Respect krijgen ... Hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:45

zoraspastie schreef:
Mallodie schreef:
Je houding doet erg veel, je lichaamshouding bedoel ik.
Kijk haar recht in de ogen! Erg belangrijk in dit geval, maak je groot, borstkas vooruit. Paarden zijn erg gevoelig voor lichaamstaal, als jij je als leider gaat gedragen zal alles een stuk makkelijker maken. Negeer slecht gedrag ne bekrachtig positief gedrag; klopje als ze eens -naar je toe komt (geen eten in dit geval geven). Je kan me altijd pb'en.

die dingen helpen echt bijna nooit bij haar... heb al veel uitgeprobeert voor de band te versterken en grondwerk enzo ..maar het werkte nooit helemaal.. als ik iets probeer werkt ze ook altijd tegen ,, heel irritant!!!

Lichaamshouding is toch echt de beste manier lijkt mij, ook al reageert je paard daar niet zo sterk op.
Je moet consequent blijven en je echt als leider opstellen.

Join up zou ik persoonlijk niet doen. Bij een join up lijkt het me dat de relatie met je paard niet in evenwicht is. Natuurlijk moet jij de leider blijven, maar dat betekent niet dat je paard een soort "onderdaan" is.
Maar goed, dat is mijn mening.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:17

Mallodie schreef:
Kijk haar recht in de ogen! Erg belangrijk in dit geval, maak je groot, borstkas vooruit. Paarden zijn erg gevoelig voor lichaamstaal, als jij je als leider gaat gedragen zal alles een stuk makkelijker maken. Negeer slecht gedrag ne bekrachtig positief gedrag; klopje als ze eens -naar je toe komt (geen eten in dit geval geven). Je kan me altijd pb'en.

Een paard aankijken is erg fout, vooral als je haar naar je toe wilt halen. (paarden kunnen zich dan wat bedreigd voelen).

Probeer idd wel wat met lichaamstaal te doen, kom zeker over. Als je niet zeker bent kun je beter niet net doen alsof je het wel doet, want een paard heeft het meteen door en zal je miss wel wat engig vinden. Je hoeft je niet meteen groot te maken als je naar een paard gaat, maar wel als het zelf enige dominantie toont.

Verder gewoon net doen of alles normaal is.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:29

en als ze nog eens een gebrek aan respect vertoont, gewoon achteruit zetten. dat is de "paardse" manier van "straffen". in het begin gaat ze protesteren, maar niet aan toegeven. heb hengsten geweten die hun dominantie eens gingen tentoonstellen, pubergedrag, en die corrigeer je gewoon door hen achteruit te zetten. Niet een paar passen, maar totdat ze vlot achteruit gaat, met gebogen hoofd. Je doet haar geen pijn, maar je stelt wel orde op zaken. En idd, lichaamshouding. maak je maar groot! ben je een kleintje, gebruik je armen maar om je groter te maken. Recht je rug, schouders naar achter.

herlindaa

Re: Respect krijgen ... Hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:53

Bij mij heeft het geholpen met een 'join up'

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:58

zoraspastie schreef:
vertrouwen doet ze me wel maar niet respecteren ,, dat is mijn probleem .. vandaag heeft ze me bv, kei hard tegen de grond geduwd gwn omdat ik een wonde wou verzorgen ,

Waarom weet je zeker dat het gebrek aan respekt is? Kan ook pijn zijn, gebrek aan vertrouwen, spanning... noem maar op...
Bovendien kan het idd zijn dat ze jou niet als leider ziet. Dat heeft niet per definitie met dominantie te maken, maar met de manier waarop jij jezelf als leider bewijst. En leider zijn betekent niet ' een paard op zijn plaats zetten' maar de leiding nemen en je paard begrijpen. Begrijpen wanneer er een vertrouwensissue is, wanneer je paard dominant is en wanneer bang, enz...

, over haar verleden weet ik niets maar ze heeft wel veel eigenaars gehad en mss is ze daar niet goed behandeld geweest

Dat geld voor veel exkoerspaarsen, zoals ik eerder omschreef. Veel verschillende eigenaars maakt het moeilijk voor een paard om vertrouwen te krijgen. En echt vertrouwen krijg je niet in een paar weken. Dan moet je op jaarbasis gaan denken en het in de ogen van het paard verdienen.

,, in het begin was ze onzeker en lief

Lief zijn ze vaak in het begin omdat ze nog overdonderd zijn door de verhuizing.

maar daarna werd ze echt dominant..

