Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:19

elmiran schreef:
Als ik dit verhaal zo lees vind ik eigenlijk wel een beetje dat het je eigen schuld is. De oren van een paard zijn erg gevoelig. Waarom moet je nou persee de oren ook wassen. Kan me voorstellen dat hij dan zou doet. Ik denk dat hij je niet met opzet probeerde te bijten, maar dit doet om het duidelijk te maken dat hij het niet leuk vind omdat je toch door gaat...

Waarom ik persé zijn oren moet wassen, en waarom ik daar mee door ga? Als mensen het graag willen weten; hij heeft/had luis. Die zaten voornl. bij zijn oren, dús moet hij van top tot teen gewassen worden met Neocidol en dús is het belangrijk om geen plekje van zijn lichaam ongewassen te laten, en al helemaal zijn oren dienen dus gewassen te worden.

Voor alle duidelijkheid; ik heb hem zelfs niet ín zijn oren gewassen, maar gewoon alleen heel voorzichtig de buitenkant

Om dan te zeggen; 'dat is je eigen schuld, moet je maar niet aan zijn oren zitten' vind ik erg kort door de bocht eigenlijk. Ik weeg ook zijn eigen karakter mee (zie post hierboven) en bovendien nogmaals: ik vind dat ik mijn pony óveral moet kunnen aanraken, zélfs al zou hij pijn hebben júist dan, want dan moet het behandeld worden.
Vind het maar raar om te merken dat veel mensen dit blijkbaar niet kunnen begrijpen.

En blijkbaar lezen ook een aantal mensen heen over het gedoe toendertijd met zijn ogen. Toen reageerde hij precies het zelfde.
Conclusie: het 'probleem' betreft dus niet enkel en alleen zijn oren
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 27-05-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:21

Anouk_Leroy schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is,TS! heb je iets in zijn oor kunnen vinden of was daar echt helemaal niets? en heb je het probleem nog steeds?

Ik heb zijn oren meerdere malen nadien nagekeken, zowel uit als inwendig voor zover ik het allemaal kon zien. Hij vind het niet echt leuk, maar hij gedraagt zich over het algemeen wel prima bij beide oren.

Of het probleem er nog steeds is, weet ik dus niet. Hij zal omstreeks aanstaande vrijdag weer van top tot teen gewassen moeten worden, ook zijn oren, dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Misschien dat ik kan zorgen dat zijn verzorgster er ook bij is, misschien dat dat helpt?

Anouk_Leroy

Re: Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:51

Dat zou best kunnen.. Het zijn in iedergeval een paar extra ogen die eventuele "uitschietende" hoeven in de gaten kunnen houden!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:53

ja dan is het anders. Maar dan nog blijft het lastig, en kan ik me voorstellen dat paarden er zo op kunnen reageren. Misschien kun je eens een kalmeeringsmiddel gebruiken?.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:33

Hij heeft zowiezo meer een band met zijn verzorgster, die tut er ook lekker mee enzo. Tuurlijk ik ook wel eens, maar ik concentreer me voornamelijk op onze merrie die ik voor de kar heb lopen, + dat we in totaal 6 pony's hebben (niet allemaal volwassen gelukkig) en er dus ook een hoop te doen valt. Dus misschien dat hij eerder dingen 'pikt' van haar dan van mij? Nu komt hij ook wel naar mij toe in de wei, maar eerder liep hij voor mij nog wel eens weg, en als ik zijn verzorgster dan vroeg om hem uit de wei te halen, kon ze dat zonder halster en touw want hij kwam naar haar toe en liep als een hondje achter haar aan.

@ elmiran: idd, door gewoon alles bij elkaar denk ik dus dat het anders ligt en het meer een kwestie van respect is.
Waar zijn kalmeringsmiddelen te verkrijgen dan, moet dat op recept van de DA? En worden ze daar niet ontzettend suf van, en kan het ook 'schadelijk' zijn voor de gezondheid of iets dergelijks? Heb er totaal geen ervaringen mee (gelukkig).

