Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:14

SaraenFeliz schreef:
hallo,

Sinds vorig jaar heb ik mijn bijna 2 jarige merrie (een Belgisch Warmbloed paard)
Ze staat sinds december alleen op de wei.
Tot maandag ging dit zeer goed ik gaf haar een zoute liksteen, een liksteen met appel en voldoende hooi en uiteraard ook haar korrels.
Maar maandag heb ik gezien dat er aan de weipalen gebeten is en aan een balk van haar stal. Ik heb er vandaag een Anti-Bite opgespoten zodat ze er niet meer aan bijt.

Maar nu is mijn vraag wat kan ik haar nog geven zodat ze zich minder gaat vervelen?

Alvast bedankt ik hoop dat jullie leuke ideetjes hebben.

Groetjes Sara en Feliz Conviviente

Wat denk je zelf?
Lijkt mij niet een erg moeilijke vraag en een nogal voor de hand liggend.
Ik heb eigenlijk zoiets van, dat je dat nog moet vragen.
Wat denk je van een paard erbij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:15

Girly1, heb ik ergens over heen gelezen dan dat haar paard maar tijdelijk alleen staat (wat ik zelf nog steeds geen optimale situatie vindt en zeker niet voor een 2-jarige)????

Natuurlijk moet je voor Shetjes net zo goed zorgen en kosten die qua onderhoud ook geld. Helemaal mee eens, ik onderschat Shetjes echt niet, hoor (heb er zelf eentje gehad en we hebben ze nog steeds in de kudde).

Waar ik over val is dat iemand de opmerking maakt dat haar paard allerlei rare gedragingen begint te vertonen en vervolgens roept dat ze denkt dat haar paard echt geen maatje mist. Nou, als er tot december wel andere paarden bij stonden en sindsdien dus niet meer en nu komt dit gedrag naar boven, tja, dan is het voor mij toch echt wel 1 plus 1 optellen, hoor. Of niet dan?

Edit: ik zie idd dat ik over dat ene regeltje gelezen heb..... :o ;)
Maar goed, het bevestigt toch wel mijn vermoeden dat het paard maatjes mist. :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:17

girly_1 schreef:
Bovendien roepen jullie wel allemaal van koop een shet die kost haast niks ! maar houd er wel rekening mee dat ook een shet verzorging en aandacht nodig heeft en dat een shet geen speelgoedje of gebruiksvoorwerp is ;( Ik word nu al verdrietig van al die shetjes die nu hals overkop gekocht gaan worden die in het weiland bij het rijpaard worden neer gegooid en waar vervolgens niet meer naar om gekeken wordt omdat de beschikbare tijd naar het rijpaard gaat |( en de shet er als een stukje interieur bijstaat.

Dat weet je toch als je een paard hebt? Daar moet je gewoon wat bij zetten. Als je dat geld er niet voor over hebt, neem dan geen paard.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:20

Tja, er zijn zat mensen die weidegang zoeken, dus je hoeft niet eens een Shet of ander paard erbij te kopen, lijkt mij.......

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:25

Tuurlijk is een maatje erbij ideaal, maar zoek dan iemand anders met een paardje en zet die erbij !!! koop niet zomaar een shet of andere pony !!!!!!! Ik vind dat daar op het ogenblik te makkelijk overgedaan wordt !! Op mij komen ze nu over als makkelijke oplossingen die bovendien nog goedkoop zijn ook !!!

Ik heb zelf ook twee shets en een 4 jarige draver ruin. Ik weet hoeveel tijd er in de verzorging van 3 pony's zit en ik hoef echt niet het land in te lopen en enkel mijn paard te gaan doen want dan staan er echt nog twee kleintjes die ook hun aandacht nodig hebben en waar ook iets mee gedaan moet worden !!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:27

Girly, ik denk dat veel mensen in dit topic zeggen dat er ook andere manieren zijn om er andere paarden bij te zetten ;) . Ik heb toch al een paar keer een ander alternatief genoemd bijvoorbeeld.

Mijn paard staat ook met paarden EN Shetjes van anderen op een prachtig stuk grond, omdat ik geen tijd en geld heb voor meer dan 1 paard (en ik wil dat ook niet, eentje is voor mij genoeg). Dat hij in een kudde staat, vind ik heel belangrijk namelijk.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:30

Ik kan echt heel triest worden van een paard alleen op de wei... Voor een kuddedier is contact met soortgenoten (ik vind dat een geit dat niet kan vervangen) een primaire levensbehoefte.

