Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Steefjes schreef:ja ook dit is een hele goede tip.
maar ik was bij de geboorte van het veulen.
omdat de stalknecht niet aanwezig was, en de da was al onderweg.
hij kent me vanaf de eerste dag
hij had me nu alleen 2 dagen niet gezien ??????????????????
. Citaat:hey bokkers.
ik ben vandaag met een vriendin van me meegegaan naar haar veulen van 5 weken oud.
ze had me al verteld dat het hengstje heel raar deed de afgelopen week.
( dit meisje heeft de moeder 9 weken geleden pas gehad ) en had vantevoren nog geen ervaring.
dus ik dacht nou dan ga ik even mee kijken.
het is normaal zo'n lief veulen ( dus ik wist niett wat ik moest denken )
dus we liepen de stal in.
moeder en veulen heel lief.
en in een keer terwijl wij de moeder rustig staan te aaien.
valt het hengstje ons aan.
ik sprong op tijd opzij maar hij begon te trappen naar mij vriendin en raakte haar.
dus ik naar het hoofd om het hengste vast te houden zodat mijn vriendin de stal uit kon.
het hengstje kalmeerde toen ik hem vasthad en zachtjes tegen hem sprak en hem aaide.
maar in een keer flipte hij weer.
ik had hem op dat moment niet goed vast , en hij steigerde zo hoog ( ik werd echt bang )
hij steigerde nog een paar keer en viel op een gegeven moment achterover.
toen ben ik vlug de stal uit gevlucht.
Citaat:een uur later deden we weer hetzelfde ( rustig stal in ) en moeder en veulen aaien.
maar toen flipte hij weer en begon met zijn oren in zijn nek rondjes te rennen.
we dachten dat hij rustig was geworden en liepen langzaamd de stal uit.
maar toen begon hij iedere keer tegen de muur van de stal aan te rennen.
gewoon echt heel lomp totdat hij een wondje op zijn hoofd had.
en dat allemaal omdat hij zichzelf pijn doet.
Citaat:ik snap hier niks van .
ik ga al 11 jaar met paarden om.
en rijd echt niet altijd lieve / makkelijke paarden.
rijd zelfs de moeilijkste paarden op de manege.
en heb mijn eigen 2 pony's
dit veulen was in het begin echt kei lief en aanhankelijk.
kan het zijn dat hij is bang gemaakt in de wei of zo.
ik zou het verders echt niet weten.
hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Steefjes schreef:CaPrIoLe`79 dat leek mij ook niet.
maar het kind wilde een pony ouders hebben poen zat dus kind krijgt een pony
en dat het paard hier onder lijdt dat maakt deze mensen niks uit
jodi schreef:'Hengsten'-kuren...OK,maar tegen de muur aanknallen lijkt mij niet normaal.Heeft hij geen probleem met zijn ogen?
meliciana schreef:het is wel een hengstje, maar om nu al te opperen dat het hengstengedrag is...
Hoe reageert de moeder op hem? hoe reageren de anderen in de kudde op hem? wordt hij op zijn plaats gezet, of laten ze hem maar klooien? hij is vrij dominant, maar wordt dit in de kudde toegestaan? ik zou dat eens observeren. want als hij daar zijn ding mag doen, tja, dan trekt hij de lijn ook door naar jullie.
Voor de rest denk ik ook dat hij heel veel energie heeft, en mss toch beter dag en nacht buitengaat. Join-up zou ik persoonlijk niet doen, hij is te jong, zou een beetje te fel zijn. maar ik zou hem wel durven te straffen, door hem achteruit te zetten. Je vriendin mag zeker geen angst hebben, want dan gaat ze wel problemen krijgen met zo'n "duiveltje".
De stalknecht is er mee bezig, een beetje te veel naar mijn mening. Ik denk dat hij genoeg heeft van menselijke interventie, en het eventjes allemaal moeilijk kan verwerkt krijgen. hij is ocharme 5 weekjes oud. En de lente hangt in de lucht!! Ik zou hem zoveel mogelijk met rust laten, laat de moeder en de kudde hun werk doen. Maar in ieder geval: ze gaat haar handen er aan vol hebben. als ik van haar was, zou ik nu al lessen beginnen te volgen, want ze gaat het nodig hebben.
suleilitha schreef:Meliciana, dit zijn toch echt hengstenkuren en ja, dat begint vaak al heel vroeg....
Steefjes, als ik alles nog even op een rijtje zet acht ik de kans groot dat jullie veel te veel aan het veulen zitten en het enige wat je daarmee bereikt is, dat het een misselijk beest gaat worden.
Hij toont nu al verzet, dit is gewoon zijn manier om duidelijk te maken: "Blijf van me af!!!!"
Beest is vijf weken oud, hij schreeuwt het uit om met rust te worden gelaten, nee ik vind hier niks vreemds aan.