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:19

Als ik het hoor over de verzorgster is het waarschijnlijk een stukje respect en vertrouwen denk ik..
Misschien eerst eens proberen een stukje meer tijd met hem/haar door te brengen en dan pas naar de kalmeer middelen te gaan? Lijkt me toch wel een beetje een laatste oplossing ..(persoonlijk..)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:20

Ik herken wel een beetje iets in je verhaal..
Alleen mijn minishet had ik toen net ;)
Hij was behoorlijk dominant en als ik iets deed wat hem niet beviel werd hij ook ontzettend nijdig.
Paar voorbeeldjes: wandelen en hij besloot een groen plukje mee te pikken,als ik hem dat niet toestond werd hij nijdig en probeerde er gewoon vandoor te gaan.
Keertje liet ik hem grazen,en toen het tijd was om weg te gaan,ging hij gewoon op de rem...wat ik ook deed hij wilde niet mee lopen,ging zelfs steigeren :(
Hoeven uitkrabben een ramp,trok telkens zn voeten weg of gaf een trap.
1 keer stond hij gewoon naast me te wachten tot we langs de andere paarden konden lopen,en beet puur uit ongeduld keihard in mn dijbeen.(wat hem trouwens wel een flinke lel opgeleverd heeft!).
Ik had niet veel ervaring met paarden,en schrok natuurlijk ook soms flink van zijn kuren.(iets wat hij haarfijn aanvoelde en zn gedrag nog verergerde).
Dwingen of een mep uitdelen gaf alleen een averechts effect,en hij werd dan alleen maar bozer.
Op een gegeven moment had ik bijna spijt dat ik eraan begonnen was.
Besloot het toen nog 1 keer goed te proberen met hem....(zijn verzorger kon namelijk echt alles met hem en hij was dan een mak lammetje!).
Heb eerst mezelf even flink aanpakt(mijn eigen onzekerheid opzij gezet) en ben met hernieuwde moed helemaal overnieuw begonnen met hem.
Dat houd in...veel grondwerk doen,veel poetsen en niet teveel eisen(die hoefjes maar even laten zitten bv).
Dus eigenlijk overnieuw begonnen met zijn opvoeding (hij is 6 jaar).
Telkens wat meer proberen,bv hoefje optillen en meteen weer neerzetten en belonen....volgende keer wat langer,dan met een krabber erbij etc.
Veel leuke dingen met hem gedaan,zoals grazen,lekker losgooien en wandelen.
Begon hij te miepen dan meteen streng optreden!
Als hij iets deed wat me kwaad maakte,trad ik kort op,en liet het daarna gelijk los en deed hij iets goed weer belonen.
Hij krijgt van mij respect maar ik eis dat ook wel terug.
Dwingen en meppen doe ik nog steeds niet(corrigerende tik als het echt nodig is,bv bij bijten of uitproberen daargelaten).
Sta hem ook nooit toe om mij opzij te duwen of zn kont toe te keren.
Heb er een jaar over gedaan om een band met hem te krijgen.....maar heb er nu echt een gouden pony aan! :D
Hij is nu echt mn vriendje,iets wat toen ik hem net had niet het geval was. (hij wilde zich niet aan mij onderwerpen,en ik kreeg bijna een hekel aan hem door zn moeilijke gedrag).
Nu kan ik me dat haast niet meer voorstellen,want onze band is nu heel sterk.
Kan nu uren met hem tutten,zn hoeven uitgebreid doen,en ook de minder leuke dingen aanvaard hij nu.
Hij is er niet altijd blij mee,maar aanvallen laat hij wel uit zn hoofdje!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:29

JoyCiej007 schreef:
Toen ik zijn hoofd wilde doen, deed ik dat heel voorzichtig. Was ook niet echt een probleem, al vinden ze bij mij het hoofd zowiezo niet zo fijn. Linkeroor gedaan, ging prima. Toen rechteroor en dat vond hij dus niet echt leuk, hij gooide zijn hoofd alle kanten op terwijl ik hem met zachte stem gerust stelde. Eerst werd hij rustiger, maar toen ik doorging werd hij steeds bozer en agressiever, en ja dan gaat hij helemaal door het lint en wordt écht woest gewoon.