Na de shock van het verhuizen gaan ze kijken wat ze aan de baas als leider hebben. Ze moeten daar tenslotte op kunnen vertrouwen of zelf de leiding nemen

en gespannen tijdens het rijden .

Dat heeft dus al totaal niets met dominantie te maken maar met gebrek aan vertrouwen.

Ik heb ze ook degelijk te veel verwend,, ze staat nu al een maand op de wei en het word steeds erger ze loopt ook altijd weg van mij,, tips

Als ze van je wegloopt in de wei heeft ze totaal niets met je. Dan lijkt de rest behoorlijk verklaarbaar.
Dit soort paarden heeft vaak totaal niets met mensen, zeker niet als ze zo vaak van eigenaar zijn veranderd. Neem het ze maar eens kwalijk.
Je zult er veel tijd en moeite in moeten steken om te bewijzen dat mensen leuk kunnen zijn.
Niet door join up of door ff te laten zien wie de baas is, maar door rustig vanaf de basis met haar aan het werk te gaan, te beginnen met grondwerk, veel aandacht geven, tijd in de wei met haar door te brengen zonder iets van haar te moeten en te laten zien dat ze niet een gebruiksvoorwerp voor je is, zoals ze dat wellicht al zoveel is geweest.

,? ah en ik woon in geraardsbergen ,, woont iemand daar ook ?

Pffff word een beetje moe van al die adviezen bij zo'n verhaal om maar een join up te doen of ff te laten zien wie de baas is....
Een band met een paard ontstaat niet zomaar door een join up of door ff flink respekt af te dwingen. Een paard als dit zal daardoor alleen zijn aanvankelijke negatieve mening over mensen versterkt zien en meer sceptisch worden. of afgestompt raken.
Een band verdien je. Door een paard te begrijpen, door daarop in te spelen, door de leiding te nemen, zonder af te dwingen en door hem te helpen met het terugwinnen van het vertrouwen.

Join ups, respekt afdwingen, ff laten zien wie de baas is zal in dit geval er uiteindelijk toe leiden dat het paard voor de zoveelste keer verkocht wordt. En dat het risico er is, merk ik aan de toon waarop ts over het paard praat; verwend, irritant, altijd in opstand... zonder zich te realiseren dat er een reden is daarvoor en dat die niet ff snel op te lossen is.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:07

[quote="liljebo

Pffff word een beetje moe van al die adviezen bij zo'n verhaal om maar een join up te doen of ff te laten zien wie de baas is....
Een band met een paard ontstaat niet zomaar door een join up of door ff flink respekt af te dwingen. Een paard als dit zal daardoor alleen zijn aanvankelijke negatieve mening over mensen versterkt zien en meer sceptisch worden. of afgestompt raken.
Een band verdien je. Door een paard te begrijpen, door daarop in te spelen, door de leiding te nemen, zonder af te dwingen en door hem te helpen met het terugwinnen van het vertrouwen.

Join ups, respekt afdwingen, ff laten zien wie de baas is zal in dit geval er uiteindelijk toe leiden dat het paard voor de zoveelste keer verkocht wordt. En dat het risico er is, merk ik aan de toon waarop ts over het paard praat; verwend, irritant, altijd in opstand... zonder zich te realiseren dat er een reden is daarvoor en dat die niet ff snel op te lossen is.[/quote]
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat join-up een kunde is, en niet zomaar iets dat ge uit je mouw schudt. als je het fatsoenlijk doet, heeft het wel effect. En je dwingt hierdoor geen respect, je gaat gewoon even orde op zaken stellen, wat met het paard van TS wel nodig is. dit is gewoon een basis waarop je kan verder werken. Niemand spreekt hier van respect afdwingen, wij geven ts gewoon tips om haar paard op dit moment onder controle te houden, want het wordt gevaarlijk op deze manier. Niemand spreekt hier van even te laten zien hoe baas te zijn. Ik denk dat de meeste tips juist heel paardvriendelijk zijn, en de taal van het paard inhoudt. Een join-up is paards, een paard achteruitstellen is paards. Als je een kudde observeert, zie je dat paarden dit onderling toepassen. Waarschijnlijk heeft dit paard een kloteverleden, en hier kan je constant op blijven hameren, maar uiteindelijk moet ze vooruit. Ik denk niet TS erop uit is om haar te verkopen, maar wel om hulp. Waar is jouw bijdrage hiertoe, buiten al de rest af te breken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:20

meliciana schreef:
[quote="liljebo

Join ups, respekt afdwingen, ff laten zien wie de baas is zal in dit geval er uiteindelijk toe leiden dat het paard voor de zoveelste keer verkocht wordt. En dat het risico er is, merk ik aan de toon waarop ts over het paard praat; verwend, irritant, altijd in opstand... zonder zich te realiseren dat er een reden is daarvoor en dat die niet ff snel op te lossen is.

