Paard wandelt met mij ipv andersom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Paard wandelt met mij ipv andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:22

als verder met voest wilt kun je misschien naar westbeemster gaan?
daar zit dresuurnatuurlijk!
of anders even de voest-site bekijken voor andere instructie?

dit probleem is echt niet moeilijk op te lossen( of je moet al echt een moeilijk beessie hebben)
maar zo op het internet is het heel moeilijk uit te leggen!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:22

Ik ben ook echt van plan hier goed aandacht aan te besteden, en te oefenen, geld aan uit te geven etc. Alleen ik weet niet echt hoe ik het aan moet pakken. Maar dat ga ik morgen eens met mijn instructrice overleggen.

Ik vind het ook inderdaad mega irri als je niet lekker rustig zonder gesjor en getrek kunt wandelen.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:24

probleem is dat ik niet naar een andere locatie kan. Ik heb geen trailer of auto die dat trekt of rijbewijs E helaas.
Het moet echt bij mij op stal kunnen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:25

echt een heel bekend probleem hoor!
kan er zelf ook absoluut niet tegen, maar bijna iedereen die ik met trainingen tegenkom heeft dat probleem(ik ben vrijwilliger bij iemand die emiel voest trainingen geeft)

zou het een optie zijn om zelf op training te gaan, en dan met een ander paard te trainen, om het vervolgens thuis te gaan doen?
eventueel met 1 lesje hulp oid?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:28

Ik ben het eigenlijk wel met boemel eens, waarom probeer je niet eerst thuis wat te oefenen, in de bak? Desnoods handschoentjes aan, zweepje mee, veel oefenen. Michien weet hij gewoon niet hoe hij zich hoort te gedragen. Dus hoe kun je het dan van hem verwachten?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:37

Wat ik geleerd heb om jouw ruimte te bewaren is het volgende:

Je koopt een leadrope (op internet). Dit touw is langer en zwaarder dan een halstertouw, maar een stuk korter dan een longeerlijn.

Leadrope aan halster klikken, zodra paard ook maar iets in jouw ruimte komt, heel hard met touw voor zijn hoofd zwaaien!
Touw maakt een zoefen geluid. Eventueel als hij niet reageert met touw tik op neus geven.

Steeds herhalen, 1 pasje in jouw ruimte? Met touw voor zijn hoofd zwaaien (paarden lopen meestal niet door het touw heen).

Met dominant bijrijdpaardje die er een handje van had om je steeds in te halen hebben ik en eigenaresse dit geoefend en hij blijft nu braaf naast je of, indien door jou gewenst, achter je lopen.

Zal kijken of ik filmpje op internet kan vinden van wat ik bedoel.

Dit kan je i.i.g. oefenen zolang je nog geen hulp erbij hebt.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:43

Estherpitout: longeren en goed gebruik maken van arm gebaren. Arm omhoog aan de voorhand is stoppen , arm omhoog aan de achterhand is gaan. Het beste werkt het zonder longeerlijn op een niet te groot stuk grond. Met behulp van je stem natuurlijk in het begin. Even doorzetten ze snappen het zo, werkt als de staart van een kuddeleider. Later kan je de armgebaren in veel situaties gebruiken.

Als dat niet werkt:
Misschien snapt hij het als je een voet naar achteren oplicht, alsof je een trap uit gaat delen, is ook paarden gedrag. Ik heb mijn paard zo wel eens tegen de borst getikt, ze snappen dat echt wel. Houd het heel basic een paard is eigenlijk heel eenvoudig, en kent geen slaan rukken en trekken uit de natuur. Houd heel consequent vast wat je wil, en doe het rustig, want tijd "hebben" we toch niet(is geen hebbeding)

PS als ik mijn paard een tik op de neus geef word ze bang van me, dat kan ik beter niet hebben.
Laatst bijgewerkt door jolin op 31-05-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:44

