paard heeft geen respect voor draad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bastion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:33

lastig probleem. die van mij springt altijd over de draden we hebben overal al extra hoge omheining neergezet, maar dat maakt hem niet uit. hij doet het altijd als ie achterna wordt gezeten door een ander paard. het is een beetje een sukkel en hij snapt vaak niet dat het spelen is. hij is nog geen 3 jaar en al zeker 172 dus weet wel waar mn toekomst ligt met hem haha...

maar het is zeker een probleem hoe ga ik dit nu oplossen???

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:38

Fem_daf schreef:
Jeetje.. dat het draadje in z'n manen niet werkt...
Je kan proberen om het draad door zijn hele manen te vlechten of een soort antenne op z'n hoofdje te zetten (aan het halster monteren). Heeft geholpen bij het veulen bij mijn vroegere stal.

Sorry jongens, maar dat zijn martelpraktijken. Dan kan je al even goed de voorbenenbenen vastbinden, of gewoon netstroom op de draad zetten, dat werkt ook prima.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:56

ikke20 schreef:
ik verhuur een stalletje aan een vriendin van mij. die heeft een 2 jarige haflingerruin.
toen hij op de wei kwam een half jaartje geleden was hij binnen een dag al door de draden gevlogen.
<knip>

hoe leer ik dit beest respect te krijgen voor het draad/stroomdraad.
ben het nu wel beu dat mn net 1 jaar oude draad al in stukjes aan elkaar geknoopt zit en ik weer nieuwe poortgrepen kan gaan halen.

Waar gaat hij heen? Waarom gaat hij door het draad. Ik weet dat het gras altijd groener is aan de andere kant, maar staat hij alleen in zijn eigen wei of staat er niets te eten daar waar hij staat? Kan hij het niet vinden met zijn weidemaatje(s)? Misschien zou je de oplossing in het wegnemen van de oorzaak kunnen zoeken, als symptoombestrijding niet helpt. Ik ga er daarbij maar even vanuit dat je bovenstaande tips al zoveel mogelijk geprobeerd hebt.

Anders zit er voor je vriendin niets anders op dan een weiland met een haflingerproof afrastering te zoeken, ;) zoals een houten hek.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:21

Bandida schreef:
Fem_daf schreef:
Je kan proberen om het draad door zijn hele manen te vlechten of een soort antenne op z'n hoofdje te zetten (aan het halster monteren). Heeft geholpen bij het veulen bij mijn vroegere stal.

Sorry jongens, maar dat zijn martelpraktijken. Dan kan je al even goed de voorbenenbenen vastbinden, of gewoon netstroom op de draad zetten, dat werkt ook prima.

Nou nou nou, overdrijven is ook een vak! Ontsnappen en voor een auto lopen is niet zielig? Ik ga nu naar stal. Extra draadje spannen en als ik goed materiaal beschikbaar heb, krijgt hij mooi een antenne! Kijken of we het zo spannend genoeg kunnen maken voor hem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:39

Bandida schreef:
Fem_daf schreef:

Wat is er mis mee? Dier heeft er geen last van zolang hij niet onder de draad door gaat, evenals netstroom op de draad zetten, zolang hij zich braaf gedraagd overkomt hem niets.

En ja, jij hebt ze dan liever elke dag op straat lopen met het risico dat daar een auto opklapt, iemand die net zijn kindjes van school haalt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:42

als hij bij mij dus doorschiet staat hij op een weg net na een bocht waar ze vrij hard doorheen komen.

hij ontsnapt naar het gras staat nu op het zand en kan door omstandigheden niet het gras op.
hij heef voldoende hooi. hij staat alleen omdat hij niet goed samen kan met mijn paard. wel kunnen ze contact hebben met elkaar.

omheining is 1.60 hoog en duidelijk zichtbaar dus dat kan het niet zijn.

Escalutia

Re: paard heeft geen respect voor draad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:37

Hoeveel draadje heb je onder elkaar hangen? Wij hebben er 3 voor de koeien anders vertikken ze het ook, en inderdaad hoeveel volt. Als de ondergrond erg droog is komt de schok minder hard aan dit omdat water lekker geleid.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:44

hangen 3 draden bovenst is breed lint onderste 2 wat dunner lint.

volt weet ik zo niet uit mn hoofd heb wel 2 stroomapparaten erop staan. de grond is erg vochtig

heb woensdagavond een gesprek met stalgenoot es kijken of zei nog wat weet.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:49

Maakt ie niet ergens contact waardoor de stroom via de grond weggeleid word?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:57

nope nergens maakt hij contact meet het ook regelmatig door om te kijken of het nog goed is

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:03

degene die prikkeldraad aanraad is m.i. niet goed bij zijn verstand. Ik heb twee weken geleden mijn paard uit het prikkeldraad kunnen vissen omdat hij ergens van schrok, en die wonden waren niet mals.Compleet gestoord dus om dit aan te raden ,je kunt m dan beter gelijk weg brengen!Bij mijn arabier hielp ook niets, totdat ze het op een plek echt naar de zin had ,toen bleef ze staan. Veel gras/hooi werkt ook goed ,dan is er ook minder reden om het verderop te gaan zoeken ,maar ook dat is makkelijk praten want mn arabier krijg ik niet dik...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:05

Ik ken het, ons veulen van enkele maandjes oud kauwde de draad altijd door. En daar stond flinke stroom op! (en het was een stevige draad..)
Ik moet zeggen, toen ik een jaar of 10/11 was, vond ik het altijd leuk om de stroomdraad aan te raken en een schok te krijgen := Het deed me echt geen pijn.
Misschien is dat bij dit paard ook zo?