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat join-up een kunde is, en niet zomaar iets dat ge uit je mouw schudt. als je het fatsoenlijk doet, heeft het wel effect. En je dwingt hierdoor geen respect, je gaat gewoon even orde op zaken stellen, wat met het paard van TS wel nodig is. dit is gewoon een basis waarop je kan verder werken. Niemand spreekt hier van respect afdwingen, wij geven ts gewoon tips om haar paard op dit moment onder controle te houden, want het wordt gevaarlijk op deze manier. Niemand spreekt hier van even te laten zien hoe baas te zijn. Ik denk dat de meeste tips juist heel paardvriendelijk zijn, en de taal van het paard inhoudt. Een join-up is paards, een paard achteruitstellen is paards. Als je een kudde observeert, zie je dat paarden dit onderling toepassen. Waarschijnlijk heeft dit paard een stinkmodder, en hier kan je constant op blijven hameren, maar uiteindelijk moet ze vooruit. Ik denk niet TS erop uit is om haar te verkopen, maar wel om hulp. Waar is jouw bijdrage hiertoe, buiten al de rest af te breken?[/quote]

Over de join up verschillen de meningen, maar daarover wil ik nu niet discusieren.... waarmee ik vooral moeite heb is dat het als een advies wordt gegeven terwijl het echt niet voor de hand ligt dat de TS de benodigde kennis daartoe voorhanden heeft en dan is een Join Up zinloos tot gevaarlijk.

Een aantal tips komt wel neer op het duidelijk stellen wie de baas is, respekt eisen ed. Er worden echter gelukkig ook betere tips gegeven zoals het tijd besteden aan het leren kennen van het paard, leuke dingen samen doen ed.

Ik weet niet wat betekent dat het paard ' een stinkmodder' heeft, maar persoonlijk zie ik hier iets terug wat je bij veel koerspaarden ziet die van hand tot (ondeskundige) hand zijn gegaan. Een sceptisme ten opzichte van de mens.

Mijn bijdrage vind je terug in mijn eerdere post in deze topic en daarin staan dus een heleboel tips.
Voor de duidelijkheid hier nog een keer:

Persoonlijk zou ik zeggen... begin met dit paard van voor af aan. Begin met simpel grondwerk, liefst met de hulp van iemand die het paard ' leest' dus die precies weet wanneer het paard moeilijk doet uit dominantie of uit onzekerheid.

Weet je dat beide erg op elkaar kan lijken? Bij dominantie en bij angst/onzekerheid, gaan de oren in de nek en kan een paard bijten of boven op je springen.
Het verschil zit hem in de details
De blik in de ogen (starende blik=onzekerheid/angst/wantrouwen, gespannen nek=onzekerheid/angst/wantrouwen, neus de lucht in= onzekerheid/angst/wantrouwen)

Het feit dat je paard wegloopt in de wei ipv naar je toekomt, zegt al alles over jullie relatie. Die is er niet.
Het paard heeft totaal niets met je, ziet je niet als leider (hooguit af en toe als wortelmachine) , vertrouwt niet op jou en heeft geen enkele reden om naar je toe te komen.

Dat veranderen kun je niet afdwingen, noch met laten zien wie de baas is, noch met een join up.

Je kunt dat alleen veranderen door te bewijzen dat je een goede baas bent, hem leiding kunt geven, maar begrip hebt voor zijn wantrouwen, hij op je kan bouwen en je zijn zekerheid garandeerd, er voor hem bent, niet alleen om te rijden.

Dat bereik je door te beginnen bij het begin. Elkaar leren kennen. Begin met simpelweg aandacht geven in de wei. Veel tijd in de wei doorbrengen. Observeer hem. Hoe is hij met andere paarden? Hoe reageert hij op een actie van een ander paard? Dat geeft veel info over zijn persoonlijkheid.

Daarna begin je met eenvoudig grondwerk. Gewone leidoefeningen, spiegelen, dat soort dingen.
Daarna verder met grondwerk of klickeren, wat je het meest ligt en dan dus opbouwen

En ondertussen alles lezen/bekijken wat je over paardengedrag/psyche in je handen kunt krijgen.

