Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:10

^^^stond er al

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:11

roybrit schreef:
Ik heb nu net een paar weken een verzorgpony. Hij laat zijn voor hoeven wel uitkrabben, maar bij zijn achter hoeven gaat hij flink trappen. Ik weet helemaal niet of er wel regelmatig bij hem de hoeven zijn uitgekrabt. Maar hoe kan ik dit hem afleren? Zodat hij wel rustig zijn hoef geeft? Volgende week komt de hoefsmid en die ga ik ook even vragen.

een rot schop terug geven opvoeden die knol :(

en nu hoef ik niet heel bokt over me heen want dat heeft allemaal geen zin :Y)[/quote]
Citaat:
Opvoeden doe je met beleid, geduld, LIEFDE en aandacht. Dat trap je er niet in!!

Citaat:
van vlechtjes leggen word dat paard echt niet sociaal hoor

Ik leg de link niet naar socialiteit van een paard en problemen met hoef uit krabben... Heeft niet met sociaal te maken, heeft met intuïtie van het paard te maken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:13

als er gevraagt word aan dat paard om dat bene op te tillen en dat paard gaat slaan dan is die niet erg sociaal, hoe denk je dat het in de wei gaat daar hinneken ze ook neit van hee dat mag neit daar bijten en slaan ze ook paarden zijn niet van porselijn hoor

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:13

Ik zou het de eerste keren ook gewoon kort houden. Commando geven en lichtjes aan voet trekken. Tilt ie em op, beloon met je stem, en zet weer neer, beloon weer even en stop er dan gewoon mee. Krabben komt over een paar keer wel. Let wel goed op dat jij het teken geeft dat ie em mag neerzetten, doet ie het zelf of trapt ie, probeer je het gewoon nog een keer.
De meeste hebben snel door wat de snelste en fijnste manier is, nl. gewoon voetje geven. Denk goed om dat je consequent blijft in wat je doet steeds.

Gericht trappen zou ik wel bestraffen maar als ie z'n voet gewoon wegtrekt zou ik het negeren.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:15

roybrit schreef:
als er gevraagt word aan dat paard om dat bene op te tillen en dat paard gaat slaan dan is die niet erg sociaal, hoe denk je dat het in de wei gaat daar hinneken ze ook neit van hee dat mag neit daar bijten en slaan ze ook paarden zijn niet van porselijn hoor

Dus als jij iets niet gewend bent, je moeder vertelt hoe het moet, houdt je vast, je ziet niets, moet je moeder opvolgen, je snapt het niet en je krijgt een schop voor je kont.... Nee... lekker duidelijk...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:16

die pony is echt niet dom ofzo die weet vast wel hoe dat in elkaar zit de smit zou hem ook niet even verdoven omdat die anders trapt

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:18

roybrit schreef:
die pony is echt niet dom ofzo die weet vast wel hoe dat in elkaar zit de smit zou hem ook niet even verdoven omdat die anders trapt
Ik ga er vanuit dat het paard/pony nog nooit van achteren "behandeld" is. Dat is voor de TS ook niet duidelijk, je weet de achtergrond niet van het beessie, waarom dan gelijk de harde hand?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:19

omdat dta paard vast wel eens bekapt is en een paard hoort niet na je te slaan

BoGi

Re: Pony trapt tijdens het uitkrabben van achter hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:21

Tevens weet je ook niet hoe hij bij de smid is...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:22

nee zal die ook ze been op moeten tille he

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:26

Door sommige antwoorden in dit topic,snap ik wel wrm sommige paarden weinig vertrouwen in mensen hebben of krijgen....
Blijkbaar moeten sommige baasjes ook zelf nog opgevoed worden.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:28

Ik denk zelf dat je na 2 weken nog niet kan zeggen of een paard een harde opvoeding nodig heeft of juist liefde en vertrouwen moet winnen.
Daarom zou ik voor het laatste gaan.
Doet mijn paard nu nog zoiets, kan ze wel een tik krijgen, wetend dat ze weet hoe het moet. Dan heeft het niet meer met gewenning te maken, maar met geen aandacht voor mij.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:37

Mijn merrie tilt nu braaf alle voeten op hoor, zonder angst! Maar ze heeft wel respect voor mij..wij doen niet aan trappen of bijten! Onze band bestaat uit wederzijds respect..ik sla haar niet als zij mij ook niet slaat! Had ik geaccepteert dat ze trapt waar was ik dan nu geweest? Het verbaasd mij niks dat sommige mensen niks meer met hun paarden kunnen omdat alles wordt geaccepteert door een aai of een knuffel en oh braaf paard..net wat er al gezegd is in de kudde wordt er ook niet zachtzinnig met elkaar om gegaan. Een paard moet weten waar die staat..mijn paard krijgt nooit zomaar een knal..maar trappen accepteer ik niet..en dan krijgt ze gewoon een knal terug (geen trap!) Merrie is inmiddels 3 jaar oud en ik kan er mee lezen en schrijven!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:17

