Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
idylle schreef:Ja dat is ook weer zo, maar wil haar ook niet verder 'verpesten' als dit door eventueel verpesten komt. Wat ik niet goed snap is: ik heb haar gekocht voor mn zoontje van 7 jr en haar gekozen omdat ze zo mak en lief enzo was voor een 4 jarige. verbaast me gewoon ontzettend dat ze zo braaf is terwijl( als het verhaal van de handelar klopt) ze nog bijna niks gewent is.
Als het om een machtsspelletje gaat ga ik die zeker winnenmaar als het stress o.i.d. is ja dan vind ik niet dat ik haar daarvoor hardhandig aan kan/mag pakken
idylle schreef:Ja dat is ook weer zo, maar wil haar ook niet verder 'verpesten' als dit door eventueel verpesten komt. Wat ik niet goed snap is: ik heb haar gekocht voor mn zoontje van 7 jr en haar gekozen omdat ze zo mak en lief enzo was voor een 4 jarige. verbaast me gewoon ontzettend dat ze zo braaf is terwijl( als het verhaal van de handelar klopt) ze nog bijna niks gewent is.
Als het om een machtsspelletje gaat ga ik die zeker winnenmaar als het stress o.i.d. is ja dan vind ik niet dat ik haar daarvoor hardhandig aan kan/mag pakken

Daarna kon ik haar eindelijk kopen.
Waarna ze overigens nooit meer zo lelijk gedaan heeft. Denk dus goed na voordat je met geweld begint, het is niet altijd de oplossing. Overigens heb ik vaker van dit soort chagrijnige typjes ontmoet (altijd merries
) en ik ben er absoluut van overtuigd dat geweld bij zulke dieren niet de goede manier is. Nu moet je niet denken dat ik een softie ben, ik deel ook heus wel eens een tik uit. Maar deze pony zit voor zover ik het kan inschatten niet goed in haar vel en dan zijn ze minder berekenbaar.
Mocht dat wel echt de bedoeling zijn dan denk ik dat het advies van anneliesdj om haar terug te brengen een voor jou verstandig advies is. Datzelfde advies wil ik je trouwens ook meegeven als je inmiddels bang voor haar bent geworden (weet je zelf het best, wees eerlijk) want dan heb je het al verloren. goeroe schreef:Anekdote: vorig jaar is mijn verzorgpony aan een manege verkocht. Daar begon de pony lelijk dreiggedrag te vertonen (piepen, oren plat, staartzwaaien, been optillen) wat van kwaad tot erger ging. De manegekinderen werden er onzeker van en gingen extra aandacht besteden aan dingen die de pony niet wilde, zoals onder de buik poetsen. Ontzettend vervelend, maar behalve dreigen heeft de pony nooit iets gedaan. Totdat de manegehouder er zat van was en haar met de bezem in de hand een lesje wilde leren, toen vlogen de achterbenen hem om de oren.
anneliesdj schreef:goeroe schreef:Anekdote: vorig jaar is mijn verzorgpony aan een manege verkocht. Daar begon de pony lelijk dreiggedrag te vertonen (piepen, oren plat, staartzwaaien, been optillen) wat van kwaad tot erger ging. De manegekinderen werden er onzeker van en gingen extra aandacht besteden aan dingen die de pony niet wilde, zoals onder de buik poetsen. Ontzettend vervelend, maar behalve dreigen heeft de pony nooit iets gedaan. Totdat de manegehouder er zat van was en haar met de bezem in de hand een lesje wilde leren, toen vlogen de achterbenen hem om de oren.
Wat wil je hiermee zeggen?
Ik geef de manegehouder groot gelijk, zulk gedrag kun je niet hebben en tenzij je een paard al jarenlang kent kun je niet inschatten of het bij gillen blijft of dat er vandaag of morgen een klein kind onder de voet gelopen wordt. Die pony zag bij mij alle hoeken van de stal net zo lang tot ze zich kon gedragen.
De manegehouder heeft alleen niet tegen de eigenaar gezegd dat hij manegehouder was. Of dat heeft uitgemaakt weet ik niet, want ze verkochten haar wel onder de noemer 'zeer lief en betrouwbaar en geschikt voor beginners'.
