mijn paard gaapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:16

Mijn pony gaapt eingelijk maar weinig. Maar als ze gaapt dan ben ik bv net terug van een lekker ontspannen buitenritje. Ben ik al afgestapt en staat ze te wachten. Ik heb gehoord dat vaak achter elkaar gapen ook kon zijn dat ze je uit staan te lachen...

PonyDakota

Re: mijn paard gaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:52

Mijn verzorgpony ging vanmiddag gapen nadat we een buitenritje hadden gemaakt. Ik had de riempjes van het hoofdstel losgemaakt en ze ging toen gapen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:55

Als ik aan het poetsen ben dan gaapt mijn pony geregeld.
Maar als ik dan met zadel en hoofdstel kom aanzetten is die meteen weer klaarwakker :+

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:57

veel gapen is een uiting van ongenoegen en kan duiden op een maagzweer (ik heb er ervaring mee) belangrijk om te weten!

En verder gewoon heel leuk om te zien!

saartje6jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:26

volgens mij toch echt als ie moe is :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:14

die van mij in de wei, als ik een beetje aan het kroelen ben of gewoon in de wei zit. Komt ze naar me toe om hallo te zeggen, en dan gaat ze gapen en dan eten.

of inderdaad als het halster om hoofdstel af gaat :D.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:01

Haha lees hier net dat als ze vaak achter elkaar gapen ze je uit kunnen lachen, dan lacht mijn verzorgpaard mij wel erg vaak uit :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:04

mijn fries gaapt voor het eten...dat zou een maagzweer moeten zijn?
verder heeft hij geen symptomen van een maagzweer....tenminste....wat zjn de symptomen eigelijk?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:07

Die van mij begint met gapen zodra ik met het hoofdstel naar zn hoofd toe loop. Als ik het hoofdstel helemaal vast heb, dan is die ook weer klaar met gapen :D

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:09

mijn paard gaapt op commando.
en heel vaak als ze onzeker is.
als ze gaapt zonder dat ik ''gaap'' zeg dan weet ik dat ze weer in een situatie zit waarvan ze denkt o help wat gebeurt er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:10

De mijne gaapt echt élke keer als ik het halster af doe. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:17

Het kan idd een symptoom zijn agv een maagzweer,paarden worden op vaste tijden gevoerd en t lichaam begint al met de aan maak van speeksel \maagzuur vlak voor t tijdstip van voeren de maag en darmen zijn leeg waardoor er een overschot aan zuur is; als reactie hierop begint t paard te "gapen".meer ruwvoer is een oplossing. probeer maar eens een paard dat altijd ,zeg,om 18 u eten krijgt en om 17.45 altijd begint met gapen om 17u een plak hooi te geven vaak is de gaapbeweging dan weg.in bit stond er laatst een heel artikel over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:49

mijn paard heeft onbeperkt ruwvoer....en gaapt dus toch.
Wat moet ik daar nu mee?
Gewoon niet naar kijken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:01

De enige manier om echt een maagzweer te kunnen vaststellen is volgens mij met een scoop-slangetje met camera,maar homeopatische artsen zoals laarakker kunnen uit andere signalen de diagnose stellen.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:08

Mijn zus haar paard gaapt altijd voor dat hy aan het werk moet. zodra hy zn hoofdstel in moet gaat hy eerst uitgebreid en heel overdreven gapen! ha

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:52

die van mij is ook echt een gaap paard.
hij gaapt altijd als ik m aan het poetsen ben en als ik m uit de wei haal.
ook altijd na het rijden/longeren .
eerst gaat hij kauwen laat hij ze lip hangen daarna gaapt hij altijd
mij is atijd verteld dat een paard dan heel ontspannen is

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:54

Die van mij is 2 jaar en 3 maanden (haflinger)...
Ik heb hem nu ruim een maand en het valt mij op dat hij iedere dag wel rond de 5 keer gaapt!!!
Ik heb dit bij mijn andere paarden zelden tot nooit gezien...
Het is tot nu toe een hele lieve hengst die heel erg aanhankelijk is, hij ziet er best uit (glimt, appeltjes op zijn billen) en niet te dik en niet te dun... Ik dacht dat het gapen kwam doordat hij zich ontspant (in combi met een hanglipje) of moe is (de impact van de dag)... Nu lees ik dingen als maagzweer of wormeninfectie en ik ga me zorgen maken!!! (He jij met dat internet!!! roept me vriend nu)... Ik breng morgen iig voor de zekerheid wat mest naar de DA...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:52

joh...laat je niet gek maken!
mijn hengst doet hetzelfde...z'on centenbakkie...heerlijk staat hij uit te rusten(van wat weten we niet,altijd vakantie!!)
Als ik hem knuffel gaat hij ook gapen,ik denk inderdaad ontspanning dus...en dan knijpt hij zijn oogjes dicht,ziet er schattig uit!

Mest onderzoek kan natuurlijk nooit kwaad....maar je vriend heeft gelijk hoor....die van mij roept hetzelfde(vermoeiende bezigheid paarden hebben en overbezorgd zijn..ik weet er alles van...)

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:24

Bij gapen denk ik snel aan overspronggedrag. Hieronder een stukje van happyhorsemanship.nl wat ik wel toepasselijk vind:

''Overspronggedrag is als paarden (eigenlijk elk zoogdier) niet goed weten wat ze met de situatie aan moeten. Vogels gaan zich wassen en paarden gaan meestal gapen, zich krabben of schrapen met hun hoef over de grond. Gapen is echter niet altijd overspronggedrag, het kan ook duiden op een wormeninfectie, op doodnormale slaap of op de verwerking van iets wat ze net geleerd hebben.''

Als het paard elke keer gaapt voor het rijden zou ik er wel aandacht aan schenken. Het lijkt me namelijk stug dat het paard moe is iedere keer als je wil gaan rijden. :(:) De merrie die ik rijd deed het ook een tijdje na het rijden (wat m.i. ook kan duiden op spanning in de kaak). Dat doet ze inmiddels <gelukkig> al een poosje niet meer..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:23

ohhh...dus als ik mijn fries knuffel weet hij niet wat hij met de siuatie aanmoet....daar zit wat in.
ik had al eens de indruk dat hij er wat verlegen onder werd....raar...we kennen elkaar al 15 jaar.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:06

Mijn pony's gapen altijd als ik met het voer bezig ben of als ze weten dat ze zo eten krijgen.

sofie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:23

Mijn paard gaapt altijd als ik het hoofdstel net in heb gedaan :+

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:50

geerke schreef:
joh...laat je niet gek maken!
mijn hengst doet hetzelfde...
en
...maar je vriend heeft gelijk hoor....die van mij roept hetzelfde(vermoeiende bezigheid paarden hebben en overbezorgd zijn..ik weet er alles van...)

Hier idem, nieuwe hengst op stal, geeuwt zo nu en dan op onregelmatige tijden. En bovendien man die roept: "kom nou achter die computer vandaan!"
Dat internet maakt ons alleen maar meer en sneller bewuster, maar het is wel zaak je niet gek te laten maken. Ik ben wel blij diverse meningen af te wegen en mijn conclusie te kunnen maken.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:58

Mijn pony gaapt altijd als ik na het rijden het hoofdstel afdoe. Het lijkt net alsof ze eventjes haar kaken losmaakt. Het komt op mij altijd over als dat ze moe is van het werken en dingen leren.

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:53

Sommige paarden hebben dit al een soort trekje maar dat is bij jou paard denk ik niet het geval.