Ik ben het volledig eens met Jeanine. Als mijn paard mij trapt, krijgt hij geen knuffel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:12

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie tilt nu braaf alle voeten op hoor, zonder angst! Maar ze heeft wel respect voor mij..wij doen niet aan trappen of bijten! Onze band bestaat uit wederzijds respect..ik sla haar niet als zij mij ook niet slaat! Had ik geaccepteert dat ze trapt waar was ik dan nu geweest? Het verbaasd mij niks dat sommige mensen niks meer met hun paarden kunnen omdat alles wordt geaccepteert door een aai of een knuffel en oh braaf paard..net wat er al gezegd is in de kudde wordt er ook niet zachtzinnig met elkaar om gegaan. Een paard moet weten waar die staat..mijn paard krijgt nooit zomaar een knal..maar trappen accepteer ik niet..en dan krijgt ze gewoon een knal terug (geen trap!) Merrie is inmiddels 3 jaar oud en ik kan er mee lezen en schrijven!

Op het juiste moment reageren (zodat een paard het begrijpt), is een kunst die wij mensen vaak niet machtig zijn (dat geldt ook voor vele beloningen).
We zijn meestal te laat of reageren op de verkeerde signalen....
en dan komt zo'n afstraffing 'verkeerd' aan.
Dus vooral goed kijken of er een logische oorzaak is voor het gedrag.
Als je het kunt oplossen zonder geweld (met duidelijke signalen) is dat beter.
Straffen helpt alleen bij directe en faire reacties.

Coco_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:44

BoGi schreef:
Tevens weet je ook niet hoe hij bij de smid is...

Die komt morgen, dus ga ik even kijken en hij weet vast wel tips. Ik weet totaal niet wat er al gedaan is met hem, maar ik heb het idee dat hij nog niks kent.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:48

Ik rijd ook een pony die soms wel eens vervelend wil doen, maar doet dit niet heel erg ofzo, trapt niet de hele tijd ofzo. Maar soms wil die hem gewoon uit m,n handen trekken en weer neerzetten. Dan geef ik hem vaak een tikje met de hoevenkrabber op z,n kont en dan houd hij wel op, weet niet of dit een optie is? Je moet natuurlijk wel oppassen want je wilt geen trap krijgen natuurlijk.. Ik zou inderdaad ook eens aan de hoefsmid vragen of hij nog tips voor je heeft.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:51

NewForestje schreef:
Niet slaan!! dan associëreert hij voetje tillen met pijn.

Het beste kun je doen: je neemt een longeerlijn, deze doe je voorzichtig om zijn achterbeen. Dan laat je de lijn zakken tot deze in de kogel valt. Ga naast zijn schouwder staan en zeg tegelijkertijd: VOET en trek voorzichtig zijn been omhoog met de longeerlijn. Doe dit 2x per dag en vraag dan 4-5x VOET, zowel links als rechts.

Dit kan 3 weken duren, dan kan je voorzichtig beginnen met je handen ipv de longeerlijn. Vraag dan iemand om achter je paard te gaan staan (op een afstandje) en probeer dan "blind"te krabben. Die persoon kan dan zeggen of je wat links of rechts moet krabben. Dit bouw je langzaam af, tot je zelfstandig kan uitkrabben.

Dit heb ik ook gedaan toen mijn paard 2,5 jaar oud was en zo uit het land was geplukt en nog nooit in mensen handen was gekomen. Nu, bijna 4 jr., tilt hij automatisch zijn benen op. Neem altijd de zelfde volgorde van benen bijvoorbeeld R.voor, R.achter, L voor, L achter. Dan zal je na verloop van tijd zien als je voor klaar bent hij zijn achterbeen al voor je op zal tillen.

Veel succes, en wordt niet boos, sla ook nooit.Neem de tijd.

Hij associeert voetje optillen helemaal niet met pijn, hij schopt namelijk. Dus hij krijgt een pak slaag als hij schopt..heel logisch en niet verwarrend. Je kunt wel blijven aaien en fluisteren maar als je zelf duidelijk en consequent bent moet het wel een keer ophouden. Een flinke brul is meestal al voldoende in het beginstadium, anders een mep. Het zijn geen kinderen waarmee je iets overlegt, fouten moeten gecorrigeerd worden net als in de natuur. Mijn merrie heeft daar vroeger 1 mep voor gehad, en tilt nu op commando haar voeten op, waarna ik haar uitgebreid beloon zodat ze het ook leuk vindt. Met paarden moet je wel tijd hebben maar niet teveel, gelijk reageren voorkomt moeilijkheden in de toekomst, maar wees wel duidelijk. Zulke problemen kan je in een minuut oplossen als je ze daarna ook blijft herhalen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:54

