraard niet dagelijks)

zo zijn er 1000enden dingen te verzinnen
die energie ?? klinkt heel bot daat moet ie zelf uit komen
wat je hier mee kweekt is een paard was als je een paar dagen weg zet een bom onderzadel is omdat ie anders niet weet wat ie er mee moet doen

wat we hier aan geven is dat wacht nog een jaartje dan is ie 3,5 geen 4 en begin dan langzaam aan zodat je met 4,5 een goed paard hebt
dat ik gewacht heb tot zijn 5 e is beter maar ook mijn keuze

nogmaals vroeg beleren is puur comercieel denken

snowdon

Re: Wanneer aan alles laten wennen? (2½ jaar.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:22

rommulus, maak je niet druk.. ieder z'n eigen ding ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:26

sorry ik kan hier boos om worden vraagd ze advies
nemen ze het niet aan

bah

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:28

Lekker variabele frequentie van werk wordt hier vermeld :+
Toppie ga zo door, lekker die energie er uit laten draaien want hij kan het niet kwijt 8-) , daarmee conditie opbouwen en nog meer energie moeten blussen :D. Vraag me eerder af waarom hij zijn energie niet kwijt kan, staat misschien op stal en komt er gewoon te weinig uit, kan ook.
Doe je ding maar vraag niet om advies als je er niks mee wilt doen terwijl mensen het allemaal goed bedoeld aan je uitleggen, de moeite er in stoppen en dan je kop in het zand steken :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:17

Ik spring er ook even tussen. kan het niet laten op mijn vingers zitten helpt niet.

Deze opmerkingen vond ik terug
Citaat:
Hij is een ruin en is nu 2 jaar en 2 maanden.
(15-05-2009)

Citaat:
Trouwens ben bezig met Wessel longeren gaat goed
(20-04-2009) en ook nog een foto van het longeren met de "grote" bocht met een overduidelijk veel te jong beestje.

Als ik dit zo combineer ben je dus begonnen op 2 jaar en een maand met longeren. Dan vraag ik me 3 dingen af. Ten eerste waar is de eigenaar in dit verhaal? Zou je mijn tinker verzorgen was het al een enkele reis naar huis geweest met een dierenarts rekening erachter aan om te controleren of er al geen schade is ontstaan.

Ten 2e waarom ben je destijds met een overduidelijk jong beestje begonnen met longeren al?

En ten derde denk je nu echt dat longeren een energie teveel oplost? Het beestje krijgt alleen maar meer conditie en zal steeds meer nodig hebben en idd zelf niet leren om zijn energie kwijt te kunnen. Dan ga ik er vanuit dat hij voldoende buiten staat, niet teveel energie rijk eten krijgt en voldoende tijd heeft zichzelf bezig te houden.

Doe het jonge ding en de eigenaar een groot plezier en stop met het longeren hoe kort of lang je het ook doet, ga wandelen of wat ook, er zijn voldoende ideen aan de hand gedaan. Hij ziet er zelfs voor zijn leeftijd nog erg jong uit geef hem de tijd zowel lichamelijk als geestelijk, laat hem nog flink doorgroeien en denk er op zijn vroegst pas volgend jaar aan iets met hem te gaan doen. En dan nog duimen dat er niet al schade is aangericht.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:48

Ik geloof niet dat Manon jullie adviezen in de wind slaat, dat heb ik in ieder geval niet uit de tekst begrepen. Er staan hele nuttige en onderbouwde berichten tussen maar ook berichten die op mij aanvallend overkomen. Misschien omdat ik de situatie ken en van daaruit ook weet dat Manon echt de beste bedoelingen met Wessel heeft. Tips wat ze wel met hem kan doen zijn denk ik erg welkom (er staan al veel goede tips tussen). Ze geeft in de openingspost ook aan, dat ze ook maar een mens is en de beste bedoelingen met hem heeft. De eigenaars zijn mijn schoonouders. Hele lieve mensen maar ze moeten nog heel veel ervaring met jonge paarden opdoen. Misschien niet slim dat ze dat niet eerst hebben gedaan maar de situatie is nu eenmaal zo. Wessel was voordat Manon hem ging verzorgen onhandelbaar. Hij was niet te houden en bijterig. Dit kwam mede omdat hij toen op stal stond (hij staat nu 24 uur per dag op het land). Dankzij Manon is dit paard niet uiteindelijk als onhandelbaar paard bij de slacht terecht gekomen. Misschien is het in jullie ogen niet de beste oplossing maar ik heb er bewondering voor wat zij in korte tijd met hem heeft bereikt. Ze probeert op alle manieren het zo goed mogelijk te doen en weet zeker dat ze bereid is naar jullie te luisteren. Nu Wessel op de wei staat is het mss idd verstandig wat minder te longeren maar wat gebeurd is gebeurd en ik ben nog steeds van mening dat het toen de beste oplossing was geweest. Ook denk ik niet dat die ene keer per week veel kwaad kan. De groeischijven zijn bij mensen ook pas op 18 jarige leeftijd volgroeid en ik heb als kind zijnde ook nooit stil gezeten (en ja ook ik heb vaak verkeerd geland vanuit een sprong en veel korte rondjes gerend). Waarom kan dit bij een paard wel veel kwaad (en dan heb ik het niet over longeren in een klein paddock). Dit is absoluut niet banketstaaf bedoeld maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie theoriën hier achter zijn, een mens is nooit te oud om te leren :P .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:57

Omdat jij als mens zelf bepaald hebt welke beweging je maakt en wanneer je stopt als het niet prettig meer aanvoelt. Zou jij door een training gedwongen worden steeds weer eenzelfde beweging te maken krijg je ook last die op latere leeftijd problemen blijft geven.

