Er zijn veel mensen die hun paarden op een te jonge leeftijd beleren. Je kunt beter iets langer wachten. Hierdor loop je minder kans op vervroegde belesures en slijtage's van het paard. Je kunt wel rustig beginnen als ze drie jaar zijn maar in het derde jaar zou ik er niet langer als een klein half uurtje of korter trainen. Kijk ook eens op de website van Vereniging Eigen Paard daar staan leuke tips en andere intressante informatie over paardentrainen en andere zaken. Succes
Mijndochter
Geplaatst: 24-04-09 16:41
Ik denk dat je bij 3 jaar pas echtt kunt gaan rijdn, voor de rest kun je een paard DENK IK op zijn 2,5de wel een beetje laten wennen aan het zadel en hoofdstel.
nou ken ik iemand die het hoofdstel nu al op zijn bijnaa eerste al een hoofdstel om heeft omdat hhij gewoon zo sterk is! Ik weet eigenlijk niet of dat gevolgen heeft!?
horseslovex
Geplaatst: 26-04-09 07:26
hallo, je kunt best oefenen met een pony op 3 jarige leeftijd met eropzitten maar rijden dat zou ik niet doen ik zou ook niet te lang wachten maar een 4/5 jarige pony daar kun je best voorzichtig proberen te rijden maar wordt niet boos als hij/zij het niet helemaal begrijpt hallo? er wordt ineens een zadel op hun rug gelegd ze krijgen een bit in hun mond en ze krijg een gewicht op hun rug en dan nog maar sptaappen/draven/galoperen en springen/dressuur maar longeren kan je al snel doen wij hebben vaak veulens en wij doen bij de eerste dag een veulen een halster om en de tweede dag laten we ze mee lopen en laten we ze wennen aan borstels hoevenkrabben doen we later we laten ze ongev. na een tijdje bij andere veulens en hun moeders we zorgen er wel voor dat ze niet al te gehecht aan hun moedersdat is soms makkelijker met hengsten veulens dan met merrie veulens die zijn toch iets minder dominant
Dr op zitten is nog niet zo'n ramp als ze 3 zijn denk ik, maar echt gymnastische oefeningen gaan doen + jouw gewicht... Dan denk ik dat je beter wat meer kunt leren vanaf de grond en af en toe een buitenritje, zonder dat je al te veel moeilijke dingen vraagt.
Die van mij wordt voorjaar 2010 beleerd, dan is hij bijna 5. In gedrag is hij nu nog echt een puber. Hij staat rustig vast, is braaf bij de smid, loopt braaf aan het touwtje, is gek op poetsen, vindt water op zijn lijf steeds minder eng en vindt een bitje reuze interessant. Een zadel heeft hij nog niet op gehad, een longeerlijn kent hij ook niet. Ik ga binnenkort beginnen met grondwerk. Afgelopen winter vernam ik wel dat hij zich begon te vervelen, wat voor mij het sein is geweest, dat hij wel wat uitdaging kan gebruiken. Nu hij op de weide staat, vermaakt hij zich echter weer prima. Dus met bijna 5 lekker in laten rijden, daarna doorrijden en misschien winter 2010/2011 weer lekker vrij en dan voorjaar 2011 weer oppakken en dan is hij bijna 6.
Amalarab
Geplaatst: 28-04-09 22:58
smurffie schreef:
oudste is wel 25 geworden .... maar dat vind ik niet erg oud eigelijk...