Is dit dan 'bewust' een spelletje spelen of zou het wel is echt zijn dat er angst bij komt kijken?
Ik vraag me af hoe anderen dit zien
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik vind dat wel spelletjes spelen, hij doet dit ook enkel als er iemand bij is en het heeft niet veel met dominantie te maken (denk ik toch?)Solleke_Noah schreef:Mijn ruin speelt zeker spelletjes, die volgens mij niet veel met dominantie te maken hebben.
Zo kan hij, als ik aandacht geef aan de shetlander, zijn hoef in de omheining haken en dan zeer zielig wachten tot ik hem kom bevrijden (hoef in de omheining kan ook vervangen worden door poortje/omheining slopen, deur van de zadelkamer open en dichtgooien, schriklint (geen stroom op) tussen zijn tanden pakken en uitrekken,...) Ik weet dat hij dat doet om mijn aandacht te trekken (negatieve aandacht is ook aandacht), want als hij zogenaamd 'vastzit' blijft hij altijd heel relax en raakt nooit in paniek. Maar ik kom hem natuurlijk wel altijd meteen bevrijdenIk vind dat wel spelletjes spelen, hij doet dit ook enkel als er iemand bij is en het heeft niet veel met dominantie te maken (denk ik toch?)
Hetzelfde is een emmer pakken waar ik mee bezig ben (of jas,...) en daar dan keihard mee weg galopperen. Zodat ik er dus weer achteraan moet ^^ Lijkt echt veel op de uitdagende spelletjes die honden soms kunnen spelen.
Vergelijk het maar met paarden die tegen de staldeur aantrappen als ze aandacht willen, hij gaat met zijn voet in de omheining hangen (of andere stunts). Over dat vastrollen, blijkbaar blijven paarden dan vanzelf heel rustig liggen als een soort reactie op dat vastrollen. (weet niet hoeveel er van klopt maar heb het ergens eens gelezen)
en veel te nieuwsgierig voor zijn eigen goed. Solleke_Noah schreef:Tja, het is toch waarVergelijk het maar met paarden die tegen de staldeur aantrappen als ze aandacht willen, hij gaat met zijn voet in de omheining hangen (of andere stunts). Over dat vastrollen, blijkbaar blijven paarden dan vanzelf heel rustig liggen als een soort reactie op dat vastrollen. (weet niet hoeveel er van klopt maar heb het ergens eens gelezen)
edit: los daarvan is hij ook gewoon echt onhandigen veel te nieuwsgierig voor zijn eigen goed.
eerste keer op wedstrijd was een droom 
Bubsj schreef:Ik heb ook nog wel zo'n voorbeeld.
Op de poetsplaats heb ik de gewoonte mest meteen op te ruimen. Mijn merrie, vind dat prachtig.
Dus wordt tegenwoordige elke minuut de staart opgetilt, en rolt er 1 drolletje uit. Die ik opruim, mevrouw kijkt toe. Ik ga door met poetsen (etc) de staart gaat weer omhoog en zo gaat het maar door.
Sta ik ergens anders te poetsen/te staan doet ze dit niet. Ze legt echt de link met de locatie + actie.
En als ik de mest laat liggen? Dan stampt mevrouw hard op de grond.
Ik speel het spelletje, mits ik in geen verschrikkelijke bui ben, gewoon mee omdat ik merk dat mijn paard het intressant vind
dat deed mijn ruin ook, soms begon ik dan wel echt te denken of hij het met opzet deed
dat soort dingen...
maar ik denk dat dat een beetje hetzelfde bedoeld wordt.
misschien dat ze dat continue doen maar hoor je het pas als je achteraan staat
Extreme schreef:Mijn oordeel is dat paarden wel spelletjes kunnen spelen. Ik ga dag in dag uit om met paarden al van toen ik 2 jaar was. Het zijn vooral machtsspelletjes dat paarden spelen. Hïerarchie is erg belangrijk bij paarden.
Als een paard niet uit de weide wilt komen omdat hij weet dat hij moet gaan rijdenkan hij je ook treiteren. Ze lopen heel hard weg en laten zich niet vangen in de wei.
Ik vind niet dat er voor elk gedrag meteen een probleem achterzit. Soms zijn paarden gewoon dieren die het beter willen weten dan jou.
Extreme schreef:Als een paard niet uit de weide wilt komen omdat hij weet dat hij moet gaan rijdenkan hij je ook treiteren. Ze lopen heel hard weg en laten zich niet vangen in de wei.
lenaa_tje schreef:Ik denk dat paarden wel spelletjes met je kunnen spelen, ik denk alleen ook dat het een kwestie van uitproberen is wie nou eigenlijk de baas is. dus als je paard dit gewoon telkens doet is hij er van overtuigd de baas te zijn.
Brando090309 schreef:Extreme schreef:Mijn oordeel is dat paarden wel spelletjes kunnen spelen. Ik ga dag in dag uit om met paarden al van toen ik 2 jaar was. Het zijn vooral machtsspelletjes dat paarden spelen. Hïerarchie is erg belangrijk bij paarden.
Als een paard niet uit de weide wilt komen omdat hij weet dat hij moet gaan rijdenkan hij je ook treiteren. Ze lopen heel hard weg en laten zich niet vangen in de wei.
Ik vind niet dat er voor elk gedrag meteen een probleem achterzit. Soms zijn paarden gewoon dieren die het beter willen weten dan jou.
Ik ben akkoord dat paarden wel bepaalde dingen doen om een hierarchie te bepalen maar ik ben niet akkoord wanneer je zegt dat een paard dat wegloopt in de weide dit doet om jou te treiteren omdat hij denkt dat hij moet werken, het dier weet op dat moment niet beter en heeft geen zin om te werken dus laat zich niet vangen maar hij doet dit niet om jou op dat moment te 'treiteren'. Als je elke keer je op de weide komt hem iets lekkers geeft zul je zien dat 6 op de 10 paarden niet meer zullen weglopen omdat ze op dat moment het uit de weide halen aan iets aangenaams gaan koppelen, als ze echt zo slim zouden zijn en je zouden treiteren zouden ze nog steeds weglopen... snoepje of niet...
Uiteraard zijn er paarden die zelf met snoepje niet gaan komen en die nog steeds weglopen maar dan iets er misschien wel iets anders waarmee je ze kan overhalen.
Volgens mij zijn ze ook niet in staat om te denken dat ze het beter weten...