Een jonge hond die je veel naast de fiets mee neemt of trap laat lopen heeft een grotere kans om HD of andere ellende te ontwikkelen. Terwijl jonge wolven toch ook niet echt stilliggen maar die bepalen ook zelf hoever ze gaan. Ook daar komt wel HD voor maar veel minder en vaak veel minder ernstig ook.

Een paard in de wei loopt ook vaak te draaien, rennen en zo maar als een mens de beweging gaat bepalen kan het paard alleen door middel van verzet of weigeren aangeven dat iets niet prettig aanvoelt. Daar gaat het om.

En een paard dat niet benaderbaar alleen maar te kalmeren is door longeren ben ik niet mee eens. Onze merens was echt letterlijk wild toen ze bij ons kwam als 2 jarige had nagenoeg geen contact met mensen gehad in haar leventje en was ook nog van zichzelf erg dominant en had schijt aan al het andere dan haarzelf. Die hebben we gewoon de tijd gegeven om jong te zijn en veel energie gestoken in het normaal met mensen en situaties omgaan voordat we er wat mee zijn gaan doen. Om een idee te geven hoe langzaam dat ging. Ik reed er al op voordat we normaal haar achterhoeven zonder strijd konden uitkrabben.

En logisch dat een jong ding helemaal gek wordt als je niet buiten komt. Hopelijk dat ze hem nu dan wel de rust geeft die hij zo hard nodig heeft en stopt met longeren tot hij minimaal 3 is en het liefst nog langer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:47

wil je het onderbouwd hebben ???

ga eens in het memorium topic zoekken naar slijtage
moet jij eens kijken naar hoeveel paarden daar ingelapen zijn door slijtage of vergelijkbare dingen
moet je ook goed lezen naar hoe die dieren lijden

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:07

Ik dacht aan de titel te lezen: wanneer aan alles wennen? Nu daar kan je vroeg mee beginnen. Mijn pony gaat al sinds haar 8 maanden af en toe mee de straat op, wordt gepoetst, gewassen in de zomer, getut en gefrut. Ik doe clickertraining, vraag simpele (niet belastende!!) oefeningen zoals targetten, kusjes, voetjes, achter, opzij... Ik lag vanalles op haar, dekens, zeiltjes, ook wel eens een zadel. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar al te gaan longeren en/of verder beleren met belasting van spieren/gewrichten...

Ik moet zeggen, ik ben vrij regelmatig bezig met mijn twee jarige, maar dit alles wel op een leuke en speelse manier. Ze is heel vindingrijk en vindt zelf nieuwe kunstjes uit. Maar tegelijkertijd moet ik haar ook tegen zichzelf beschermen, want ze zou lang door kunnen gaan omdat ze het leuk vindt of toch iig die indruk geeft... :) Verder wissel ik ook af. Dan clickeren, dan wandelen, dan gewoon wat trutten, ... Je moet bij die jonkies héél erg opletten dat je ze niet te veel belast en met longeren belast je ze simpelweg te veel...

Oh ja, naast dit alles staat ze de overige 23,5 uur lekker dag en nacht op de wei/paddock met vriendje... Voor iemand denkt dat mijn paard geen paard zou kunnen zijn. ;)

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:10

Nou ja zeg, nu word er opeens gezegt dat ik alle tips/commentaar die hier word gegeven in de wind steek. Bah zeg! Waarom denken jullie anders dat ik een topic open? Iedereen die ik over dit topic vertel zeggen allemaal, agh niet naar hun luisteren als het op jullie aan komt kan ik pas met zn 10de jaar longeren. Maar?? Wat doe ik, ik open een topic om TIPS te krijgen.. en nu krijg ik alleenmaar commentaar. Ik ken genoeg mensen met paarden die toen ze 3 waren ook begonnen met inrijden en er zijn 2 paarden op de manege die al dik over de 25 zijn en nog steeds geen problemen hebben.

Er zijn zeker genoeg mensen die met 3 jaar al inrijden.. ik heb ook al veel topics gezien met mensen die hun paarden inrijden, en dan is het opeens commentaar over onnuttige dingen en verderest, Goedzoo! Dat is dan ook raar :S Ik doe nog niks, alleen longeren, ik belast hem (geen zadel) niet. En ik vraag NETJES om TIPS en dan word ik afgekraakt of ik een dierenbeul ben.. nou sorry hoor, daar sta ik versteld van.

Jullie vinden dat ik moet stoppen, maar de meeste mensen die weten hoe Wessel is zeggen dat ik lekker door moet gaan? En waarom precies hoe Nadine zegt. Als je zag hoe Wessel er eerst bij liep, dan ben ik blij dat ik hem ben gaan verzorgen. Ik hou met heel mn hart van hem en ik probeer hem zoveel mogelijk bij te leren. Hij is leergierig en ABSOLUUT NIET!! om snel verkocht te worden of iig verkocht te worden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:44

Longeren is belastender dan een keer een zadel opleggen. ;)

Mijn twenter wordt ook beleerd als ze drie is, maar dan liefst zo veel mogelijk lang uit en als het even kan ga ik er gelijk de baan mee op als stuur en rem aanwezig zijn... (Veel rechte stukken dus.) Veel voltes (dus dat begint met longeren!) dát is belastend voor spieren en gewrichten en dat is wat de mensen hier je proberen duidelijk te maken. :)

Maar euh, het is niet omdat ik verschillende mensen ken die roken en 80 worden, dat roken gezond is hé.

Zoals ik al zei: ik doe massa's met mijn twenter (lees even vorig bericht door) en je kan ze ook massa's leren zonder hen weinig tot niet te belasten. Maar longeren is gewoon een zware belasting en daarmee zou ik persoonlijk echt nog even wachten...