Castreren 12jarige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:37

Er bestaan nog wel enkele, maar of er nog veel gebruik van wordt gemaakt kan ik je niet vertellen. Ik ben laatst nog op zoek geweest naar eentje en die man wilde het niet meer doen omdat hij inmiddels de 70 is gepasseerd. Het ging mij niet om de centen maar het ging mij erom dat het supersnel gaat en het paard er het minst van heeft te lijden, overigens.

Inderdaad is bij oudere hengsten he snijden iets lastiger en de ballen zijn ook groter maar verder heeft het vooral te maken met het feit dat een oudere hengst meer in de bouten heeft.
Bij ons loopt een veeartsje rond, heel best manneke verder maar die castreert het liefst rond anderhalf jaar, omdat ze dan zo makkelijk te handlen zijn. Tja...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:38

superwoman schreef:
Mijn D.A doet het graag op de kliniek in de 'opvoelbox' voor zichzelf natuurlijk, maar doet het ook aan huis. (geef hem eens ongelijk :? )
Bij oudere hengsten zou het snijden lastiger gaan. Zou stugger zijn en zou lastiger genezen.
Zit ook wel wat in,want ouderen genezen nu eenmaal minder snel.

Ervaring is ook zo, maar geloof ook wel in iets medisch, want ook bij jonge hengsten kun je klappen krijgen...

Vanaf wanneer telt een hengst dan als oud?? een paard van een jaar of 10 istoch niet zo heel oud. of is het relatief oud om gecastreerd te worden??

Anoniem

Re: Castreren 12jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:02

Het ligt inderdaad niet voor de hand dat paarden van tien nog worden gecastreerd maar komt wel voor, neem alleen maar hengsten die uit de dekdienst zijn gegaan en toch de sport ingaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:20

Een oudere hengst is zwaarder geschapen, dus niet alleen grotere ballen maar ook een dikkere zaadleider e.d. Vergt iets meer handigheid en die doe je op door ervaring. En daar ontbreekt het dus bij een hele hoop aan omdat ze enkel jonge hengsten in handen krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:47

aslo schreef:
Een oudere hengst is zwaarder geschapen, dus niet alleen grotere ballen maar ook een dikkere zaadleider e.d. Vergt iets meer handigheid en die doe je op door ervaring. En daar ontbreekt het dus bij een hele hoop aan omdat ze enkel jonge hengsten in handen krijgen.

idd, zo zei mijn d.a dat.
Een (jonge) hengst die gedekt had, was hetzelfde verhaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:49

liedje89 schreef:
Vanaf wanneer telt een hengst dan als oud?? een paard van een jaar of 10 istoch niet zo heel oud. of is het relatief oud om gecastreerd te worden??

Nu hun 4e jaar wordt het al lastiger.
10 jaar is noiiet oud voor een paard, maar voor de castratie wel ;)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:24

Hé, ineens nog een heleboel reacties erbij! Bedankt allemaal! Morgen ben ik er zelf bij ja. Heeft iemand misschien nog tips voor de voorbereiding en voor tijdens en na de ingreep?
Ik neem wel aan dat hij niet onder algehele narcose gaat, maar gewoon blijft staan. De DA die komt draait naar mijn weten al een heel behoorlijke tijd mee in het vak en is nooit zo snel ergens van onder de indruk. Nu maar hopen dus op een goede afloop zonder complicaties en dat het het gewenste effect zal hebben. Vind het ergens toch een beetje sneu hoor; hij is zo op en top man :(:)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:28

Ik moest van mijn DA heel veel spoelen om de wond open te houden zodat de viezigheid er uit kon, gewoon de tuinslang er in hangen.
Klinkt raar, maar die van mij vond het heerlijk, verzachte waarschijnlijk een beetje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:34

hihi mijn ex arabier vond het ook heerlijk dat er met water werd afgekoeld en afgespoeld, alleen ik stak het niet in de wond, maar gewoon dichtbij alles goed afspoelen en afkoelen, hij ging na de castratie ook gelijk de wei in, het was begin april.

Ik ken iemand die een paard van 11 jaar had gekocht en die pas gecastreerd was, en was die hengstenmanieren kwijt, dus het kan wel, maar niet bij alle hengsten, maar het kan wel dat het na de castratie rustiger wordt en beter de hanteren is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:50

abbeltje schreef:
Ik moest van mijn DA heel veel spoelen om de wond open te houden zodat de viezigheid er uit kon, gewoon de tuinslang er in hangen.
Klinkt raar, maar die van mij vond het heerlijk, verzachte waarschijnlijk een beetje.

Van mijn D.A ,mocht dat juist niet.
Dat water kan ook zorgen voor bacterien.
De wond kan open blijven door veel te bewegen. Die van mij ging vaak in de stapmolen de eerste paar dagen :D

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:10

Nou, ik ben net nog even bij hem geweest en het was net alsof hij wist dat dit zijn laatste dag als hengst was.... Toen ik hem uit de wei haalde liep hij met staart en hoofd opgeheven naast me, terwijl hij normaal maar een beetje meesjokt en tijdens het longeren liep hij te showen, zoals nooit tevoren :D
Voel me wel een klein beetje schuldig tegenover hem hoor...

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:01

hoi,

over het algemeen worden hengsten gecastreert tussen de 1 en 4 jaar oud.
ik heb zelf een hengst gehad.
het is nu een ''hetje'' :D
mijn DA rade mij aan om het te doen wanner hij dag en nacht in het land kon staan.
want daar heb je veeeeeeel minder kans op infecties.
en vaak liggen ze de eerste dag veel.
en als ze dan op het vochtige gras liggen blijft de wond ook schoon en nat.
zodat er geen harde korsten op komen.
ik heb mijn hengst nooit hoeven afspoelen hierdoor.
hij heeft ook helemaal geen problemen gehad.
binnen 2 dagen liep hij wer te spelen en te springen.
maar nu moet ik zeggen dat mijn paard dan wel krap 1 jaar oud was.

benodigtheden
een extra paar handen.
1 om het paard vast te houden
1 om de DA zijn spullen aan te geven
en eventueel 1 extra
wij waren met z'n 4e (inc DA)
en het was zo gebeurt.

hij had alleen een bankje of tafeltje nodig en emmers met water.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:32

Ach bij ons had gewoon iemand de praam en mijn moeder als da ( trouwens voor 700 kilo gegeven voor een pony veulen ) 'k Vind dat veel mensen altijd overdrijven met dat spoelen enzo. In principe moet dat niet, als je hem gewoon de antibiotica kuur goed geeft voor de komende ( 5 was het?) dagen zal dat al genoeg zijn. Inderdaad hoe sneller op de wei hoe beter. Zo ontwelt alles minder. En ivm de leeftijd is het dan zo dat na 4 jaar de zwelling erger is enzo en dat je dan wel wat meer moet oppassen.

Ons veulen heeft btw zijn hengstenmanieren niet kwijt, alleen het steigeren maar het stampen en bijten, hmm!

Nu ik neem aan dat hij al gecastreerd is, hoe was het nu ^^