Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:51

@marchaL: daarom zou ik ook nooit paarden met ijzers in de buurt van mijn knollen willen hebben....
maar als het een beetje beschaaft gaat valt de schade meestal wel mee

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:56

siskeh schreef:
@marchaL: daarom zou ik ook nooit paarden met ijzers in de buurt van mijn knollen willen hebben....

Soms is dat niet je eigen keus en zetten mensen hun paard gewoon bij die van jou :+
Geweldig, we zijn er lang zoet mee geweest...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:00

MarchaL schreef:
siskeh schreef:

Soms is dat niet je eigen keus en zetten mensen hun paard gewoon bij die van jou :+
Geweldig, we zijn er lang zoet mee geweest...

Was daar toestemming voor??
Zomaar paarden bij elkaar gooien geeft risico's, dus zoiets dien je te overleggen. Je wekt nu de indruk dat er "zomaar" een ander paard erbij gezet werd.......

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:01

@marchaL: zou ik raar staan te kijken....
mensen die zomaar ons erg oplopen, en hun paard bij ons in de wei parkeren...nee flauw, maar ik heb ze gewoon bij huis, dan is die kans veel kleiner(ongeveer gelijk aan onmogelijk)

maar volgens mij zegt hengstengedrag nog helemaal niets over dat het een hengst is of niet trouwens....

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:09

En dan te bedenken dat mijn ruin 9 jaar lang dekhengst is geweest en nu nog steeds niet de voorkant van de achterkant kan onderscheiden. Hij was dan ook niet erg handig bij dekkingen en had elke hulp die hij kon krijgen nodig.
Ondanks dat hij nu niet dekt heeft hij wel behoorlijk hengstengedrag.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:14

ikke schreef:
Zomaar paarden bij elkaar gooien geeft risico's, dus zoiets dien je te overleggen. Je wekt nu de indruk dat er "zomaar" een ander paard erbij gezet werd.......

Zo is het wel gegaan ja... Er kwam een nieuw paard en die werd ingedeeld in ''mijn weide'' (weide waar mijn paard stond met andere merrie) Ik heb aangegeven dat ik dit niet zo zag zitten juist omdat alles op mijn merrie springt. Maar nee, moest zo en zou allemaal wel meevallen. Paard is er overdags dus gewoon bijgezet. Na enkele dagen gebeurde dit dus. Soms heb je op pensionstallen alleen niet zo veel te willen ivm gebrek ruimte oid.

banketstaaf was de situatie natuurlijk wel... Aan een ''zie je nou wel'' heb je op zo'n moment niet zo veel als je zelf met de problemen zit.... Nu ben ik echter heel stellig, geen ruinen bij mijn merrie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:24

MarchaL schreef:
ikke schreef:

Zo is het wel gegaan ja... Er kwam een nieuw paard en die werd ingedeeld in ''mijn weide'' (weide waar mijn paard stond met andere merrie) Ik heb aangegeven dat ik dit niet zo zag zitten juist omdat alles op mijn merrie springt. Maar nee, moest zo en zou allemaal wel meevallen. Paard is er overdags dus gewoon bijgezet. Na enkele dagen gebeurde dit dus. Soms heb je op pensionstallen alleen niet zo veel te willen ivm gebrek ruimte oid.

banketstaaf was de situatie natuurlijk wel... Aan een ''zie je nou wel'' heb je op zo'n moment niet zo veel als je zelf met de problemen zit.... Nu ben ik echter heel stellig, geen ruinen bij mijn merrie.

Ehm, in dat geval was het probleem staleigenaar! Die heeft daar een verantwoording in en als jij weet dat jouw merrie zo'n type is, je waarschuwd daarvoor en dat wordt genegeerd, dan zijn de gevolgen ook voor de stalbaas!!
Zou voor mij een reden zijn per ommegaande te vertrekken, met achterlating van een fikse schadeclaim, desnoods inklusief rechtzaak!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:29

Ik zou me er niet zo druk om maken hoor. Het is lente en, dus voorjaar in het koppie. Staat er nog een lekkere welwillende dame voor je neus ook, dus daar moet je toch wat mee. Ook ruinen blijven mannen :+

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:40

@ikke, tja, misschien had ik er inderdaad iets me moeten doen... Ik ben overigens wel verkast na dit incident. Gelukkig is het allemaal nog goed afgelopen. Mijn merrie had ''slechts'' beschadigde spieren en banden. Na enkele maanden rust en div. behandelingen door een acupuncturist is ze er weer goed bovenop gekomen.

Hier nog een foto van mijn merrie's rug, een poosje na het ''ongeluk'' gemaakt. De hoefafdruk is nog duidelijk te zien. De ergste zwellingen waren hier al wel weggetrokken.

Afbeelding

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:54

Oeis dat was precies toch ernstiger MarchaL... Gelukkig is ze er bovenop gekomen... Maar het is toch wel een heel gedoe voor jou geweest. Begrijpelijk dat je nu geen ruinen meer bij je merrie wil.

