bijtende pony! reactie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:00

slaan... maakt haar enkel kopschuw. straf haar gewoon zoals paarden elkaar straffen, dan zal ze het wel afleren. in een kudde moet ze dit ook niet. en dan wordt ze gewoon achterwaarts geduwd, totdat ze haar fout toegeeft. dit hoef je maar enkele keren te doen (heb zelfs een hengst gehad, gewoon 1 keer gedaan, en hij heeft niet meer gebeten). maar hier zijn al meerderen topics over.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:13

meliciana schreef:
slaan... maakt haar enkel kopschuw. straf haar gewoon zoals paarden elkaar straffen, dan zal ze het wel afleren. in een kudde moet ze dit ook niet. en dan wordt ze gewoon achterwaarts geduwd, totdat ze haar fout toegeeft. dit hoef je maar enkele keren te doen (heb zelfs een hengst gehad, gewoon 1 keer gedaan, en hij heeft niet meer gebeten). maar hier zijn al meerderen topics over.

Helemaal mee eens. Slaan is een teken van onmacht en buiten dat zal het haar zeker kopschuw maken. Heb je straks een leuke pony joh.. :n Er zijn diervriendelijkere manieren. Ze had momenteel al in een kudde moeten staan. Dan was ze al opgevoed door haar soortgenoten. Ik kan je vanuit hier niet vertellen wat je wel zou moeten doen want ik kan de situatie niet zien en de reden waarom ze het doet maar slaan is echt niet de juiste oplossing.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:27

Tja, dat kopschuw worden, daar heb ik eigenlijk nog nooit last mee gehad. Paarden onderling bijten elkaar ook wel eens terug in de neus of in de hals. Als het goed is ben je ook positief met het hoofd bezig. (aaien, kriebelen, borsteltje erover, halstertje om) Zolang je hierbij het goede gedrag blijft belonen, weten ze snel genoeg dat ze de tik alleen krijgen bij het bijten en gaan ze de straf hier ook mee associëren. (Hiervoor geld wel: consequent zijn!) Bovendien stap je vrij snel over op het enkel met stem corrigeren. Ik denk dat het kopschuw worden dan best meevalt.
Echt corrigeren gebeurt bij paarden vaak door het achteruit drijven. Daarbij is lichaamstaal vaak al genoeg en een enkele keer wordt er in de borstspier (bij halsspieraanzet) gebeten. Dit boots ik na door op die plek te knijpen, als ik vanuit lichaamstaal te weinig reactie krijg.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:48

Jij hebt je waarschijnlijk verdiept in de lichaamstaal van een paard en weet op welk moment en hoe je moet straffen. Als iemand dit niet heeft gedaan en een paard straft door een klap op het hoofd zal dit toch gaan leiden tot kopschuwheid. Paarden straffen elkaar onderling ook dat klopt maar dat is moeilijk voor ons mensen om na te bootsen. Ik ben zelf ook wel voor het achteruit drijven. Ik knijp dan niet maar stuur het paard weg. Maar we weten uiteraard in dit geval niet waarom het dier dit doet. Het kan ook een reactie zijn op iets. Ik zou zeggen lekker het land in. Een gemengde kudde met oudere en jongere dieren en het probleem is al een heel eind opgelost.

Abeltje77

Re: bijtende pony! reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:51

Sstraffen is zowiezo heel moeilijk voor mensen. Om straffen effect te laten hebben moet je binnen 3 sec straffen. En niet binnen 3 sec vanaf de beet, maar binnen 3 sec nadat het paard besloten heeft 'nu ga ik bijten'. Dat haal je dus never nooit niet.
Gevolg: paard krijgt knal voor harses en snapt niet eens waarom.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:02

Abeltje77 schreef:
Sstraffen is zowiezo heel moeilijk voor mensen. Om straffen effect te laten hebben moet je binnen 3 sec straffen. En niet binnen 3 sec vanaf de beet, maar binnen 3 sec nadat het paard besloten heeft 'nu ga ik bijten'. Dat haal je dus never nooit niet.

