gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:58

Op dit moment negeer ik haar gedrag en aai haar gewoon ook al wil ze dat niet, zodra ze dr oren naar voren doet beloon ik haar met mn stem, maar dat vind ze ook maar niks ( echt een meid hoor met dat gechagerijn van dr:P)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:14

mijn pony deed dit ook elke keer als ik de stal in kwam of dicht bij kwam oren in de nek super vals noemde ik der zelf me een keer in het oor gebeten tot bloedens toe wij hebben iedere keer als ze dit deed een goede tik over de neus gegeven want als ze in de wei stond of je stond op een afstandje was er niks aan de hand paar keer gedaan toen die tijd kwam ons andere paard weer terug naar de wei die dit soort dingen nooit gedaan had en sinds die tijd nooit meer gebeten voor haar was het gewoon een machtspelletje die ze heeft verloren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:17

idylle schreef:
Ja dat is ook weer zo, maar wil haar ook niet verder 'verpesten' als dit door eventueel verpesten komt. Wat ik niet goed snap is: ik heb haar gekocht voor mn zoontje van 7 jr en haar gekozen omdat ze zo mak en lief enzo was voor een 4 jarige. verbaast me gewoon ontzettend dat ze zo braaf is terwijl( als het verhaal van de handelar klopt) ze nog bijna niks gewent is.
Als het om een machtsspelletje gaat ga ik die zeker winnen :P maar als het stress o.i.d. is ja dan vind ik niet dat ik haar daarvoor hardhandig aan kan/mag pakken

Hmm, juist in die stress moet ze een leider hebben die ervoor zorgt dat ze weet waar ze staat, iemand waarvan ze voelt dat ze erop kan vertrouwen en die de situatie aan kan. Zodat zij het aankan en het niet zelf hoeft op te lossen. En een leider bestraft het foute gedrag om direct in alle eerlijkheid het juiste gedrag te belonen! Vergeet dat laatste vooral niet.

En wat betreft "hardhandig" zoals je zelf het noemt. Zoals ik al zei je hoeft niet meteen met je klompen haar knock out te meppen, maar je kunt dus wel duidelijk je grenzen aangeven. Tussen een klomp stuk slaan op haar een een aai zitten heeeeeel veel andere mogelijkheden. Geloof me, mijn Fries was superlief toen ik hem ging bekijken en super nerveus toen hij op zijn nieuwe stal aankwam. Was echt een heel ander paard de eerste 5 dagen. Maar elk verkeerde gedrag heb ik kordaat en kort en rechtvaardig bestrafd. Een lage brul van NEE! met evt een flinke por deed hem stoppen met hoef wegtrekken, voorbij willen rennen etc. En als ie daarna het goed deed belonen met heel hoog Braaaaf!

Ik geef toe: hij deed niet vals, beet niet, maar ook dat had ik, misschien wel JUIST in een stresssituatie bestraft! En niet zo zuinig hoor. Bijten? Toe nou!

En als ze tussen andere nieuwe merries zou worden gezet denken die ook niet: "ach jee, ze is nieuwe en gestressed. Laten we maar even een paar dagen rekening met haar houden en alles wat ze wil en doet goed vinden." Want dat zeg jij nu eigenlijk tegen haar. En dan heb je straks de poppen aan het dansen als je wel orde op zaken wil stellen. Nee; die zeggen merries zeggen: dit zijn de regels in deze wei, dit is de baas en hier moet je naar luisteren.

Een goede leider is vanaf het eerste moment duidelijk, consequent en eerlijk.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:24

wat de reden ook mag zijn ik ben toch van mening dat je niet moet afwachten je eens flink te laten bijten.... en als je niet wil slaan maak je groot desnoods handen omhoog en jaag haar bij je weg kijk of ze daarop reageerd zolang je er maar voor uitkijkt dat het dan ook gelijk over is en dat het niet over en weer wordt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:43

idylle schreef:
Ja dat is ook weer zo, maar wil haar ook niet verder 'verpesten' als dit door eventueel verpesten komt. Wat ik niet goed snap is: ik heb haar gekocht voor mn zoontje van 7 jr en haar gekozen omdat ze zo mak en lief enzo was voor een 4 jarige. verbaast me gewoon ontzettend dat ze zo braaf is terwijl( als het verhaal van de handelar klopt) ze nog bijna niks gewent is.
Als het om een machtsspelletje gaat ga ik die zeker winnen :P maar als het stress o.i.d. is ja dan vind ik niet dat ik haar daarvoor hardhandig aan kan/mag pakken

Wat doe je dan als ze je met open mond tegemoet komt?
Gewoon langs haar heen lopen en toch gaan aaien?

