Serieus probleem! Paard stampt op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:46

Ik zeg zeker niet dat jullie je best niet gedaan hebben echt niet! Maar soms klikt het ergens ook gewoon niet. Ik zou als eigenaar ook met de handen in het haar zitten hoor! Maar als je elke morgen om 6u wakker wordt van zijn getrap, das ook niet fijn... voor paard en eigenaar... het is gewoon een hele lastige situatie. Ik kan van hieruit ook niet aflezen waarom hij zo doet. Maar ik vrees dat als hij het al 3 maanden doet, dat het ook niet meer gaat beteren.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:24

Aller eerst ben ik ervan overtuigd dat jullie je best hebben gedaan voor dit paard als ik alles zo lees.
Je geeft aan dat de andere paarden niet de hele dag op het land mogen wat is daarvan de reden, is dit omdat ze niet te lang op het gras mogen of omdat ze, ze liever niet buiten hebben?
Is er niet een mogelijkheid, om ze samen op een stuk zand te zetten, zodat hij toch buitenkomt en gezelschap heeft van soortgenoten en zij niet teveel gras kunnen eten?
Het zou zonde zijn als je het paard zou moeten verkopen, terwijl er wel oplossingen zijn, maar als het niet anders kan dan moet het wel want voor het paard en voor de eigenaren is het op deze manier ook niet leuk.... Misschien is er op de huidigge stal niet genoeg mogelijkheid en dan is het, het beste voor het paard om naar een ander plekje te gaan!
Sterkte!

itsmi

Re: Serieus probleem! Paard stampt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:08

De andere paarden mogen niet de hele dag op t land omdat er dan geen toezicht is, en ze heel snel te dik worden en koliek krijgen. De tinker was het gewend op zo lang op t land te staan, dus vandaar dat we hem wel lang op t land hadden gezet..

De eigenaar van de stallen, wil geen extra stukje afzetten waar hij (met andere paarden) op kan staan, omdat er geen zand meer is. We hebben een buitenbak, en een paddock, that's it. Verder is er alleen maar land of erf. Dus hoe dan ook zal hij in t land moeten. De paddock is ter grote van een longeercircel maar dan in t vierkant, dus dat is te klein om meerdere paarden tegelijk in te zetten, daarbij wil de eigenaar van de stallen niet dat er de hele dag paarden in staan, en dat er ook nog hooi in de paddock komt te liggen. Het is óf land, óf stal. We zetten hem al zoveel mogenlijk buiten, maar er zijn te weinig mogelijkheden.

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:25

Misschien nog een idee als je de andere paarden nou langs de tniker zet maar dan een draatje ertussen, zodat de andere paarden maar een klein stukje wei hebben en zich niet ziek kunnen eten. De tinker kan dan gwoon eten en heeft nog de andere paarden langs zich.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:27

Maar het gras is nog zo groen en jong dat al hebben ze maar een klein stukje ze alsnog teveel eten, ze zijn heel gevoelig.

Ik zal t ze is vragen of dat kan...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:29

Inderdaad in de paddock zetten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:43

In zn eentje vindt hij dat ook niet leuk en tis te klein om er nog 1 bij te zetten. Daar komt bij dat de eigenaar van de stal niet wil dat er hooi in de paddock komt, en je kan dat paard niet de hele dag zonder eten zetten in de paddock. Dan gaat hij zich ook vervelen ;)

Tis gewoon een lastig probleem.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:48

lijkt me dat dit type paard, tinker, gewoon het beste dag en nacht, zomer en winter ,buiten kan en wil staan.
dat geeft ie toch wel aan geloof ik.
ik heb zelf een verzorgpaard, pinto, die door de vorige verzorgster bij strenge vorst op stal werd gezet samen met een andere, maar de eigenaar kan dus mooi midden in de nacht zijn bed uit om hem weer buiten te zetten!!
hij brak dus ook haast zijn stal af!!
deze staat dus ook altijd buiten in een megagrote zandpaddock.
het dier was doodongelukkig in zijn stal dat was wel duidelijk.

