Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je paard vast

Methode 1
76 (35%)
Methode 2
108 (50%)
Methode 3
32 (14%)

Totaal aantal stemmen: 216

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:11

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik goed moest nadenken hoe ik eigenlijk een paard vastpak met hoofdstel in. Ik doe dus eigenlijk een combinatie van alle 3. Afhankelijk welk paard en wat ik aan het doen ben. Ik heb eigenlijk nooit een vaste methode geleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:14

Merlijn, ik weet heel zeker dat jij je vergist tussen methode 1 en 2 ;) (het staat wat verwarrend beschreven) en dat jij bijna altijd methode 1 gebruikt (dus uiteinde van de teugels links, en rechterhand een stukje van het bit vandaan). Ik heb je tenminste nooit anders zien doen.

(en ik doe het dus ook zo, teugels over de hals laten hangen vind ik echt heel erg onhandig, je hebt niets meer over te vertellen).

Anoniem

Dankjullie wel allemaal :)
Leuk om te lezen dat mensen zoveel verschillende methodes gebruiken.

@Merlijn: ik snap niet waarom je je paard meteen kwijt bent bij methode 1, in mijn ogen is het juist het veiligst omdat je met twee handen vasthoud. Bij steigeren kan je ruimte geven en twee handen wat verder naar achteren pakken.

Lielle

Re: Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Brigitta, merlijn haalde methode 1 en 2 door elkaar, ik moest het ook even heel goed lezen voor ik het snapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:16

Ah oke, dan snap ik het ja :)
Methode 2 (en 4)gebruikte ik het meest met mijn pony, die was zo bomproof. Nu met m'n jonge bijrijdpaard gebruik ik methode 1 altijd. (Tenzij ik in de bak m'n zweep heb laten vallen en maar drie passen ernaast loop)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:16

Methode 1 gebruik ik voor lange stukken.
Methode 2 gebruik ik soms voor naar de bak toelopen. Omdat als ik de teugels zo beetpak, mijn paard nog wel eens naar achter wil wijken, pak ik de zo dus niet altijd.
Methode 3 gebruik ik ook. Vooral als ik tijdens het naar de bak lopen mijn handschoenen aantrek. Dan doe ik mijn arm door de teugel heen. Of als mijn paard op methode 2 niet mee wil lopen.

Oftewel. Ik gebruik ze alledrie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:23

Sabbientje schreef:
Methode 1 gebruik ik voor lange stukken.
Methode 2 gebruik ik soms voor naar de bak toelopen. Omdat als ik de teugels zo beetpak, mijn paard nog wel eens naar achter wil wijken, pak ik de zo dus niet altijd.
Methode 3 gebruik ik ook. Vooral als ik tijdens het naar de bak lopen mijn handschoenen aantrek. Dan doe ik mijn arm door de teugel heen. Of als mijn paard op methode 2 niet mee wil lopen.

Oftewel. Ik gebruik ze alledrie.

Ha hier ook! Dat was ik even vergeten!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:29

Ik doe altijd methode 1, waarbij ik mijn rechterhand een stukje onder het bit plaats (gok zo'n 25cm) en het uiteinde van de teugels houd ik in mijn linkerhand. Zo heb ik het geleerd en heb dit ook van mijn bijrijdsters geeist ;)
Verder vind ik het prettiger aan deze methode dat je zelf kunt bepalen hoeveel speling je je paard geeft.

voordeel van methode 3 is denk ik, dat je het paard omtrekt als hij wat doet, omdat je dan het hoofd naar je toetrekt?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:31

Ja, Merlijn zat te slapen :o :o :+ 1 en 2 omgewisseld.

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:33

Ik gebruik altijd methode 2.

1 lijkt me nogal onhandig als ik dat zo lees. & met methode 3 heb je volgens mij weinig grip.
Met 2 heb ik mijn paard vrij stevig vast (=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:33

@Merlijn: Maakt niet uit, ik snap nu wel wat je bedoeld in elk geval :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:38

Ik gebruik altijd nr3 met mijn paard. Nr2 vind hij niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:40

Apple schreef:
Ik gebruik altijd nr3 met mijn paard. Nr2 vind hij niet prettig.

Waarom vind je paard methode 2 niet prettig?
Ik moet wel zeggen dat als ik methode 2 gebruik ik niet/nauwelijks contact houd met de mond, net zoals je bij 3 zou doen. Want als je de hele tijd druk geeft bij methode 2 dan kan ik me voorstellen dat je paar er niet van houd.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:41

met lange stukken inderdaad methode 1, dus ook voor wandelen en dergelijke
van de stal naar de bak meestal methode 2, anders ook weer nummer 1,
hangt een beetje van het paard af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:43

Ik heb een voorkeur voor methode twee, maar pak dan niet de teugels vast zoals beschreven, maar sluit mijn handen als een vuist om beide teugels. Dit als ik het paard echt ergens lang wil leiden. Wandelen we gewoon een stukje, dan loopt ze los naast me, of heb ik 1 teugel (links) losjes vast.

