Haflinger&ik..zo onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:03

waarom neem je niet een beetje afstand? ik had hetzelfde als jou met mijn bijrijdfries, onze karakters botsten ook (allebij erg eigenwijs, en allebij onze zin willen hebben) toen ik even niets meer deed konden we allebij weer fris beginnen en het is nu gewoon leuk om met haar te rijden of te wandelen.. ik ben nog steeds zo eigenwijs, maar zij een stuk minder, ze liep weg met opstappen, nu staat ze netjes stil, ze heeft respect voor me e.d het is echt een wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:11

Ik kan niet totaal afstand nemen. Ik heb voor 2 dagen een bijrijdster,dus dan zou hij de rest van de week weinig aandacht krijgen. dat vind ik ook sneu.
Ik doe alleen wat werk aan de hand momenteel en als zij gereden heeft(we gaan nu nog samen,ik heb haar pas net als bijrijdster,als het goed is gaat ze zeer spoedig alleen)stap ik hem even uit..
Overigens rijd ik dus al zeker 6 maanden niet meer..

erg lastige situatie dit..

edit:
ik ben straks naar stal geweest. gelongeerd. dat deed hij,maar hij keek alle kanten op behalve de mijne. nog wat rondgewandeld door de bak, ho,achteruit,omdraaien..dat doet hij allemaal. maar hij kijkt weer alle kanten op.
op weg van de bak naar stal begint hij alweer te gillen naar "zijn"merrie,wil me voorbij lopen. ik had een zweepje(kort)bij me en heb hem direct een tik op de borst gegeven en NEE gezegd. Hard en duidelijk. Maar het lijkt gewoon niet binnen te komen. Hij staat dan stil,kop de lucht in,en gilt gewoon verder..
Dat vind ik zo bizar,hij is zó op zijn omgeving gericht,dat hij het liefste dwars door me heen loopt en soms lijkt het alsof hij niet eens ziet dat ik er ben..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:23

lastig idd, ik zou wel kijken of het verbeterd (niet over paar weken, maar een paar maanden) en als je dan nog het gevoel hebt dat het niet gaat, dan zou ik hem persoonlijk verkopen.. dit is voor jullie allebij niet leuk.. jij raakt geirriteerd, en dat merkt hij ook en dan wordt het een wisselwerking.. dus misschien is het dan voor jullie allebij prettiger om een nieuw plekje voor hem te zoeken.

Anoniem

Re: Haflinger&ik..zo onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:46

Ik zit momenteel gewoon in een tweestrijd.
Ik wil het ergens nog wel even proberen,desnoods tijdelijk maar wat kalmerende kruiden voeren zodat we in elk geval wat beter kunnen communiceren met elkaar(slik zelf sinds vanmiddag ook weer valeriaan).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:51

Waarom haal je er niet iemand bij die je les geeft in het grondwerken.. op welke manier dan ook nh, klassieke manier of parelli, of een mengelmoes, maakt niet uit. Maar iemand die jou heel goed live kan laten zien wat je moet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:55

Ik heb een email gestuurd naar iemand die hierin les heeft,en tevens vlakbij woont. even afwachten op een reactie.
Dat wilde ik sowieso dus wel doen.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:46

ik denk dat je jezelf ook eens moet gaan afvragen of je voor 100% voor hem wil gaan en echt toegewijd bent om het probleem op te lossen. Ik krijg het idee dat je er geen zin meer in hebt ( en dat is heel begrijpelijk,heb ook zo'n haffie ). maar dat is ook niet eerlijk tegenover hem. het komt allemaal wel goed,echt waar. maar als je ergens met hem aan begint terwijl je er eigelijk geen zin in hebt,kun je van hem niet verwachten dt ie zal veranderen. denk er eens goed over na en ga voor 100% voor hem. dit zijn dingen die heel langzaam goedkomen, maar als het eenmaal goedgekomen is hebben jullie een band voor het leven. en geloof me, een betere is er niet

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:03

Hoi, doet echt pijn om dit allemaal te lezen. Je bedoelt het zo goed, en toch lukt het niet.
1/ laat het los. Ik heb de indruk dat elk negatief gedrag je verder de put in duwt, en je draagt dit constant mee als je bij hem bezig bent. dit is ondertussen al een hoop frustraties, en hij voelt dat. Je maakt jezelf ziek ermee, en hem erbij. Paarden voelen alles aan, en kunnen ook je energie lezen -->
2/ hij leest je radeloosheid, en beslist dan even van het over te nemen. resultaat: jij wordt nog radelozer!! is een vicieuze cirkel. Nogmaals: laat het los!
3/ hij MOET rekening met je houden. Je moet het hem niet vragen, maar eisen. Grondwerk is hier heel goed voor. Laat je begeleiden, en ik denk, wordt assertiever!! Sta steviger in je schoenen. En denk: hij moet en zal naar me luisteren. Meestal is een verandering van gedachte al genoeg om een andere uitstraling te krijgen. ineens gaat hij denken: oei, gedaan met de lol.
4/ paarden zijn spiegels. hij reflecteert gewoon jouw minpunten. Is soms heel confronterend, heb het zelf meegemaakt met mijn ruintje. Maar nu ben ik zo blij!! we zijn een jaar "samen", en het gaat nu ontzettend goed. vorig jaar stampte hij me de wei bijna uit als IK stress had...Hij staat nu in een kudde, en toch verkiest hij mijn gezelschap als ik kom. Soms ga ik gewoon in de wei zitten met hen, en geniet ik. Dat helpt ook.
5/ Als het echt niet lukt, als jullie karakters gewoon niet samengaan, dat is geen schande. Dat is de natuur. Mss moet je dan idd op zoek gaan naar iemand anders voor hem, bij wie het wel gaat. mss 1 vd bijrijdsters of zo. Kan je tot een overeenkomst komen. Dat is geen afgang of zo voor jou of hem. Integendeel, je bent eerlijk, en is het beste voor beiden. Anders wordt het gevaarlijk, en gaat hij nog meer probleemgedrag ontwikkelen.
In ieder geval: succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:01