Heeft niemand er aan gedacht dat het dier misschien pijn heeft bij het (te) hoog optillen van de achterbenen?
Je zult de paarden de kost geven die trappen van (rug/bekken/heup/knie-)pijn, niet van a-sociaal zijn of onopgevoedheid!
Probeer eerst eens heel even alleen de hoef een beetje op te tillen, een paar cm. van de grond. Goed er naast staan blijven, en eerst van boven naar beneden over het been gaan als voorbereiding. Zodra de hoef alleen maar gegeven gegeven wordt, belonen met de stem en neerzetten.
Een van onze merries wordt staatsgevaarlijk als de achterbenen ook maar iets te hoog worden opgetild. Smid weet dat en bukt wat verder; geen enkel probleem. Dit betreft een oudere merrie met een knieprobleem waar fysio ook niks meer aan doen kan. Gewoon niet te hoog tillen dus.
Waarom beginnen sommigen hier in vredesnaam met geef die knol een rotschop o.i.d. terwijl je geen benul hebt van WAAROM er achteruit geslagen wordt? Pijn sla je er nooit uit, maar het vertrouwen in de mens wel!
Eerst OORZAAK zoeken, dan verder handelen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:56

linky schreef:
Heeft niemand er aan gedacht dat het dier misschien pijn heeft bij het (te) hoog optillen van de achterbenen?
Je zult de paarden de kost geven die trappen van (rug/bekken/heup/knie-)pijn, niet van a-sociaal zijn of onopgevoedheid!
Probeer eerst eens heel even alleen de hoef een beetje op te tillen, een paar cm. van de grond. Goed er naast staan blijven, en eerst van boven naar beneden over het been gaan als voorbereiding. Zodra de hoef alleen maar gegeven gegeven wordt, belonen met de stem en neerzetten.
Een van onze merries wordt staatsgevaarlijk als de achterbenen ook maar iets te hoog worden opgetild. Smid weet dat en bukt wat verder; geen enkel probleem. Dit betreft een oudere merrie met een knieprobleem waar fysio ook niks meer aan doen kan. Gewoon niet te hoog tillen dus.
Waarom beginnen sommigen hier in vredesnaam met geef die knol een rotschop o.i.d. terwijl je geen benul hebt van WAAROM er achteruit geslagen wordt? Pijn sla je er nooit uit, maar het vertrouwen in de mens wel!
Eerst OORZAAK zoeken, dan verder handelen.

Daar ging ik zelf al vanuit dat dat zoiezo al onderzocht is..dacht ik ook als eerste aan. Daarna kan je beginnen met corrigeren. Ik vind dat bij alle problemen eerst naar eventuele lichamelijk klachten bij het paard of onduidelijkheden bij de ruiter moet worden gekeken.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:57

Je moet vooral met veel geduld handelen, en vooral NIET slaan! dat is echt geen respect voor het paard!
Misschien heeft het paard wel iets aan zijn been van wondjes of andere dingen, kijk dat eerst even na!
Wat ook helpt is al je het achterbeen van het paard hebt dan zet je het been op je knie zodat ze alleen naar voren kan trappen, daarbij kan je het makkelijker tegen gaan dat ze trapt want je duwt gewoon met je andere hand het been van je paard tegen je knie aan.

Blijf het vooral veel herhalen, dan merkt het paard vanzelf dat het geen oplossing is om steeds te trappen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:08

_1Guusje1_ schreef:
Je moet vooral met veel geduld handelen, en vooral NIET slaan! dat is echt geen respect voor het paard!
Misschien heeft het paard wel iets aan zijn been van wondjes of andere dingen, kijk dat eerst even na!
Wat ook helpt is al je het achterbeen van het paard hebt dan zet je het been op je knie zodat ze alleen naar voren kan trappen, daarbij kan je het makkelijker tegen gaan dat ze trapt want je duwt gewoon met je andere hand het been van je paard tegen je knie aan.

Blijf het vooral veel herhalen, dan merkt het paard vanzelf dat het geen oplossing is om steeds te trappen.