Nadeel van methode 1 vind ik dat als je paard gaat trekken, je dus het hoofdstel geheel 'af' kan trekken bij een flink hangend paard (mijn ene merrie is er zo-een). Volgend nadeel vind ik dat als je paard er vandoor sjeest bij een schrrikreactie hij dus een stel loshangende teugels voor zijn benen heeft bungelen. Bij methode 2 is dat niet het geval.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:47

Ik gebruik meestsal methode 2, omdat met een martingaal het zo'n gedoe is de teugels over het hoofd te doen :+
Doe ik dus eigenlijk alleen als ik aan de hand aan het hoofdstel uitstap, wat weinig voorkomt

Maar mijn voorkeur heeft methode 4 :D
Vooral van stal naar bak

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:50

Ik gebruik methode 2. Juist als m'n paard er vandoorgaat, dat hij dan niet makkelijk met z'n benen in de teugels verstrikt raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:04

Dankjewel allemaal, leuk om te lezen dat iedereen toch zo zijn eigen methoden en ideeen heeft.
Ik houd me trouwens nog steeds aanbevolen voor meer uitleg over de veiligheid van methode 3 :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:09

Ik gebruik gewoon 1..
En dan geen vinger te tussen, daar kan ik alleen maar mee blijven hangen.
Teugels over de hals vind ik niet altijd even handig, mocht je paard losbreken dan gaat het veel sneller op de teugels staan als dat ze over de hals zitten.
Helemaal met een teugelsave er aan imo veel veiliger.
Als ze er op gaan staan, is het echt niet fijn als er een bit aan vast zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:06

niet goed gelezen ;)

Als je paard op de teugels staat, zijn die echt zo kapot, daar kan zijn mond echt wel tegen. Met twee handen aan de teugels heb je gewoon veel te meer te vertellen, dan alleen met 1 hand vasthouden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:17

Voor lange stukken gebruik ik methode 1, maar om even naar de bak te lopen methode twee. Vreemde reactie zeg, en dat ze het dan ook niet even uitlegt :\

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:28

Ik gebruik methode 1 echt vrijwel nooit. Alleen als ik bv aan het afzadelen ben buiten, zodat ik wel 'iets'vast heb als hij eventueel weg wil lopen als ik de strijklappen loshaal. Verder ligt het aan het paard dat ik vastheb. Mn pony laat ik meestal achter me aanlopen en als ie dat niet doet pak ik even 1 teugel en dan loopt ie alsnog achter me aan. (links of rechts dat boeit me niet, net aan welke kant ik van hem sta.) Maar met mn paard hou ik meestal 2 teugels vast maar niet met mn vingers er tussen als ie dan trekt doe ik mezelf zeer ipv hem (moet ie maar braaf meelopen ;)) Met t jonge paard gebruik ik zelfde methode als bij t paard, omdat die gewoon nog wel eens weg probeert te "tanken" (dwars door je heen lopen) en dan kan ik nog een beetje voor zn borst gaan staan om m te stoppen. Methode 1 vind k echt rot, daar kan ik totaal NIETS mee..

Iedereen gebruikt dit voor lange stukken lopen, dan ga je er toch gewoon opzitten? Daar issie voor hoor :D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:29

Ik gebruik 1 en 2, net hoe het uitkomt, ik rij met westernteugels, zonder martingaal methode 2, met martingaal methode 2, nooit methode 3, trek je het bit mee door de mond en dan schrikken ze nog erger.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:30

Mensen hebben het hier over ervandoorgaan enz.
Vraag me af hoe jullie paarden dan zijn en welke situaties jullie opzoeken? Die van mij wandelen allemaal keurig braaf mee, zonder druk en schrikken nooit ergens van. Mochten ze wel schrikken heb ik met methode 1 toch duidelijk meer kans om ze "te houden". Dezelfde reden waarom ik met jonge paarden met een longeerlijn eraan ga wandelen aan het begin, zodat je een langer touw hebt en dus ook meer houvast.

Tja verder, ik wandel weleens met hem naar de bak, dat is zo'n 400meter en dan gebruik ik dus methode 1. Verder loop ik eigenlijk nooit met een paard aan een hoofdstel. Met op en afzadelen staat hij aan zijn halster en zodra et hoofdstel erom / afgaat staat hij gewoon even los.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:32

Ik gebruik methode 1 en 2 door elkaar, ligt er maar net aan wat ik aan het doen ben. Pak de teugels echter niet vast met mn vinger ertussen.

Verder pak ik als ik een paard vast moet houden voor op te stappen of stil te staan de neusriem vast. Dan zit je niet in zn mond te trekken en toch veel te vertellen (net zoveel als met halster in principe)
Maar denk wel dat niet iedereen dat kan ivm zwaar aangesnoerde neusriem ;) Mijn ervaring is dat een paard daarbij beter blijft stilstaan als dat er ineens iemand aan zn bit ligt te plukken als ie beweegt.