Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:14

Overigens, nieuw hersenspinsel, als hij pas een maand bij een nieuwe eigenaar is kan het ook zijn dat hij gewoon nog moet wennen. Sommige paarden doen dat door uit hun plaat te gaan, andere paarden doen dat door zich in zichzelf terug te trekken en zo eens de wereld te beschouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:14

in dit geval bedoel ik met NH de goeroes gevolgd zonder te weten waar je nou eigenlijk mee bezig bent

siskeh

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:15

@ kiwiko: ahhh jahh, he hebt NH en NH he!
maar ik volg je weer!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:17

arm ding :(

met een braaf paard is niks mis, maar dit klinkt gewoon als een zombie, alsof hij bang is dat er iets gebeurd als hij een stap verkeerd zijn. Alsof hij bang is om paard te zijn :(

je weet ze wel op te zoeken he, eerst Judd met een te groot ego en nu deze zonder ego :(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:18

Apple dat geloof ik niet, net als mensen die zeggen dat je pard moet wennen an een neiwue stal
Heb die van ij toch een paar keer verhuisd, maar zolang er de zekere factor van voer is hebben ze daar geen moeite mee.
Is ook een kwestie van normale opvoeding en normaal omgaan met je paard

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:19

Nou Suleilitha, jij hebt ze ook in alle soorten en maten. :D

Ik ga met Heleen en Kiwiko mee..in het land met een paar vriendelijke paarden en verder met hem omgaan zoals paardenmens met een paard omgaat..

Het lijkt me ook verschrikkelijk om je paard zo te zien..
En toch is er iemand voor hem gevallen...fijn voor het paard dat er geprobeerd wordt er weer een paard van te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:19

ach....... als de ene wat van de andere overneemt en vice versa........ heb je het ideale peerd :D :D

het sneue is dat beide schepsels zo geworden zijn door onkunde van mensen........... en dat is zo, zo triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:20

Ik ga dit even overleggen met zijn huidige bazin, die overigens echt heel erg goed haar best doet om zijn leven zo leuk mogelijk te maken!!
Ik heb hem van de week even opgejaagd door de paddock, samen met mijn eigen Friese oermonster. Mijn eigen rent en springt dan als een idioot en kan er geen genoeg van krijgen, elke keer ben ik blij dat ik zijn gangen op dat moment niet uit hoef te zitten. Uitpuilende neusgaten en telkens op me af komen om me uit te dagen, zo van: meer, ik wil meer, ik wil spelen!!!!
En deze jongen, hij ging in een plichtmatig drafje een beetje in het rond banjeren. Ik was al blij dat ie één sprintje trok en een bok gaf en een scheet liet maar dat was dan ook alles.
Verder heeft ie genoeg bloed, het schijnt een zoon te zijn van Stravinsky.
Verder was hij bij de vorige baas ook al zo slaafs maar de nieuwe bazin dacht dat dat wel zou veranderen door een wat pittiger en paardser aanpak, maar tot nu toe niet dus.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:21

Ik zou hem zowiezo eerst even de tijd geven, een maand is niks en ze hebben toch wel wat tijd nodig om te wennen, en aan te passen.

Daarbij sluit ik me aan bij het idee om een stabiele, vriendelijke kudde voor hem te zoeken, en hem een paar maanden paard te laten zijn!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:22

@ echwel, naar mijn ervaring is heel wisselend, mijn ruin is bij het wisselen van eigenaar helemaal van slag geweest, mijn merrie is bij het wisselen van eigenaar omgetoverd tot een introvert paard naar een geweldig extravert beessie( en het voer was hetzelfde)

overigens heb je het nu over het verhuizen van een paard, maar dit is het wisselen van eigenaar is als ik het goed begrijp, dat vind ik zelf weer een wereld van verschil.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 06-03-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:23

Verhuizing en baasje wissel kan wel degelijk grote impact hebben :-) . Ook bij alleen stalwissel of alleen baasjewissel

Ik ken meer dan genoeg paarden die zowel bij stal als baasje wissel toch echt enige tijd moeten wennen.

