Veulen opvoeden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Veulen opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:03

Opvoeden van een veulen laat ik doen door de andere paarden. Dat zijn vaak de beste leermeesters. Dus als ik jou was zou ik zorgen dat je veulentje in een gemengde groep komt te staan waar de oudere dieren hem kunnen opvoeden.

Verder kom je heel ver als je op het juiste moment beloont en straft (met je stem).Als het je eerste eigen paard wordt zou ik niet voor een veulen gaan. Dan zou ik een ervaren paard kopen dat wat ouder is, want je kunt met een verkeerde opvoeding veel fout doen :)

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:43

Ook van mijn kant een vraagje over opvoeden van een veulen.. M'n verzorg paard krijgt binnenkort een veulentje.. Alleen is het 'mijn' eerste veulen en waarschijnlijk gaat de opvoeding beetje bij mij terecht komen... weet iemand een goede site of goed boek met tips?? Vind het allemaal erg spannend en wil het graag goed doen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:21

Ben je de Engelse taal een beetje machtig?

Het boek van John Lyons "Bringing Up Baby" vind ik persoonlijk zeer de moeite waard.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:38

okey, thanks voor de tip :D

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:04

Ik heb mijn paard ook vanaf baby.. Ze komt het hele jaar door buiten, met leeftijds genootjes, maar ook oudere paarden. We hebben een leuke kleine kudde, en het was ook mijn eerste paardje.. Ik heb hoe dan ook nooit problemen met mn paard gehad. En paarden voeden elkaar wel op, maar paarden leren echt geen voetjes geven van elkaar hoor.. Ze is vanaf 6 maandedn 3x per week in de hand geweest, al was het een kwartiertje poetsen. Ook heb ik veel met haar buiten gelopen, om haar verkeersmak te maken. Dat is me nu aardig gelukt... Ze is nu tijdje onder het zadel, maar ik kan zonder pardon overal naar toe waar ik heen wil. Vriendin van me ( l0ttt op bokt ) heeft ook een paard van 4, ook vanaf kleins.. Ook iedere dag in de hand gehad, mee naar buiten etc.. We hebben ook nu een jaarling, komt ook bijna iedere dag in de hand.. Ik ga er gewoon mee naar buiten, grazen etc. l0ttt heeft net 2 maanden weer een jonkie gekocht.. Komt ook bijna iedere dag in de hand.. Nou, 2 paarden van de 4 zijn dus al groot.. Maar ze zijn echt nooit wat te kort gekomen hoor.. Ze hebben altijd fijn paard kunnen zien.. Een dag heeft 24 uur.. Dan kan ie echt wel een kwartiertje/half uur van zn tijd missen hoor.. Zolang ie maar leeftijdsgenootjes heeft, en wat oudere paard, vind ik ZELF persoonlijk een goeie kudde. Ik en l0tt vormen samen een kudde, de 1 is 8 mnd, 1 1,5, 1 is 3, en de 1 is 4.. Ze vormen een perfect stel samen, en dat wij de paarden zo vroeg bijna iedere dag in handen hebben genomen, heeft hun nooit kwaad gedaan..

Voor iedereen is er een eerste keer.. Ik heb ook geen boeken gelezen.. Nooit niet over paarden.. l0ttt overigens ook niet, maar vind toch echt dat we het echt niet slecht hebben gedaan hoor!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:31

Je moet echt geluk hebben als je een veulen koopt! Ikzelf had ook nul ervaring met veulens en deed wat mij het beste leek. Daar ben ik dan opzich best goed in en het gaat nu ook prima en heb ondertussen al zoveel bijgeleerd. Maar mijne is dat niet zó vervelend. Wel eens lostrekken enzo maar dat doet hij nu niet meer verder wat happerig maar hij is jong en dat leert hij nog wel af. Maar je kan het beter niet doen!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:26

ik ben er ook zo één die gelijk maar 2 veulens koopt :o de dames worden allebei volgende maand een jaar en ik heb ze nu drie weken, joanna komt zo bij haar moeder weg en doet nu wat verlegen , zij kon al meelopen aan touw en voetjes geven,dus ben ik maar eerst met celine aan de gang gegaan, die kon helemaal nog niks, dus maar eerst op het land zelf mee laten lopen, de hemel in prijzen als ze mooi meeloopt, toen ik haar weer losliet , ging ze voor het eerst helemaal los, heerlijk, ik had haar nog niet zo vrolijk gezien, ze was nogal een triest hoopje toen ik haar kocht, ik heb dus het idee dat je heel veel geduld en liefde moet hebben voor je paardje , en consequent zijn, net als bij je kind of de hond 8-)