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:48

Mijn oplossing is omdat mijn kwpner ook veel eten nodig heeft overdag een halve dag met de haflinger pony in de wei. Zij mag ook echt niet langer, omdat ze zow dik is dan.
Daarna staan ze de andere helft gewoon in de zand bak zonder eten omdat mijn pony niet meer mag
Dan geef ik paard daarbij savonds veel brokken maismeel en zoveel mogelijk hooi zodat die toch dik kan blijven. Smorgens voor ze naar buiten gaat krijgt ze ook weer brokken.

Weet je wat het fijne van een zand bak is daar kunnen ze zich lekker uitleven in de buitenlucht.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:18

Hij breekt buiten ook de boel af. Gaat hij langs het hek heen en weer rennen als hij ons ziet lopen..

In de paddock doet hij hetzelfde.

Wel fijn dat iedereen mee denkt en niet meer zo negatief is als eerst.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:20

poiuytreem schreef:
werken een het dominantie probleem?
Dit paard laat merken dat hij zich niet prettig voelt, dan is hij niet meteen dominant.

Niet meteen, nee ;) , maar TS schrijft zelf het volgende
itsmi schreef:
... Tot zijn 5e jaar niks hoeven doen, alles mag ( maar dan ook echt alles). hij is dus nu stront vervelend in de omgang...
... Als je hem negeert helpt het niet, dan gaat hij gewoon door. Als je hem op zn flikker geeft, helpt het 3 minuten, Dan is hij van de schrik bekomen en gaat hij weer verder...

... en daar zie ik wel degelijk een dominantie probleem ;) .

*Itsmi, mijn post naar jou toe was zeker niet negatief gemeend :) .

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:10

Sterre schreef:
poiuytreem schreef:
werken een het dominantie probleem?
Dit paard laat merken dat hij zich niet prettig voelt, dan is hij niet meteen dominant.

Niet meteen, nee ;) , maar TS schrijft zelf het volgende
itsmi schreef:
... Tot zijn 5e jaar niks hoeven doen, alles mag ( maar dan ook echt alles). hij is dus nu stront vervelend in de omgang...
... Als je hem negeert helpt het niet, dan gaat hij gewoon door. Als je hem op zn flikker geeft, helpt het 3 minuten, Dan is hij van de schrik bekomen en gaat hij weer verder...

... en daar zie ik wel degelijk een dominantie probleem ;) .

*Itsmi, mijn post naar jou toe was zeker niet negatief gemeend :) .

Dominantie ik een gedragskenmerk. iets wat vooral is aangeboren en niet komt door een slechte opvoeding.
Dit gedrag heeft meer te maken met verveling en het zich uiten van zijn gevoel.
Kun je me anders is uitleggen wat je hier precies dominant aan vind?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:22

nou ja...ik vind ook dat je het paard niet zo snel moet opgeven, er zijn wel mogelijkheden om hem minder te laten vervelen op stal, zoek uit naast welk paard het graag mag staan.( hier door kan het ook komen dat het slaat!!)

Ga veel grondwerk doen, en probeer hem bezig te houden. Laat hem wennen aan zijn nieuwe situatie....Het beestje is nog maar 3 maandjes bij jullie......ik vind dat je het dan ook een kans moet geven, en niet direct de moed opgeven.... Aan elk dier is wel wat, maar van elk dier is wat te maken.

Ligt er ook aan hoe je hem behandeld. En als het gaat slaan in de stal probeer hem dan geen aandacht te geven, immers is negatieve aandacht ook aandacht!!!

Mijn paard sloeg tegen de stalwanden aan, ander vriendinnetje en dit was afgelopen. Ook omdat ze een hooiruif heeft doet ze het niet meer. natuurlijk geld dit niet voor iedereen zo simpel.

