Probleempje met wandelen op de weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Probleempje met wandelen op de weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:48

Op het terrein zelf luistert ze prima en ik heb ook wel het idee dat ik de leider ben zegmaar. Ze is helemaal niet schrikkerig en vrijwel volledig verkeersmak. Het is echt het naar huis willen :? Ze blijft overigens wel bij me, buiten, en ook opzich wel in mijn tempo, maar wel met heel veel gedribbel, de stap is ver te zoeken ;)

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:05

Heino schreef:
Op het terrein zelf luistert ze prima en ik heb ook wel het idee dat ik de leider ben zegmaar. Ze is helemaal niet schrikkerig en vrijwel volledig verkeersmak. Het is echt het naar huis willen :? Ze blijft overigens wel bij me, buiten, en ook opzich wel in mijn tempo, maar wel met heel veel gedribbel, de stap is ver te zoeken ;)

Maar in je eerdere post schrijf je iets anders:
Zodra we omdraaien gaat ze echter drie keer zo hard stappen, en als je pech hebt irritant lopen dribbelen. Waardoor ik echt geen arm meer over heb zodra we thuis zijn Heb sowieso altijd hoofdstel in, en longeerlijn er in, voor het geval ze weg spurt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:22

Ik heb geen armen meer over van het haar terug op haar plek zetten. Ze gaat er niet onhoudbaar vandoor ofzo, ze luistert wel, alleen ze luistert voor 5 sec. en daarna gaat ze weer versnellen.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:14

Heb vandaag weer gewandeld! Ging echt heel goed.
Liep langs de weide, keerde na een tijdje om en dan liep ik terug richting de stallen maar ging dan verder rechtdoor waar ze de weide niet ziet. Keerde na een klein stukje weer om en ze bleef rustig naast me lopen! Heb dit een aantal keer herhaald, en ging steeds korter langs de wei lopen en steeds langer de andere kant op. Tussendoor moest ze op het commondo Halt, halthouden, en kreeg ze een beloning.
Als ze weer snel wilde, moest ze halthouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:23

Goed bericht Angel! Hopelijk zet de trend zo door :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:01

Ik heb dit ook met mijn pony. Zij durft niet van stal (of eerder de weilanden) zodra ik verder ga dan de weilanden protesteert ze met alle macht. Wat ik dus doe, is steeds een stukje verder gaan. Als ze protesteert gewoon trekken en doorlopen, uiteraard als ze mee loopt enthousiast belonen met stem en ook vaak met een paarden brokje (niet altijd). Ik praat ook veel met d'r tijdens het wandelen om d'r gerust te stellen.
Vandaag ging het erg goed, ze durft al wat verder te gaan!

Dus.. gewoon gaan, niet over jezelf heen laten lopen, jij bent de baas!! Ga elke dag steeds een stukje verder, en beloon d'r als ze braaf is geweest en luistert. Boos worden heeft geen zin :D
Mijn ervaring hiermee is dat ze uiteindelijk doen wat jij wil, en je meer gaan vertrouwen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:21

Wat fijn dat je wat vooruitgang hebt geboekt!

Ik heb het ook een beetje. Mijn paard is ook onwijs nerveus enzo en zodra ik een hele lange wandeling maak word ze ongeveer op de helft hyperactief. Ik laat altijd de lijn in een boogje hangen omdat als ik, druk zet gaat ze alleen maar lopen dringen.
Zodra ze met haar schouder langs mij komt draai ik haar in een rondje om me heen zodat ze achter me komt, en dan blijft ze meestal even (belonennn), maar met heeeeel veel energie dribbelt/draaft ze naar me toe. Verveelll, paar x herhalen en zuchten luistert ze wel }:0

Ze doet dan niet gek, maar wilt onwijs hard stappen. Gelukkig wás het erger :=

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:38

@samira010 ; Doe het idd precies hetzelfde! Ga trouwens vandaag een buitenritje met een vriendin en haar pony, spannend :D

@suus_ ; Als ze rustig loopt dan laat ik de lijn ook lekker hangen, maar als ze zo druk is kan dat bijna niet want dan loop ik echt bij dr buik, en omkeren heeft tot nu toen niet veel zin gehad.