Perfect verwoord! +:)+ Niets aan toe te voegen!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:19

Je hebt grondwerkcursussen gedaan zie ik in je profiel Yinnar: mag ik vragen waar/welke methode?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:36

Bij Piet Nibbelink van De Paardenmaat en die werkt in de basis volgens de methode van Klaus Ferdinand Hempfling al heeft hij er wel een eigen draai aan gegeven. Verder heeft Eric Jansen van ONC-africhting ook diverse cursussen bij ons op locatie gegeven. Aan de meiden die destijds onze pony's bereden. Maar ik heb zelf diverse cursussen gevolgd bij Piet! Een geweldige paardenman!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:57

Yinnar schreef:
Jij hebt je waarschijnlijk verdiept in de lichaamstaal van een paard en weet op welk moment en hoe je moet straffen. Als iemand dit niet heeft gedaan en een paard straft door een klap op het hoofd zal dit toch gaan leiden tot kopschuwheid. Paarden straffen elkaar onderling ook dat klopt maar dat is moeilijk voor ons mensen om na te bootsen. Ik ben zelf ook wel voor het achteruit drijven. Ik knijp dan niet maar stuur het paard weg. Maar we weten uiteraard in dit geval niet waarom het dier dit doet. Het kan ook een reactie zijn op iets. Ik zou zeggen lekker het land in. Een gemengde kudde met oudere en jongere dieren en het probleem is al een heel eind opgelost.

Je timing is hierbij inderdaad wel essentieel. Even uit nieuwschierigheid: hoe stuur jij je paard weg? Met je houding en een paar stappen in zijn/haar richting?
Het bijten kan natuurlijk ook een fysieke of psychische achtergrond hebben en dat kunnen wij idd niet beoordelen.
Ik ben het volkomen met je eens dat dit paard in een gemengde kudde thuishoort. Jammer dat het beestje straks pas naar de opfok gaat. Dat had na eigenlijk direct na het afspenen al moeten gebeuren...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:43

Yinnar schreef:
Bij Piet Nibbelink van De Paardenmaat en die werkt in de basis volgens de methode van Klaus Ferdinand Hempfling al heeft hij er wel een eigen draai aan gegeven. Verder heeft Eric Jansen van ONC-africhting ook diverse cursussen bij ons op locatie gegeven. Aan de meiden die destijds onze pony's bereden. Maar ik heb zelf diverse cursussen gevolgd bij Piet! Een geweldige paardenman!

Bij ons op stal is alles erg Voest-gericht. Mijn instructrice en tevens staleigenaresse doet momenteel de Voest-instructeursopleiding, dus daar leer ik veel van. Zelf heb ik de loswerkcursus gedaan op de Paardenbasis.

Ik heb eens gegoogled op Piet Nibbelink, dat ziet er ook zeer interessant uit!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:54

het lijkt mij essentieel om erachter te komen WAAROM dit paardje bijt. Het kan allerlei oorzaken hebben: het genoemde snoepjes probleem, wat uittesten etc.
Er zijn al goede dingen gezegd, zoals het goed kunnen timen van de tik, als je daarvoor kiest. Dit moet echt razendsnel op het juiste moment, anders werkt het averechts...
Toevallig heb ik vorig jaar met 2 2 jarige paardjes te maken gehad die er ook een handje van hadden om eens te bijten. De ene heel dominant en brutaal, die was echt aan het uittesten wat hij kon maken en wat niet. Die heeft een paar keer (ik geloof 3 keertjes) een goed getimede en gemikte tik gehad en heeft het ook nooit weer gedaan. Alles behalve kopschuw nu!
De ander was echter een heeeeeel ander verhaal. Nu is dit sowieso een lastig, beetje autistisch paardje. Als je hem een tik gaf was het direct paniek dus bij hem doen we dat absoluut niet. Ook hij kon flink bijten maar raakte dus echt in paniek van de kleinste tik. Bij hem was de reden ook anders: hij deed het omdat hij in de war van je raakte, hij snapte niet wat je nou van hem wilde en probeerde het daarmee duidelijk te maken. Bij hem was goed opletten en het hoofd wegduwen als hij aanstalten maakte al genoeg. Dan zocht hij zelf wel een andere manier om je duidelijk te maken dat hij in de war was.

Mijn punt van dit lange verhaal: de reden erachter is superbelangrijk om de goede reactie te bepalen. Zoiets moet je echter NOOIT accepteren want dan kom je er sowieso niet vanaf. En paardentanden kunnen aardige schade aanrichten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:02

neinie schreef:
Even uit nieuwschierigheid: hoe stuur jij je paard weg? Met je houding en een paar stappen in zijn/haar richting?