Ik bleef rustig doorgaan onder het mom van 'komop zeg, daar ben ik niet van onder de indruk'.

Aangezien hij eigenlijk geen pijn gehad heeft of kón hebben, en alleen maar jeuk had, kwamen wij eigenlijk min of meer tot de conclusie dat hij het dan misschien wel niet zo fijn vond of het een klein beetje eng vond, maar dat het waarschijnlijk toch te maken heeft met gebrek aan respect voor mij.

Gebrek aan respect voor jou?!? Jij hebt gebrek aan respect voor je pony! En niet zo'n beetje ook. Je pony heeft eerst vriendelijk aangegeven dat hij dit niet fijn vond. Jij ging door, dus werd zijn gedrag steeds aggresiever. Logisch, je hield niet op. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld een grote broer die jou de hele tijd loopt te porren met zijn vinger: je vraagt een aantal keer vriendelijk of hij op wilt houden, maar hij gaat gewoon door, totdat je echt HEEL boos wordt, maar dat duurde wel even. Heb jij dan geen respect voor je broer of heeft je broer geen respect voor jou? Lijkt me toch duidelijk of niet.

Voortaan met wat meer respect met je pony omgaan. Bouw het rustig op met aan zijn oor zitten; geeft hij aan dat hij het niet leuk meer vindt, stop dan ongeveer een minuut, kriebel hem op een plaats waar hij het wel fijn vindt, en werk dan langzaam weer naar het oor toe. Dit dus steeds opnieuw.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:59

dorientjuh schreef:
JoyCiej007 schreef:
Toen ik zijn hoofd wilde doen, deed ik dat heel voorzichtig. Was ook niet echt een probleem, al vinden ze bij mij het hoofd zowiezo niet zo fijn. Linkeroor gedaan, ging prima. Toen rechteroor en dat vond hij dus niet echt leuk, hij gooide zijn hoofd alle kanten op terwijl ik hem met zachte stem gerust stelde. Eerst werd hij rustiger, maar toen ik doorging werd hij steeds bozer en agressiever, en ja dan gaat hij helemaal door het lint en wordt écht woest gewoon.

Ik bleef rustig doorgaan onder het mom van 'komop zeg, daar ben ik niet van onder de indruk'.

Aangezien hij eigenlijk geen pijn gehad heeft of kón hebben, en alleen maar jeuk had, kwamen wij eigenlijk min of meer tot de conclusie dat hij het dan misschien wel niet zo fijn vond of het een klein beetje eng vond, maar dat het waarschijnlijk toch te maken heeft met gebrek aan respect voor mij.

Gebrek aan respect voor jou?!? Jij hebt gebrek aan respect voor je pony! En niet zo'n beetje ook. Je pony heeft eerst vriendelijk aangegeven dat hij dit niet fijn vond. Jij ging door, dus werd zijn gedrag steeds aggresiever. Logisch, je hield niet op. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld een grote broer die jou de hele tijd loopt te porren met zijn vinger: je vraagt een aantal keer vriendelijk of hij op wilt houden, maar hij gaat gewoon door, totdat je echt HEEL boos wordt, maar dat duurde wel even. Heb jij dan geen respect voor je broer of heeft je broer geen respect voor jou? Lijkt me toch duidelijk of niet.

Voortaan met wat meer respect met je pony omgaan. Bouw het rustig op met aan zijn oor zitten; geeft hij aan dat hij het niet leuk meer vindt, stop dan ongeveer een minuut, kriebel hem op een plaats waar hij het wel fijn vindt, en werk dan langzaam weer naar het oor toe. Dit dus steeds opnieuw.