Dat is nog fouter dan afstraffen. Waarom? Omdat jij daarmee aangeeft geen flauw benul te hebben van paardentaal; je negeert haar boze gedrag compleet en dat zal haar alleen maar gefrustreerder maken en nog agressiever om jou toch te doen beseffen wat ze nu bedoeld.
Straf je haar direkt dan zal ze dat niet leuk vinden maar voor haar valt er geen misverstand te zijn; ze weet meteen dat jij haar gedrag begrijpt en dat niet tolereerd.

Voor de rest ga ik mee met Aerdenhout en ozzyhorse; gedrag wat gevaarlijk is en wat je in de normale omgang niet accepteerd moet je direkt afstraffen, ookal is het paard nog maar 2 dagen bij je en ookal heeft ze tig akelige ervaringen, ze moet wel weten wat er wel en niet geoorloofd is.

Ik lees in je verhaal dat ze ingereden is door penny's, lijkt me waarschijnlijk dat daar de oorzaak zit. Die meiden zullen wel niet zo taktisch te werk zijn gegaan en de pony heeft geleerd dat ze weggingen door gemeen te doen.

Persoonlijk zou ik haar terugbrengen naar de handelaar; ze is tenslotte bedoeld voor je zoontje van 7 en als een paard ooit zoiets geflikt heeft duurt het maanden zo niet jaren voor ze weer volledig betrouwbaar is. Beter koop je helemaal geen jonge en onervaren pony voor een kind van die leeftijd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:19

Even samenvatten hoor. Deze pas 4-jarige pony is in het afgelopen jaar een paar keer verhuisd, op niet al te professionele manier zadelmak gemaakt en ook nog haar vriendje verloren. Jij hebt haar nu 3 dagen en bent al druk aan de gang met poetsen, longeren en erop zitten. Volgens je zadelmaker is ze met een ongeschikt zadel gereden, dus misschien heeft ze ook nog pijn. Met alle respect, maar ik geef de pony gelijk, ik zou ook chagrijnig worden. :o

Hoeveel uur per dag staat ze nu buiten? Alleen of met anderen paarden/pony's? Ik las dat ze bij de handelaar niet veel op stal heeft gestaan. Als ze dat nu wel staat kan ze daar erg gefrustreerd van raken. Geef haar de gelegenheid om te wennen! Ze vergeet heus niet wat ze hiervoor geleerd heeft en mocht ze inderdaad last van haar rug hebben dan doe je meer kwaad dan goed door er nu op te gaan zitten.

Als ik jou was zou ik het aantal 'confrontatie'momenten op dit moment beperken zodat ze de kans krijgt om een beetje tot rust te komen. Eén keer per dag wat poetsen en/of wandelen lijkt mij voorlopig voldoende. Als het mogelijk is om haar zelf in de wei te zetten moet je dat zeker doen! Op die manier ontdekt ze dat het leuk is als jij er bent.

Als je weet dat ze het niet fijn vindt om op bepaalde plaatsen aangeraakt te worden, doe dat dan gewoon even niet. Klinkt simpel en dat is het ook. Als ze straks wat vertrouwen heeft heb je dat hele probleem niet meer, dus waarom dan nu er zo'n punt van maken?

Verder zou ik je absoluut afraden om te gaan slaan. Probeer haar te corrigeren met je stem en schenk er niet teveel aandacht aan. Ik ben het met een aantal anderen eens dat ze een klap verdient als ze gericht bijt, maar probeer vooral te voorkomen dat het zover komt! Anekdote: vorig jaar is mijn verzorgpony aan een manege verkocht. Daar begon de pony lelijk dreiggedrag te vertonen (piepen, oren plat, staartzwaaien, been optillen) wat van kwaad tot erger ging. De manegekinderen werden er onzeker van en gingen extra aandacht besteden aan dingen die de pony niet wilde, zoals onder de buik poetsen. Ontzettend vervelend, maar behalve dreigen heeft de pony nooit iets gedaan. Totdat de manegehouder er zat van was en haar met de bezem in de hand een lesje wilde leren, toen vlogen de achterbenen hem om de oren. ;) Daarna kon ik haar eindelijk kopen. :D Waarna ze overigens nooit meer zo lelijk gedaan heeft. Denk dus goed na voordat je met geweld begint, het is niet altijd de oplossing. Overigens heb ik vaker van dit soort chagrijnige typjes ontmoet (altijd merries :)) ) en ik ben er absoluut van overtuigd dat geweld bij zulke dieren niet de goede manier is. Nu moet je niet denken dat ik een softie ben, ik deel ook heus wel eens een tik uit. Maar deze pony zit voor zover ik het kan inschatten niet goed in haar vel en dan zijn ze minder berekenbaar.