Ik zou de stroom flink verhogen (niet teveel, dat het gevaarlijk wordt ofzo...) tsja, of draad door de manen vlechten (alhoewel ik dat wel een apart idee vind, maar wat dit paard doet is gewoon gevaarlijk..)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:06

luckyboy5 schreef:
degene die prikkeldraad aanraad is m.i. niet goed bij zijn verstand. Ik heb twee weken geleden mijn paard uit het prikkeldraad kunnen vissen omdat hij ergens van schrok, en die wonden waren niet mals.Compleet gestoord dus om dit aan te raden ,je kunt m dan beter gelijk weg brengen!Bij mijn arabier hielp ook niets, totdat ze het op een plek echt naar de zin had ,toen bleef ze staan. Veel gras/hooi werkt ook goed ,dan is er ook minder reden om het verderop te gaan zoeken ,maar ook dat is makkelijk praten want mn arabier krijg ik niet dik...

Doe niet zo kortzichtig en lees eens wat beter.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:12

Ja ,tuurlijk,dus als ie weet hoe het voelt", dus "kennis gemaakt heeft" dan zal hij niet meer schrikken en er in terrecht komen ? Nou dat wist mijn arabier maar al te goed maar hij heeft wel 90 meter van het draad van de buren omver gecrosst!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:48

Nogmaals; beter lezen ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:46

Jaimyliefje schreef:
Ik zou de stroom flink verhogen (niet teveel, dat het gevaarlijk wordt ofzo...) tsja, of draad door de manen vlechten (alhoewel ik dat wel een apart idee vind, maar wat dit paard doet is gewoon gevaarlijk..)

Nee, wat zijn eigenaar doet door lapmiddelen te bedenken en de oorzaak te negeren is gevaarlijk.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:54

meid ,fantastisch,zal het nog 10 keer doorlezen, maar het enige wat ik hier hoor zijn vooral veel gevaarlijke oplossingen.goed bezig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:56

En jij 'meid' vind het vast wel veilig als ze over de weg lopen?

Bandida; je kunt wel zeggen dat er altijd een oorzaak voor is maar soms is die er ook gewoon niet en je zult toch je paarden binnen de omheining moeten houden

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:27

anneliesdj schreef:

Bandida; je kunt wel zeggen dat er altijd een oorzaak voor is maar soms is die er ook gewoon niet en je zult toch je paarden binnen de omheining moeten houden

Helemaal mee eens, daarbij kiest die van mij nu steeds een lekkere volle wei met gras uit, terwijl er in de wei waar hij thuis hoort echt ook nog meer dan genoeg staat. Gevolg: te dikke knol met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Gisteren dus een extra draadje eronder (ik hoefde niet te helpen, want het was al klaar) en nu maar hopen dat meneer erachter blijft. Zo niet, dan ga ik de antenne uitproberen.
Succes met jullie houdini's!

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:15

Om de hoeveel meter staan er eigenlijk palen in de grond?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:57

Als er genoeg stroom op staat, genoeg draadjes etc..

Mijn ene pony deed dit ook, ik was het heel erg beu en die mensen ook waar hij bij op de wei stond. Er was geen reden tot ontsnappen behalve dan dat hij wist dat hij het kon dus deed hij het ook. Misschien heel zielig maar ik heb hem naar het draad toegeleid en het draad even op zijn neus gelegd. Hij heeft een flinke opdonder gehad, maar daarna nooit meer gedaan! Wel blijf ik opletten dat mijn omheining intact is en er moeten min 4 draden gespannen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:05

Zucchero schreef:
anneliesdj schreef:

Helemaal mee eens, daarbij kiest die van mij nu steeds een lekkere volle wei met gras uit, terwijl er in de wei waar hij thuis hoort echt ook nog meer dan genoeg staat. Gevolg: te dikke knol met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Gisteren dus een extra draadje eronder (ik hoefde niet te helpen, want het was al klaar) en nu maar hopen dat meneer erachter blijft. Zo niet, dan ga ik de antenne uitproberen.
Succes met jullie houdini's!

Zo heb ik ze ook wel gehad, paarden die verplicht op dieet staan maar toch uitbreken. Wij hadden een aantal jaren geleden een shet die zich flink dik had gegeten dus ze ging op dieet, klein stukje land uitgezocht, paardje moest ook echt anders werd het hoefbevangen. Maar mevrouw wilde het hooi niet eten en brak elke dag minstens 3 keer uit, echt helemaal niets hielp. Uiteindelijk hebben we haar in een stal gezet met uitloop met daaromheen schapengaas en veel stroom, dat hielp maar daardoor kon ze geen gras meer eten, ze kreeg alleen nog hooi. Mevrouw vond hooi niet lekker dus vertikte het om te eten waardoor ze heel snel heel veel is afgevallen wat resulteerde in vet in het bloed, het arme dier is een week kotsberoerd geweest en overleden.
Doodzonde want het was een prachtbeest, een echt minipaardje, als ze op het eerste stuk land gewoon was blijven staan was het wss nooit zover gekomen.

Maar daarnaast heb je ook gewoon paarden die er voor de lol uit gaan, puur voor de sport en het paard wat ik al eerder aanhaalde doet het ook zonder reden. (ja omdat ze naar de emmer biks wil die expres aan de andere kant van de draad staat :roll: )

Dus het is echt niet altijd een kwestie van oorzaak van het probleem zoeken ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:15

anneliesdj schreef:
Dus het is echt niet altijd een kwestie van oorzaak van het probleem zoeken ;)

Toch wel hoor. Erg spijtig van je pony, en m.i. ook onnodig, met een graaskorf in plaats van afzondering had je geen uitbraakprobleem gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

Denk je dat? En waarom dan niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:27

Omdat ze dan gewoon kon blijven waar ze was, en gras eten. Alleen véél minder. Hoeveel minder is te regelen aan de openingen.