En door dat vele herhalen wordt het alleen maar warriger met zulke trucjes. Natuurlijk eerst je paard laten nakijken maar daarna is het des te duidelijker een pak slaag te geven. Heb je wel eens naar kuddes gekeken? Respect tussen jou en het paard is heel anders, dit is aanpakken van foute en belonen van goede handelingen van het paard waarbij je zelf ook eerlijk en consequent bent. Als jij je paard durft te 'vertellen' dat iets niet door de beugel kan, respecteert je paard jou en sta je boven hem wat de bedoeling dus is. Als je dit 1x duidelijk moet vertellen hoef je nooit meer te slaan en is een stemverheffing al voldoende. Zoiezo is een stemverheffing al voldoende maar met slaan/bijten etcetera is een pak slaag op z'n plek. Veel mensen willen teveel op de menselijke manier communiceren, kijk goed naar de lichaamstaal van het paard en wees duidelijk. Slaan is iets anders dan ik elkaar meppen, het is een dier van 600 kg die je een tik geeft..hij schrikt wel even maar das genoeg. In de natuur trappen ze elkaar op de pijnlijkste plekken met een noodgang.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:26

Adriana schreef:
Een touw om het achterbeen? Ik zie hier eerlijk gezegd hele gevaarlijke oplossingen voorbij komen.

Sommige paarden vinden het gewoon echt niet fijn en als je de ervaring niet hebt om er mee om te gaan kun je het beter maar laten rusten en eens in de zoveel tijd aan de hoefsmid over laten. Die hebben vaak wel de ervaring en de kunde om er mee om te gaan.

Paarden kunnen namelijk in paniek raken als er een touw aan de voet vast zit en dan zijn de problemen wel iets groter dan van voor die tijd.

Ik geloof dat Parelli in Level II een spelletje had om de voet te leren op te tillen zowel voor en achter. Maar hier werd absoluut niet met een lus gewerkt.

Kijk of iemand in de buurt je kan helpen met Ttouch of bijvoorbeeld Parelli. Ga aub niet met een touw met een lus beginnen, de gevolgen zullen vele malen groter zijn als het paard in paniek raakt en dat is het laatste wat je wilt.

Denk dat jij een beetje een verkeerd beeld hebt bij dat touw.
Het paard dat ik rijd & verzorg trapt als een gek als je een achterhoef op wil tillen, slechte ervaringen oid, zeg het me maar want hoe het is ontstaan is een raadsel, het was overigens al zo toen het paard er kwam.
Voorhoeven waren ook geen pretje overigens maar met veel geduld en oefenen geeft ze die nu bij het woord 'voet' (kunnen ook worden bekapt, met wat meer tegenstribbelen).
De achterhoeven echter vormen nog steeds een probleem, zodra ze het idee krijgt dat ze opgetild dienen te worden trapt ze, ze trapt heel hard en gericht!
Ook de hoefsmid krijgt het optillen absoluut niet voor elkaar.
Borstelen gaat prima, helemaal tot op de hoef mag ik komen, zolang ik het maar niet in mn hoofd haal d'r hoeven op te tillen.
Nu oefenen we door, inmiddels met behulp van een touw.
Reken maar dat slaan oid echt niet helpt! De situatie zou eerder gevaarlijker worden dan dat er wat zou worden opgelost.
Iemand staat bij het hoofd van het paard, eventueel met wat lekkers, maar vooral als hulp (opletten, helpen), de ander staat naast het paard, legt het halstertouw om het achterbeen, laat het naar beneden glijden totdat het in de holte ligt en vraagt voet en oefent een klein beetje druk uit. Zodra het paard haar hoef optilt en niet gaat trappen maar 'm netjes stil kan houden wordt de hoef weer neergezet en wordt het paard beloond. We zijn nu zo ver dat we haar hoef op kunnen tillen en (zonder te kijken en met voldoende afstand) met de hoevenkrabber bij haar hoef kunnen komen om globaal wat te krabben (haar daaraan laten wennen). Ze wordt beloond bij net gedrag en voornamelijk met stemverheffen 'gestraft' als ze niet netjes gehoorzamen wil. De situatie is zo voor ons veel veiliger en op het moment dat het paard echt gevaarlijk zou gaan doen, kunnen we het halstertouw laten vallen en is er geen probleem voor ons en geen probleem voor het paard.

Een lus (geknoopt) in het touw is niet nodig en lijkt me inderdaad minder veilig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:51

Een paard hoeft niet perse pijn te hebben bij het optillen van de achtervoeten. Het kan ook een kwestie van uit balans zijn wat ze niet gewend is als ze één achterbeen moet optillen. Je moet blijven herhalen en belonen als het goed gaat. Dat heeft een lange adem (veel geduld) nodig. Met een touw om de benen moet je aan een prof overlaten en absoluut niet zelf aan beginnen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:01

Een praam werkt als een soort verdoving en is ontspannend. (zoals acupunctuur)
Wel goed weten hoe je 'm gebruikt, is het echt een goed hulpmiddel bij grote problemen.
Dat kan een heleboel stress etc. voorkomen.
Dan kun je het been ook checken (bijv. op wondjes in de kootholte)
En vervolgens rustigaan verder oefenen (evt. met praam).