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:41

Misschien een suffe tip hoor maar je kan er ook heel veel boeken over lezen -:) Een beetje inlezen kan nooit kwaad, boeken over veulens opvoeden, jonge paarden trainen, manieren van grondwerk, respect voor en door je paard, noem maar op! En nog interessant ook :j

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:18

Is helemaal geen suffe tip :D M'n verzorgpaard is dit weekend uitgerekend.. nou je wil niet weten hoeveel ik al gelezen heb :P en het boek van de tip van Cassidy is onderweg :D
Was dus echt een super tip Cassidy!! staat echt veel nuttige info in!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:08

Nou wij hebben een merrietje van 9 maand en een ruin van een geschatte 2 jaar oud. De ruin is een paar maand geleden gecastreerd en het enige wat is veranderd dat hij iets minder steigert. We hadden het veulen gratis aangenomen als het 5 maand was ofzo anders ging het worden ingeslapen worden. Nu toen was hij klein, schattig, pluizig en kon je zijn pootjes oppakken mooi halstertje aandoen. En ik vind dat dat met VEEL veulens zo is, inbegin als ze jong zijn kan je er alles mee , totdat ze ouder worden. Wanneer ze hun echte karakter krijgen.

Hij is bijna onhandelbaar! Als ik zijn halster aandoe schudt hij altijd met zijn hoofd, je kan geen praam aandoen een nodige prik/chip geven was een hel, super lang geduurt en uiteindelijk vastgebonden waarna hij zich heeft laten vallen. Hij heeft een balk van 10 cm x 10 cm dik in het midden gebroken omdat hij per se naar buiten wou.. Voor te castreren had hij verdoving voor 700kilo nodig, hallo seg wat een veulen.. Als ik in de stal bezig ben zit hij me constant achterna en te bijten..

Zucht je moet echt oppassen als je per se een veulen wilt, want hoe schattig enzo ze eruit zien, je weet nooit wat je echt te wachten staat..

Daarbij vind ik merries VEEL aangenamer. Ik zou deze echt niet lang hengst laten, zorgt alleen voor meer problemen ( raar dat ik dat ook vaak hoor dat ze dat willen.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:04

Een paard van een jaar of 3/4 is ook leuk!
hij is al beleerd en kent alles al maar moet qua rijden alles nog leren, hij heeft al respect en je kan lekker met hem bezig zijn. ik had ook een 3 jarig quartertje. hij wou alles zo graag voor je doen!
maar jammer genoeg is hij overleden. hij was ziek.. :(:) een 3/4 jarige zou ik je aanraden als je toch een jonge pony wilt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:07

Nathalie83 schreef:
Ook van mijn kant een vraagje over opvoeden van een veulen.. M'n verzorg paard krijgt binnenkort een veulentje.. Alleen is het 'mijn' eerste veulen en waarschijnlijk gaat de opvoeding beetje bij mij terecht komen... weet iemand een goede site of goed boek met tips?? Vind het allemaal erg spannend en wil het graag goed doen..

geld voor jou en voor de TS ;)

je moet echt consequent zijn tegen je veulen. heel vaak zijn mensen zo van "ach schattig paardje, mag wel voor een keertje dit of dat doen" weetjewel.. (heb ik zelf ook wel eens, maar heb wel geleerd dat je dan niet toe moet geven ;) )

heb een aantal paarden als voorbeeld gehad die het eerste veulen van mensen waren, later zijn ze enorm vervelend als ze als ze jong zijn alles mogen.. ze willen niet lopen, vervelend in de omgang ed..

dus consequent zijn tegen je veulen en goede opvoeding is echt heel belangrijk! :j

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:56

+:)+

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:04

Vond het jammer dat TS hier niet meer kwam. Even verder gekeken en ze heeft haar hengstje gekocht. Nu hopen dat anderen dus maar wat aan dit topic hebben.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:15

Ik zeker!! Heb inmiddels een boek van Monty Roberts in huis en lees veel online.. ook het boek van de tip van Cassidy gaat er komen.. hoe meer tips en aanwijzigen hoe beter! kom maar op :P
Ik heb zelf niet de keuze of k wel of niet een veulen wil.. beestje kan nu elk moment komen.. dus doe het graag goed :D

