muis of rat doodgetrapt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:32

Ons minihengstje heeft een (jonge) vos doodgetrapt :=
Die lag s'morgens dood in de bak :7

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:33

Suzzy_3 schreef:
Wat een vriendelijke paarden allemaal :+ .
Toen ik laatst naar de wei van Hero ging zat daar een koolmeesje. Hero was zo heel lief met zijn neus ertegen aan het duwen enzo, en op aan het blazen. En het vogeltje bleef maar rustig zitten :+: .

:j Mijn vroegere verzorgpaard was ook wel lief voor dingen die kleiner waren dan hij.
De stalkat had hem dan ook bevorderd tot favoriete slaapplek :Y) Ging dat beest elke keer dat het paard op stal stond, op z'n kont liggen pitten :z Alleen toen hij besloot om ook nog even lekker zijn nageltjes te scherpen aan het paard, vond Pim dat wat minder leuk...
Gelukkig had hij een deken om :7

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:31

Afgelopen zomer vond ik bijmijn paard in de stal een geplette rat. Waarschijnlijk is tie onder het stro gekropen, dat mevrouw er daarna heerlijk languit op is gaan liggen. Het was hartje zomer en ondanks dat het beest hartstikke dood was, zat er een heleboel leven in :r Het beest zat vol met maden!!!! :r regelmatig vinden we nog weleens geplette ratten. Ik denk dat onze paardjes dat onbewust doen, gewoon lekker gaan liggen en dan zit er een rat tussen het stro in de stal.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:37

Mijn paard heeft tijdens het longeren een keer op een kip gestaan, deze heeft het wel overleeft. De kip heeft een poosje mank gelopen maar is weer helemaal in orde gekomen.

Ook heeft ze al 2 dode ratten op haar naam staan. Dan zie je een dode rat liggen met een platgewalste hoefafdruk erop. :r

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:48

Mijn pony heeft wel eens een kip dood gestamd :') . Ze was aan het eten en knoeide een klein beetje waardoor de kip eraan kwam. Eerst heeft de pony de kip door de wei gejaagd en is toen weer verder gaan eten. Die stomme kip is weer terug gegaan en de pony stampte 1 keer naar de kip.....Tegen de kop aan...kip wankelt wat, geeft nog een tok en valt zo dood neer.....was wel grappig om te zien, maar had wel medelijden met die kip....weer minder eieren hahaha.

Pony heet overigens tripper en wordt nu ook chickenkiller genoemd..... :D

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:44

Een van mijn pony's heeft vorig jaar een welgemikte trap tegen een kip gegeven.
Ik geloof ook zeker dat ze het gemunt kunnen hebben op ratten.
Sta er trouwens eens bij stil wat voor vreselijk reservoir aan ziektekiemen ratten en muizen vormen. Niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf.

mick75

Re: muis of rat doodgetrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:35

Ach, in een beetje waterrijke omgeving (en die hebben we nogal wat in Nederland) stikt het van de ratten en de muizen, en ander ongedierte. Zeker op een stal of zo loop je daardoor logischerwijs enige kans zo'n beest tegen te komen, al dan niet geplet door paardlief, de nek doorgebeten door paardlief of als ongenode toeschouwer terwijl je net lekker aan het dressuren bent en met een moeilijke oefening bezig bent. (lachen, mijn paard springt dan eerst met 4 benen tegelijk de lucht in en zet direct daarna de aanval in op de ongenode gast als ze de kans krijgt). Als mijn meid door de wei heen racet weet je zeker dat ze iets achterna zit, voor spelen is ze te lui.

Wisten jullie trouwens dat er in een stad nooit een rat verder dan 3 meter bij je vandaan is? (behalve in een flat, hoewel ze daar ook kunnen zitten. Mijn kat heeft er wel eens eentje op 7 hoog gevangen!) Meestal gelukkig in de riolen, maar ook rond afvalinzamelingspunten vinden ratten het heerlijk toeven. Zeker als die bovengronds zijn.

En over de ziektekiemen: Tegen de meeste dingen die ratten overbrengen wordt gewoon geent. En als je een beetje weerstand hebt (en je paard ook) is dat echt geen probleem zolang er niet gebeten wordt. Geloof me, anders zouden er geen steden kunnen bestaan. Die zouden dan volledig uitgeroeid zijn door de ziekten die ratten overbrengen.