Veel succes!

Deze pony geschikt voor een klein kind? Zet dat voorlopig maar uit je hoofd. ;) Mocht dat wel echt de bedoeling zijn dan denk ik dat het advies van anneliesdj om haar terug te brengen een voor jou verstandig advies is. Datzelfde advies wil ik je trouwens ook meegeven als je inmiddels bang voor haar bent geworden (weet je zelf het best, wees eerlijk) want dan heb je het al verloren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:27

goeroe schreef:
Anekdote: vorig jaar is mijn verzorgpony aan een manege verkocht. Daar begon de pony lelijk dreiggedrag te vertonen (piepen, oren plat, staartzwaaien, been optillen) wat van kwaad tot erger ging. De manegekinderen werden er onzeker van en gingen extra aandacht besteden aan dingen die de pony niet wilde, zoals onder de buik poetsen. Ontzettend vervelend, maar behalve dreigen heeft de pony nooit iets gedaan. Totdat de manegehouder er zat van was en haar met de bezem in de hand een lesje wilde leren, toen vlogen de achterbenen hem om de oren. ;)

Wat wil je hiermee zeggen?
Ik geef de manegehouder groot gelijk, zulk gedrag kun je niet hebben en tenzij je een paard al jarenlang kent kun je niet inschatten of het bij gillen blijft of dat er vandaag of morgen een klein kind onder de voet gelopen wordt. Die pony zag bij mij alle hoeken van de stal net zo lang tot ze zich kon gedragen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:37

anneliesdj schreef:
goeroe schreef:
Anekdote: vorig jaar is mijn verzorgpony aan een manege verkocht. Daar begon de pony lelijk dreiggedrag te vertonen (piepen, oren plat, staartzwaaien, been optillen) wat van kwaad tot erger ging. De manegekinderen werden er onzeker van en gingen extra aandacht besteden aan dingen die de pony niet wilde, zoals onder de buik poetsen. Ontzettend vervelend, maar behalve dreigen heeft de pony nooit iets gedaan. Totdat de manegehouder er zat van was en haar met de bezem in de hand een lesje wilde leren, toen vlogen de achterbenen hem om de oren. ;)

Wat wil je hiermee zeggen?
Ik geef de manegehouder groot gelijk, zulk gedrag kun je niet hebben en tenzij je een paard al jarenlang kent kun je niet inschatten of het bij gillen blijft of dat er vandaag of morgen een klein kind onder de voet gelopen wordt. Die pony zag bij mij alle hoeken van de stal net zo lang tot ze zich kon gedragen.

Ik ken die pony dus wel al jaren en ben er van overtuigd dat ze pas vanaf dat moment niet meer te vertrouwen was. Dan kun je er net zo lang op rammen als je wilt, maar die pony was nooit meer betrouwbaar geworden op die plek. Bang natuurlijk wel. Maar aan bang heb je niets als er ook nog andere mensen wel op een normale manier met dat dier willen omgaan. Gelukkig zag die man dat zelf ook in en besloot haar te verkopen voordat er gewonden vielen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat op het moment dat je begint met geweld, je rekening moet houden met de mogelijkheid dat dat precies hetgeen is wat je terug gaat krijgen. Ik vind dat dus onwenselijk, en in de meeste gevallen ook onnodig. In overige gevallen zijn zowel dier als mens er bij gebaat om het dier te verhuizen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:44

De pony was daarvoor al niet betrouwbaar anders was de manegeeigenaar niet zover gekomen.
En als jij de pony al jarenlang kende, waarom heb je hier dan niet voor gewaarschuwd?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:50

Ik riep meteen al dat er alleen maar ongelukken van konden komen, maar het was mijn pony niet. |o De manegehouder heeft alleen niet tegen de eigenaar gezegd dat hij manegehouder was. Of dat heeft uitgemaakt weet ik niet, want ze verkochten haar wel onder de noemer 'zeer lief en betrouwbaar en geschikt voor beginners'. >;) Betrouwbaar is ze voor 100% (voor mij en ook voor anderen zolang die niet te gekke dingen van haar willen), lief ook meestal, maar geschikt voor beginners... :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:55

Dat ze niet voor 100% betrouwbaar was dat lijkt me wel duidelijk.