Lijkt een beetje op wat ik zeg(uitvoeriger) maar je moet eerst wederzijds respect opbouwen.
Niet gaan afdwingen dat je die oren maar moet mogen aanraken...langzaam opbouwen.
Ga ook niet gewoon door,als je pony allerlei signalen geeft het niet prettig te vinden.
Denk dat het straffen als hij na de signalen echt woest word,ook niet echt meewerkt aan een goede band.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:41

dorientjuh schreef:
JoyCiej007 schreef:

Goh, wat reageer jij aardig := Respect krijgen ze zeker, maar dan moeten ze ook respect naar mij toe tonen. Kom nou, ik laat mijn pony niet bepalen waar hij wel en geen zin in heeft en wat hij wel en niet fijn vind! Daarbij, zijn mensen nou echt zo blind om over mijn andere posts heen te lezen? Kijk nou eens wat ik hier nog meer geschreven heb!
Wat ik ook doe, al trek ik aan zijn beide oren en ga ondertussen aan zijn staart hangen, hij dient mij niet in elkaar te meppen. Ik wil het best oplossen met grondwerk, maar of hij het nou fijn vind of niet, sommige dingen moeten gewoon.

Dat ik dan geen respect voor mijn pony heb, dát is pas onzin.

En nogmaals, zal ik hem fijn dood laten bloeden, mocht hij ooit een grote wond ergens oplopen? Want ach, is toch best respectloos om iets tegen zijn wil in te doen... :7

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:36

Ik geloof dat je vast zit in denkwijzen die het paard niet heeft. Daar heb je jezelf alleen maar mee, zoals blijkt uit je verhaal. Dat je dat niet wil inzien is alleen maar jammer. :) Waarom in hemelsnaam zou je pony respect voor jou tonen als jij geen respect voor hem toont? Overigens heb je ik dus al een oplossing gegeven voor je probleem, dus die eventuele wond zou je dan heus wel kunnen behandelen. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:02

No offence verder hoor dorientjuh, maar nu ik je avater wat beter bekijk en ook in je profiel lees dat je van de parelli/NH methode's bent, kan ik je reactie begrijpen.

Echter heb ik niets met parelli en NH, heb ik volgens mij ook in mijn beginpost gezet. Ik ben ook niet van plan dit te veranderen, ik heb zo mijn eigen mening over NH en dat veranderd niet zomaar. Bovendien vind ik dat 'sommige' NH mensen van mening zijn dat hún manier de allerbeste is, en dat vind ik jammer.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:30

Ik werk wel op de NH manier met mijn pony's, maar ben toch van mening dat je gewoon aan de oren moet kunnen zitten zonder een hoef in je neus. Daar moet je gerust naar toe kunnen werken zonder respectloos te worden. >;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:44

Ik zeg ook niet dat je ''mijn'' methode moet gebruiken. :) Wat ik weet is dat mijn theorie vanuit de paardenpsychologie klopt en dat mijn methode werkt én dat jij zelf geen methode hebt om hetzelfde te bereiken. Wat je ermee doet moet je zelf weten.

Ik heb overigens nergens gezegd dat je je paard niet overal moet kunnen aanraken, want dat is wel heel belangrijk. De weg er naartoe is in mijn ogen echter nog veel belangrijker. Je pony kan gaan luisteren omdat hij A) anders een pak slaag krijgt, terwijl hij alleen maar zijn eigen mening uit of B) omdat hij jou respecteert en je het op in zijn ogen een respectvolle manier bereikt.

Persoonlijk zou ik kiezen voor het laatste. En ik mag dan wel een NHer zijn, over het algemeen probeer ik niemand mijn mening op te dringen. Wanneer er echter, zoals in dit topic, naar meningen gevraagd wordt, dan geef ik die. En ik kan het inderdaad moeilijk verkroppen dat wanneer een probleem zo'n duidelijke en gemakkelijke oplossing heeft, mensen die niet willen proberen omdat ze daar geen zin in hebben.

Maar goed, je weet nu mijn mening en ik laat het hierbij. :) Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:49

Ging je zijn oren boenen? moet je niet doen, mogelijk dat er water in is terechtgekomen, tja dan begrijp ik je pony wel hoor.

hele lichaam wassen en afspoelen oke, maar hoofd en oren kan je toch wel overslaan en gewoon goed poetsen.

