Paard trekt zich steeds los wanneer hij vastgebonden staat

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:12

blue_kim schreef:
je hebt ook van die rubberen touwen, die mee rekken als ze achteruit lopen, misschien is dit een oplossing. heb je hem ook al eens tussen 2 touwen vast gezet? je kan ook een een touw achter zn kont binden, dat als hij naar achter loopt dat ie daar tegen aan loopt.

en aan de hand, of een bitje in doen, probeer eens het touw over zn neus te toen, heb je wat scherpere inwerking. of tijdelijk een hengsteketting.

derde poging....

Niet vastzetten aan rubberen touwen bij zulke verstokte trekkers. Die dingen rekken enorm uit en knappen alsnog en de weerslag wil je niet tegen jezelf of je paard!(bij mij was gelukkig de muur het slachtoffer)

mijn tip; Zet je paard vast aan een strotouwtje, dat breekt sneller (en dus minder halsters kapot) en als je er een twede strotouwtje net iets langer achteraan doet, staat hij na het kapottrekken nog steeds vast. Bij de echte koppigaards kun je er makkelijk een derde of vierde weer iets langer bij doen.

Junia

Re: Paard trekt zich steeds los wanneer hij vastgebonden staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:16

Terug naar het begin, daar heb je het toen per ongeluk verkeerd aangeleerd.
Ik geloof dat je inmiddels doorhebt wat er fout ging: de druk ging weg als het paard trok. Nu dus andersom beginnen. Staat het paard braaf stil, zorg dan dat hij vooral geen druk voelt en lekker onbezorgd kan staan. Geeft hij druk, geef dan kort tegendruk, dus even terugtrekken. Dit mag best een moment flinke druk geven zijn, maar aboluut geen gemene ruk (niet blijven trekken, dat wint hij). Gewoon zorgen dat hij merkt dat het zo niet fijn is, luide en afwijzende stemhulp erbij (NEE!).

Vervolgens zorgen dat je paard weer op dezelfde plaats gaat staan zoals jullie begonnen en dan weer opnieuw poetsen en troetelen zonder druk. Probeert hij opnieuw te gaan hangen, weer tegendruk en stemhulp.

Hier moet je even de tijd voor nemen, maar dan heb je ook wat. Als het allemaal snelsnel moet gebeuren heeft denk ik de bezemtruc het meeste succes, maar besef je wel dat je paard vaststaan dan gaat associëren met allerlei nare dingen en wellicht wel in paniek gaat raken omdat hij niet meer kan doen wat hij gewend is en nog steeds niet leert wat hij dan WEL moet doen. Ik denk niet dat dit je bedoeling is.