Dat is ook het punt bij TS; een pony van 4 jaar is al niet geschikt voor een klein kind en om dan ook nog een onbeleerde pony met een niet al te best verleden te nemen dan is toch wel vragen om problemen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:09

anneliesdj schreef:
Dat ze niet voor 100% betrouwbaar was dat lijkt me wel duidelijk.

Onder die omstandigheden niet, maar ik ben van mening dat geen enkel paard onder alle omstandigheden betrouwbaar is. Bij elk paard kan er een knopje omgaan, bij sommige moet de wereld daarvoor eerst bijna vergaan en bij anderen is er niet zoveel voor nodig. Ik vertrouw deze pony wel degelijk voor 100% en naar mijn mening is dat terecht. Gelukkig ben ik nu in de positie om zelf de omstandigheden te bepalen. Maar goed, laten we deze discussie maar laten voor wat het is, want we gaan nogal off-topic. ;)

Ik ben het met je eens dat deze combinatie van pony en wensen/verwachtingen 'an accident waiting to happen' is. Ik hoop zowel voor TS als de pony dat er snel een oplossing komt, misschien in de vorm van een ervaren persoon die kan helpen. Zo niet dan vrees ik ook dat het terugbrengen van de pony de enige optie is.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:14

Goeroe ik ben het met je eens, dat de combi van een kind met deze pony dodelijk kan uitpakken, en in het gunstigste geval kijkt dit kind binnen twee maanden nooit meer naar een paard om.
maar deze pony voor 100% vertrouwen hoe zit het dan met je eigen paarden verstand, je kunt geen enkel levend paard of pony voor 100% vertrouwen. Het blijven dieren en ze blijven te alle tijde onvoorspelbaar.
Een kat in het nauw maakt hele rare sprongen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:28

ozzyhorse schreef:
Goeroe ik ben het met je eens, dat de combi van een kind met deze pony dodelijk kan uitpakken, en in het gunstigste geval kijkt dit kind binnen twee maanden nooit meer naar een paard om.
maar deze pony voor 100% vertrouwen hoe zit het dan met je eigen paarden verstand, je kunt geen enkel levend paard of pony voor 100% vertrouwen. Het blijven dieren en ze blijven te alle tijde onvoorspelbaar.
Een kat in het nauw maakt hele rare sprongen.

Misschien is 100% een foute omschrijving, aangezien het insinueert dat je een paard ook voor 25, 50 of 80 procent zou kunnen vertrouwen. Dat slaat natuurlijk nergens op. De realiteit is minder ingewikkeld, je vertrouwt een dier wél, of je vertrouwt het niet. Als ik mijn pony minder dan volledig zou vertrouwen zou ik voortdurend moeten leven met het idee dat ze mij doelbewust iets aan zou kunnen doen. Op die manier wil ik niet met mijn dieren omgaan. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat elk paard potentieel levensgevaarlijk is. Een verkeerde beweging op het verkeerde moment, een beetje pech en je bent er geweest. Als je dat onacceptabel vind moet je helemaal geen paard nemen. Bij mijn pony ga ik er vanuit dat zij mij niet met opzet iets zou aandoen. Gelukkig is ze niet lomp, dus per ongeluk zal niet zo gauw gebeuren. Vandaar dat ik 100% schreef. Ik verbaas me over het feit dat mensen katten in het nauw blijven drijven terwijl iedereen weet dat ze dan gekke sprongen kunnen maken. Ik breng mijn pony niet in zo'n situatie waarin ze rare sprongen zou moeten maken, ook dat is leiderschap.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:34

