Vervelend opzadelen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelinelover

Re: Vervelend opzadelen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:19

Dat denk ik omdat zij al een tijdje het zadel heeft (een paar jaar)
dus ik dacht dat dat vast weleens gedaan heeft want hhet is niet mijn paard...
ja dat kan ik allemaal

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:21

aan het verhaal van liljebo wil ik graag nog een paar vragen toevoegen...

- weet je zeker dat het zadel past? boom niet te smal of juist te wijd? zadel niet te groot?
- past het bit echt goed? niet te dik? Zijn haar gebit en mond in orde (wordt dit regelmatig nagekeken? zeker gezien haar leeftijd)
- pas jij nog wel op haar? ben je niet te lang en/of te zwaar? Hoe groot is de pony?

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:24

Ze is 1 meter en ik ben neit te zwaar of groot kom niet met mijn benen onder haar buik vandaan...
ik heb het bit weleens vervangen enzo maar ze doet het met elk bit enzo.. en hoofdstel het zadel als ik het zo bekijk ligt goed goed op de schoft en alles...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:29

Dan ben je wel erg klein en licht voor je leeftijd ;)

Als ze het met elk bit doet, kan ze ook last van haar mond/tanden hebben...misschien kun je eens aan de eigenaren vragen of dat regelmatig nagekeken wordt?

Misschien kun je eens een foto plaatsen van de pony met zadel en hoofdstel (en jezelf erop)...dan is het iets makkelijker om mee te kijken...

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:36

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:46

ik PB je even ;)

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:47

okee

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:47

Zo op de foto zie ik een zadel wat niet goed past/te ver naar voren ligt en dus op de schouder drukt. Het valt dan te verwachten dat het niet prettig ligt voor de pony en dat probeert hij je te zeggen.
Daar helpt geen bepaalde aanpak bij. Een zadel wat niet lekker ligt, is pijnlijk en blijft pijnlijk.

Over het bit kan ik weinig zeggen, maar een passend bit bij een shet is soms moeilijk te vinden en gezien de problemen met het hoofdstel, zou het mij niet verbazen als ook dat niet lekker zit. Als je halster of andere hoofdstellen zonder bit wel goed aan kunt doen, kun je ervan uit gaan dat het bit niet goed zit.

Verder geeft nathalie je ongetwijfeld goede adviezen, want zij weet veel over de combi kind/shet.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:07

wat mij betreft kan hier nu een slotje op

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 07:17

Ik heb alleen nog 1 vraagje...
vroeger deed ze het ook met hoeven uit krabben en van het halster liep ze weg omdat ze een jaar niks mee gedaan was zou het komen dat ze daardoor ook steigerd? want met het hoevenkrabben heb ik het afgeleerd...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:50

Ik denk dat het te maken heeft gehad met het feit dat er lang niets meer mee gedaan was. Een paard wat lang niet meer is gehanteerd, moet daar opnieuw aan wennen en dat kan het best stapsgewijs. Ff vertrouwen winnen door veel aanwezig te zijn in de wei en dan stapsgewijs alles invoeren. Ga je te snel (meteen halster om, hoeven uitdoen) dan zal zo'n paardje in protest gaan. Zijn manier om te vertellen dat het te snel gaat. HIj moet ten slotte eerst weer vertrouwen krijgen in hetgeen je wilt en paarden hebben daar toch even de tijd voor nodig.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 07:56

Ja met de hoeven en halster ben ik best lang bezig geweest moet ik ook weer zoveel geduld hebben met het zadel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:09

alleen als je een goed passend zadel hebt. Bij een zadel wat niet comfortabel ligt, kun je geduld hebben tot je een ons weegt. Het gaat er niet beter door liggen, blijft vervelend voor de pony en blijft weerstand oproepen. En geef hem maar eens ongelijk.

Als jij met een flinke rugzak kilometers moet lopen en die rugzak doet pijn op je schouders en rug, dan wordt je de volgende dag ook boos als ze hem weer op je rug willen hangen voor de volgende kilometers.

Wat hoeven en halster betreft...
Begin met veel tijd in de wei door te brengen, zonder iets te willen. Pas als de pony naar je toe komt, ga je ermee kroelen, overal aanraken enz.... Als ie dan op zijn gemak is bij jou, speel je met halster (ermee strelen, kroelen, spelen) en wen je hem rustig daaraan. Omdoen, belonen, afdoen... Omdoen, belonen, ff kroelen, afdoen.
Daarna beginnen met benen aanraken en haar daaraan wennen en daarna, als dat goed gaat, hoef optillen. Om te beginnen heel even, daarna opbouwen.

