Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
meliciana schreef:slaan... maakt haar enkel kopschuw. straf haar gewoon zoals paarden elkaar straffen, dan zal ze het wel afleren. in een kudde moet ze dit ook niet. en dan wordt ze gewoon achterwaarts geduwd, totdat ze haar fout toegeeft. dit hoef je maar enkele keren te doen (heb zelfs een hengst gehad, gewoon 1 keer gedaan, en hij heeft niet meer gebeten). maar hier zijn al meerderen topics over.
Er zijn diervriendelijkere manieren. Ze had momenteel al in een kudde moeten staan. Dan was ze al opgevoed door haar soortgenoten. Ik kan je vanuit hier niet vertellen wat je wel zou moeten doen want ik kan de situatie niet zien en de reden waarom ze het doet maar slaan is echt niet de juiste oplossing. Abeltje77 schreef:Sstraffen is zowiezo heel moeilijk voor mensen. Om straffen effect te laten hebben moet je binnen 3 sec straffen. En niet binnen 3 sec vanaf de beet, maar binnen 3 sec nadat het paard besloten heeft 'nu ga ik bijten'. Dat haal je dus never nooit niet.
Gevolg: paard krijgt knal voor harses en snapt niet eens waarom.
Yinnar schreef:Jij hebt je waarschijnlijk verdiept in de lichaamstaal van een paard en weet op welk moment en hoe je moet straffen. Als iemand dit niet heeft gedaan en een paard straft door een klap op het hoofd zal dit toch gaan leiden tot kopschuwheid. Paarden straffen elkaar onderling ook dat klopt maar dat is moeilijk voor ons mensen om na te bootsen. Ik ben zelf ook wel voor het achteruit drijven. Ik knijp dan niet maar stuur het paard weg. Maar we weten uiteraard in dit geval niet waarom het dier dit doet. Het kan ook een reactie zijn op iets. Ik zou zeggen lekker het land in. Een gemengde kudde met oudere en jongere dieren en het probleem is al een heel eind opgelost.
Yinnar schreef:Bij Piet Nibbelink van De Paardenmaat en die werkt in de basis volgens de methode van Klaus Ferdinand Hempfling al heeft hij er wel een eigen draai aan gegeven. Verder heeft Eric Jansen van ONC-africhting ook diverse cursussen bij ons op locatie gegeven. Aan de meiden die destijds onze pony's bereden. Maar ik heb zelf diverse cursussen gevolgd bij Piet! Een geweldige paardenman!
neinie schreef:Even uit nieuwschierigheid: hoe stuur jij je paard weg? Met je houding en een paar stappen in zijn/haar richting?
) en dan gaat ze wel weg. Maar mijn pony's reageren over het algemeen direct op mijn "grootmaken" een paar passen hun kant op en wegsturen. Abeltje77 schreef:Bij ons op stal is alles erg Voest-gericht. Mijn instructrice en tevens staleigenaresse doet momenteel de Voest-instructeursopleiding, dus daar leer ik veel van. Zelf heb ik de loswerkcursus gedaan op de Paardenbasis.
Ik heb eens gegoogled op Piet Nibbelink, dat ziet er ook zeer interessant uit!
vorame schreef:Waarom heb ik dan nog nooit een paard gehad dat kopschuw is geworden van een flinke tik op het hoofd, direct na een bijt?
Je paard word kopschuw als je niet consequent bent.
Dus de ene keer mag hij wel happen, de andere keer niet.
Ook als je te vaak moet tikken. Dat krijg je als je tik te zacht is. Dan is het een spelletje.
Geef je gewoon een eerlijk tik wordt een paard niet kopschuw.
En blijft hij ook niet bijten.
Abeltje77 schreef:Sstraffen is zowiezo heel moeilijk voor mensen. Om straffen effect te laten hebben moet je binnen 3 sec straffen. En niet binnen 3 sec vanaf de beet, maar binnen 3 sec nadat het paard besloten heeft 'nu ga ik bijten'. Dat haal je dus never nooit niet.
Gevolg: paard krijgt knal voor harses en snapt niet eens waarom.

Thats_Me schreef:Die zal bij mij even een hele flinke mep krijgen en op z'n plek gezet worden. Maar wel op het juiste moment en op juiste moment en als andere oorzaken uitgesloten zijn.

vorame schreef:Kan ook zijn dat abeltje het mis heeft.
Mijn situatie is net als die van vele.
Paard bijt en krijgt direct uit een reflex een klap.
En hij snapt het donders goed.
Niet kopschuw daarna en bijt ook niet meer.
Dus gewoon goede oplossing.
het gaat fout als er niet uit reflex gehandeld wordt, maar eerst eens bedacht gaat worden, zal ik het toestaan of niet.
Het gaat fout als het te zacht is en het paard het als een wat lomper spelletje ziet.
Het gaat fout als iemand het de ene keer wel toelaat en de andere keer niet.
Dan blijven ze bijten, snappen er niets van en worden inderdaad kopschuw.
Goed uitgevoerd geen probleem.
Dus iemand die zijn paard kopschuw heeft gemaakt moet gewoon kijken waar die zelf de fout is in gegaan.
Want die zal op andere plaatsen ook niet begrijpelijk straffen en belonen.
Asyaa schreef:eerst pijn uitsluiten
daarna tik op de neus, als dat niet helpt, harder slaan