Opjagen lijkt me ook niet zo handig trouwens, stel dat het paard wel slachtoffer is van verkeerde join-ups, dan is de kans groot dat hij die link dan ook legt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:24

zo een paard moet je heel veel ruimte geven............ laat hem zijn fouten maken........ het mag.......

een paard als dit moet je leren dat hij best fouten mag maken, dat is niet erg......

een jud is makkelijker weer in het gareel te krijgen dan een paard als dit.......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:25

Geweldig he dat mensen het wiel opnieuw hebben uitgevonden(not) in paardenopvoeding
Als je dit dan leest kijk je toch wel even heel vertederd naar je eigen dames die nog altijd spelen en lol hebben in het leven

Siskeh ook bij nieuwe eigenaar is het belangrijkste voor en paard dat hij te eten krijgt en daaruit het vertrouwen..
Miss zijn die van mij wel te makkelijk, denk dat dit door de opvoeding komt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:25

Ah, zoeentje heb ik er ook lopen :). Nou ja, hád, inmiddels gaat het een stuk beter (heb hem nu zes jaar). Hij is opgegroeid zonder enig gezelschap (niet eens een simpele geit) met als resultaat exact het paard wat jij beschrijft. Bijna exact, die van ons beet heftig wanneer hij bang werd.

De groep heeft het meeste werk voor ons gedaan, de eerste tijd heb ik er helemaal niets mee gedaan. Het zal nooit een leider worden en dat hoeft ook niet, maar hij weet nu wat spelen is.

Daarnaast heb ik uren en uren met hem gewandeld. Gewoon, simpel wandelen. Daar kun je zoveel mee rechtbreien. Wel wandelen met aandacht, niet gewoon achter je aan laten sjokken maar hem bij dingen betrekken. Het is een langetermijnplan, dat kan ik je wel vertellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:26

Tuurlijk kan wisselen van baasje een grote impact hebben maar hij was bij vorig baasje ook al zo, alleen die vond dat normaal.
Dat opjagen heb ik dus één maal gedaan omdat je toch wat dingen gaat proberen om te kijken hoe een paard daarop reageert, verder heb ik hem bewust samen met mijn eigen scheten latende, bokkende briesende feestende bakbeest losgelaten, maar zelfs dat werkte niet aanstekelijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

over jouw happy horses samen met deze knakker, misschien werkte dat juist het tegenovergestelde( zolang ik maar stil blijf staan zien ze me niet)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:30

Ja dat vorige baasje vond he heel normaal om hem zo te zien, je moet er dus niet aan denken wat ze gedaan heeft om dit te bereiken.
Heeft ze weer en paard, dat zou je dan toch zo willen weghalen

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:34

Het klinkt me toch alsof er meschien ergens pijn zit.
Stel dat het niet zo is, wat voor indruk maakt hij verder, eet hij wel goed, is hij helder?

Sommige paarden zijn ook wel uitzichzelf zo hoor hoeven niet perse een verkeerde behandeling gehad te hebben.
Ik zou toch eerst proberen om pijn uit te sluiten alvorens andere dingen te bedenken.

Mocht het geen pijn zijn, meschien is het dan verstandig om hem bij een soortgenootje te gooien, liefst eentje, het kan dan ook beter niet een al te onderdanig paardje zijn maar wel een kleintje zodat hij er tegen op kan, wellicht kan zon kleintje (liefst van het andere geslacht) hem wat opvrolijken.

Sneu hoor ik hoop dat hij weer wat vrolijker gaat worden.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:38

Yinari, mijn paard heeft ook alleen gestaan voor meer dan 7 jaar (toen ik hem verzorgde).
Hij kon alleen uitkijken op paarden en daar zette hij altijd zo een zielige blik bij op.

Inmiddels neemt hij het voor zichzelf op, hij is af en toe zelfs iets té bijdehand.
Dit hoeft dus niet de oorzaak te zijn, in zo een geval is het een kwestie van opbouwen en hem laten zien hoe het is.
Niet gelijk in een groep dumpen en hem aan zijn lot over laten.
Mijn pony staat nu met een 2-jarig beessie, heel speels en dat paardje sleurt hem er in mee!
Dat zou misschien ook een idee kunnen zijn!