De realiteit is dat je een dier nooit kunt vertrouwen. Wij spreken een andere taal dan paarden.
De reaiteit is dat je hooguit een paard als gevaarlijk of ogenschijnlijk mak kan omschrijven. De rest is gewoon koffiedik kijken.
Er zijn mensen die dodelijk gewond raken door hun eigen paarden, na bijv. 30 jaar. Leiderschap of geen leiderschap, ook jouw eigen pony kan jou de dood in trappen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:36

goeroe schreef:
Misschien is 100% een foute omschrijving, aangezien het insinueert dat je een paard ook voor 25, 50 of 80 procent zou kunnen vertrouwen. Dat slaat natuurlijk nergens op. De realiteit is minder ingewikkeld, je vertrouwt een dier wél, of je vertrouwt het niet. Als ik mijn pony minder dan volledig zou vertrouwen zou ik voortdurend moeten leven met het idee dat ze mij doelbewust iets aan zou kunnen doen. Op die manier wil ik niet met mijn dieren omgaan. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat elk paard potentieel levensgevaarlijk is. Een verkeerde beweging op het verkeerde moment, een beetje pech en je bent er geweest. Als je dat onacceptabel vind moet je helemaal geen paard nemen. Bij mijn pony ga ik er vanuit dat zij mij niet met opzet iets zou aandoen. Gelukkig is ze niet lomp, dus per ongeluk zal niet zo gauw gebeuren. Vandaar dat ik 100% schreef. Ik verbaas me over het feit dat mensen katten in het nauw blijven drijven terwijl iedereen weet dat ze dan gekke sprongen kunnen maken. Ik breng mijn pony niet in zo'n situatie waarin ze rare sprongen zou moeten maken, ook dat is leiderschap.

Dat vind ik een erg goede omschrijving en ben het dus ook met je eens. Vooral de laatste zinnen zijn treffend en het lijkt me verstandig voor TS om daar nog eens goed over na te denken voor ze haar 7 jarige een pony geeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:04

Ik ben het helemaal met goeroe eens.
Erop los slaan lost veelal weinig op. Natuurlijk, in een noodgeval moet je je vege lijf beschermen. Zonder meer. Maar zo ver mag het niet eens komen.

Een paard geeft vrijwel altijd signalen af dat er iets niet lekker zit. Het negeren van die signalen zorgt voor escalatie,
Je moet dat voor zijn. Je moet de eerste signalen herkennen en die serieus nemen.

Zelf heb ik een merrie met heel wat bagage uit het verleden. Ik zag bij haar ook dreiggedrag bij het grondwerk. Natuurlijk maakte ik duidelijk (nee, niet met slaag) waar mijn grenzen lagen, maar ik ben ook gaan uitzoeken wanneer dat dreiggedrag optrad.
Het paard blijkt nu dus pijn te hebben in nek en schouder en het gedrag ontstaat op het moment dat je haar vraagt om iets te doen wat pijnlijk is.

Nu ik dat weet, ga ik geen pijnlijke dingen van haar vragen. Ze wordt volledig doorgelicht en ik vraag alleen dingen die ze kan. Dat heeft voor haar alles verandert. Ze werkt mee waar ze kan en vertrouwt volkomen op mij.
Omdat ze weet dat ik luister als ze iets probeert te zeggen en daar iets mee doe.

Als ik op dat moment haar dreiggedrag niet serieus had genomen en niet had gekeken wat er werkelijk aan de hand was gekomen, was ze zeker agressief geworden en was het geescaleerd. En ik betwijfel ernstig of een klomp dan het antwoord was geweest.

Een goede leider is iemand waarop het paard kan vertrouwen en die hoort wat het probeert te zeggen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:52

ik denk dat dit paard slechte ervaringen heeft opgedaan met mensen, en hierdoor mensen van zich af wilt "bijten". ze heeft echt zoiets van: laat me met rust, komt toch niks fijn van. ik keur bijten niet goed, helemaal niet, en paarden die aanvallen al zeker niet. ik zou gewoon de tegenaanval inzetten, en jezelf groter maken, en haar met veel gebaren gewoon achteruit zetten. dat is paardentaal, en dé manier van afstraffing. dat snapt ze , vermits ze zoveel jaren met anderen heeft gestaan. ik denk dat het bij haar wantrouwen is door slechte ervaringen, en dus een slag niks gaat uithalen, integendeel. wat sommigen ook doen, is eigenlijk hun paard zelf "bijten", dmv de handen in de nek, en bijtgevoel nadoen hiermee. dat mag redelijk fel, eventueel met nagels. ik doe dit soms ook om felle hengstjes te corrigeren. is volledig hun manier van doen, en snappen ze dus wel. ik zou haar niet aaien, hoe goed bedoelt dit ook is, want dan beloon je haar voor haar gedrag eigenlijk. Of je straft het af op haar paardse manier, of je negeert het. dit kan je doen door je om te draaien, zodat ze "per ongeluk" tegen je schouder aankomt. dan gaat ze die "slag" associëren met haar eigen gedrag, want zij heeft zich dit aangedaan, en niet jij. en zo krijg je geen paard wiens wantrouwen nog omhoog gaat. sla haar geen tanden uit de mond, maar gewoon fors genoeg dat ze het voelt. jij negeert haar slecht gedrag (met de rug naar haar staan en geen aandacht geven) en zij doet zichzelf pijn door tegen je schouder op te vlammen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:48