Probeer wat op te bouwen met het paard, en geef je vertrouwen ook al weet je dat het misschien geschaden word.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:15

Ja ik weet het, ik wil het ook niet opgeven, echt niet! Maar als je van de 5 reacties die je krijgt, al bij 4 te horen krijgt dat het beter is om te verkopen dan ga ik toch serieus twijfelen. misschien heeft hij het wel beter ergens anders. Ik weet het nie tmeer. Hij heeft al naast 3 paarden gestaan, de 1e daarvan was hij wel aardig mak, maar sloeg de buurman de hele stal verrot. de 2e en de 3e waar hij dus nu tussen in staat, is hij juist vervelend en de paarden naast hem niet...

Grondwerk heb ik nog nooit echt gedaan, dan moet je toch ook met snoepjes werken enzo?? Want als je hem 1 snoepje geeft wordt hij ook vervelend, hij bedeld nogal ruw, of is dat met een clicker?? Dan krijgt hij wel weer meer respect denk ik voor de mens, maar zal dat het stampen in de stal verhelpen?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:31

nou dat hoeft niet eens grondwerk te zijn, je moet respect krijgen van je paard.Zo hoort het,krijg je dit niet, heb je t er vaak zelf naar gemaakt..... (Ik heb rondom de stal allemaal stro pakjes gezet omdat me paard ook stampte,hielp wel!!) Doe wat volg oefeningen,achterwaards lopen, wijken voor druk, cavaletti'slopen. Maar begin niet met snoepjes dan. Laat hem ervoor werken voordat je hem beloond..(dit kan ook door een klopje op zn hals, met ""goed zo"erbij) Ga lekker longeren, en anders vraag je iemand op stal voor grondwerk, of zoek eens op internet er zijn zat dingen te doen, je bent nooit uitgewerkt!!

En je moet je niet van alle reaktie's wat aantrekken, uiteindelijk zijn jullie die moeten beslissen. Maar verdiep je eens in je paard en ga bedenken waarom hij zo doet, wanneer is het begonnen, wat zou jij denken als je een paard bent.. Het klinkt allemaal makkelijk, en ik weet het, het is niet zo... Niemand kan alles :+ :+ En je moet ergens beginnen. Kijk wat hij leuk vind om te doen, en misschien veranderd hij dan wel helemaal in de omgang. Van elk paard valt wat te maken, ook al doet hij zo raar, ik denk dat overal een reden voor is :D

Dit zijn allemaal suggesties en of het je echt gaat helpen kan ik niet zeggen, Wat voel je eigenlijks met het paard? Heb je een "klik" of juist niet?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:33

Wat dat paard gemist heeft is opvoeding van een ander ouder paard. Ideaal zou zijn om hem in de weide te steken met een veel sterker en dominant ouder paard. Die zou hem wel manieren leren en je zou snel een ander paard zien. Helaas in uw situatie niet direct een mogelijke oplossing. Idee van die rubber matten en balken is wel goed voor het paard en de rust op stal. Voor zover ik uw reacties kan lezen zou ik toch zien om zoveel mogelijk hem in de weide te steken desnoods alleen als de andere eruit moeten omdat ze te dik zouden worden. Het kabaal en de drukte in de weide gaan voorbij na enige tijd. Ideaal is het niet maar om dergelijke redenen moet je geen paard wegdoen na al de moeite die al gedaan hebt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:56

Het probleem is dat wij de enige pensionklanten zijn. Op stal is der dus niemand die grondwerk kan. Maar volgen, wijken, achteruitlopen dat doet hij wel, het probleem ligt in principe niet bij het werken, want dat doet hij supergraag! Longeren doet hij ook goed, longeer hem ook regelmatig met bijzet, dat hij lekker aan het werk kan, en dan is hij super, maar als ik na het werken hem in de paddock zet, zodat hij lekker kan rollen enzo dan gaat hij bij het hek staan en voor het hek rond lopen en zelf dan stampen tegen het hek.