En ja... ik spreek uit ervaring. Ik ken een aantal ex koerspaarden en ik heb er hier zelf twee staan.
Eentje staat hier al langer en daar gaat het heen goed mee en de ander sinds kort en was net een autist toen hij hier kwam. Ze is al enorm veranderd van een paard wat niets van mensen moest weten en zuur was, naar een paard wat meteen naar je toekomt in de wei en graag meewerkt. Maar nog steeds moet ik erg alert zijn op het wantrouwen wat bij haar nog snel de kop opsteekt en haar bewijzen dat er niets aan de hand is. Dat ze op mij kan vertrouwen.
Kado krijg je niets, maar het resultaat is een vriend voor het leven.

Kortom... er is hiervoor geen snelklaar oplossing. Je zult er heel erg veel tijd en energie in moeten steken en ervoor moeten zorgen dat je zoveel mogelijk over gedrag weet.

Ik begrijp dat het moeilijk is voor de TS, maar ik zie zo ontzettend veel ellende met exkoerspaarden dat ik echt veel moeite heb met een aantal tips die worden gegeven omdat er automatisch vanuit wordt gegaan dat het puur dominantie is en dat betwijfel ik ten zeerste....

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:20

ikzelf heb ook ervaring met koerspaarden, en dit is dominantie, maar aangekweekt door slechte behandeling in het verleden. ze gaan zich boven mensen plaatsen om hun ellende te kunnen weerstaan. ze kennen nu eenmaal enkel de harde en hardere aanpak. Past iemand dit niet toe, gaan ze zich respectloos gedragen. En dit wordt gevaarlijk. En het is nu al gevaarlijk! ze loopt haar gewoon omver! sorry, maar zo'n paard zet bij mij toch wel een paar passen achterwaarts. En dit zonder geweld! maar om toch even de puntjes op de i te zetten. Mijn huidig paard komt ook rechtstreeks van de koers, maar was het omgekeerde: ontzettende discipline naar mensen toe, zover zelfs dat hij geen paard meer was. bij hem zou join-up bv. verkeerd zijn, en pas ik het ook niet toe. maar TS kan genoeg dingen opzoeken adhv alle tips die we geven. maar op dit moment moet ze gewoon een beetje steviger in haar schoenen staan, of het paard gaat in de vleesmolen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:34

respect krijg je niet door een truckendoos open te trekken, respect krijg je door respect te geven, duidelijk je grenzen aan te geven en gewoon de communicatie simpel en duidelijk te houden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:18

LadyLynn schreef:
Mallodie schreef:

Een paard aankijken is erg fout, vooral als je haar naar je toe wilt halen. (paarden kunnen zich dan wat bedreigd voelen).

Probeer idd wel wat met lichaamstaal te doen, kom zeker over. Als je niet zeker bent kun je beter niet net doen alsof je het wel doet, want een paard heeft het meteen door en zal je miss wel wat engig vinden. Je hoeft je niet meteen groot te maken als je naar een paard gaat, maar wel als het zelf enige dominantie toont.

Verder gewoon net doen of alles normaal is.

Als je wegkijkt, wat ik normaal gezien ook zou doen. Dan dwing je echt geen respect af. Dit paard loopt op dit ogenblik over de TS heen.. hij moet eventjes op zijn plaats gezet worden , dit gebeurd in de kudde ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:18

Meliciana.. ik ben het met je eens dat je je niet omver mag laten lopen. Maar dan zijn de eerste signalen al gemist en dat is jammer.
Ik zou niet willen zeggen dat deze paarden zich boven mensen plaatsen, maar eerder dat ze er geen hoge pet op hebben van mensen vanwege hun ervaring. Ze vertrouwen er veelal niet op.

Voor mijn gevoel is het belangrijkste dan het veranderen van het beeld wat ze van de mens hebben door leiding te geven op de juiste manier en door te bewijzen dat ze op je kunnen vertrouwen.
En om dat te doen zul je er veel tijd in moeten steken en moeten weten wat je doet. Dan red je het mijn inziens niet met de trukendoos, zoals kiwiko dat zo mooi noemt.