meliciana schreef:
ik denk dat dit paard slechte ervaringen heeft opgedaan met mensen, en hierdoor mensen van zich af wilt "bijten". ze heeft echt zoiets van: laat me met rust, komt toch niks fijn van. ik keur bijten niet goed, helemaal niet, en paarden die aanvallen al zeker niet. ik zou gewoon de tegenaanval inzetten, en jezelf groter maken, en haar met veel gebaren gewoon achteruit zetten. dat is paardentaal, en dé manier van afstraffing. dat snapt ze , vermits ze zoveel jaren met anderen heeft gestaan. ik denk dat het bij haar wantrouwen is door slechte ervaringen, en dus een slag niks gaat uithalen, integendeel. wat sommigen ook doen, is eigenlijk hun paard zelf "bijten", dmv de handen in de nek, en bijtgevoel nadoen hiermee. dat mag redelijk fel, eventueel met nagels. ik doe dit soms ook om felle hengstjes te corrigeren. is volledig hun manier van doen, en snappen ze dus wel. ik zou haar niet aaien, hoe goed bedoelt dit ook is, want dan beloon je haar voor haar gedrag eigenlijk. Of je straft het af op haar paardse manier, of je negeert het. dit kan je doen door je om te draaien, zodat ze "per ongeluk" tegen je schouder aankomt. dan gaat ze die "slag" associëren met haar eigen gedrag, want zij heeft zich dit aangedaan, en niet jij. en zo krijg je geen paard wiens wantrouwen nog omhoog gaat. sla haar geen tanden uit de mond, maar gewoon fors genoeg dat ze het voelt. jij negeert haar slecht gedrag (met de rug naar haar staan en geen aandacht geven) en zij doet zichzelf pijn door tegen je schouder op te vlammen.

Hoezo zou TS deze pony belonen door het te aaien? Jij schrijft dat de pony aangeeft met rust gelaten wil worden, wat ik met je eens ben. Hoe kan aaien dan een beloning zijn? Dat dier wil helemaal niet aangeraakt worden. Dat is naar mijn mening zelfs één van de redenen waarom de dreigementen ernstiger worden. Met een pony die met zijn kont naar de deur staat en geen enkele interesse toont word je geen vriendjes door aaien en poetsen. Een pony die gericht hapt de rug toedraaien lijkt me trouwens al helemaal geen verstandig idee. :x

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:38

goeroe schreef:
meliciana schreef:

Hoezo zou TS deze pony belonen door het te aaien? Jij schrijft dat de pony aangeeft met rust gelaten wil worden, wat ik met je eens ben. Hoe kan aaien dan een beloning zijn? Dat dier wil helemaal niet aangeraakt worden. Dat is naar mijn mening zelfs één van de redenen waarom de dreigementen ernstiger worden. Met een pony die met zijn kont naar de deur staat en geen enkele interesse toont word je geen vriendjes door aaien en poetsen. Een pony die gericht hapt de rug toedraaien lijkt me trouwens al helemaal geen verstandig idee. :x

euh, TS aait het paard nadat hij haar aangevallen heeft? dus gaat die dat aaien toch als een beloning zien? of ben ik zo scheel?
en ik zeg ook,heel duidelijk met handen en voeten uitgelegd (heb ik ondertussen al geleerd op dit forum :P ), dat ze de rug moet keren, maar op een dusdanige manier dat ze hem raakt met haar schouder! dus niet zomaar draaien, maar op de manier zoals ik reeds heb uitgelegd. Ik zeg ook niet dat het dier met rust wilt gelaten worden dusdanig, maar gewoon dat het mensen met iets slechts associeert, en daarom van zich afbijt. het heeft gewoon positieve ervaringen nodig met mensen. wat moet ze doen, hem volledig met rust laten, en hopen dat hij op een dag dartel naar haar toe komt? want volgens jou worden de dreigementen feller, naarmate ze hem aanhaalt? en ik denk wel dat ze "vriendjes" kunnen worden door hem positief te benaderen, en leuke dingen te doen. maar er kruipt tijd in, en veel geduld.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:18