Logisch dat je pony furieus werd, je had zijn signalen genegeerd en of was je niet opgevallen, het is zijn lichaam en zijn hoofd, als hij het niet lekker vind, water in oren en ogen dan moet je dat niet doorzetten, ik kan me zo voorstellen dat hij kwaad wordt, die lieve schetjes kunnen heel goed voorzichzelf opkomen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:58

Respect is er wel, wat een vaag gepraat over de weg naar respect toe zeg.. Je zou gewoon aan zijn oren mogen komen hoor, en ik neem aan dat de TS er geen water in heeft gespoten of de slang er volop op heeft gezet. Die tekenen die het paard gaf getuigen al helemaal niet van respect en hadden eerder moeten worden bestraft ipv met gesus. Als je een paard namelijk probeert gerust te stellen met lieve woorden, bevestig je dat er iets engs is wat er dus niet is. Dus negeren of even brommen. Ik houd niet zo van dat gezever van stapje voor stapje dit en dat, dat maakt het zo enorm verwarrend voor paarden en het zijn geen mensen. Als de TS gewoon rustig de buitenkant van de oren schoon wil maken, op een zachte manier, moet dat gewoon kunnen. Ik knip ook viezen plukken uit oren wat ook prima kan bij mijn paarden. En daar was in het begin ook wat protest tegen maar ze hebben geleerd rustig te blijven staan omdat het niet eng is/of pijn doet. Als je stopt bij zulke agressieve signalen bevestig je alleen maar drama van het paard. Ik zou hem eerder toch eens goed aan gaan pakken want het is puur onzin. Niet met veertjes stapje voor stapje, nee echt niet..het zijn paarden. Gewoon een flinke waarschuwing.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:00

Ragdollcat schreef:
Ging je zijn oren boenen? moet je niet doen, mogelijk dat er water in is terechtgekomen, tja dan begrijp ik je pony wel hoor.

hele lichaam wassen en afspoelen oke, maar hoofd en oren kan je toch wel overslaan en gewoon goed poetsen.

Logisch dat je pony furieus werd, je had zijn signalen genegeerd en of was je niet opgevallen, het is zijn lichaam en zijn hoofd, als hij het niet lekker vind, water in oren en ogen dan moet je dat niet doorzetten, ik kan me zo voorstellen dat hij kwaad wordt, die lieve schetjes kunnen heel goed voorzichzelf opkomen.

Nou..als je al zo'n instelling met paarden hebt kun je wel ophouden. Paarden vinden het namelijk lekkerder de hele dag te eten dan te rijden of zoiets. Veel paarden zitten ook niet te wachten op borstelen en dat gefrutsel, ze zijn liever vies. Bij zoiets onschuldigs als dit moet de TS dat gewoon kunnen doen, als TS voorzichtig is, is er niets aan de hand. Vooral niet stoppen, eerder een flinke tik..bijten mag sowieso niet. Anders gaat een paard heel snel andere tekens verzinnen, pure onzin, even op de plek zetten.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:04

Dat je je paard overal wilt kunnen aanraken is niet zo vreemd.
Maar wat Dorientjuh zegt is ook niet zo raar hoor.
Je bent hem aan het wassen,en oke het moet gebeuren maar je gaat zonder pardon zn oren doen.(tja moet maar kunnen toch?).
Beestje is dat niet gewend,is er niet van gediend en gaat in protest...maar jij vind dat het moet kunnen,dus gaat vrolijk door.
Aangezien zijn signalen overtreden worden,gaat hij echt in een woede aanval...(logisch want je negeerde zijn eerdere subtiele signalen).
Daarbij zeg je zelf dat de verzorger/s er meer mee kunnen als jij zelf.(dat geeft al aan dat jullie band dus niet zo goed is als met bv de verzorger/s).
Bouw eerst een goed contact met de pony op,begin gewoon overnieuw,en wen hem langzaam aan in zijn ogen ongewenste intimiteiten.
Dat is niet hem zn zin geven,maar een deel respect naar de pony(iets wat jij zelf ook graag van hem ontvangt).
Hij toonde zn respect al door te waarschuwen,maar jij was respectloos door gewoon door te zetten na zn signalen.
De vergelijking van oww dan moet ik hem dus laten doodbloeden bij een wond is natuurlijk onzin.
Beetje veearts weet echt wel hoe hij een nukkige shet moet behandelen,en anders in puur geval van nood word hij even een beetje handtam gemaakt met een roesje,of je gaat er samen met iemand anders gewoon aan hangen zodat hij alsnog behandeld word.
Het is geen friese dekhengst,en hoewel sterk zijn ze ook niet opgewassen tegen overmacht in geval van nood.
Ik had ook het idee toen ik mn mini kreeg,dat hij maar moest luisteren en reageren zoals ik wilde.
Maar ben daar heel snel van terug gekomen,want een gezonde en koppige shet moet je toch echt anders benaderen.
Eerlijke straf aanvaarden ze echt wel,maar als je de signalen mist...worden het kleine monstertjes. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:07