Ik zou het voor mezelf niet kunnen verantwoorden als ik mijn paard op die manier zou moeten houden. Er is vast wel ergens een klein weidemaatje te vinden die niet meer geschikt is om op te rijden, vast wel. Of probeer met iemand anders af te spreken dat zijn/haar shet erbij komt te staan.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:32

Kijk jij denkt daar overna !! Je hebt een afweging gemaakt wat je kwa tijd energie en financiele middelen wilt besteden en kan dragen.

Maar ik ben bang voor al die mensen die dat niet doen !!!!
Maar er zullen genoeg mensen zijn die hun paard bij huis of bij een boertje hebben staan en die denken ojee een nieuwe wet ik moet nu twee paardjes hebben hup shet erbij en .....................

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:34

Ik weet niet of paardeneigenaren in het algemeen zomaar aan een tweede erbij beginnen, zonder na te denken.... Je zult ze ongetwijfeld hebben, maar als je al een paard hebt, weet je waarschijnlijk al hoeveel tijd er in gaat zitten en hoeveel kosten je er aan kunt hebben. Denk ik.

Nee, ik zou gewoon iemand zoeken die ook graag zijn of haar paard buiten wil hebben. Die zijn er zat, naar mijn idee. :)

Het is in elk geval geen onoploosbaar probleem.

girly_1

Re: Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:38

Idd Zoek een ander met een paardje en zet ze bij elkaar !!!
Hier kan ik helemaal in mee.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:12

kazary schreef:
SaraenFeliz schreef:
hallo,

Sinds vorig jaar heb ik mijn bijna 2 jarige merrie (een Belgisch Warmbloed paard)
Ze staat sinds december alleen op de wei.
Tot maandag ging dit zeer goed ik gaf haar een zoute liksteen, een liksteen met appel en voldoende hooi en uiteraard ook haar korrels.
Maar maandag heb ik gezien dat er aan de weipalen gebeten is en aan een balk van haar stal. Ik heb er vandaag een Anti-Bite opgespoten zodat ze er niet meer aan bijt.

Maar nu is mijn vraag wat kan ik haar nog geven zodat ze zich minder gaat vervelen?

Alvast bedankt ik hoop dat jullie leuke ideetjes hebben.

Groetjes Sara en Feliz Conviviente

ze heeft dus gebeten aan de weipalen en aan de balk van haar stal?
tja je kunt beter zoiets voorkomen dan genezen.
Zomaar een shet erbij vind ik ook geen goed idee.
Ik denk dat je even over een paar punten moet gaan nadenken.
-Geef je haar genoeg aandacht?,-Gaat alles goed met haar(medisch gezien ;)) -Is ze eenzaam,zoja wat ga je doen etc..

Mijn grootouders hadden ook een paard met een shetje,het paard deed aan luchtzuigen omdat hij te weinig 'mensen' aandacht kreeg.
Nu hij bij ons staat met die shet en nog 2 andere paarden en 'mensen' aandacht krijgt gaat het al een stuk beter met hem.
Maar ja bij jouw paardje denk ik dat het om een soortgenootje gaat.

Veel succes ;)

blonde84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:38

Voerbal op de grond,verzorgster er bij nemen zodat hij nog meer aandacht krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:12

Blonde84, dat beestje is 2 jaar en ik vind dat je met 2-jarigen ook niet de hele dag moet hannessen. Dus een extra verzorgster is de oplossing niet, hoor.
Gewoon een of meerdere soortgenootjes erbij en je paard is een stuk gelukkiger. :)

Amber_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:47

Mijn paardje staat ook alleen .
Ze verveelt zich niet maar voor het geval dat... heb ik een jollybal gekocht en rij ik ook elke dag.
in de stal verstop ik altijd haar hooi op verschillende plekjes onder het stro in de voerbak enz
Ook maak het huiswerk bij haar (in stal of in de wei)
Ik heb haar nog nooit ongelukkig gezien

Kortom elke dag goed aandacht geven!
Lukt het dan nog niet misschien dat je dan een maatje voor haar moet zoeken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:50

Citaat:
Mijn grootouders hadden ook een paard met een shetje,het paard deed aan luchtzuigen omdat hij te weinig 'mensen' aandacht kreeg.
Nu hij bij ons staat met die shet en nog 2 andere paarden en 'mensen' aandacht krijgt gaat het al een stuk beter met hem.
Maar ja bij jouw paardje denk ik dat het om een soortgenootje gaat.

