singeldwang in samenhang met de bouw van de schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:47

Is het mogelijk om een foto te plaatsen Miriam? Ik weet ook niet zeker of het er iets mee te maken heeft maar ik probeer op deze manier te 'onderzoeken' of het inderdaad het geval zou kunnen zijn. Mijn idee heeft te maken met de plaats op de rug van het zadel en mogelijk de ligging van de singel als gevolg van de bouw van de schoft namelijk.

Overigens zie ik liever geen discussie over het hoe, wat en waarom van singeldwan, daar liever een ander topic over dan.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:54

LDRD schreef:
Danielledm schreef:
Ik vind het een beetje een wazig topic.

Waar gaat het nou over over de singeldwang of om de bouw van de rug/schoft?

Titel even lezen?

Dan nog is het wazig?! Want wat de tser typt vind ik een beetje vage informatie. Paard heeft singeldwang en heeft een hoge schoft?! nou ja laat maar ;) ik zal het wel niet snappen of te makkelijk denken :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:01

Geef dan gewoon geen antwoord.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:07

Ldrd: Ik zal wel eens op zoek gaan naar een foto waar het op te zien is (of er een maken)...
Vind het wel interessant :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:16

Ben benieuwd :j .

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:50

Samantha_T schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Pas geleden is mijn zadelmaker geweest, mijn zadel ligt echt perfect op de rug van mijn paard. Ik gooi mijn zadel nooit op de paarden rug, de dekjes liggen altijd glad.....maar toch heeft mijn paard hele lichte singeldwang. Nou hoe is dat dan volgens jou te verklaren?? En het werk staat het paard tegen, dat is natuurlijk kletskoek, want als ik mijn paard op de veluwe sta op te zadelen doet ze het ook, en dat is nou niet bepaald naar werk., denk ik zo.

Dat respecteer ik, het is altijd goed om een eigen mening te hebben, vind je niet? :j
Kletskoek, hmmm, misschien wel in jouw ogen. Toch kan ik me voorstellen dat niet ieder paard hetzelfde "denkt" over bepaalde dingen, zoals ook ieder mens een andere optiek heeft. Wat de een zijn hobby is, is de ander zijn straf. Misschien heb je net een paard getroffen wat niet graag over zand loopt bv. Tja dan zit je op de Veluwe niet goed. En misschien is het paard wel gewoon chagie aangelegd, ik zou het zo ook niet weten. Helaas kunnen we niet in hun hoofd kijken. Het is in ieder geval absoluut niet mijn bedoeling te generaliseren. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Anoniem

Re: singeldwang in samenhang met de bouw van de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:36

LDRD, ik zal ook even op zoek gaan naar een goede foto van de rug van mijn paard, die pb ik wel naar je toe.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:25

Interessant topic, LDRD.
Mijn paard is in vele dingen een beetje raar, maar die singeldwang is wel erg duidelijk aanwezig. Die moet je af en toe serieus bijna weer zadelmak maken, paar dagen longeren met singeltje en zadel voordat je er op stapt. Liet m vaak even los met z'n spullen op als ik het niet vertrouwde, en dan wil je niet weten wat er gebeurt...Het exploderen kun je inderdaad letterlijk nemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:30

Verplaatst van RT naar OPG.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:51

Bij ons op de manege is er ook zo'n paard.
Ze is zowiso altijd met de oren plat in haar stal maar als ze nog maar een tuig ziet,draait ze zich al om en kan je niet bij haar. Dus ik neem eerst het hoofstel en verstop het achter mij en m'n andere hand steek ik uit,zodat ze komt ruiken aan m'n hand;Als ze dit dan doet,kan ik snel onder haar door zodat ik het hoofstel kan aandoen. Wanneer je het zadel oplegt,begint ze te trappen en erg op het bit te kauwen en soms met haar hoofd de lucht in te gooien. Ik probeer haar telkens te kalmeren maarja,dit gedrag valt niet zomaar af te leren op een manege zeker.. je weet niet hoe anderen het paard benaderen en opzadelen..

Dit paard heeft ook wel redelijk wat schoft maar ook een lage,iets ingezakte rug.
De leeftijd enzo weet ik niet.Ik weet wel dat het een goed springpaardje is!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:04

@ horselover, paard wordt gebruikt als een manegepaard?
wat jij beschrijft geeft heel duidelijk aan dat ze het zadel dus niet prettig vind. zal waarschijnlijk dan absoluut niet passen als ze die grote reactie geeft....of.... erg veel pijn in de rug, maar ja dat komt helaas ook weer heel vaak door een slecht passend zadel

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:54

Heb een tijd een merrie gehad met enorme singeldwang. Was een KWPN'r met lage tot normale schoft. Werd wel steeds beter naarmate ze langer bij ons stond. Maar de eerste paar weken was echt heel behoedzaam aan doen anders flipte ze. Opstappen ging alleen via een voetje of krukje. Pas na een jaar kon ik wel gewoon opstappen (iets wat we alleen doen als het niet anders kan), maar das moest je wel snel zijn, dus niet eerst zo gaan hangen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:39

Mijn paard met hoge schoft heeft ook singeldwang en ik zeg dat het komt omdat het zadel op de schoft gaat drukken als je aansingelt. Hij heeft het ook met een longeer singel. Dus ik moet een ander zadel aanschaffen rekening houdend met de hoge schoft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:49

de schimmel die bij mij zo een zadeldwang had.... had een wat omhoog gebouwde schoft...... geen hoge schoft maar zegmaar bergop gebouwd :)