Je wilt niet luisteren en niet inzien, want anderen zeggen, nou ga je gang maar, en zit je met een furieus pony die je aangevallen had, veel plezier ermee :Z :z .

Ik heb een hele moeilijke draver gehad, en weet waar ik over praat, is een hele lieve paard geworden en nooit problemen mee gehad en ook dat ging gewoon met duidelijk zijn dat ik de baas ben en niet hij, en heb zelf een volbloed arabier hengst gehad ook nooit problemen mee gehad, n makkelijk beest waar je van alles mee kan doen en later gecastreerd zodat hij lekker sociaal de wei op kan met andere paarden, nu heeft een nieuwe eigenaresse van toen 14 jaar er profijt van en is helemaal gek met hem, dus niks onopgevoed lastig paard.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:11

Ragdollcat schreef:
Je wilt niet luisteren en niet inzien, want anderen zeggen, nou ga je gang maar, en zit je met een furieus pony die je aangevallen had, veel plezier ermee :Z :z .

Ik heb een hele moeilijke draver gehad, en weet waar ik over praat, is een hele lieve paard geworden en nooit problemen mee gehad en ook dat ging gewoon met duidelijk zijn dat ik de baas ben en niet hij, en heb zelf een volbloed arabier hengst gehad ook nooit problemen mee gehad, n makkelijk beest waar je van alles mee kan doen en later gecastreerd zodat hij lekker sociaal de wei op kan met andere paarden, nu heeft een nieuwe eigenaresse van toen 14 jaar er profijt van en is helemaal gek met hem, dus niks onopgevoed lastig paard.

Misschien ook maar beter, ze luistert trouwens wel..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:15

Joceline schreef:
Ragdollcat schreef:

Nou..als je al zo'n instelling met paarden hebt kun je wel ophouden. Paarden vinden het namelijk lekkerder de hele dag te eten dan te rijden of zoiets. Veel paarden zitten ook niet te wachten op borstelen en dat gefrutsel, ze zijn liever vies. Bij zoiets onschuldigs als dit moet de TS dat gewoon kunnen doen, als TS voorzichtig is, is er niets aan de hand. Vooral niet stoppen, eerder een flinke tik..bijten mag sowieso niet. Anders gaat een paard heel snel andere tekens verzinnen, pure onzin, even op de plek zetten.

Wrm die flinke tik dan?
TS heeft al gezegt dat dat dus niet werkt(bij mijn shet ook niet,die word alleen maar opstandiger ervan).
Ik heb veel meer bereikt met gewoon een band kweken en de dingen langzaam aanwennen.
Als ik het via een tik had moeten doen,dan had ik hem half dood moeten slaan,want hij werd alleen maar meer opstandig van een tik.
Ik kan nu alles met hem,en hij laat nu alles toe.(op basis van vertrouwen).
Ben ook blij dat ik nooit heb gekozen voor de adviezen van tikken geven,zweep gebruiken etc.
Dan had ik nu een pony gehad die hooguit uit angst zou meewerken.
Nu gaat het in goede harmonie,en is het mijn grote vriend geworden(koste wel meer tijd...en tja dat moet je er dan maar voor over hebben).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:25

Wrm die flinke tik dan?
TS heeft al gezegt dat dat dus niet werkt(bij mijn shet ook niet,die word alleen maar opstandiger ervan).
Ik heb veel meer bereikt met gewoon een band kweken en de dingen langzaam aanwennen.
Als ik het via een tik had moeten doen,dan had ik hem half dood moeten slaan,want hij werd alleen maar meer opstandig van een tik.
Ben ook blij dat ik nooit heb gekozen voor de adviezen van tikken geven,zweep gebruiken etc.
Nu gaat het in goede harmonie,en is het mijn grote vriend geworden(koste wel meer tijd...en tja dat moet je er dan maar voor over hebben).[/quote]