Arros_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:46

dan heb ik ook geluk gehad .
Kheb een veulen van 1,5 en is hengst en toont geen gedrag van slechheid ofzo en heb hem al even .
Ik kan alles met hem doen en hij is super braaf ...
en dit is mijn eerste paardje
maar zou er ook niet aan beginnen als je er niet veel vaan af weet :(:)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:55

Tja, inmiddels is mijn veulentje uitgegroeid tot een mooie 3-jarige ruin en voor de eerste keer een veulen heb ik het niet al te slecht gedaan al zeg ik het zelf. Hou je oren en ogen open, neem veel tips van andere aan, hoor ze uit, vraag ze om hulp en wees niet te arrogant om te denken dat je het zelf het beste weet dan kom je het verst.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:15

Ik heb ook zo'n groot dilemma; veulen staat in opfok maar een niet zo'n goede opfok; ik mag hem zelf niet uit de stal pakken voor eens te borstelen (niet elke dag maar gewoon met mijn veulen bezig zijn).
Die veulens komen MAX. 1 x per week los in de bak, staan regelmatig in een vuile stal. Ik hoor jullie al denken waarom haal je hem niet weg? Dat is juist het probleem. Buiten deze opfok en die andere hier in de buurt is er geen opfok. Die andere opfok is het altijd heel druk en zitten met allerlei kwaaltjes (ziektes).

Ik moet dus ook altijd met de brommer en ik kan niet naar de andere kant van België rijden met een ding van 25km per uur.

Weet er misschien iemand raad of tips? Ik krijg hoofdpijn van al het denken ;(

Ik weet het even niet meer want nou het beste is voor mijn kleintje :(:)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:11

Uit de opfok halen!! Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de opfok. Vind een gemengde groep prettiger dan allemaal van die kleintjes. Zoek een leuke pension stal waar je veulen de beweging krijgt die hij nodig heeft en waar hij lekker met andere paarden kan zijn. Beweging is het beste voor je kleintje, samen met andere paarden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:16

Ik zal volgens sommige mensen vast een groot risico voor veulens opvoeden zijn :D
Op wat ervaring in een jeugdig verleden op een manege na....heb ik 2 jaar geleden een miniruintje gekregen van mijn tante.(uiteraard wist ze dat ik dol op hem was! en hem heel graag wilde hebben!).
Mini of niet...meneertje wist mij soms tot wanhoop te drijven!(hij heeft een groot karakter,en ik was veel te lief en natuurlijk niet echt veel ervaring!).
Volwassen of niet,ik stond soms met mn handen in mn haar,als hij weer eens shettenstreken uithaalde ;)
Maar heb in vrij korte tijd,ontzettend veel van hem geleerd(alsof je een spiegel voorgehouden krijgt).
Het ruintje is nu een jaar of 7,en in okter afgelopen jaar,heb ik er een merrieveulentje bijgenomen.
Niet perse omdat het moest....hij stond zelf in het land tussen de grote paarden.
Maar ik zag hier op bokt het merrieveulentje staan,en was meteen helemaal weg ervan.
En wilde uiteindelijk toch een tweede erbij,zodat ik gewoon met mijn eigen paardje en een vriendje of vriendinnetje bezig kon zijn.(grote paarden liggen me niet).
Het veulentje tussen de grote paarden gooien,vond ik geen goed idee.
Dus ze staan naar volle tevredenheid van alle partijen,saampjes!
Uiteraard mn twijfels gehad of ik wel een veulen moest nemen....
De reden dat ik het toch gedaan heb....ik wilde graag een veulentje,omdat ik soms het idee had wat gemist te hebben van mijn ruintje zn hele jonge jaartjes.
Daarbij vroeg ik me ook af,hoe weet je of je klaar bent voor een veulen?(Daar kom je pas achter door het toch een keer te doen en ervaren,lijkt me?).
Tevens speelde ook mee,dat het gaat om minishetjes(toch iets anders als een belgisch veulen bv....).
Niet dat er aan een miniveulen niets te verpesten valt,of zelfs gevaarlijk kan worden,maar het is toch net even iets handzamer als bv een belgisch trekpaardveulen met een slechte bui ;)
Ik heb dus toen besloten om het gewoon te doen.
Mijn shetjes zijn hobbypaardjes,en er word ook weinig van verwacht,behalve de basisopvoeding en hooguit wat mennen.
Inmiddels is mn veulen nu bijna 9 maanden,en heb er nog geen dag spijt van gehad.
Wel is een veulen heel anders,als een paardje wat alles al kent,en bijna kant en klaar word afgeleverd.
Ik moet haar alles leren....maar zij leert mij ook heel veel.(we leren dus samen) ;)
Ze is een echte uitdaging,want aan de ene kant lijkt ze heel schuw,maar tevens kan ze pittig uit de hoek komen als haar iets niet bevalt.
Aan mij de schone taak,dat in goede banen te leiden :+
Maar het is volgens mij best mogelijk een veulen goed op te voeden,ondanks het feit dat je nog geen specifieke ervaring hebt met veulens.
Gezond verstand,veel lezen en willen leren,en het veulen lekker veulen laten zijn,zonder teveel te willen....brengt je al een eind op weg.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:00

