weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:10

Heel vervelend als ze gaan weven.
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar wel heb ik de ervaring op een pensionstal dat een paard weefde. Dit paard hing met haar hoofd over de boxdeur en begon dan met weven. Dit paard werd achter in zijn box geslagen om niet bij haar boxdeur te komen.
Helaas werkte dat ook niet.

Fem_daf schreef:
Een weefrek beperkt wel het weven, maar neemt niet de oorzaak weg. Bovendien kan ze ook met haar hoofd in de stal weven.
Ik zou eens goed (evt. laten) onderzoeken waarom het paard weeft. Pijn/ verveling/ etc.

Mee eens. Het paard inderdaad evt.laten laten onderzoeken.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:28

[quote="Lagency"]Heel vervelend als ze gaan weven.
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar wel heb ik de ervaring op een pensionstal dat een paard weefde. Dit paard hing met haar hoofd over de boxdeur en begon dan met weven. Dit paard werd achter in zijn box geslagen om niet bij haar boxdeur te komen.
Helaas werkte dat ook niet.

je bedoeld dat ze het paard echt sloegen?
dat vind ik echt heel erg naar en dat zou bij ons ook nooit gaan gebeuren!
{dit is geen aanval naar jou hoor maar naar de mensen die dat deden}

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:37

Ja het paard werd naar achter geslagen met verschillende voorwerpen. De eene keer was het met een halster of bezem of er werd met een tuinslang water naar binnen gespoten.
Het ergerde die persoon mateloos dat het paard weefde en zodra zij in het zicht van de perssoon weefde gebeurde dit.
Ook heeft dat paard een weefrek gehad maar dat was ook niet de oplossing.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:49

ik vind dat je een paard nooit mag slaan en zeker niet om die rede
probeer dan eerst zoveel mogelijk andere opties en als het echt niet anders kan ga je pas een tik uit.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:02

Ik heb ook een merrie die weeft. Helaas is er weinig aan te doen, behalve afleiding zodat ze het niet doet. Weven is een stereotype en is ook verslavend voor een paard. Door weven maken ze endorfine aan dat voelt het paard zich lekker bij. Daardoor gaan ze het steeds opnieuw doen. Wat verder gebeurd is dat we als eigenaar een wevend paard onbewust belonen voor het gedrag.
BV het is tijd om in de weide te gaan van stal, paard gaat weven, weet namelijk wat er komen gaat. Dan haar snel als eerste naar buiten doen. Of gelijk voer geven als ze begint want dan houdt ze op. Of naar haar toe lopen omdat ze dan ophoudt.
Helaas is het een van de moeilijkste dingen.
Wat ik doe is zoveel mogelijk buiten en buiten kunnen eten. Dus of gras of hooi. Verder negeer ik het gedrag zoveel mogelijk.
Mijn andere paarden nemen het trouwens helemaal niet over en de merrie heeft enkele veulens gehad die het ook niet over hebben genomen.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:13

angrywolf schreef:
probeer dan eerst zoveel mogelijk andere opties en als het echt niet anders kan ga je pas een tik uit.

Er gebeurde wel meerdere dingen die niet door de beugel konden hoor.
Er werd met voeren ook met een longeer zweep rond gezwaait, dit was om ze netjes te laten wachten.
8)7

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:43

Lagency schreef:
angrywolf schreef:

Er gebeurde wel meerdere dingen die niet door de beugel konden hoor.
Er werd met voeren ook met een longeer zweep rond gezwaait, dit was om ze netjes te laten wachten.
8)7

vanmij mogen ze die stal sluiten!
honden die wachten netjes op hun eten en niet paarden.
gewoonweg ziek! :(

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:05

Twister staat nog niet zo lang bij ons op stal, ze staat nu inmiddels tussen onze twee paarden op stal, als ze op stal staat. Dit gaat een stuk beter.

De paarden kunnen niet zo makkelijk bij elkaar, omdat ze op een zorgboerderij staan, en onze twee paarden moeten zonder problemen gewoon uit het land gehaald kunnen worden door onze clienten. Dit kan niet als de twee merries bij onze merrie staan, want vooral een daarvan is nogal claimend. Dus heb ik het zo opgelost.

Twister moet ook gewoon nog even wennen en in ons ritme komen, maar het komt helemaal goed.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:34

Hee !
mijn paard had hierr ook last van .. in de stal kan je het beste zo veel mogelijk afleidings spulletjes leggen..
zoals: smaak likstenen, Jolly bal(len), voer in het kuil verstoppen zodat hij moet zoeken en dan heeft hij toch nog afleiding weetje.. en ja een weefrek..
en voor de wei weet ik niet..:S sorry
Succes ! mijne heeft het ook afgeleerd voor een groot deel