weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:12

Een paard van een vriendin van me deed het heel erg. De stal waar we stonden was erg rustig, de paarden konden elkaar amper zien vanaf de stal. Als ik ging rijden, en hij stond op stal of in de wei rende of weefde hij zich in t zweet. Of met buiten zetten kon ik moeilijk mijn paard op stal laten, en hem in de wei, of andersom.

Sinds ze verhuisd is, is het een heel ander paard geworden. Ik heb hem nog een paar keer gezien, en dat weven heb ik hem nog weinig zien doen. Hij staat nu op een stal waar de paarden met hun hoofd naar buiten kunnen kijken, en elkaar kunnen zien. Zo'n weefrek lijkt me niet echt een oplossing. Sommige paarden doen gewoon een stap naar achteren, en gaan er gewoon mee door.

Marion71

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:10

Een weefrek is ook geen oplossing. Betere leefomstandigheden wel. Het paard van je vriendin Elmiran, is er een voorbeeld van. Super dat het nu zo goed gaat!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:35

als je al iets merkt aan zijn hoeven, is dat toch teken dat hij geregeld doet. bij het weven geraken ze in een soort trance, daarom vinden ze het "leuk". ze kunnen het ook doorgeven aan andere paarden, die gaan het na een tijdje ook doen.
Ik zou hem gewoon buitenzetten.hij is zo jong, dus heel nieuwsgierig en leergierig. hij zal te weinig prikkels krijgen om dit te bevredigen. Ik vrees dat dit paard nooit echt geschikt gaat zijn op stal, want hij gaat dit gedrag blijven vertonen. En het heeft wel effect op de benen. wat logisch is...
Zet hem buiten. regen en winter kan geen kwaad hoor. paarden kunnen daar tegen. ze hebben het nog graag ook. Hij moet gewoon een schuilstal hebben voor de zon, ofwel bomen. Je gaat zien, hij gaat veel gelukkiger worden...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:28

Mijn merrie is ermee begonnen toen ze een jaar of 16/17 was. Ze ging van een stal waar ze alleen maar in de molen en padock kwam naar een stal waar ze vanaf een uur of 9 tot 7u s'avonds buiten liep op de wei. Sinds die tijd doet ze het dus voor een weefrek en tussen dat ze voer krijgt en ze met zn allen de wei op mogen:s ze is nu 20 en wordt alleen nog maar recreatief gereden (niet door mij). Je merkt t niet echt. De andere paarden worden er ook niet door beinvloed ofzo. Maar t is wel irritant en als ze het erg doen op den duur niet bepaald goed voor de gewrichten. die van mij steekt haar hoofd niet door het rek, maar staat gewoon binnen de stal te weven...hoogstwaarschijnlijk stress, dat ze weer naar buiten mogen. altijd al een druktemaker geweest...