Jaaaa, kost veel tijd en geduld, maar je hebt daarna een stabiele pony die je vertrouwt. Zolang je tenminste niet weer aankomt met een pijnlijk liggend zadel of bit wat niet past. Want dan is het vertrouwen weer meteen naar de knoppen.
Het feit dat hij al eerder daarmee werd gereden, is waarschijnlijk de reden waarom hij in de eerste instantie het vertrouwen in de mens kwijt was.

Als je nu de tijd (en aandacht) neemt die het nodig heeft, wilt het straks allemaal niets meer zeggen.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:17

Dus en dan na een tijdje het zadel en als ze het blijft doen ander zadel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:21

Het zadel wat je nu gebruikt ligt niet goed. Het ligt op de schouders. Schouders moeten kunnen bewegen en als een zadel op die bewegende delen drukt, voelt dat niet prettig voor je paard. In de meeste gevallen doet het regelrecht pijn. Je pony geeft dat duidelijk aan.
Een zadel hoort altijd achter de schouders te liggen en perfect te passen.
Met andere woorden... dit zadel past niet. Dus nee, niet eerst met dit zadel, want dan help je het vertrouwen weer meteen naar de maan.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:27

okee bedankt dan kan er nu een slotje op...

PS ik heb niks over het zadel te zeggen het is van de eigenaar...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:30

Dat begrijp ik. Maar je bent niet verplicht om het erop te leggen. Ik neem aan dat je geen pony wilt rijden die pijn heeft.
Dan misschien liever zonder zadel???

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:34

Ik zal het gaan proberen want ik kan wel over haar heen hanngen enzo..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:37

Gewoon langzaam opbouwen en dan lukt het wel. Beginnen met stap, goed meegaan in de bewegingen en zorgen dat je een goed evenwicht krijgt en de pony niet stoort.
Zonder zadel rijden is misschien niet altijd ideaal, maar het is beter dan rijden met een pijnlijk zadel.

Gebruik dan ook eens een tijd gewoon halster met teugel ipv bit, omdat ze ook last heeft van het bit.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:45

Okee bedankt hier kan dan nu egt een slotje op

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:02

Nog ff een ervaring met slecht passende zadels. Een stalgenoot van mij had een zadel gekocht van een manege eigenaar. je zou denken dat die er verstand van heeft. Zadel is een paar weken gebruikt toen werd opgemerkt dat de schoft van het paard gezwollen was. Paard had dus al behoorlijk pijn maar niks laten merken onder het rijden. Herstel van de drukplek op de schoft heeft 2 maanden geduurd voordat de dierenarts aangaf dat er weer een zadel op kon. 2 maanden herstel nodig en het paard heeft nooit iets laten merken!
Als liljebo dus van een foto kan zien dat dit zadel niet past zou ik dus maar eens heel snel met de eigenaar gaan praten over een nieuw zadel!

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:44

hallo,
nou jij bent de baas laat dat merken maar ga niet slaan of heel erg boos worden zorg dat je duidelijk bent en zorg dat het naar jou luisterd en laat het een aan het zadel ruiken neem eens een keer de tijd en laat hem/haar wennen zou het toevallig kunnen zijn dat het zadel niet goed past of dat zijn/haar rug pijn doet of de mond ik weet het niet precies en nog 1 tipje 1 heel klein tipje laat er eens een deskundige naar kijken je zou ook een dierenarts voor de zekerheid je kan dit onnodig vinden maar het gaat wel over de gezondjheid he?!?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:15

horseslovex schreef:
hallo,
nou jij bent de baas laat dat merken maar ga niet slaan of heel erg boos worden zorg dat je duidelijk bent en zorg dat het naar jou luisterd en laat het een aan het zadel ruiken neem eens een keer de tijd en laat hem/haar wennen zou het toevallig kunnen zijn dat het zadel niet goed past of dat zijn/haar rug pijn doet of de mond ik weet het niet precies en nog 1 tipje 1 heel klein tipje laat er eens een deskundige naar kijken je zou ook een dierenarts voor de zekerheid je kan dit onnodig vinden maar het gaat wel over de gezondjheid he?!?

als je alles ff goed leest, zie je dat het zadel niet goed past. Dat de pony ook last heeft van het bit, lijkt waarschijnlijk.
Ff laten zien dat je de baas bent is in deze situatie dan ook niet gepast en laten wennen aan een zadel wat niet goed zit, schiet ook niet op.

TS heeft geen zeggenschap over tuig of dierenarts omdat het een verzorgpony betreft.
Vandaar het advies om dan maar zonder zadel en bit te rijden-