Is dat vastgesteld door een dierenarts of heb je dat zelf even bedacht?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:06

Amber_paard schreef:
Ze verveelt zich niet maar voor het geval dat... heb ik een jollybal gekocht en rij ik ook elke dag.
in de stal verstop ik altijd haar hooi op verschillende plekjes onder het stro in de voerbak enz

sommige paarden zijn minder sociaal. Ik ken een aantal paarden die, ook als ze met andere paarden staan, nooit sociaal doen (krabbelen, spelen etc) Ik ken ook paarden die verschrikkelijk sociaal zijn en dus graag spelen en krabbelen. Dat kun je als mens niet vervangen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:48

Amber_paard schreef:

Jij hebt haar nog nooit ongelukkig gezien? Hoe ziet een ongelukkig paard er uit dan? Een paard legt zich heel snel bij een bepaalde situatie neer, dat is zo jammer. Want dan denkt men al snel dat het paard zo gelukkig is.....

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:00

misschien vind je paard het wel leuk om een vriendje bij te hebben dan is je paard ook niet meer alleen en dan kan je paard niet zo meer vervelen, mijn vriendin heeft een shetland pony en die is altijd alleen geweest en nu heeft ze een mini shetlander bij gekocht en ze vinden elkaar heel erg leuk, maar in begin was wel ietsjes anders maar nu kennen ze elkaar en het gaat heel goed.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:17

blonde84 schreef:
Voerbal op de grond,verzorgster er bij nemen zodat hij nog meer aandacht krijgt.

Op deze manier krijg je juist een paard dat overal tegen aanschopt om een snoepje te krijgen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:23

Een paard erbij is niet direct een oplossing om te voorkomen dat ze overal op gaan bijten hoor. Hier staan de paarden allemaal 2 aan 2 in de stal en piste/wei. En die vervelen zich ook te pletter! Alle hout is hier aangegeten. Dusja ... Niet veel aan te doen...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:55

mijn shettie heeft 2 weekjes alleen gestaan.. HARTVERSCHEUREND om te zien.
maar helaas kon haar vriendinnetje pas 2 weekjes later komen.

vreselijk vondt ik het.
een paard bewust alleen zetten.. vindt ik not done ;(

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:40

Misschien zijn er mensen in de buurt die nog weidegang zoeken, dan sla je 2 vliegen in een klap:

- maatje voor je paardje
- je maakt mensen blij

:D

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:41

of misschien een bal ofzo,
heb laatst iets gelezen over een speciale bal voor paardjes,
die kunnen helpen tegen het vervelen!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:45

Twiggy2008 schreef:
Tja, er zijn zat mensen die weidegang zoeken, dus je hoeft niet eens een Shet of ander paard erbij te kopen, lijkt mij.......

Dit lijkt mij ook een goede oplossing ;)
Plaats ergens een advertentie, of vraag mensen.
:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:51

girly_1 schreef:
Bovendien roepen jullie wel allemaal van koop een shet die kost haast niks ! maar houd er wel rekening mee dat ook een shet verzorging en aandacht nodig heeft en dat een shet geen speelgoedje of gebruiksvoorwerp is ;( Ik word nu al verdrietig van al die shetjes die nu hals overkop gekocht gaan worden die in het weiland bij het rijpaard worden neer gegooid en waar vervolgens niet meer naar om gekeken wordt omdat de beschikbare tijd naar het rijpaard gaat |( en de shet er als een stukje interieur bijstaat.

Wat een drama over die shet(jes)

Toen mijn paard naar huis kwam heb ik daarvoor al een shet gekocht. Alleen is imo echt not done, zéker geen jong paard!
Maar goed, ondertussen heb ik 2 shetjes (moeder en dochter) en die kosten weinig en qua aandacht en verzorging steld het ook weinig voor. Ze zijn samen erg gelukkig en hoeven echt niet gereden of iets te worden. Regelmatig de hoefjes doen en ze goed bekijken op wondjes etc is goed genoeg. (natuurlijk nog hoefsmid en enten, maar dat zijn ook geen grote uitgaven.
Paarden kosten nu eenmaal geld.