meliciana schreef:
euh, TS aait het paard nadat hij haar aangevallen heeft? dus gaat die dat aaien toch als een beloning zien? of ben ik zo scheel?

Het gaat er naar mijn mening helemaal niet om wat de pony vlak voor het aaien deed, maar dat niet elke pony aaien als iets prettigs ervaart. Ik heb de indruk dat deze pony helemaal niet op geaai zit te wachten en aaien dan ook niet als beloning ziet.

meliciana schreef:
en ik zeg ook,heel duidelijk met handen en voeten uitgelegd (heb ik ondertussen al geleerd op dit forum :P ), dat ze de rug moet keren, maar op een dusdanige manier dat ze hem raakt met haar schouder! dus niet zomaar draaien, maar op de manier zoals ik reeds heb uitgelegd. Ik zeg ook niet dat het dier met rust wilt gelaten worden dusdanig, maar gewoon dat het mensen met iets slechts associeert, en daarom van zich afbijt. het heeft gewoon positieve ervaringen nodig met mensen. wat moet ze doen, hem volledig met rust laten, en hopen dat hij op een dag dartel naar haar toe komt? want volgens jou worden de dreigementen feller, naarmate ze hem aanhaalt? en ik denk wel dat ze "vriendjes" kunnen worden door hem positief te benaderen, en leuke dingen te doen. maar er kruipt tijd in, en veel geduld.

De rug toedraaien, op wat voor manier dan ook, is in elk geval niet iets wat ik in zo'n situatie zelf zou doen.

Naar mijn mening moet TS deze pony laten zien dat ze iets te bieden heeft. Daarnaast denk ik dat TS en de pony op dit moment totaal verschillende opvattingen hebben over wat 'leuke dingen' zijn. Ik heb het geluk gehad in een paar jaar tijd zeker zo'n 150-200 paarden gezien te hebben die pas waren verhuisd. Daarom denk ik een goede indruk te hebben gekregen over hoe paarden in zo'n situatie reageren. Bij de meeste paarden levert het overigens helemaal geen grote problemen op, maar het gedrag wat TS noemt heb ik meermalen bij verschillende paarden gezien. Zulke paarden hebben op dat moment geen zin in aandacht of 'lekker' poetsen, laat staan ander ingewikkeld gedoe. Je moet bij zo'n paard eerst de interesse zien te wekken. Wat heeft TS dat de pony graag wil hebben? Ik denk aan twee dingen, namelijk voer (liefde gaat echt door de maag!) en de mogelijkheid om meer bewegingsvrijheid te geven. Vandaar mijn tips:

- Voer als het kan de pony zelf.
- Haal de pony voorlopig alleen uit de stal om a) naar de wei te gaan, b) naar een andere ruimte te gaan waar ze vrij kan bewegen (maar zonder opjagen of trainen) of c) om aan de hand te grazen. Die laatste optie is een mooie combinatie van eten en bewegen. Bij een getraind paard dat graag wil lopen kan trainen ook goed werken, maar dat lijkt me in dit geval niet verstandig.
- Verder even lekker met rust laten. Ik weet niet of ze op een grote stal staat? De hele dag kijkers voor de stal heeft een groot negatief effect. Deze 'positieve' aandacht is voor de pony op dit moment helemaal niet positief. Mocht dit wel het geval zijn dan kun je misschien een bordje ophangen waarop je mensen vriendelijk verzoekt om de pony voorlopig even met rust te laten.
- Niet teveel aandacht schenken aan negatief gedrag, tenzij ze gericht bijt of trapt. Dan zit er ook in mijn ogen niet anders op om dat te corrigeren. Overigens denk ik dat het helemaal niet nodig zal zijn als je je aan de vorige punten houdt.