Betrouwbaar is ze voor 100% (voor mij en ook voor anderen zolang die niet te gekke dingen van haar willen), lief ook meestal, maar geschikt voor beginners...
anneliesdj schreef:Dat ze niet voor 100% betrouwbaar was dat lijkt me wel duidelijk.

ozzyhorse schreef:Goeroe ik ben het met je eens, dat de combi van een kind met deze pony dodelijk kan uitpakken, en in het gunstigste geval kijkt dit kind binnen twee maanden nooit meer naar een paard om.
maar deze pony voor 100% vertrouwen hoe zit het dan met je eigen paarden verstand, je kunt geen enkel levend paard of pony voor 100% vertrouwen. Het blijven dieren en ze blijven te alle tijde onvoorspelbaar.
Een kat in het nauw maakt hele rare sprongen.
goeroe schreef:Misschien is 100% een foute omschrijving, aangezien het insinueert dat je een paard ook voor 25, 50 of 80 procent zou kunnen vertrouwen. Dat slaat natuurlijk nergens op. De realiteit is minder ingewikkeld, je vertrouwt een dier wél, of je vertrouwt het niet. Als ik mijn pony minder dan volledig zou vertrouwen zou ik voortdurend moeten leven met het idee dat ze mij doelbewust iets aan zou kunnen doen. Op die manier wil ik niet met mijn dieren omgaan. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat elk paard potentieel levensgevaarlijk is. Een verkeerde beweging op het verkeerde moment, een beetje pech en je bent er geweest. Als je dat onacceptabel vind moet je helemaal geen paard nemen. Bij mijn pony ga ik er vanuit dat zij mij niet met opzet iets zou aandoen. Gelukkig is ze niet lomp, dus per ongeluk zal niet zo gauw gebeuren. Vandaar dat ik 100% schreef. Ik verbaas me over het feit dat mensen katten in het nauw blijven drijven terwijl iedereen weet dat ze dan gekke sprongen kunnen maken. Ik breng mijn pony niet in zo'n situatie waarin ze rare sprongen zou moeten maken, ook dat is leiderschap.
meliciana schreef:ik denk dat dit paard slechte ervaringen heeft opgedaan met mensen, en hierdoor mensen van zich af wilt "bijten". ze heeft echt zoiets van: laat me met rust, komt toch niks fijn van. ik keur bijten niet goed, helemaal niet, en paarden die aanvallen al zeker niet. ik zou gewoon de tegenaanval inzetten, en jezelf groter maken, en haar met veel gebaren gewoon achteruit zetten. dat is paardentaal, en dé manier van afstraffing. dat snapt ze , vermits ze zoveel jaren met anderen heeft gestaan. ik denk dat het bij haar wantrouwen is door slechte ervaringen, en dus een slag niks gaat uithalen, integendeel. wat sommigen ook doen, is eigenlijk hun paard zelf "bijten", dmv de handen in de nek, en bijtgevoel nadoen hiermee. dat mag redelijk fel, eventueel met nagels. ik doe dit soms ook om felle hengstjes te corrigeren. is volledig hun manier van doen, en snappen ze dus wel. ik zou haar niet aaien, hoe goed bedoelt dit ook is, want dan beloon je haar voor haar gedrag eigenlijk. Of je straft het af op haar paardse manier, of je negeert het. dit kan je doen door je om te draaien, zodat ze "per ongeluk" tegen je schouder aankomt. dan gaat ze die "slag" associëren met haar eigen gedrag, want zij heeft zich dit aangedaan, en niet jij. en zo krijg je geen paard wiens wantrouwen nog omhoog gaat. sla haar geen tanden uit de mond, maar gewoon fors genoeg dat ze het voelt. jij negeert haar slecht gedrag (met de rug naar haar staan en geen aandacht geven) en zij doet zichzelf pijn door tegen je schouder op te vlammen.
