Moet ik er meer achter zoeken? (klieren of medisch/oid?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:23

Rana schreef:
Schiet me nog iets tebinnen!

Ik heb een helepoos terug ook een lesklantje gehad waar ik een steeds terugkerend probleem ervaarde.

Ik heb een les op video laten zetten en die avond uren lang opnieuw bekeken rewind-forward. Een evaluatie op papier. Bijna op de stap nauwkeurig. Het heeft mij enorm geholpen want ik kwam er toen achter dat de amazone iedere keer heel licht meer steun op de linker beugel nam, en daarna begon het gehannes iedere keer opnieuw. Kost veel tijd. Maar hielp me wel.

Goed idee! Net een nieuwe videocamara gekocht trouwens! :D Als je het zelf ziet is het misschien nog ook veel duidelijker en snapt ze misschien meteen waarom ik zeg wat ik zeg (snap je :+ )

Rana

Re: Moet ik er meer achter zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:32

ik snap ;)

heeft mij erg fijn geholpen. Vind je verhaal trouwens heel duidelijk uitgelegd, hoe moeilijk ook. Goed verstaanbaar zeg maar

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:34

Rana schreef:
ik snap ;)

heeft mij erg fijn geholpen. Vind je verhaal trouwens heel duidelijk uitgelegd, hoe moeilijk ook. Goed verstaanbaar zeg maar

Fijn! Het is zo veel wat je ziet en voelt en soms zo moeilijk in woorden om te zetten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:13

Adil18 schreef:
liljebo schreef:
Zou het niet een optie zijn dat jij het paard even onder je hoede neemt, bv twee weken, verzorging en rijden en dat nicole heel even een stapje terugzet.

Dan kun je kijken of het gedrag verandert in de positieve zin of niet.
Wordt het paard in die tijd meer ontspannen ed., dan is het duidelijk waarin het probleem zit,

Dat is inderdaad een hele goede optie, maar op dit moment heb ik 3 paarden in berit en geef nog lessen, het wordt voor mij ook allemaalö krap aan in de tijd...Dat zou dan haast moeten wachten tot in de zomervakantie.

Maar inderdaad iets waar ik ook over ne heb gedacht, ik vrees alleen dat als het ook voortkomt uit dominantie het geen hulp gaat zijn, maar daar zouden we dan wel achter kunnen komen in twee weken denk ik, of het een dominantieprobleem is of niet.

liljebo schreef:
Spanningen in het lichaam, hoofd slaan, bokken ed kunnen een gevolg zijn van lichamelijke problemen. Maar ook van verkeerd rijden/spanning tijdens het rijden en dat kan in hele kleine dingen zitten; verkeerde omgang met bit, angst voor trekken aan de teugel, niet goed meegaan in de bewegingen van het paard, onrustige benen... noem maar op. Zeker als het een gevoelig paard is. En op de grond speelt leiderschap een rol en dat zit hem natuurlijk nog veel meer in de uitstraling van degene die met het paard omgaat dan in hetgeen je daadwerkelijk doet.
Dat daarin een probleem zit, lijkt mij duidelijk aan de hand van het verhaal.

Dit zijn dus inderdaad zaken waar we tegenaan zijn gelopen! Je zag het zo mooi bij de eerste les: Toen Nicole het touw vastpakte en niet meer aan de teugels trok galoppeerde ze wel twee rondes, maar ze bokte niet en na die twee rondes werd ze vanzelf rustiger.

liljebo schreef:
Gezien er geen da bij komt, lijkt me een kortdurende ruil een goede optie om de situatie beter in te schatten.

Ik ga er eens hard over na denken, ik begin er toch ook steeds meer voor te voelen als ik lees wat ik typ. Ik zou Fee ook graag weer even bij me willen hebben, maar Nicole beslist en ik weet dat zij sterk aan Fee hangt, dus maar even kijken dan...

Misschien dat ze juist vanwege haar liefde voor het paard accoord gaat. Omdat het om het bestwil van het dier gaat.
Ik zou het zeker eens proberen. Dat kan voor nicole ook veel duidelijkheid geven

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:25

Een aantal dingen komen me bekend voor. Heb zelf 3 maanden geleden een paard gekocht. Ontzettend braaf, erg gevoelig, maar we konden het prima met elkaar vinden en het rijden ging ook steeds fijner. Ik ben niet zo'n heel ervaren ruiter, hoewel ik ook niet een echte beginneling ben. Na een aantal weken is het mis gegaan tijdens een les. Paard is enorm geschrokken en is enkele malen aan de kletter gegaan. Resultaat was dat ik haar niet meer durfde te rijden. Gelukkig kwam er twee dagen later een nieuwe, zeer ervaren, instructrice en daar heb ik elke week twee privelessen bij genomen. De eerste lessen waren in de paddock (aan de longeerlijn) omdat ik de binnenbak niet meer indurfde.
Ze had al snel haar conclusie getrokken: mijn paard was heel erg gevoelig en onzeker, ze wilde duidelijke leiding van mij. Door mijn onervarenheid kon ik die niet geven. Momenteel was ze gewoon heel erg bang als ik haar reed.
Met een goede intensieve begeleiding hebben mijn paard en ik weer vertrouwen in elkaar gekregen en omdat ik zo vaak priveles heb ben ik ook vooruit gegaan met rijden. Mijn paard reageerde al heftig als ik mijn been per ongeluk iets te ver naar voren of naar achteren deed, als ik te ver voorover zat, als ik even uit balans was, als ik mijn hakken omlaag drukte. Ik ben duidelijker geworden naar haar toe en zij maakt er niet zo'n probleem meer van als ik even achter de beweging ben of als ik even iets minder elegant in het zadel ga zitten met lichtrijden :o .
De band tussen mijn paard en mij was, als ik haar niet reed, wel goed en ze vertrouwt me heel erg. Ook als ik haar niet reed ging ik toch elke dag een paar uur naar haar toe. Veel poetsen, wandelen, longeren, bij de wei of paddock blijven.
Ik heb er pas een osteopaat bij gehaald. Het paard had meer dan een jaar stilgestaan toen ik haar weer ging rijden. Ze heeft wel wat plekjes in haar rug, gelukkig niet ernstig, die behandeld gaan worden. Ik vermoed zelf dat er bij mij heeft gespeeld wat Rana in haar post aangaf: een combi van een licht pijn-irritatie en onbalans/onervarenheid van de ruiter.
Ik heb er ook nog aan gedacht om er tijdelijk een ervaren ruiter bij te halen, maar mijn instructrice gaf aan dat dat waarschijnlijk niet zou helpen. Een ervaren ruiter zou haar wel de nodige leiding kunnen geven en zodra ik er dan weer opstapte zou ik nog steeds hetzelfde probleem hebben.
Ik heb er de laatste weken keihard aan gewerkt om beter te leren paardrijden en het werpt wel zijn vruchten af. Het vraagt wel veel geduld en het vermogen om kritisch naar jezelf te kijken en niet bang te zijn om de fout bij jezelf te leggen.
Misschien speelt er in jullie geval wel iets heel anders want bij mij was het alleen onder het zadel dat ze zo schrikachtig reageerde (niet bokken, vervelend of vals doen), maar ik denk dat het niet verkeerd is om ook eens te kijken of er niet een beetje hetzelfde speelt als bij mij.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:04

Zaterdag was een goede dag! Bij het opstijgen was het paard onrustig, na geruststellen ging het heel normaal verder en Fee heeft niet gebokt en is niet weggerend. Nicole is gewoon opgestegen trouwens.

Vanavond weer een lesje en hoop dat het vanaf nu alleen de goede kant op gaat...!