Ik snap wat je bedoelt ts, 'vroeger' bood een man mij twee verzorgpaarden aan.
Deze werden gebruikt voor de millitary, die paarden waren zo verschrikkelijk saai, want
dat worden ze.. Dus was na 2 dagen er al mee gestopt. Maar, misschien is dit paard in jou geval wat wantrouwig?
En onzeker, zou je het paard niet in een groep kunnen zetten met bijvoorbeeld alleen maar shetlanders?
Misschien dat hij dan wat bijdehanter wordt, omdat hij daar waarschijnlijk wel over kan leiden?

Veel succes ermee, snap hoe lastig het is voor je!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:41

Echwel schreef:
Geweldig he dat mensen het wiel opnieuw hebben uitgevonden(not) in paardenopvoeding
Als je dit dan leest kijk je toch wel even heel vertederd naar je eigen dames die nog altijd spelen en lol hebben in het leven

Siskeh ook bij nieuwe eigenaar is het belangrijkste voor en paard dat hij te eten krijgt en daaruit het vertrouwen..
Miss zijn die van mij wel te makkelijk, denk dat dit door de opvoeding komt

Ik ben het toch niet helemaal met je eens Echwel, mijn paard ken ik al sinds veulen en komt bij iemand vandaan met een enorme berg paardenkennis, maar toen ze als 2,5jarige bij mij kwam kende ze mij al, kreeg ze riant gevoerd, at ook goed, stond bij andere paarden en had ook wel vertrouwen, maar is zeker een aantal weken heel depri geweest.. het is normaal gesproken een heel extravert en overduidelijk aanwezig paard, maar toen was ze echt gesloten en heel mat. Alsof niks echt tot haar doordrong. Is gelukkig helemaal goedgekomen, maar heeft al met al toch wel 2 maanden geduurd voor ze echt weer helemaal 'mijn' paardje was.

Wat zielig suleilitha maar ik denk dat het met tijd en een nieuwe routine en een maatje wel goed komt. Gewoon lekker veel afwisseling en dingetjes doen waarin je zijn zelfvertrouwen kan oppeppen, dan trekt het wel bij. Een kundige eigenaar die zo'n paard in zijn waarde laat en stimuleert zal hem heel goed doen :)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 06-03-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:42

Hey, ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik herken je verhaal, jaren geleden kocht ik mijn vrolijk opgewekte paardje. Mijn tante was ook helemaal van de NH, die mij dus ook overhaalde dat te gaan doen en heb haar van de ijzers afgehaald en gestrassert. Met het gevolg, een half dood paard. Ze heeft 1,5 jaar totaal geen levenslust gehad, 1,5 jaar bijna niet willen lopen... Goh wat heb ik haar wat aangedaan. Toen de bekapper een tijdje niet laten komen, en ze leefde op! En toen kwam ie weer, weer half dood... Heb ik haar niet meer laten bekappen en naar andere hoefsmit gegaan. Toen ijzers eronder gegaan en daar was mijn paardje er weer :D .
Dus het kan gewoon dat je paard enorme pijn heeft omdat hij Natuurlijk bekapt is.. Het kan dus 1 van de vele redenen zijn waarom je paard niet rent springt en blij is! Ik wens je veel succes ermee! ;)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:42

Je zou de mogelijkheid kunnen bekijken met een accupunturist die tevens met behandeling van BACH bluten werkt.
negativiteit kan dan omgezet worden in positiviteit.
Een behandeling behoeft niet duur te zijn en bach bluten kosten werkelijk heel erg weinig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:46

Kjoetie die van jou kwam van de stal waar ze was geboren en heft nooit iets anders gezien, dus ook uit de kudde waarin ze geboren was
Denk dat dat een andere situatie is..kijk je echter naar wedstrijdpaarden die hebben wekelijks een andere stal, dus een kwestie van gewenning

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:56

Citaat:
En deze jongen, hij ging in een plichtmatig drafje een beetje in het rond banjeren. Ik was al blij dat ie één sprintje trok en een bok gaf en een scheet liet maar dat was dan ook alles.

is in elk geval een begin toch?
werkt ook absoluut bij dit soort dieren als je ze flink toejuicht als ze dat doen
:j

heeft tijd nodig,denk dat hij ook absoluut zijn vorige plekje wel wat zal missen hoor ,daar was zijn gedrag van a tot z bepaald en nu moet hij zich ook weer even hervinden in wie hij is he..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:00

klinkt als een identiteitscrisis!
hebben paarden dat eigenlijk wel....