veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:51

criollolover schreef:
ben benieuwd naar ervaringen en meningen over het vastzetten van een veulen. dus halster om en vastzetten, uiteraard wel met de moeder erbij....
graag reacties over hoe het gaat en word het eigenlijk wel veel geoefend??
of vinden jullie het niet nodig, of juist wel??
brand maar los!!

Ik heb mijn veulen van dag 2 halster omgedaan... Liep naast zijn moeder mee aan halstertouw... Als ik mijn merrie vastzet om te verzorgen, zet ik het veulentje ook vast... Dit verloopt goed, zonder problemen. Moeder is gewent om vast te staan en laat dit aan het veulen zien dmv rustig staan, veulen kopieert het gedrag

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:16

Wij deden vroeger al snel een halster om omdat hij nooit mee wou gaan, maar hij was echt zo koppig, later hebben we hem een halster aangedaan en aan de muur gezet. Mijn familie heeft vroeger meerdere veulens gefokt en allemaal op dezelfde manier leren vastzetten, gewoon hup aan de muur en kijken. Als je er nu nog maar van spreekt zitten sommigen al op je dak. Maar toen is er nooit iets voorgevallen. Maar 2 jaar geleden deden we dit met ons hengstje, hij was van jongs af aan al heel moeilijk en steigerde continu. Aan de muur trok en trok hij, steigeren , zich laten hangen , laten vallen enzovoort. Dan namen we hem gewoon terug leuk op gras, was hij kalm doet hij een dom steigertje, valt achteruit en knapte zijn spier aan zijn rechterachterhand af, nu is hij niet meer..

Daardoor heb ik nu pas met het halster rustig begonnen vanaf 9 maand +-. Merries zijn wel een stuk rustiger. Eens ze kon meelopen heb ik een lang touw gepakt, door de ring gedaan en afgewacht en gespeeld met tegendruk. nu is ze bijna 11 maand en staat ze perfect stil.

caj2008

Re: veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:10

Wil je het veulen toch vast zetten doe dat dan met een halstertouw met een paniekhaak.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:36

als je het paardje vastzet met een paardenknoop en hij gaat echt helemaal panieken dan kun je hem altijd makkelijk los krijgen....en daarna eventjes weer laten staat waar hij stond en dan is het klaar...
zo krijgt hij ook geen angst voor de plek waar hij vast moet staan. Maar ik heb een veulen dat staat ook al regelmatig vast en laatst had hij zomaar het hek open gekregen en stond toe te kijken hoe wij andere ponys binnen haalden en wat doet die grapjas....hij loopt verder en blijft keurig staan waar hij altijd vast moet staan._O- Zo uit zichzelf. O:)

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:28

mijn veulen is nu 2 maand, kan aan een halster meelopen (zelfs in draf) en hij kan heel leuk blijven stilstaan, kan gepoetst worden, voetjes geven

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:12

Mijn familie zette veulens altijd meteen vast aan de muur en liet ze trekken tot ze doorhadden dat ze niet wegkonden. Dit is altijd goed verlopen.
Nu hadden we ons eigen hengstje, en we gingen dit ook doen. Nu.. hij was heel hevig voor een veulen, en dit was steigeren continu, ja oké het is een hengst, maar deze was echt erg.. Nu we hadden de moeder vastgzet en daarnaast het veulen, eerst met een touw door de ring dat met mijn vasthield. En oké, ja hij trok en trok ( ondanks dat de merrie super rustig naast hem bleef staan) en dan begon het , en hij probeerde te steigeren, en dan liet hij zich hangen, op een gegeven moment wurgde hij zich letterlijk. Dan viel hij neer, en dan terug rechts en trekken en doen, maar dit had mijn peter echt nog nooit meegemaakt omdat hij vroeger dit altijd deed. Op een gegeven moment gewoon losgelaten en hem even laten kalmeren op het gras. Dan steigerde hij gewoon en plots viel hij naar achter, knak, spier van achterbeen af. Dit komt wel niet door het vastzetten.

Ik heb dit zien gebeuren en door de eindelijke situatie heb ik mijn nieuw veulentje helemaal onder mijn toezicht gezet. Ik heb pas met een halster afgekomen nadat ze was afgespeend. Ik moet zeggen dat dit een merrie is en veeeel rustiger is. Dus eerst halstertje in de wei aan, dan altijd wat rondlopen en terug uit. Dan nam ik ze mee uit de wei en nam ik een touw van 2 meter, vastklikken door de ring, verraf staan en rustig tegendruk vragen. Zij heeft vrijwel nooit echt zitten trekken en nu kan ze mooi aan de muur vaststaan. Voorbeentjes kan ze ook opnemen, bij de achterste sloeg ze eerst maar daar kan ik nu ook aankomen :)

Pluttersput

Re: veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:18

Mijn veulens krijgen op dag 1 (mits ze dan droog zijn en goed op de beentjes staan) een halstertje om. Gewoon om, verder niets.
2 Of 3 dagen later gaan ze met mams mee, aan een halstertouwtje. Mams loopt vooruit, en als ze gaan hangen houd ik druk op het touw, uiteindelijk komen ze wel naar voren. Wel alles met geduld, want haast heb ik zeker niet.
Vaak gooien ze zich op hun rug, en meestal snappen ze dan het idee wel. Zo niet, dan gaan we rustig de volgende dag verder.
Na een keer of 2/3 lopen ze wel aardig goed mee.
Na een week of 2/3 gaan ze bij mij al alleen mee wandelen, wel maar eventjes, maar toch. En lopen dat ze aan die touwtjes kunnen! Als ik stil sta, staan ze stil, als ik loop, lopen ze. Als ik ga rennen, rennen ze mee, en stoppen dan als ik stop.
Ik doe het nu al 3 jaar lang zo, en heb tot nu toe geen problemen gehad :)
Vast zetten aan een muur doe ik eigenlijk alleen met mams erbij eerst, zodat ik t veulen tegen de kont aan kan duwen als het echt zou gaan hangen. Ook dit kennen ze na een keer of 2/3.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:50

Wij hebben 26 mei weer een veulentje gekregen. Een hengstje. We hebben ze apart staan van de andere paarden maar we doen moeder en veulen direct een halster om. Niet vastzetten. Ze moeten nog dingen ontdekken. maar met de moeder lopen zodat het veulen gewoon los meeloopt enzo doe ik wel. En zelf ga ik in het weiland zitten zodat het veulentje alles leert. Maar een hengstje is brutaal dus erg nieuwsgierig. En het halster is makkelijk, niet dat die ouder is en dat die dat omkrijgt en helemaal in paniek raakt. het veulentje heeft niet last van het halster vind ik. eerst zal die wel denken wat is dit. maar nu doet die er ook niks mee ofzo ;)
Na een paar weken begin ik zelf met het lopen aan halstertouw. Zodat die dat leert. maar geduld is belangrijk! :)