Aan de hand stilstaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Re: Aan de hand stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:59

Pff ja, ik ben wel heel boos geworden en een tik gegeven, maar toch geschrokken omdat ik sinds ik een iets 'hardere' aanpak heb, meer verzet lijk te krijgen. Misschien een testfase, maar fijn is anders. Het is normaal een schat in de omgang..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:01

Bijten en trappen levert bij mij een flinke klap op. En daarna zet ik haar zonder pardon op stal, waarbij ik haar een tijdje volkomen negeer. En dan weet ze dondersgoed waar het voor is.

Maar mijn paard is gevoelig voor negeren, ze vind het echt niet leuk als je zonder meer bij haar wegloopt. Dus voor haar is dat echt straf, terwijl voor een ander paard terug op stal juist een beloning is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:03

Als jij een "gentlemens agreement" met je paard hebt, zal hij idd weleens wat heftiger op de strenge aanpak kunnen reageren. De vraag is: wil je dat, en kun je dat aan. Je geeft in het begin van dit topic aan dat jij je aan bepaalde dingen stoort. Ik ben van mening dat je dat kunt en moet oplossen, anders gaat het van kwaad tot erger. En verzet ga je krijgen, en daar moet je mee omgaan en kunnen omgaan.

Je hebt je paard na die hap een tik gegeven, was hij daarvan onder de indruk? Onthoud dat een correctie (lees goed: correctie, geen straf) die niet aankomt een correctie is die je net zo goed niet had hoeven geven omdat je paard daar alleen maar van leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen. Dus geef hem een roei, geef hem de indruk dat je hem levend vilt, zorg ervoor dat hij je serieus neemt, en dan kom je in de toekomst situaties niet tegen dat hij je bijt of anderzins niet ziet staan/serieus neemt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:10

Verzet ga je zeker krijgen inderdaad, paarden vinden het niet leuk om van hun troon te worden gestoten :P Je paard zal zeker meerdere kansen nog aangrijpen om ervoor te zorgen dat hij weer jouw leider is. Sta dus stevig in je schoenen! (en denk weer om je eigen spierspanning, dus jij bent rustig en kalm en je negeert het paard in principe als je met hem bezig bent: hij moet op jou letten, niet andersom (al kun je natuurlijk wel even schuinmeekijken) maar als paard jouw regels overtreed ben je hard en zet je hem direct terug op zijn plaats.
Voel het dan ook echt in je dat hij terug moet en wel NU! Daarna weer negeren en ontspannen.
(kijk maar eens hoe snel de leider van een kudde weer rustig graast nadat hij net een ander paard even een trap heeft verkocht omdat die regels overtrad ;) )

Een leider straalt rust en zelfvertrouwen uit.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 23:27

Ja ik ga zeker doorzetten nu, als ik het nu verpest zal de nasleep alleen maar langer zijn. Maar ik merk echt dat hij doorkrijgt dat de pret over is en ik zijn gedrag ben aan het beinvloeden. Guess what, meneer stond vandaag netjes stil met peesjes uitdoen en afzadelen, en was met rijden aanzienlijk braver. Ik kreeg een grom maar geen onchristelijke taferelen zoals af en toe. Kijk, dat geeft me weer moed om zo door te gaan... maar dat ik ineens een bijt krijg en niet zo zacht ook, ik kan me daar best boos om maken. Ik steek er de laatste tijd wel meer energie in enzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:30

je mag dan ook absoluut even goed boos worden, ik kan op zo'n moment gif spuiten met mijn ogen :P

Maar zoals je nu ook al merkt: je krijgt absoluut resultaat!
En als er een angstige situatie is, zal het paard ook niet bij je wegrennen maar je vertrouwen :) dus dit heeft meer goede nasleep dan alleen maar het netjes naast je lopen :)