@laetitia: heel mooi verhaal, maar waar is de lichaamstaal?
en de beloning bij goed gedrag?

mijn beide paarden lopen door de leadrope(of halster en longeertouw) heen als ik niet mijn lichaamstaal gebruik, en niet alleen mijn eigen paarden...
ook andere paarden waar ik mee werk!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:44

Ik wilde het niet in mijn eentje gaan oefenen omdat ik ook simpelweg niet weet wat een goed methode is. Straks doe ik zelf iets helemaal fout omdat ik niet weet hoe ik dit probleem op kan lossen. Ik ga iig morgen met mijn instructrice overleggen. Dan zal ik haar mij zsm laten helpen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:45

estherpitout schreef:
Ik heb sinds gisteren een nieuw paard op stal staan.
Een jong ding van net 4 jaar oud (zie profiel voor meer info)
Hij is een wakker paard met pit die nog heel veel moet leren.

Enkel als je met hem gaat wandelen, sleurt hij je zowat mee.
Als ik stop loopt hij gewoon door me heen. Als ik wandel loopt hij met zijn
schouders telkens net iets voor mij uit.

Ik wil dit graag oplossen, en hoop dat ik wat bruikbare tips kan krijgen.
Grondwerk (ala Emiel Voest) lijkt me wel wat maar heb totaaaal geen ervaring
met grondwerken etc. Ik wilde een les van Emiel Voest regelen, maar die doet alleen
op eigen locatie. En ik heb geen trailer en vervoer etc.

Ik probeer steeds me wat kleiner te maken als ik hem leid en me groot en opgericht op te stellen als ik hem stil wil zetten. Maar nee hoor, meneer ziet me niet eens staan.
Kunnen jullie mij bruikbare tips geven hoe ik hem kan leren afstand te bewaren en mijn
persoonlijke ruimte te respecteren?

Waar woon je ergens?

EDIT: sorry... zie het al in je profiel. Is helaas te ver weg. Eigenaresse van pensionstal waar ik sta is bijna gecertificeerd Voest-instructrice. Maar van noord-limburg naar haarlem is beetje ver :Y)
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 31-05-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:47

siskeh, zo'n training zal mischien wel wat zijn. Ik denk dat ik eerst eens ga kijken of ik het samen met de instructrice kan oplossen ( zo ook het probleem niet stilstaan met opstijgen, schuren, etc)
Mocht dat nou echt niet lukken moet ik het inderdaad ergens anders gaan zoeken

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:48

ik woon in Haarlem trouwens

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:48

estherpitout schreef:
ik woon in Haarlem trouwens

Ik zag het al idd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:51

training kan later ook nog altijd!
als je, je paardje wat beter kent, en je hier verder mee wil!
dan heb je er ook meer aan!
zeker als je dan wel met je eigen paardje zou kunnen gaan!

(ik was je ook met alle liefde komen helpen, maar woon niet echt naast de deur, maar je mag ook altijd naar equixantos komen)

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:53

Ik hoop natuurlijk dat mijn instructrice me hierbij kan helpen. Ik wil er echt meteen mee aan de slag. Maakt me niet uit of de stal nieuw is of het is spannend blabla. Gewoon naast me lopen! En niet voor me. En niet half gaan draven. grr

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:58

op internet vind je veel over grond werk. de join up helpt misschiem?
dan laat je het paard de heletijd doorlopen en mag hij niet stil gaan staan, of stappen, op een gegevenmoment doet hij dan zijn oor naar binnen, gaat kauwen en zakt met zijn hoofd, daarna draai je je een kwart slag weg en dan moet hij komen dan aai je hem even en als je dan weg loopt moet ie achter je aan komen. os niet heel moeilijk...
ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:59

siskeh schreef:
@laetitia: heel mooi verhaal, maar waar is de lichaamstaal?
en de beloning bij goed gedrag?

mijn beide paarden lopen door de leadrope(of halster en longeertouw) heen als ik niet mijn lichaamstaal gebruik, en niet alleen mijn eigen paarden...
ook andere paarden waar ik mee werk!