Dan komt het gehele samenspel van paard begrijpen en goed reageren om de hoek kijken.En daar kan observeren, tijd doorbrengen met en vanaf de grond ermee werken een goede hulp zijn. Mits dat het goed gebeurd....
Want zoals ik al zei... dominantie en wantrouwen lijkt op elkaar, maar de verkeerde reactie is hier funest. Druk toepassen op een paard wat letterlijk stijf staat van wantrouwen, gaat niet voor een verbetering zorgen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Ik ga verder met kiwiko mee

Ik ben trouwens benieuwd of TS bepaalde tips uit dit topic heeft gebruikt en hoe het nu gaat...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:23

KiWiKo schreef:
respect krijg je niet door een truckendoos open te trekken, respect krijg je door respect te geven, duidelijk je grenzen aan te geven en gewoon de communicatie simpel en duidelijk te houden.

Waar ik graag het volgende aan toe zou willen voegen...

Dit kun je leraren door naar ervaren paardenmensen (dus niet mensen met paarden maar echte paardenmensen) te kijken en vooral te luisteren. Die kunnen jou laten zien wat jij altijd over het hoofd zag. Die kunnen uitleggen wat een paard doet, waarom hij dat doet en hoe jij er op moet reageren.

En als je bereid bent om echt open te staan hiervoor, zul je wie weet op een dag ontdekken dat je zelf een paardenmens bent geworden!

zoraspastie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:27

ik heb jullie raad opgevolgt en het gaat al veel beter ,, het is nog niet voledig goed want ze test me nog voordurend , maar wel al veel beter... heb nog niet direct op haar gaan zitten ( wel effe zonder zadel ,,) met zadel ,, daar ga ik nog even mee wachten, ik verwen haar ook niet meer ze krijgt altijd maar 1 stuk fruit of snoepje per dag,,,
dus dank ù allemaal ...

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:28

Miss_Malfoy schreef:
KiWiKo schreef:

Waar ik graag het volgende aan toe zou willen voegen...

Dit kun je leraren door naar ervaren paardenmensen (dus niet mensen met paarden maar echte paardenmensen) te kijken en vooral te luisteren. Die kunnen jou laten zien wat jij altijd over het hoofd zag. Die kunnen uitleggen wat een paard doet, waarom hij dat doet en hoe jij er op moet reageren.

En als je bereid bent om echt open te staan hiervoor, zul je wie weet op een dag ontdekken dat je zelf een paardenmens bent geworden!

amen! +:)+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:29

Neem begeleiding. Iemand die er verstand van heeft en jou begeleid.
Dat is eigenlijk het enige goede wat je kunt doen. Uit boeken of verhalen kan je het zelf nog niet ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:49

M_VE schreef:
Dat is eigenlijk het enige goede wat je kunt doen. Uit boeken of verhalen kan je het zelf nog niet ;)

De één kan dat wel, de ander niet..dit is mijn eerste paard, ik kom zelf rechtstreeks van de manege (met 6 jaar tussenpoze, ook nog eens), en heb niets aan grondwerk-begeleiding gehad, met een toch zeker niet gemakkelijk paard. En 't gaat toch echt heel goed met ons..;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:52

DaniBanani schreef:
M_VE schreef:

De één kan dat wel, de ander niet..dit is mijn eerste paard, ik kom zelf rechtstreeks van de manege (met 6 jaar tussenpoze, ook nog eens), en heb niets aan grondwerk-begeleiding gehad, met een toch zeker niet gemakkelijk paard. En 't gaat toch echt heel goed met ons..;)

Maar dan moet je dat boek wel héél goed bestudeerd hebben en zeker weten dat je het goede boek te pakken hebt.
Verder kan het boek je toch niet vertellen wat je op dat moment juist verkeerd deed? Je hebt toch ook geen rijles uit een boek? Je kan er veel uit leren, dat is zo. Toch heb ik nog altijd gewoon mijn lesgever.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:54

Poetsen, grondwerken, wandelen en dat herhalen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:09

M_VE: ik heb niet eens een boek in handen gehad. :D

Ik snap je punt wel, hoor. Zonder arrogantie, maar kennelijk heb ik er toch een beetje gevoel voor. Ben pas na twee maanden of zo actief informatie over grondwerk/leiderschap/paardengedrag/etc. gaan opzoeken, en toen kwam ik erachter dat ik heel veel dingen instinctief al goed deed. Iedereen is ook verbaasd/verrast over wat ik met mijn paard voor elkaar heb gekregen.

Daarmee bedoel ik: het kán wel, ook zonder dat er iemand bij is. Maar je hebt wel gelijk dat het in de situatie van TS wel verstandig zou zijn.