Ben nu echt bezig met halthouden, en weer rustig weg stappen.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:07

En weer een update :D

Ze is ineens zo braaf, op de terugweg naar stal terwijl ze de wei niet ziet. Ben nog niet heel ver van stal af geweest, maar we komen telkes toch weer een paar meter verder :D

dit zal vast heel kinderachtig klinken :+ Maar echt waar, ik ben er zo blij mee.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:50

Angel___ schreef:

Ze is ineens zo braaf, op de terugweg naar stal terwijl ze de wei niet ziet. Ben nog niet heel ver van stal af geweest, maar we komen telkes toch weer een paar meter verder :D

dit zal vast heel kinderachtig klinken :+ Maar echt waar, ik ben er zo blij mee.

Wat goed! :D gelukkig dat het steeds beter gaat.

Ik heb dit resultaat vandaag ook bereikt.. alhoewel
ik ben erachter gekomen dat Ebony niet bang is, maar me aan het uittesten is :')

L1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:57

Misschien kan je met een vriendin en haar paard samen een flink stuk lopen?
Dan leert ie ook wel dat het niet ernstig is om ver van huis te gaan.
En als dat goed gaat, kan je ook alleen gaan lopen en dan steeds een klein stukje verder van stal.
En vergeet niet te belonen als ie zich netjes gedraagt! ;-)

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:18

Dankjewel weer voor de reacties :D

L1n; Morgen ga ik misschien een buitenritje maken met een vriendin :D Met een ander paard kan ik overal heen, alleen als ze alleen is is ze een soort van angstig denk ik. Ik beloon haar daarom ook erg goed als ze weer braaf is. (praten, aaien, snoepje geven)

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:23

Samira010 schreef:
Angel___ schreef:

Wat goed! :D gelukkig dat het steeds beter gaat.

Ik heb dit resultaat vandaag ook bereikt.. alhoewel
ik ben erachter gekomen dat Ebony niet bang is, maar me aan het uittesten is :')

Super! :D
jammer alleen dat ze je uittest.. maargoed als jij laat zien wie de baas is, dan houd dat vast snel weer op.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 04:24

Hier werkt rondje draaien heel goed!
elke keer dat onze mini zn eigen plan denkt te trekken,gooi ik hem in een volte(rondje van de zaak).
ene keer kan ik dat tig keer doen,andere keer weet hij na 1 rondje al wat ik bedoel...
Tegenwoordig als ik stilsta...loopt hij met sjago blik het rondje al....zelfs als ik er niet om vraag?
Maar puur routine en dan me aankijken zo goed vrouwtje?
Tjaaa zo ben je braaf! :9

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:17

Hmm bij de mijne ging het gister opzich wel oké... Ze kijkt niet op of om van een trein die op 2 m naast dr (langs het spoor met hek ertussen) voorbij komt razen, maar mensen die hun fiets uit zo'n opberghokstalling halen zijn toch wel eng :D
Irritante van Kallis is dat als je dr van voren netjes bij dr hebt en ze raakt opgefokt, dat ze die energie gewoon omhoog kwijt wil raken en dus gewoon de lucht in duikt, grrr

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 14:07

Heb vandaag buiten gereden! Ging super :D Ze was wel wat drukker omdat het hard waaide.. maar dat neem ik dr niet kwalijk.

Heino; Angel is ook niet bang van grote dingen, maar een vogel die weg vliegt is wel heel eng :+
Jammer, dat ze dr energie op een verkeerde manier uit. Misschien een keer gaan draven, als ze opgefokt is? Of van voren iets los laten?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:12

Draven hou ik echt niet bij, dan gaat ze helemaal als een speer :P Als ze netjes naast me loopt, hou ik dr heel los. Alleen als ik dr corrigeer heb ik dr zegmaar even strak bij me, en daarna weer los. Hoop dat het uiteindelijk toch een keer gaat werken :) Geloof dat dr eigenaresse een beetje bang is als ze zo gaat doen, dus echt oefenen heeft ze nooit gedaan.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:40

Ooh okee! Ik dacht even dat je erop zat, omdat je iets zei over dat je dr van voren nettjes bij dr hebt! Maar ernaast draven, dat is niet zo´n goed idee dan!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:59

Oh zo, sorry, dacht dat je bedoelde dat ik dr niet te kort bij me moest houden aan de longe :P Onder het zadel is ze wel beter bij je te houden, en dan zet ik de energie soms ook om in zijgangen waar mogelijk :)

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:00

Haha, nee was mijn fout! Ik las je post denk verkeerd.