goeroe schreef:meliciana schreef:ik denk dat dit paard slechte ervaringen heeft opgedaan met mensen, en hierdoor mensen van zich af wilt "bijten". ze heeft echt zoiets van: laat me met rust, komt toch niks fijn van. ik keur bijten niet goed, helemaal niet, en paarden die aanvallen al zeker niet. ik zou gewoon de tegenaanval inzetten, en jezelf groter maken, en haar met veel gebaren gewoon achteruit zetten. dat is paardentaal, en dé manier van afstraffing. dat snapt ze , vermits ze zoveel jaren met anderen heeft gestaan. ik denk dat het bij haar wantrouwen is door slechte ervaringen, en dus een slag niks gaat uithalen, integendeel. wat sommigen ook doen, is eigenlijk hun paard zelf "bijten", dmv de handen in de nek, en bijtgevoel nadoen hiermee. dat mag redelijk fel, eventueel met nagels. ik doe dit soms ook om felle hengstjes te corrigeren. is volledig hun manier van doen, en snappen ze dus wel. ik zou haar niet aaien, hoe goed bedoelt dit ook is, want dan beloon je haar voor haar gedrag eigenlijk. Of je straft het af op haar paardse manier, of je negeert het. dit kan je doen door je om te draaien, zodat ze "per ongeluk" tegen je schouder aankomt. dan gaat ze die "slag" associëren met haar eigen gedrag, want zij heeft zich dit aangedaan, en niet jij. en zo krijg je geen paard wiens wantrouwen nog omhoog gaat. sla haar geen tanden uit de mond, maar gewoon fors genoeg dat ze het voelt. jij negeert haar slecht gedrag (met de rug naar haar staan en geen aandacht geven) en zij doet zichzelf pijn door tegen je schouder op te vlammen.
Hoezo zou TS deze pony belonen door het te aaien? Jij schrijft dat de pony aangeeft met rust gelaten wil worden, wat ik met je eens ben. Hoe kan aaien dan een beloning zijn? Dat dier wil helemaal niet aangeraakt worden. Dat is naar mijn mening zelfs één van de redenen waarom de dreigementen ernstiger worden. Met een pony die met zijn kont naar de deur staat en geen enkele interesse toont word je geen vriendjes door aaien en poetsen. Een pony die gericht hapt de rug toedraaien lijkt me trouwens al helemaal geen verstandig idee.
), dat ze de rug moet keren, maar op een dusdanige manier dat ze hem raakt met haar schouder! dus niet zomaar draaien, maar op de manier zoals ik reeds heb uitgelegd. Ik zeg ook niet dat het dier met rust wilt gelaten worden dusdanig, maar gewoon dat het mensen met iets slechts associeert, en daarom van zich afbijt. het heeft gewoon positieve ervaringen nodig met mensen. wat moet ze doen, hem volledig met rust laten, en hopen dat hij op een dag dartel naar haar toe komt? want volgens jou worden de dreigementen feller, naarmate ze hem aanhaalt? en ik denk wel dat ze "vriendjes" kunnen worden door hem positief te benaderen, en leuke dingen te doen. maar er kruipt tijd in, en veel geduld. meliciana schreef:euh, TS aait het paard nadat hij haar aangevallen heeft? dus gaat die dat aaien toch als een beloning zien? of ben ik zo scheel?
meliciana schreef:en ik zeg ook,heel duidelijk met handen en voeten uitgelegd (heb ik ondertussen al geleerd op dit forum), dat ze de rug moet keren, maar op een dusdanige manier dat ze hem raakt met haar schouder! dus niet zomaar draaien, maar op de manier zoals ik reeds heb uitgelegd. Ik zeg ook niet dat het dier met rust wilt gelaten worden dusdanig, maar gewoon dat het mensen met iets slechts associeert, en daarom van zich afbijt. het heeft gewoon positieve ervaringen nodig met mensen. wat moet ze doen, hem volledig met rust laten, en hopen dat hij op een dag dartel naar haar toe komt? want volgens jou worden de dreigementen feller, naarmate ze hem aanhaalt? en ik denk wel dat ze "vriendjes" kunnen worden door hem positief te benaderen, en leuke dingen te doen. maar er kruipt tijd in, en veel geduld.
Als ze qua gedrag volgens jou totaal niet op een 4-jarige lijkt kun je je wel afvragen waar dat aan ligt, maar goed. Ik blijf erbij dat je er goed aan doet om het rustig aan te doen. Overigens vind ik het erg goed dat je er een dierenarts bij hebt gehaald.