Ik zie het trouwens regelmatig dat een ruin op een merrie springt... Hormonenprobleem denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:59

MarchaL schreef:
@ikke, tja, misschien had ik er inderdaad iets me moeten doen... Ik ben overigens wel verkast na dit incident. Gelukkig is het allemaal nog goed afgelopen. Mijn merrie had ''slechts'' beschadigde spieren en banden. Na enkele maanden rust en div. behandelingen door een acupuncturist is ze er weer goed bovenop gekomen.

Hier nog een foto van mijn merrie's rug, een poosje na het ''ongeluk'' gemaakt. De hoefafdruk is nog duidelijk te zien. De ergste zwellingen waren hier al wel weggetrokken.

Maar ondertussen ben je wel een paar honderd euro lichter. Die waren in mijn geval door die stalbaas betaald, daar ben ik niet alleen vrij zeker van, daar heb ik ook een rechtsbijstandverzekering voor!
Dit is een typisch voorbeeld waarbij niet aan regel één van mijn voorwaarden is voldaan!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:05

Mijn ruin dekt ook. En dan niet alleen erop springen, maar echt dekken. Verder braaf in de omgang, maar wel erg dominant naar andere ruinen. Voor de zekerheid uit laten zoeken of hij geen klophengst is.
Dat bleek gelukkig niet het geval, hij heeft zelfs nog minder homoon dan de gemiddelde ruin :o

Hij is nog jong en ik heb wel 't idee dat hij 't minder doet dan een tijdje geleden. Hij is gelukkig wel voorzichtig met de merrie, dus geen verwondingen ofzo, maar ik vind 't wel erg vervelend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:12

boemel schreef:
Mijn ruin dekt ook. En dan niet alleen erop springen, maar echt dekken. Verder braaf in de omgang, maar wel erg dominant naar andere ruinen. Voor de zekerheid uit laten zoeken of hij geen klophengst is.
Dat bleek gelukkig niet het geval, hij heeft zelfs nog minder homoon dan de gemiddelde ruin :o

Hij is nog jong en ik heb wel 't idee dat hij 't minder doet dan een tijdje geleden. Hij is gelukkig wel voorzichtig met de merrie, dus geen verwondingen ofzo, maar ik vind 't wel erg vervelend.

Jaloers?
Waarom zou jij HET wel mogen doen en hij niet? Wat maakt het verschil?

Drie voorwaarden (in uitbreiding op mijn eerdere stelling):
1) het moet beleeft en voorzichtig gebeuren;
2) eigenaren moeten (extra) oog hebben voor de hygiëne van de edele delen;
3) ruin en merrie moeten niet te veel verschillen.

Dat laatste als in dat je liever geen KWPN-er van 1,75 op een C-ponietje wil. Dat zou in het wild namelijk ook niet gebeuren. De rest is gewoon zoals moeder natuur het heeft bedacht, dat is iets anders dan het calvinistische "in mijn wei geen gewip"........

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:50

Nee hoor niet jaloers :D
Ik vind het niet leuk dat hij 't doet omdat ik toch bang ben voor schade aan de merrie. Even vastbijten in de nek doet ie namelijk wel :o
Er zijn zat merrie eigenaren die er niet op zitten te wachten dat hun merrie gedekt wordt door een ruin. Ik heb geen eigen stal tot beschikking en niet iedere pensionstal heeft de mogelijkheid ruinen apart van de merries te houden. Daarom vind ik het dus wel vervelend dat hij 't doet.

De merrie is nu overigens ook erg hengstig en hij wil er niets mee te maken hebben, dus misschien begint zijn gedrag wel te veranderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:25

Sorry, maar dat is het probleem van de merrie-eigenaar. Zolang aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, zie ik niet in waarom een merrie-eigenaar moet zeuren; had ie aan moeten denken toen ie een merrie kocht en/of op die stal met gemengde groep ging staan.

Overigens kan het best dat ie het niet meer doet. Ik heb er eentje die het fanatiek (maar beleeft) deed en die heeft vorig jaar niet omgekeken naar merries, terwijl ie keuze genoeg had. Dit jaar heeft ie wel wat meer interesse, maar ik heb 'm nog niet zien dekken en het ook nog niet terug gehoord.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:31

Wel heel gemakkelijk om het in de schoenen te schuiven van de merrie eigenaar... Straks wil niemand meer een merrie... Het is wel de ruin van de ruineigenaar die erop springt.

Wat als de merrie uithaalt?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:34

Het is echt niet goed hoor, mijn merrie zat helemaal onder de wondjes en opzich deed die ruin het wel rustig en netjes.
Daarbij kreeg ze last van dr rug omdat die ruin er continu opzat en geen voldoening kreeg doordat hij dus gecastreerd was.
En heb ook nog meegemaakt dat haar doos helemaal opengebeten was.
Sommige ruinen doen het niet of heel weinig maar sommige weten niet van ophouden helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:41

lindake schreef:
Wel heel gemakkelijk om het in de schoenen te schuiven van de merrie eigenaar... Straks wil niemand meer een merrie... Het is wel de ruin van de ruineigenaar die erop springt.

Wat als de merrie uithaalt?