Ik maak me groot (ja dat lukt mij zelfs met mijn 1.60m haha) doe een paar passen hun richting op en wijs met mijn vinger een richting op van mij weg. Verder maak ik geen oogcontact. Mijn dondersteen Yinnar is hier echter niet van onder de indruk en bij haar gebruik ik mijn hele lijf. Ik zag dat ooit eens bij iemand die zich in Parelli had verdiept. Nou weet ik niet of dat een onderdeel daarvan is of een eigen interpretatie maar ik schud dan mijn hele lichaam van boven naar beneden voornamelijk de schouders (het ziet er dan ook niet echt niet uit :+ ) en dan gaat ze wel weg. Maar mijn pony's reageren over het algemeen direct op mijn "grootmaken" een paar passen hun kant op en wegsturen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:12

Abeltje77 schreef:
Bij ons op stal is alles erg Voest-gericht. Mijn instructrice en tevens staleigenaresse doet momenteel de Voest-instructeursopleiding, dus daar leer ik veel van. Zelf heb ik de loswerkcursus gedaan op de Paardenbasis.

Ik heb eens gegoogled op Piet Nibbelink, dat ziet er ook zeer interessant uit!

Piet zijn cursussen zijn zeer leerzaam en die man is de rust zelve. Hoe geduldig, rustig en met liefde hij met paarden omgaat is niet te beschrijven. Morgenavond geeft hij een demo. Echt een aanrader!

Voest heb ik persoonlijk niet zoveel mee. Ik heb ooit een cursus bij hem gevolgd maar ben niets wijzer geworden. Bij Piet was ik dat binnen 5 minuten. Maar dat is weer een ander verhaal. Het is raadzaam dat TS probeert te achterhalen waar het gedrag vandaan komt. Wanneer is het begonnen. En is het paardje nog niet in een kudde geweest? Want het is zo belangrijk dat het dier met soortgenoten opgroeit.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:18

Waarom heb ik dan nog nooit een paard gehad dat kopschuw is geworden van een flinke tik op het hoofd, direct na een bijt?
Je paard word kopschuw als je niet consequent bent.
Dus de ene keer mag hij wel happen, de andere keer niet.
Ook als je te vaak moet tikken. Dat krijg je als je tik te zacht is. Dan is het een spelletje.
Geef je gewoon een eerlijk tik wordt een paard niet kopschuw.
En blijft hij ook niet bijten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:19

Hoeveel uur per dag staat ze op stal? En waarom? Kan ze niet nu alvast naar de opfok toe? Los van het bijten vind ik het zonde dat zo'n jong beestje op stal staat te verpieteren. :o

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:34

vorame schreef:
Waarom heb ik dan nog nooit een paard gehad dat kopschuw is geworden van een flinke tik op het hoofd, direct na een bijt?
Je paard word kopschuw als je niet consequent bent.
Dus de ene keer mag hij wel happen, de andere keer niet.
Ook als je te vaak moet tikken. Dat krijg je als je tik te zacht is. Dan is het een spelletje.
Geef je gewoon een eerlijk tik wordt een paard niet kopschuw.
En blijft hij ook niet bijten.

Abeltje77 schreef:

Spreekt voor zich lijkt mij. Ik ken jouw situatie niet. Maar het is een feit dat slaan op het hoofd ertoe bijdraagt dat ze kopschuw worden. Wat betreft het bijten, dat is wel anders dan slaan echter dan verwijs ik weer naar de quote van Abeltje77

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:44

Kan ook zijn dat abeltje het mis heeft. :)
Mijn situatie is net als die van vele.
Paard bijt en krijgt direct uit een reflex een klap.
En hij snapt het donders goed.
Niet kopschuw daarna en bijt ook niet meer.
Dus gewoon goede oplossing.

het gaat fout als er niet uit reflex gehandeld wordt, maar eerst eens bedacht gaat worden, zal ik het toestaan of niet.
Het gaat fout als het te zacht is en het paard het als een wat lomper spelletje ziet.
Het gaat fout als iemand het de ene keer wel toelaat en de andere keer niet.

Dan blijven ze bijten, snappen er niets van en worden inderdaad kopschuw.
Goed uitgevoerd geen probleem.
Dus iemand die zijn paard kopschuw heeft gemaakt moet gewoon kijken waar die zelf de fout is in gegaan.
Want die zal op andere plaatsen ook niet begrijpelijk straffen en belonen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:47

Thats_Me schreef:
Die zal bij mij even een hele flinke mep krijgen en op z'n plek gezet worden. Maar wel op het juiste moment en op juiste moment en als andere oorzaken uitgesloten zijn.