meliciana, bedankt. En waldo,ook bedankt.
(de rest natuurlijk ook).
jullie 2 reacties "raken"me het meeste.
Ik heb woensdagavond hulp gehad van Annebe hier van bokt die me wat fijne inzichten gegeven heeft.
Ik weet nu ook wat beter wat mijn eigen valkuilen zijn,wat me irriteert en wat mijn pony me spiegelt.
ook zij adviseerde loslaten en dat probeer ik nu te doen.
het is heel lastig en ik heb inderdaad twijfels,maar voor nu zet ik die wel even opzij en ga ik aan de slag.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:11

Moeilijk he een jonge Haf. (ik kreeg de mijne met 4,5)
Maar geloof me.. als ze wat ouder worden wordt het beter.
Ik had ook zo'n draak maar het gaat nu super en tuurlijk heb ik ook momenten gehad dat ik er niet eens meer op durfde te stappen.
Met hulp (goede les vooral) en zelfinzicht kom je echt heel ver.
Vaak heb ik ook voordat ik naar hem moest rescue remedie genomen om wat relaxer zelf te worden... en soms om zijn streken te voor te zijn gaf ik hem ook wel eens rescue. Niets mis mee.

En ik ben echt geen "kind" maar voor mij stond gewoon vast dat hij nooit bij me weg zou gaan wat mensen ook zeiden en ach.. ik heb hem nu bijna 3 jaar en we vechten nog steeds soms meningsverschillen uit maar na 3 jaar kan je die Haflingerbuien wat beter handelen.

Het is wat ze allemaal zeggen... laat het los. Hij houd je een spiegel voor.... deed de mijne ook en haal eens wat vaker je schouders op... denk dan.. het zal wel. Maar vooral. wees consequent dat is het belangrijkste.

Sterkte en succes.. het komt echt goed (wilde ik ook nooit geloven)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:18

Ik ben blij dat anderen het herkennen..
Inderdaad,ik moet loslaten. Als hij begint te gillen en draaien ben ik geneigd geirriteerd te reageren"hou nou eens op!!!".
Ik heb nu gezien dat negeren,gewoon laten gaan,omdraaien,eventueel naar iets anders kijken beter werkt.
Zo blijf ik zelf ook rustiger.

Ik durf wel eerlijk toe te geven dat een jonge haf pittiger is als ik gedacht had. Qua koelheid is het een heerlijk dier,hij is nergens bang of schrikkerig voor..maar oh oh wat een sterke en eigenwijze karakters.

En zelf ben ik ook niet de makkelijkste. heb een zware baan(jeugdhulpverlening),eentje waarin ik super consequent en assertief ben. Toch haalt mijn haf een andere "kant"van me naar boven,ook wel weer erg leerzaam...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:21

De bekende spiegel he.... confronterend.

Ja het is mij soms ook wel tegen gevallen maar als je maar consequent blijf en niet bang worden. JIJ bent de baas en aandacht ergens anders bij... corrigeren, longeren hoofd in de lucht en ergens anders kijken.. corrigeren...
Als je ze 1 vinger geef ben je echt beide handen kwijt.

Mocht je vragen hebben PB me maar hoor.. ik ken het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:30

Echt corrigeren als hij ergens anders op gericht is werd me niet aangeraden. natuurlijk wél als hij mee meetrekt,of langs me heen loopt. Maar als hij opeens gilt en rondjes wilt lopen om me heen,moest ik hem enigzins laten gaan. Maar wél uit mijn "cirkel"blijven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:29

Klopt, maar dan moet hij wel weer binnen een paar seconde op mij gefocust zijn. Die van mag dit dus gewoon niet... hj mag 23 uur zijn aandacht alle kanten uit hebben maar als ik met hem bezig ben dan zorgt hij er maar voor dat hij zijn aandacht voor mij heeft.
Ik ben daar heel streng in, en tuurlijk mag hij ergens naar kijken maar daarna sta ik weer voor zijn neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:20

als we rijden of longeren let hij-meestal-wel op.
het is meer over het erf lopen,uit de weide halen,in de stal staan.

maar,schouderkloje voor mezelf..mijn bijrijdster heeft vandaag gereden,hij bokte. we zijn samen(ik op fiets)het bospad opgegaan en ik heb terugweg op zijn rug gezeten en lekker met lang teugeltje gestapt.
en daarna liep hij ook keurig netjes zo de wasplaats op..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:24

*\o/* +:)+

Toppie goedzo.