Ratten hebben nou eenmaal vergelijkbare voorkeuren wat leefomgeving betreft als mensen, en waar mensen zijn zitten dus ook ratten, gegarandeerd. En als je ze ziet (levend) zijn ze nog leuk om naar te kijken ook (vanaf een afstandje, dat wel. Ze kunnen vrij agressief zijn).

Foofur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:25

mick75, je hebt helemaal gelijk wat betreft het voorkomen van ratten/ muizen onder de mensen.
Er zal ook geen supermarkt in Nederland zijn zonder een ratten/ muizen probleem en reken maar dat er heel wat hardere maatregelen getroffen worden dan gif strooien.
Het is onmogelijk om plekken waar mensen komen vrij te waren van deze dieren, paarden stallen vormen helemaal een paradijs voor ze.

Er mag echter niet te lichtzinnig over gedacht worden, niet alleen rattenbeten zijn gevaarlijk maar denk ook eens aan urine. Besmet water kan ook een risicovolle bron vormen. Je zit echt niet te wachten op de Ziekte van Weil om maar eens iets te noemen.
En tuurlijk als je er een kansberekening op los laat valt het risico per persoon best mee.

De voerleverancier heeft wel eens gezegt dat als je een rat op klaar lichte dag ziet je al te maken met een plaag hebt.
Ik vind gif ook geen leuke dood, de dieren verbloeden, ik probeer wel het voer zo goed mogelijk af te sluiten en zo min mogelijk troep op het erf scheelt ook. Maar op het moment dat de populatie echt weer uit de hand loopt zetten we de gifkastjes weer uit.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:40

Bij ons op stal staat een shetlander die expres muizen vermoord. Die gaat er niet op staan maar verzuipt ze in zijn waterton.
De muis loopt over het randje van de ton(er staat zo'n metselton als watervoorziening), pony geeft de muis een zetje over het randje en begint hem vervolgens met zijn snuit onder te dompelen net zo lang tot dat het muisje overleden is.
Zielig ja dat wel, maar dat is wel weer 1 muis minder die aan het voer komt....

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:46

aafje87 schreef:
Bij ons op stal staat een shetlander die expres muizen vermoord. Die gaat er niet op staan maar verzuipt ze in zijn waterton.
De muis loopt over het randje van de ton(er staat zo'n metselton als watervoorziening), pony geeft de muis een zetje over het randje en begint hem vervolgens met zijn snuit onder te dompelen net zo lang tot dat het muisje overleden is.
Zielig ja dat wel, maar dat is wel weer 1 muis minder die aan het voer komt....

hahah the mouse killerr :D als je dit zo leest klinkt echt superkomisch :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:43

ach wees blij dat je er vanaf bent

wij noemen ze emmers omdat we er een in de emmer gevonden hebben paar maanden terug hehe.

mijn vorige poown heeft volgens mij een konijn afgemaakt. er lag van de een op de andere dag een dode in de wei.
we hbbn ook een fazantenvriend welke we elke dag inde wei zien, is wel grappig, gaat eerst de shet er heel stoer heen, daarna probeerde mijn poown heb tevergeefs te pakken.
nu heb ik er een die liever vriendjes wordt ^^

als iemand btw een goede oplossing heeft voor emmers hoor ik dat graag (de hoeken van de kast waar ze in zitten, zitten kleine gaatjes waar ze doorheen kruipen %))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:32

Schapen zijn trouwens voor veel paarden ook niet veilig. Er zijn er genoeg die ze de wei uit schoppen of met de voorbenen maaiend op af gaan. Heb ook al eens een puppie tegen de muur gesmeten zien worden door een paard. Ook een paard met een dode kip als een razende in de weer gezien. Ze smeet hem dwars door de bak en sloeg er met het voorbeen op :=

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:35

Ik heb er ook wel eens een gevonden onder de hoeven van een paard := Was hier nog een jonkie, dus die was denk ik gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment :=

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:41

Ik zag ze altijd door de stal van mijn paard heen schieten, s'avonds maar nooit een dode rat gezien.
En van de week toen ik mijn stalschoenen aan wilde trekken(die overigens in een afgesloten kast staan)
kreeg ik mijn ene voet niet goed in de schoen kon ineens niet meer verder, dus ik doe met mijn hand een graai, zat er een dode rat in...
Zo ranzig, het stonk ook ontzettend %)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:48