Tja ik kan onderscheid maken tussen iets wat een pony niet begrijpt/niet durft en een pony die verschrikkelijk koppig is. Heb er 4 lopen, 2 daarvan veulens en heb in totaal 12 shetlanders opgevoed en ingereden..ze zijn allemaal braaf. En ja, bij elke streek was een flinke tik nodig, het blijven dieren. Als je daar niet snel en consequent mee bent, ben je te laat en worden ze opstandig. Bij mij hebben ze het allemaal een keer geprobeerd en ze halen het nooit meer in hun hoofd. Een tik is bij mij een goede aanpak, maar geen mishandeling. Consequent zijn is belangrijk. Ik vind dat zulke dingen ook tijd nodig hebben maar niet teveel en geen onnodige tijd, daarmee bedoel ik dat die tijd dan wel effectief gebruikt moet worden. Niet dat het paard elke dag een meter mee moet lopen met de baas, dat niet. Heb tijd zat voor alle paarden en pony's maar dat gaat wat ver. Al mijn paarden en pony's in het heden en verleden hebben geleefd of gewerkt in angst, ze weten gewoon dat bij rare streken iets valt te verwachten en dat is dan geen 'foei' . Dat is zelfs na 1x niet meer nodig, ze zijn enorm braaf. Natuurlijk zijn ze speels en ondeugend maar gevaarlijk absoluut niet. Ik ga niet eens aan het werk met gevaarlijke pony's en paarden..op dat moment wil ik het geschiedenis maken en wil ik het nooit meer zien. Het blijven dieren. Maar ik ben erg met je eens dat je het wel duidelijk en rustig moet brengen bij paarden en leren..soms begrijpen paarden je echt niet of zijn ze bang. Denk dat de andere verzorger een betere band heeft en de pony daarom de TS als bedreigend of wat enger ziet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:37

Ik weet niet zo goed wat ik hier van vind, ik vind beide methodes wel een kern van waarheid hebben. Je moet een pony gewoon kunnen aanraken, deze pony geeft aan dit niet fijn te vinden, maar moet uit respect het wel toelaten, hij mag wel aangeven het niet prettig te vinden maar het daarbij laten en zeker niet gaan steigeren, schoppen en dat soort ongein..

Maar; nu herinner ik me een topic; een meisje reed met een paard en porde hem bij elke pas behoorlijk aan met haar spoortje.. Paard reageert geirriteerd, met staart zwiepen, hoofd omhoog, oren naar achter. Daarvan werd gezegt; Je moet je benen stilhouden, want je paard vind dit niet fijn. Klinkt heel logisch toch? Maar.. Diegene zou dat toch ook gewoon mogen doen? Een paard mag toch niet boos reageren? Jij bent toch de baas?
Dus als je het zo bekijkt zou dat ook gewoon moeten kunnen, terwijl de meesten toch wel zeggen dat dat niet hoort, want het is neit fijn voor de pony. En die oren wassen doet heus geen echte pijn, hooguit vervelend, maar dat is in dit geval ook zo; telkens aandrijven doet geen pijn, is alleen irritant en vervelend.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:39

Joceline schreef:
Wrm die flinke tik dan?
Nu gaat het in goede harmonie,en is het mijn grote vriend geworden(koste wel meer tijd...en tja dat moet je er dan maar voor over hebben).