Ben benieuwd hoe het gaat aflopen met jullie 2 enne... don't worry heb ook enkele maanden zand liggen happen hoor.... en hij is nog steeds bij me.. dat bokken is niet leuk maar ik ben hem nu wel steeds voor.
(helaas voor hem)... :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:07

Jammer dat ik zag dat je hem te koop heb gezet.. het is een kwestie van doorzetten.. maarja die keus is aan jezelf en met angst opstappen is ook niet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:14

ja,ik vind het jammer,maar aan de andere kant voelt het als een opluchting.
ik weet dat het een kwestie van doorzetten is,maar ik kan het niet opbrengen. het kost me teveel irritatie en frustratie,en naast mijn psychisch zware baan lukt dit me niet.
ik heb echt veel ontspanning nodig en die vind ik hier nu niet mee..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:12

Ik zag ook dat je je haf te koop hebt gezet. Als het als een opluchting voelt is het in ieder geval nu de juiste beslissing. Mooi toch.

Hij ziet eruit als een leuk beestje en ik denk dat iemand daar heel veel plezier mee gaat beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:16

Ik hoop het zo...ik ben er echt wel verdrietig over,hij hoeft zeker niet naar de eerste beste koper want hij verdient een superplek!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:36

Soms werkt past een combinatie gewoon niet samen. Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt :)

Ik heb mijn pony bij iemand anders in training gezet, omdat ik radeloos was en het van kwaad tot erger ging.(het is 7 jaar goed gegaan tussen ons, maar door pech die hem overkwam is het omgeslagen)
Ben ook zelf op cursus gegaan en kwam erachter dat ik veel fout deed. Pony spiegelde enorm en is zeer dominant. Dus van mijn fouten maakte hij dankbaar gebruik (en trok zich los).
Ik moet hem continu corrigeren en streng zijn en daarna direct onstpannen. Straffende stem als: foei, is niet toegestaan, want dan leg ik het probleem bij mij ipv bij het paard (hij moet het oplossen als hij een stap te ver komt en ik zet hem terug).
Maar pff ik heb ook zo getwijfeld om hem te verkopen... want ik zag er gewoon tegen op om naar hem toe te gaan.
Gelukkig ben ik op de goede plek terrecht gekomen en het gaat nu ontzettend goed. Niet alleen is hij goed aan en doorgepakt door iemand die er veel verstand van heeft, maar ik heb zelf ook veel geleerd.
Maar ik heb wel gehad: als die niet had geholpen, dan gaat hij weg. Dan zijn wij niet geschikt voor elkaar...
Gelukkig is er een omslag gekomen, maar het kost heel veel energie omdat hij zo dominant is (en je geen moment onoplettend mag zijn).
Dus na lange tijd kan ik eindelijk echt weer genieten. ik ben weer zijn leider geworden en hij heeft zijn rust weer gevonden :) (hij wordt NH getrained overigens, dat was toch ontzettend geschikt voor een zeer dominante pony met een trauma.)

Dus mocht je toch nog erg twijfelen over de verkoop: je paard door iemand anders echt intensief te laten trainen en zelf ook bijscholen, kan echt voor enorm veel rust zorgen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:21

hoi Suzanne,

Heb dit topic eventjes gevolgd, ik hoop echt dat je een fijne plek voor je haf kunt vinden.

Ik ben overgens ook aan mijn haf via bokt gekomen met een soortgelijke advt. dus als je geduld hebt en dat heb jij zeker gaat dat vast wel lukken.
Haflinger zijn eenmaal niet gemakkelijkste paardjes vaak, niet altijd natuurlijk, maar mijn haflinger is ook omdat ze een behoorlijk karakter heeft verkocht.
Toevallig was ik net op zoek naar een haflinger met een karakter waar voor mij een bepaalde uitdaging in zat, als je een koper vind die een ' klik' heeft met jou haf dan kan deze persoon er nog heel veel plezier aan beleven, dat zie ik wel aan Djanna en mij.

Veel succes met het vinden van een fijne koper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:03

bedankt voor de reacties.
mijn bijrijdster is vandaag met hem het bos ingegaan,ik op de fiets mee...hij was braaf,alleen gillen/hinniken en met zijn hoofd slaan...
ik werd er enorm verdrietig van dit zo te moeten doen,naast mijn eigen paard fietsen. Ik durfde er echt niet op.
Had hem van tevoren even gelongeerd en toen bokte hij enorm(achteraf bleek het zadel iets te ver naar voren..hoezo eerlijk paard,haha!!)..