Ik ben er van overtuigd dat je binnen een week al wat verbetering zult zien in de vorm van een iets minder zure pony. Misschien gaat ze zelfs al interesse tonen als je eraan komt lopen. Daar wil je naartoe, want je wilt dat ze het leuk vindt dat je er bent. Daarna kun je langzaam beginnen met wat oefeningen zoals braaf meelopen en halthouden (als ze dat nog niet doet), bijvoorbeeld voordat je haar even aan de hand laat grazen. Als ze dat goed doet kun je misschien ook eens ergens anders heen wandelen, maar pas wel op met verkeer als ze nog niet verkeersmak is. Je kunt dan ook beginnen met aanraken, maar let wel goed op de lichaamstaal. De schoft en de manen zijn neutrale plekken waar je goed kunt beginnen. Eis niet meteen dat ze zich overal laat aanraken, dan komt vanzelf wel.

Iedereen heeft misschien weer een andere methode, maar zo zou ik het doen! Sterker nog, zo heb ik het altijd gedaan en dat is me ook goed bevallen. Met de juiste benadering zie je echt al snel verschil wat ontzettend veel voldoening geeft. De paarden die dit gedrag vertonen vind ik na een tijdje zelfs de fijnste dieren die er zijn, juist omdat ze op een gegeven moment voor jou net dat stapje verder willen gaan dan een 'gewoon' paard.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:27

Nou nou zeg, nu word ze wel erg zwart af geschilderd :S
Maar heb vanmorgen de dierensrta erbij gehaald omdat mijn gevoel zei dat ze (spier) pijn had omdat de spier in de hals opgezet was. Toen ik haar uit het land ging halen toen de DA er was, deed ze wel dr oren naar achteren en probeerde van me weg te lopen maar beet niet na 5 minuutjes bleef ze toch maar staan en toen kon ik haar pakken (vals is ze absoluut niet want dit gedrag vertoont ze niet aan het halster!!) Volgens de DA heeft ze idd spierpijn daar heeft ze nu een pijnstilling voor. Haar rug heeft ze GEEN pijn aan echt de hals en borst, vandaar dat ik er wel op zit af en toe 2 minuutjes zodat ze daaraan gewent blijft verder heb ik haar alleen nog maar gepoetst ja en zaterdag gekeken of ze het longeren kende (in stap) maar had (na 3 'rondjes') in de gate dat ze dit niet kende dus ben er gelijk mee gestopt.
Verder is ze echt heel erg lief en cool (buiten het bijtgedrag waarsch. vd spierpijn) lijkt ze totaal niet op een 4 jarige kwa gedrag echt zo makkelijk en lief en rustig.
Dus het is niet zo dat ze echt vals is, ze wilde (als het klopt wat DA zegt, waar ik wel vanuit ga) gewoon echt heel erge spierpijn (zaterdag bij handelaar moest ze na 3 wkn niksen ineens vrij springen en met de penny meisjes rijden, en bij ons werd ze het land door gejaagd door de andere pony's)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:15

In jouw eerdere beschrijvingen kwam ze nou niet echt over als makkelijk, lief en rustig, maar volgens mij heeft niemand hier gezegd dat ze vals is. :) Als ze qua gedrag volgens jou totaal niet op een 4-jarige lijkt kun je je wel afvragen waar dat aan ligt, maar goed. Ik blijf erbij dat je er goed aan doet om het rustig aan te doen. Overigens vind ik het erg goed dat je er een dierenarts bij hebt gehaald. +:)+ Zei hij of zij verder nog iets over haar gedrag?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 07:44

Nee DA zei dat dit puur door de spierpijn kwam en dat kan goed kloppen want zaterdag was er niks aan de hand, zondag begon ze met dr oren naar achteren doen en proberen te bijten en maandag kwam ze echt dreigend op je afgestierd (zodra ze bij je was en je ging er niet voor aan de kant draaide ze dr kont naar je toe maar trapte niet) en gisteren (dinsdag) leek het al wat beter te gaan, nog wel oren naar achteren en happen maar niet meer aanvliegen. heb haar gisteravond (met hulp) in stap gelongeerd (ze mocht gewoon verder beleerd worden volgens DA maar wel rustig ivm spierpijn) en dat vonden we beide erg leuk. ze had mooi de oortjes naar voren en soms liet ze haar hals een beetje zakken. Daarna heb ik haar dr pijnstiller gegeven die ik van DA heb gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:54

wat de reden ook is.......... het kan en mag niet gebeuren