Mijn paard heeft jaren geleden en keer een rat doodgetrapt...naja hij is er gewoon per ongeluk op gaan staan. (incl ijzerafdruk op de rat).
Groot applaus vanaf de zijlijn en een wortel als beloning, helaas bleef het bij deze ene moord, dus kwamen de rattenvallen weer uit de schuur.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:18

Denk ook dat er geen opzet in het spel is. Moorden is niet echt dierlijk gedrag, tenzij het om overlevingsdrang gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:00

w00p schreef:
Denk ook dat er geen opzet in het spel is. Moorden is niet echt dierlijk gedrag, tenzij het om overlevingsdrang gaat.

Kun je per ongeluk met een kip of hond smijten?

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:02

Nooit uitgeprobeerd eigenlijk... Nee hoezo? Heeft jouw paard wel eens een kip/hond gesmeten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:03

w00p schreef:
Nooit uitgeprobeerd eigenlijk... Nee hoezo? Heeft jouw paard wel eens een kip/hond gesmeten?

even het hele topic lezen misschien? Antwoord is ja, verschillende paarden, maar niet de mijne (dat is een watje)

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:06

Sorry, ik ben nieuw hier. Ik denk dat een paard het vooral uit angst doet en niet zozeer om echt te moorden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:08

Het paard van mijn moeder heeft een keer een kiep vliegles gegeven (heeft het niet overleefd :+ ) En er lag een keer een dode fret in onze paddock, helemaal gezond maar wel flink plat :') En een keer heeft een paard op de manege een rat opgepakt en flink stuk gebeten :oo dat vind ik echt vies, maar tis wel waar :')

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:10

Een vriendin van mij heeft een hafje. En bij haar stallen is ook een kip van haar tante: Tok.
Toen ze in de ochtend aankwam om haar pony klaar te maken voor de les zag ze ineens eens geplette tok liggen. Bleek dat haar haflinger er op was gaan liggen. Een geplette Tok :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:12

w00p schreef:
Sorry, ik ben nieuw hier. Ik denk dat een paard het vooral uit angst doet en niet zozeer om echt te moorden.

yeah right...angst voor een puppie van 40 cm hoog dat gewoon braaf zit te zitten.
Paarden zijn niet altijd lievertjes daarom moet je ook je kinderen niet onbeheerd bij paarden laten. Weet niet of je het nieuwsbericht heb meegekregen uit Australie waarbij een paard (hengst) een peuter in de nek greep en doodsloeg op de grond, maar dat is toch heus dominantie gedrag, heeft niets met angst te maken.
Kom je bij paarden in hun dominantie bereik kunnen er echt hele enge dingen gebeuren als je het paard niet kent.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:15

Tuurlijk, maar dominantiegedrag kan je ook afleren. Castreren helpt bij hengsten al een hoop. Bij merries weet ik het niet eerlijk gezegd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:29

w00p schreef:
Tuurlijk, maar dominantiegedrag kan je ook afleren. Castreren helpt bij hengsten al een hoop. Bij merries weet ik het niet eerlijk gezegd

De bijna moordenaar van de hond was een ruin en die heeft het geweten dat hij fout zat, hielp geen zier. Elk bewegend object dat binnen 20 meter kwam en niet dominanter was dan hij kreeg er genadeloos een hoef bovenop. Het enige wat van hem won jaren later was een rode kat. Die lokte hem uit, tot hij wilde aanvallen en sprong hem dan naar zijn oren en hielt goed vast :D . Geen idee wat die kat er toe bewoog om een paard in de maling te nemen.

Merries kunnen ook vuil zijn onderling trouwens. Heb ooit een paardenmoord op het nippertje kunnen voorkomen. Mijn verzorgpaarden van vroeger liepen altijd in twee groepjes omdat er 2 merries waren die elkaar niet konden verdragen.
De boxen stonden rond de paddock en om de beurt liepen ze daar in los in de winter. Op een slechte dag heeft een van de merries de sluiting van de box van de andere merrie weten te openen. Zodra de deur open ging begon de merrie die buiten liep op de nog binnenstaande merrie in te hakken zonder pauze. Ik heb er met een paal op in moeten slaan om haar daar weg te krijgen _-:(
Is gelukkig goed afgelopen.

Onderschat nooit de terratorium drang van een dier.