Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
roybrit schreef:Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.
[/quote]Citaat:Opvoeden doe je met beleid, geduld, LIEFDE en aandacht. Dat trap je er niet in!!
Citaat:van vlechtjes leggen word dat paard echt niet sociaal hoor
roybrit schreef:als er gevraagt word aan dat paard om dat bene op te tillen en dat paard gaat slaan dan is die niet erg sociaal, hoe denk je dat het in de wei gaat daar hinneken ze ook neit van hee dat mag neit daar bijten en slaan ze ook paarden zijn niet van porselijn hoor
roybrit schreef:Ik ga er vanuit dat het paard/pony nog nooit van achteren "behandeld" is. Dat is voor de TS ook niet duidelijk, je weet de achtergrond niet van het beessie, waarom dan gelijk de harde hand?die pony is echt niet dom ofzo die weet vast wel hoe dat in elkaar zit de smit zou hem ook niet even verdoven omdat die anders trapt
Jeanine84 schreef:Mijn merrie tilt nu braaf alle voeten op hoor, zonder angst! Maar ze heeft wel respect voor mij..wij doen niet aan trappen of bijten! Onze band bestaat uit wederzijds respect..ik sla haar niet als zij mij ook niet slaat! Had ik geaccepteert dat ze trapt waar was ik dan nu geweest? Het verbaasd mij niks dat sommige mensen niks meer met hun paarden kunnen omdat alles wordt geaccepteert door een aai of een knuffel en oh braaf paard..net wat er al gezegd is in de kudde wordt er ook niet zachtzinnig met elkaar om gegaan. Een paard moet weten waar die staat..mijn paard krijgt nooit zomaar een knal..maar trappen accepteer ik niet..en dan krijgt ze gewoon een knal terug (geen trap!) Merrie is inmiddels 3 jaar oud en ik kan er mee lezen en schrijven!
NewForestje schreef:Niet slaan!! dan associëreert hij voetje tillen met pijn.
Het beste kun je doen: je neemt een longeerlijn, deze doe je voorzichtig om zijn achterbeen. Dan laat je de lijn zakken tot deze in de kogel valt. Ga naast zijn schouwder staan en zeg tegelijkertijd: VOET en trek voorzichtig zijn been omhoog met de longeerlijn. Doe dit 2x per dag en vraag dan 4-5x VOET, zowel links als rechts.
Dit kan 3 weken duren, dan kan je voorzichtig beginnen met je handen ipv de longeerlijn. Vraag dan iemand om achter je paard te gaan staan (op een afstandje) en probeer dan "blind"te krabben. Die persoon kan dan zeggen of je wat links of rechts moet krabben. Dit bouw je langzaam af, tot je zelfstandig kan uitkrabben.
Dit heb ik ook gedaan toen mijn paard 2,5 jaar oud was en zo uit het land was geplukt en nog nooit in mensen handen was gekomen. Nu, bijna 4 jr., tilt hij automatisch zijn benen op. Neem altijd de zelfde volgorde van benen bijvoorbeeld R.voor, R.achter, L voor, L achter. Dan zal je na verloop van tijd zien als je voor klaar bent hij zijn achterbeen al voor je op zal tillen.
Veel succes, en wordt niet boos, sla ook nooit.Neem de tijd.
linky schreef:Heeft niemand er aan gedacht dat het dier misschien pijn heeft bij het (te) hoog optillen van de achterbenen?
Je zult de paarden de kost geven die trappen van (rug/bekken/heup/knie-)pijn, niet van a-sociaal zijn of onopgevoedheid!
Probeer eerst eens heel even alleen de hoef een beetje op te tillen, een paar cm. van de grond. Goed er naast staan blijven, en eerst van boven naar beneden over het been gaan als voorbereiding. Zodra de hoef alleen maar gegeven gegeven wordt, belonen met de stem en neerzetten.
Een van onze merries wordt staatsgevaarlijk als de achterbenen ook maar iets te hoog worden opgetild. Smid weet dat en bukt wat verder; geen enkel probleem. Dit betreft een oudere merrie met een knieprobleem waar fysio ook niks meer aan doen kan. Gewoon niet te hoog tillen dus.
Waarom beginnen sommigen hier in vredesnaam met geef die knol een rotschop o.i.d. terwijl je geen benul hebt van WAAROM er achteruit geslagen wordt? Pijn sla je er nooit uit, maar het vertrouwen in de mens wel!
Eerst OORZAAK zoeken, dan verder handelen.
_1Guusje1_ schreef:Je moet vooral met veel geduld handelen, en vooral NIET slaan! dat is echt geen respect voor het paard!
Misschien heeft het paard wel iets aan zijn been van wondjes of andere dingen, kijk dat eerst even na!
Wat ook helpt is al je het achterbeen van het paard hebt dan zet je het been op je knie zodat ze alleen naar voren kan trappen, daarbij kan je het makkelijker tegen gaan dat ze trapt want je duwt gewoon met je andere hand het been van je paard tegen je knie aan.
Blijf het vooral veel herhalen, dan merkt het paard vanzelf dat het geen oplossing is om steeds te trappen.
Adriana schreef:Een touw om het achterbeen? Ik zie hier eerlijk gezegd hele gevaarlijke oplossingen voorbij komen.
Sommige paarden vinden het gewoon echt niet fijn en als je de ervaring niet hebt om er mee om te gaan kun je het beter maar laten rusten en eens in de zoveel tijd aan de hoefsmid over laten. Die hebben vaak wel de ervaring en de kunde om er mee om te gaan.
Paarden kunnen namelijk in paniek raken als er een touw aan de voet vast zit en dan zijn de problemen wel iets groter dan van voor die tijd.
Ik geloof dat Parelli in Level II een spelletje had om de voet te leren op te tillen zowel voor en achter. Maar hier werd absoluut niet met een lus gewerkt.
Kijk of iemand in de buurt je kan helpen met Ttouch of bijvoorbeeld Parelli. Ga aub niet met een touw met een lus beginnen, de gevolgen zullen vele malen groter zijn als het paard in paniek raakt en dat is het laatste wat je wilt.