Dat is het probleem van de ruinen-eigenaar. Zo goed als een ruin in mag gaan op een uitnodiging, mag een merrie zich verdedigen tegen ongewenste intimiteiten. Gisteren nog aan de hand gehad, mijn kerel meende het zich te kunnen permiteren om een merrie in d'r kont te bijten. Deze merrie was niet gedient van ongewenste intimiteiten en sloeg RAAK!

Het blijven dieren met hun eigen lusten en lasten. Wil je dat niet, moet je een motorfiets kopen......

Het wordt eens hoog tijd dat die "natural" gedachte ECHT doordringt en we ons niet alleen druk maken hoe WIJ "natural" met onze paarden omgaan, maar ook onze paarden de ruimte gunnen "natural" te zijn en als paardeneigenaar je vooraf te realiseren wat dat betekend!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:08

@ikke: Mijn ruin is in principe niet heel lomp in zn doen en laten, hij is alleen groot, hij meet 1,75, de merrie 1.61. Hij heeft het trouwens ook geprobeerd bij een D-pony, dit was in de herfst (!) Zijn zaakje is wel degelijk schoon, want ik ben er dus absoluut niet vies van om de boel schoon te houden. Mijn andere ruin moet ik het ook heel goed bij houden anders heeft hij er snel een verdikking zitten, dus ik weet wel hoe ik dat moet aanpakken. Daarbij doe ik het ook vaak bij de ruinen en hengsten op mijn werk (internationale springstal). Verder, de merrie nodigt hem idd uit, ze slaat m niet vervolgens weer weg. Het is absoluut niet zo dat ik me niet realiseer wat de natuurlijke gedragingen zijn van paarden, maar ik wil wel voorkomen dat hij schade aanricht net zoals bij de merrie van Marchal is gebeurd. Voor alsnog is er nog niks fout gegaan maar dat wilde ik toch wel graag zo houden. Nogmaals, ze blijven nu gescheiden van mekaar, de een s'morgens en de ander s'middags, wij hebben niet de mogelijkheid om de paarden beide tegelijk op andere weides te zetten.
Ik zie het trouwens niet als het probleem van de merrie-eigenaar, maar als mijn probleem, omdat mijn ruin het doet.

Ik weet niet meer wie het zei :o maar sommige klophensten zijn wel degelijk vruchtbaar, wij hebben er een resultaat van rondlopen, door dat die klophengst (waarvan we het dus wel zeker wisten!!) een keer uitgebroken was vanuit zijn stal en een uurtje pret heeft gehad in de wei met een merrie... :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

daquira schreef:
Hallo, nee hoor dat is geen probleem. Hangt er net vanaf hoe lang die Ruin hengst geweest is. Als hij lang hengst geweest is, kent hij dat gevoel nog en zal hij het zeker niet nalaten een merrie te dekken. Mijn merrie staat in een kudde en wordt regelmatig gedekt door 1 vd mannetjes die ook net iets te lang hengst geweest is. Een klophengst (inwendige teelbal) komt echt maar zelden voor. Het is perfect mogelijk dat een ruin seksuele gevoelens heeft en daar dus ook naar handelt.
Geen paniek dus ;)

Grts,eva

Maar wat is lang hengst zijn?
Mijn fjord was 1,5 dat hij gecastreerd werd en is nu 10 en doet het ook nog wel eens. En nee het is geen klophengst wat ik heb ze eigenhandig allebei in de vuilnisemmer gedropt :D
En hij heeft daarvoor nooit een merrie gedekt...toen hij die neiging kreeg haalde we hem weg en ging ie bij een andere hengst.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:19

DA kon vandaag niet aantal spoedgevalletjes.
morgen weten we meer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:18

Hoe gaat de dierenarts dat controleren dan?

Ik heb een bloedonderzoek laten doen. Eerst zonder dat er een stof ingespoten was en ca. 1.5 uur later met ingespoten stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:21

Mijn ruin is al twee jaar balloos, gisteren heb ik hem zien dekken :D
Meneer had een dikke stijve leuter en er kwam ook nog vocht uit, wat wel logisch is want bij een castratie wordt de prostaat nou eenmaal niet verwijderd.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:45

Mijne doet het ook nog steeds, heb ook nog gedacht dat hij misschien klopthengst was maar dat is ook niet het geval. Ik weet niet, zullen de overgebleven hormonen wel zijn ofzo :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:16

Die van mij doet het ook. Is voor zijn 2e geruind en word dit jaar 15 jaar. Ik en de eigenaar van de merrie hebben er totaal geen problemen mee. Hij dekt deze merrie alweer een jaartje of 5 als ze hengstig is. En als ze niet wil geeft ze een tik, kijkt de mijne wel voor uit.

Ik maak me er dan ook absoluut geen zorgen over en laat hem lekker paard zijn (voldoet overigens aan de bovengenoemde voorwaarden) Toen we vorig jaar verhuisden hebben we gezegd we komen alleen als onze paarden bij elkaar mogen blijven staan. Overigens was het bij de oude stal juist handig want mijn ruin liet zijn merrie genoeg eten door een deel hooi te bezetten voor hem en zijn merrie :Y)