@ Arum, hij heeft tot zijn 5e bij zijn moeder gelopen. Dat is een ouder paard, en die zou hem toch wel opgevoed moeten hebben lijkt me!

Ik heb op internet wel vrijheidsdressuur oefeningen gevonden, dat ga ik ook eens uitproberen.

Met het paard heb ik wel een klik, onder het zadel is hij super, hij heeft wel vertrouwen, als hij iets eng vindt kan ik hem er toch langs krijgen (Zonder te slaan of boos te worden natuurlijk). Dus we hebben wel een klik, maar ik kom 4x in de week, dus ik vraag me af in hoeverre ik die band kan bijhouden... De rest zullen de eigenaren ook moetne doen denk ik..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:24

itsmi schreef:
@ Arum, hij heeft tot zijn 5e bij zijn moeder gelopen. Dat is een ouder paard, en die zou hem toch wel opgevoed moeten hebben lijkt me!

Heb ik ook gelezen maar dat zie ik niet als opvoeding van ouder paard. Je moet zo'n dingen vergelijken met paarden in het wild in de kudde.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 02:03

Ja maar als hij te dominant is zal hij echt wel op zn flikker gekregen hebben van zn moeder lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 03:05

Mijn ruin heeft dit ook gedaan, meppen en rammen in de box en hij verbouwde de buitenmuur van de schuur ook als hij met de anderen in de paddock stond want meneer gaf meteen reactie als hij mensen hoorde of zag en schreeuwde om aandacht. We hebben het hem afgeleerd door het gewoon straal te negeren en een paar keer heeft hij een pak op zijn donder gehad, als hij begon met stampen als we toevallig in de buurt waren. Hij doet het al maanden en maanden niet meer, hij heeft geleerd dat het hem niks oplevert.

Verkopen? Nonsens!!!
En staat hij te rammen als je wilt gaan voeren? Dan niks geven, deur achter je bips dicht en wegwezen en pas voeren als hij is gestopt met zijn getimmer. Nooit belonen, niet met positieve en liever ook niet met negatieve aandacht tenzij je hem op heterdaad betrapt. Zoveel mogelijk negeren, als hij doorkrijgt dat het niks oplevert houdt hij wel op.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:16

@Sulelitla (sorry kon je naam niet goed lezen, haha)
OKee, daar heb ik wat aan idd, wij hebben ook geprobeerd te negeren. Is het handiger als we hem als eerste eruit halen?? Want als we eerst de andere paarden doen, gaat hij juist stampen omdat hij eruit wil en aandacht wil. Met voeren doet hij het ook,en als we komen geven we de paarden meestal een snoepje, maar als hij staaat te stampen krijgt hij niks, gaan we dat volhouden!!

Even off topic, jij had toch tijdje geleden een "probleempaard"?? Hoe is het daarmee??

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:09

itsmi : mama zal hem niet op z'n flikker geven zoals een ander paard dit doet, geloof mij maar ik weet gerust waar ik over spreek (typ in dit geval).

Voor de rest zoals ik zei en een sul met meer woorden 'negeren' gaat over met termijn.

Enne laat die snoepjes ook achterwege daar krijg je problemen van op termijn met al je paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:14

Helemaal mee eens Arun, niet met snoepjes en andere lekkernijen beginnen.
Ik heb nóg wel een tip, mocht er een zolder zijn boven de box van het paard, leidt daar dan een tuinslang heen of zorg dat je die op een andere manier van boven op het paard kunt richten. Slang goed bevestigen en op douchestand naar beneden richten zodat de kans groot is dat je het paard kletsnat spuit met koud water. Zodra hij gaat stampen, kraan even opendraaien. Paard wordt beloond met een koude douche en dan is het gestamp vaak snel voorbij. Het is het handigst als je een slang pakt van behoorlijk wat meters zodat je niet eens bij de stamper in kwestie in de buurt hoeft te komen maar hem van afstand beloont met een nat pak.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:26