Tja ik kan onderscheid maken tussen iets wat een pony niet begrijpt/niet durft en een pony die verschrikkelijk koppig is. Heb er 4 lopen, 2 daarvan veulens en heb in totaal 12 shetlanders opgevoed en ingereden..ze zijn allemaal braaf. En ja, bij elke streek was een flinke tik nodig, het blijven dieren. Als je daar niet snel en consequent mee bent, ben je te laat en worden ze opstandig. Bij mij hebben ze het allemaal een keer geprobeerd en ze halen het nooit meer in hun hoofd. Een tik is bij mij een goede aanpak, maar geen mishandeling. Consequent zijn is belangrijk. Ik vind dat zulke dingen ook tijd nodig hebben maar niet teveel en geen onnodige tijd, daarmee bedoel ik dat die tijd dan wel effectief gebruikt moet worden. Niet dat het paard elke dag een meter mee moet lopen met de baas, dat niet. Heb tijd zat voor alle paarden en pony's maar dat gaat wat ver. Al mijn paarden en pony's in het heden en verleden hebben geleefd of gewerkt in angst, ze weten gewoon dat bij rare streken iets valt te verwachten en dat is dan geen 'foei' . Dat is zelfs na 1x niet meer nodig, ze zijn enorm braaf. Natuurlijk zijn ze speels en ondeugend maar gevaarlijk absoluut niet. Ik ga niet eens aan het werk met gevaarlijke pony's en paarden..op dat moment wil ik het geschiedenis maken en wil ik het nooit meer zien. Het blijven dieren. Maar ik ben erg met je eens dat je het wel duidelijk en rustig moet brengen bij paarden en leren..soms begrijpen paarden je echt niet of zijn ze bang. Denk dat de andere verzorger een betere band heeft en de pony daarom de TS als bedreigend of wat enger ziet.[/quote]

Met dit verhaal kan ik het eens zijn.
Natuurlijk is het belangrijk dat je consequent bent,en 1 keer nee,is en blijft nee!
Dat ze weten wat ze anders kunnen verwachten is ook alleen maar duidelijk.
Ik sta ook niet smekend voor mn shet of hij aub wil meelopen :D
Maar sommige dingen zijn gewoon moeilijk als je al geen echte band met het dier hebt(iets wat TS duidelijk zelf al aangeeft).
De oren van een paard of pony zijn gevoelig,en hoewel de mijne ook gewoon blijft staan als ik zn halster omdoe en zn oortje er dubbel ondervouw om ze eronderdoor te krijgen,kan hij ook gaan klieren als ik zonder in zijn ogen..goede reden zn oren ga doen.
Inmiddels ben ik zover dat ik zn oortjes mag knippen(klitten eraf) maar ik moet het niet te bont maken en zn oren gaan soppen. :D
Heel even lukt wel,maar dan geeft hij toch aan dat het vervelend is....(tja ik heb daar respect voor,en probeer volgende keer wat langer met uitvoerig belonen).
Ik zie dat niet als fout van hem,maar hij geeft gewoon netjes aan dat het hem tegen gaat staan.
Dus ik heb het respect hem niet verder te pushen.
Kan hem natuurlijk ook een ram voor zn hoofd geven en gebieden stil te staan...maar dat is niet mijn manier?
Ben ook blij dat ik nooit voor die weg gekozen heb,want zoals ik al zei,heb nu een schat van een pony en we gaan elke dag nog vooruit. ;)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:46

JoyCiej007 schreef:
Jelleee schreef:
Ik zit toch te denken aan gebrek aan respect voor jou. Een paard wat onder jou in de rang staat haalt zulke geintjes echt niet in zijn hoofd, ookal heeft hij pijn. Grondwerken zou een goed idee zijn en dan langzaam naar de oren toewerken.

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte... 't blijft vaag allemaal, maar hij is er zowiezo éen met een 'gebruiksaanwijzing'. Heeft wel dat typische eigenwijze. Hij wéét dondersgoed dat hij niet mag eten als ik met hem wandel of hem uit de wei haal of wat dan ook. Als je kijkt, dan probeert hij het niet. Probeert hij het wel, dan is een enkel 'EuH!! Neee!!!' voldoende.

Heb je er dan even je aandacht niet bij en kijk je de andere kant op, dan heeft hij voordat je het weet weer een pluk gras te pakken, maar hij weet dan ook dat hij fout zit.
Grondwerken is zijn verzorgster al wel mee bezig, dat wilde ik met hem ook een beetje gaan oppakken. Misschien dat het dan ook over het algemeen wat beter gaat :)

ik denk ook dat hij geen respect voor je toont,, misschien ietsje strenger voor hem zijn?!;)