Lichaamstaal gaat bij mij vanzelf. Ik heb vrij lang les gehad van iemand van het ISPH voor grondwerk.
Echter ik ben wel zelfverzekerd, maak mij nooit en te nimmer klein (behalve bij uitnodigen), zorg altijd voor een rechte rug en duidelijke signalen.
Op internet is dat alleen een beetje lastig uit te leggen...vandaar ook mijn zinnetje :"totdat je hulp hebt'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:02

alseblieft geen joinup ..........

alles valt of staat met je eigen houding, als jij afwachtend bent zal het paard het voortouw nemen........ als jij onzeker bent, zal het paard zelfverzekerder zijn.

gewoon lekker met je instructeur aan de gang, en dan komt het helemaal goed.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:07

Nee joinup was ik ook niet van plan te gaan doen nee. Stel je voor dat ik wat fout doe of de signalen mis. Nee join up laat ik liever over aan profs met echt heeeeele erge probleempaarden. En dat is die van mij nog niet

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:09

mijn paard is net een bulldozer als hij aan de hand moet lopen.Het enige waar hij respect voor heeft is een zweepje.Als ik dat bij me heb ,is er niks aan de hand,is hij vervelend ,krijgt hij een tik op z`n borst.Issie braaf ,beloon ik hem uitgebreid.
Ik praat dan wel over een paard van 1.80m,dus ik moet wel optreden ,anders loopt het zwaar uit de hand.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:18

misschien handig truckje voor als hij wel meeloopt verder, zodra hij voor je uit wil, maak jij een (kortere) bocht zodat je weer voor hem staat en kun jij de dominante positie gelijk weer overnemen. Ook kun je hem steeds een paar passen achterwaarts zetten als hij langs je heen wil.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:18

ik denk dat het verstandig is als je snel met jezelf aan de gang gaat en dan bedoel ik dat je leert hoe jij je paard op moet voeden en hoe je moet communiceren, dit gaat straks problemen geven, hij loopt over je heen en dat kan gevaarlijks situaties straks opleveren.
Zo'n leerweekend of cursus heel verhelderend werken, spreek ook uit ervaring ;) Ik heb een freestyle cursus gedaan bij dressuurnatuurlijk, ik had toen een soortgelijk geval als die van jou en die liep later aan een slap touwtje achter me aan.... en buiten dat is het zo fijn om meer te leren over je paard. Succes !

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:23

Thanx

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:14

estherpitout schreef:
Ik wilde het niet in mijn eentje gaan oefenen omdat ik ook simpelweg niet weet wat een goed methode is. Straks doe ik zelf iets helemaal fout omdat ik niet weet hoe ik dit probleem op kan lossen. Ik ga iig morgen met mijn instructrice overleggen. Dan zal ik haar mij zsm laten helpen.

ga eerst even bedenken wat je eigenlijk wilt. Wil je alleen dit probleem oplossen of wil je je algehele communicatie met je paard verbeteren?
Pas als je dat weet, kan je gaan zoeken wie je daarvoor moet vragen. Als je geinteresseerd bent in voest of het balingehof, denk ik dat je meer richting de tweede keus gaat.
Ga gewoon in de tussentijd niet wandelen ;)

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:20

heej,
dit had mijn vader ook een tijdje met onze haf want die zet hem meestal binnen :D
toen hebben we van onze overbuurman die ook wat van paarden weet een bitje gekregen, met 2 soort stokjes, (ik weet het niet precies te omschrijven) en hieraan kon je het touw vastmaken,
nu dat hij wordt binnen gezet en hij wil ontsnappen heb je beter contact met de mond van het paard en kun je hem daar ook in corrigeren dit voelt hij beter
ik wil er eventueel nog wel een foto van maken als het moet maar goed