Precies mijn reactie.

Zo heb ik mijn paard het schuren met hoofdstel tegen mij ook heel gauw afgeleerd :o

Nog even een toevoeging, wat Verane hiervoor zegt klopt precies..
Als je wacht en je slaat worden ze kopschuw, omdat ze de dreun niet aan de gebeurtenis 'connecten'.. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

Dan verschillen we van mening! Slaan is nooit goed te spreken. Er zijn echt diervriendelijkere en betere manieren. En slaan omdat je pony met zijn hoofdstel schuurt...

Maar nogmaals ik ga met Abeltje mee. Je kan nooit op tijd zijn met straffen. Een paard heeft een andere lichaamstaal. En slaan op het hoofd is helemaal uit den boze. Maar nogmaals dat is mijn mening. Het is gewoon not done!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:27

Nee je op laten vreten is oke :D

Noem jij dan eens diervriendelijke manieren als een paard wat jij niet kent, maar die op pension staat en jij verzorgt die dag, in de stal met de oren plat je wil bijten als jij er net een plak hooi in wilt gaan leggen (of zijn deken recht leggen, of net wat).

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:27

@ Yinnar; tegen je aanschuren is een vorm van dominantie, en nee, dat tolereer ik niet. Absoluut niet.
Overigens is het een paard van 1.65, en ik word er niet vrolijk van als hij me even om ver duwt met z'n hoofd..

Mijn paard loopt los naast me, hij reageert op stemcommando's. Hij doet geen stap verkeerd en weet precies wat hij me kan maken. Tegen mij schuurt ie niet, helaas tegen anderen nog wel eens. Hij slaat niet, hij bijt niet. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik het ergens fout heb gedaan, maar correct me if I'm wrong ;)

Ben trouwens ook heel benieuwd hoe jij dit dan oplost.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:31

vorame schreef:
Kan ook zijn dat abeltje het mis heeft. :)
Mijn situatie is net als die van vele.
Paard bijt en krijgt direct uit een reflex een klap.
En hij snapt het donders goed.
Niet kopschuw daarna en bijt ook niet meer.
Dus gewoon goede oplossing.

het gaat fout als er niet uit reflex gehandeld wordt, maar eerst eens bedacht gaat worden, zal ik het toestaan of niet.
Het gaat fout als het te zacht is en het paard het als een wat lomper spelletje ziet.
Het gaat fout als iemand het de ene keer wel toelaat en de andere keer niet.

Dan blijven ze bijten, snappen er niets van en worden inderdaad kopschuw.
Goed uitgevoerd geen probleem.
Dus iemand die zijn paard kopschuw heeft gemaakt moet gewoon kijken waar die zelf de fout is in gegaan.
Want die zal op andere plaatsen ook niet begrijpelijk straffen en belonen.

Abeltje heeft het niet mis ;)

Het is namelijk niet iets wat ik voor de leuk verzonnen heb ofzo. Het is iets dat wetenschappelijk bewezen is. De tijdspanne bij een paard is +/- 3 seconden. Voor straffen en belonen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:11

abeltje heeft het wel mis.
Anders zouden mijn paarden ook kopschuw zijn.
Zouden paarden van de mensen waar ik van geleerd heb ook kopschuw zijn.

Je hebt gelijk dat je direct moet straffen.
Geen gelijk dat een paard eerst eens gaat bedenken dat hij gaat bijten en jij daar al op moet reageren.
Paarden kunnen ook heel impulsief bijten. (en als ze met hun lichaam eerst al nukken dan straf je daar zelf al door je houding)
En als je dan direct reageerd is er niets aan de hand.
Maar daar gaat het wel vaak mis.
Dat is dan niet wetenschappelijk bewezen, maar zie je gewoon. :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:16

Mijn jaarling houdt ook wel eens van bijten maar die krijgt gewoon een flinke tik op zijn neus hoor of een knauw van mijn andere fjord.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:18

Asyaa schreef:
eerst pijn uitsluiten
daarna tik op de neus, als dat niet helpt, harder slaan

het spijt me maar als je eerst pijn moet uitsluiten kan je niet binnen de second reageren :n
pijn is absoluut geen reden om te bijten

ik vind het raar dat een 2-jarig paard nog bijt :?
heeft dat diertje dan geen opvoeding gehad?