Vandaag was de paardenfluisteraar geweest. Zo dat was echt bizar. Ik geloofde er eigenlijk nooit in, maar als je zag hoe Floyd daarop reageerde was echt bizar! Hij klapperd wel eens met zijn lippen, en nu deed hij dat heel erg, dat is een teken van stress en zenuwen. In het vorige leven bleek hij een quarter te zijn (Mr. Ed heette die) en een Apache.. Hij begrijpt dit leven niet. Hij is ook heel veel van eigenaren verwisseld (Dat kan kloppen, 1e 5 jaar bij zn moeder, toen in een jaar tijd naar verschillende stallen voor beleren en verkopen e.d.). Hij heeft zo'n trauma overgehouden aan alle keren dat hij moest verhuizen en andere eigenaren dat hij nu heel erg bang is om weg te moeten. Daarom doet hij met rijden en longeren ontiegelijk zijn best, want hij denkt als i nou maar heel erg mijn best doe, hoef ik niet weg. Hij is ook heel leergierig. Het castreren is ook niet helemal goed gegaan, hijheeft er ontstekingen bij gehad waardoor het heel gevoelig is. Als hengst schijnt hijvastgebonden te zijn met zijn voorbenen aan elkaar, dat schijnen ze vaker te doen, omdat hengsten dan rustiger zijn op stal. daarom was hij heel bang toen die fluisteraar aan zijn benen kwam. Verder had hij heel erg last van zijn hoeven gehad, omdat de ijzers niet goed eronder zaten (Dat klopt, zei onze smid ook al). Hij had zich nog niet helemaal overgegeven ofzo, vandaar datze volgende week nog een keer terug komt. Want hij vond het heel eng enzo. De volgende keer schijnt hij er veel beter op te reageren. Maar het was echt apart om te zien, hoe hij erop reageerde. Op een gegeven moment stond hij ook gewoon stil op de poetsplaats! Hij staat normaal nooit langer dan 5 seconde stil daar, dus dat was echt apart.
Hij had vroeger ook nog een lammetje zien verdrinken. Hij heeft een heel klein hartje en hij is heel gevoelig. Die fluisteraar zei dat ik met hem moet gaan starten, omdat hij dat heel leuk vindt, en dat ik de 1e keer meteen 2e wordt.. Nja laten we dat nog maar even afwachten. Bij het begin beginnen ;)

Ook zei ze dat zijn hoofd heel erg vol zit. Hij is zo druk aan t denken met alles over alles dat er geen plaats isverder. Als hij aan het werk is, kan hij zn gedachten kwijt, dan hoeft hij er niet aan te denken, maar zodra hij weer binnen staat en niets hoeft te doen, zit zn hoofd weer vol.

Je kan het geloven of niet. Ik weet nog steeds niet wat ik moet geloven, en je kan ook niet alles na trekken of het klopt, maar dit paard verdiend een 2e kans, hij gaat niet meer weg. Zeker niet omdat hij zo bang is om weer weg te moeten! We gaan er alles aan doen om hem te kunnen houden!

Dat van die tuinslang is idd een goed idee. We wachten eerst even de 2e sessie af..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:38

Itsmi moest je zo ver niet wonen ik wil ook zo'n vertelling komen doen hoor O:), wat betaal je hiervoor ??? Misschien zou ik toch nog extra jobke nemen in crisis tijden. Sul die kan dat zeker ook als ze in haar nen goeien is ... zoals die tuinslang lig ik kreupel van het idee alleen al. Maar werken zal het zeker!!

Nu serieus als je je gesterkt voelt door zo'n fluisteraar niets verkeerd mee hoor, die mensen vertellen je met veel poes errond de feiten die elk mens die veel met paarden werkt weet en en ziet. Alleen ik geloof er niet in en heb het niet nodig op mijn erf.