Mij heeft de clickertraining erg geholpen met het opvoeden. Sowieso kun je duidelijk laten weten wat je van hem wilt en hij leert dus ook heel goed op je letten, uiteindelijk heb je daar bij de verdere opvoeding heel veel profijt van. Je ontwikkeld eignelijk een soort taal met elkaar.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:16

ik maakte me ook veel zorgen over de opvoeding van mijn veulen,maar is ontzettend meegevallen!
het was een hengstje, vanaf dag 1 een halster omgedaan, langzaam aan de hand leren gaan, en ging echt super!
met een half jaar kon ik hem vast zetten en poetsen en ging hij zonder moeite de trailer op.
ben consequent en besteed veel aandacht aan hem dan komt het helemaal goed!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:07

Monster_tos schreef:
Uit de opfok halen!! Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de opfok. Vind een gemengde groep prettiger dan allemaal van die kleintjes. Zoek een leuke pension stal waar je veulen de beweging krijgt die hij nodig heeft en waar hij lekker met andere paarden kan zijn. Beweging is het beste voor je kleintje, samen met andere paarden.

Hij heeft echt zijn beweging nodig, ik ga nog is goed nadenken maar hij gaat daar wel weg ;)

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:21

Ik heb zelf nu ook een veulen gekocht.
Het is mijn 2e veulen.

Mijn eerste veulen was ook mijn 1e paardje, ik kreeg hem toen hij 8 maanden was.
heb alles rustig opgebouwd, eerst lekker in stal gewoon met hem optrekken, later uit stal hetzelfde doen, gaan borstelen, met hem op het erf lopen, vastzetten, voetjes geven, daarna kleine rondjes buiten, maar dan wel met zijn 2e ieder een halster touw aan een kant, als hij dan stijgerd kan je hem in het midden houden.
werkte perfect! na een aantal maanden ging het ook zonder stijgeren. verkeersmak maken, en dat was al met anderhalf jaar.
Goed belonen als hij wat goeds doet, en consuqent zijn. hengstjes kunnen nogal proberen te bijten, niet slaan anders word hij kopschuw, gewoon je stem verhogen en ik deed altijd wijzen met me vinger haha.

Tot ik hem op een gegeven moment aan het borstelen was, en draaide me van hem af bukte om een borstel te pakken, voelde ik dat hij op me probeerde te springen, op dat moment heel eng! haha. heb hem gelijk gecastreerd en daarna geen problemen meer gehad.
Met 2 jaar zo beginnen met fietsen, en 10 min longeren per week en dat ging ook prima.
maar dan moet je hem wel al de basis hebben geleerd!!
Ik had een band met hem dat was onbeschrijfelijk.
Als je er een goed gevoel over hebt, en het echt leuk vind om hem/haar dat allemaal te leren zou ik het gewoon doen. maar je bent er niet gelijk, het is vallen en opstaan en geduld hebben.
maar je krijgt er zoveeel voor terug dat je er trots op bent wat je heb bereikt plus een allerbeste vriend.

Hij stond gewoon een pensioen stal, en ging in de zomer de wei op met oudere merrie's.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:37

heei

kijk mischien eerst hoe het veulen is ? karakter enz ?
ik ben nu 13 nog wel vrij jong maar ik verzorg een veulen die bijna 1 jaar is
ze is een new-forest en kan soms best druk zijn
maar ik kan haar wel hebben en er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen
ik longeer en spring al met haar en ze leert super snel
maar niet elk veulen is zoals zij dus ik zou er wel voor zorgen
dat er iemand bij is die het veulen vertrouwt en die goed met veulens om kan gaan

xx