Verder kom je heel ver als je op het juiste moment beloont en straft (met je stem).Als het je eerste eigen paard wordt zou ik niet voor een veulen gaan. Dan zou ik een ervaren paard kopen dat wat ouder is, want je kunt met een verkeerde opvoeding veel fout doen

de dames worden allebei volgende maand een jaar en ik heb ze nu drie weken, joanna komt zo bij haar moeder weg en doet nu wat verlegen , zij kon al meelopen aan touw en voetjes geven,dus ben ik maar eerst met celine aan de gang gegaan, die kon helemaal nog niks, dus maar eerst op het land zelf mee laten lopen, de hemel in prijzen als ze mooi meeloopt, toen ik haar weer losliet , ging ze voor het eerst helemaal los, heerlijk, ik had haar nog niet zo vrolijk gezien, ze was nogal een triest hoopje toen ik haar kocht, ik heb dus het idee dat je heel veel geduld en liefde moet hebben voor je paardje , en consequent zijn, net als bij je kind of de hond
Een beetje inlezen kan nooit kwaad, boeken over veulens opvoeden, jonge paarden trainen, manieren van grondwerk, respect voor en door je paard, noem maar op! En nog interessant ook
en het boek van de tip van Cassidy is onderweg
een 3/4 jarige zou ik je aanraden als je toch een jonge pony wilt