suleilitha schreef:Jemig, wat een dominantje, en dat flippen zie je ook bij paarden die het spelletje niet kunnen winnen en vervolgens totaal uit hun plaat gaan.
TS, je schrijft dat jullie het met een praam hebben geprobeerd, hoe verliep dat?
Verder, als het echt niet anders kan, tenslotte wil je niet elke keer een enorme strijd, zou je het met deze tante een of meerdere keren kunnen proberen met een kalmeringsmiddel. Ik zeg zelf doorgaans: beter verdoven dan ongelukken...
Uiteraard kun je Monya eens vragen, misschien weet die er nog wat op!
Bedankt voor de reactie!
De praam hebben we 2x gebruikt, de eerste keer was ze al vervelend en had het dus weinig zin. De tweede keer hebben we eerst de praam om gedaan even laten staan en daarna begonnen. Ze begon al erg te schudden met haar hoofd omdat ze de praam blijkbaar niet fijn vond. Dit hebben we genegeerd. ze leek rustig maar zodra hij het mesje pakt trapt ze toch, en springt vaak naar voren (als ik haar niet goed kan tegen houden).
Welk kalmeringsmiddel is aan te raden. Ik ben zelf bang dat als ik tranqiul geef dat ze er toch door heen komt. (was bij de tandarts ook zo
) Of moet je dan gewoon veel meer geven? Is dat niet schadelijk?Is het denk je mogelijk dat als ze een paar keer verdoofd word het wel weer toe gaat laten (lijkt me sterkt trouwens).
JoviBan schreef:Als ik jou was, zou ik het paard eerst fysiek helemaal na laten kijken. Vaak hebben paarden die de achterbenen niet willen geven, pijn in hun rug. Een beetje hoefsmid zou dit moeten weten.
Als het paard fysiek (weer) in orde is, zou ik toch eens een andere hoefsmid laten komen. Het kan namelijk zijn dat je paard absoluut geen vertrouwen heeft in deze man.
En verder zelf (weer) in alle rust, met heel veel geduld en in hele kleine stapjes oefenen met je paard.
Mijn paard word regelmatig fysiek gecontroleerd. Ze heeft geen pijn in haar rug, en idd heeft mijn hoefsmid dit ook genoemd
Ze geeft mij (en haar verzorgers) heel gemakkelijk haar achterbenen, zonder moeilijk te doen.
Misschien is een andere hoefsmid een idee, maar deze man heeft haar altijd bekapt en er ook voor gezorgd dat het goed ging. Ze was bij mij ook lastig met dr achterbenen (jong paard, sensibel, je kent het wel) en ging het op den duur met hem zelfs beter. Kan niet geloven dat ze hem niet vertrouwt, maar mocht het zo blijven zal ik uiteraard eens een ander proberen (welke durft)

Ik oefen regelmatig met haar, heeft geen zin want bij mij is ze braaf. Ik kan haar dus niet corrigeren omdat ze het simpelweg niet bij mij doet.
Rebel_Jits schreef:Ik zou ook een voorbeen optillen. Wel gekruisd, anders valt ze wel op. Ze moet dan al haar energie steken in het niet omvallen, waardoor ze niet kan trappen. Want dan valt zeJe kan het proberen en haar erna altijd nog verdoven.
Er na verdoven heeft dan geen zin omdat ze zich dan al te druk maakt.
Ik zal de tip in overweging nemen!

ellepel schreef:Citaat:Er is nooit iets mis gegaan met bekappen, op 1x na. Toen was er een andere smid die haar te kort had gezet. Hier door heeft ze drie weken niet goed gelopen
verkijk je alstjebleift niet op de schade die kan ontstaan door verkeerd bekappen![]()
paarden gaan geheel anders lopen om de pijn te ontzien en dat is iets waar de benen natuurlijk niet op gebouwd zijn..
met alle gevolgen van dien.....
Ze leek toen mooi op haar voeten te staan maar was duidelijk te kort. De va is er direct bij geweest omdat de smid (een andere dan die ik nu heb!!!) zei dat ze een peesblessure had
Ze stond er gewoon te kort op en heb toen langer moeten wachten met de volgende bekapbeurt. Toen is mijn huidige smid erbij geweest (en va) en ze staat nu correct op haar hoeven.
HindaFree schreef:@ Ellepel: gaf ook al zon voorbeeld maar kluisteren is een betere oplossing of zo?? heb liever dat me paard zig op zijn gemak voelt
Sorry?
Dit volg ik niet

blokje schreef:Een hoefsmit die net zo dominats is en gewoon een klap uitdeelt als ze zo doet. Bij 'ons' op stal hebben ze er zo 1. Tja als niet van een strenge hoefsmit houd die af en toe een harde tik uitdeelt is zo'n hoefsmit niets. Maar hier stond een hengst op stal die echt gericht mepte die heeft echt eens goed op zijn donder gehad daarna stond hij wel te trillen als een rietje maar had hij wel respect gekregen en was hij de volgende keer iets makkelijker maar nog niet fijn.
Mijn smid is ook redelijk zo maar hij weet dat ik dat niet wil hebben. Hij heeft haar wel eens flink op dr flikker gegeven (met mijn toestemming), maar daar werd het alleen maar erger van. Dan is madam beledigd en kan hij niet eens meer bij haar achter benen in de buurt komen. Als ik haar op die manier corrigeer kan ook ik met moeite haar hoeven optillen.
janouk schreef:Heb je al eens geprobeerd er zelf niet bij te zijn?
Mijn paard is lastig als ik in de buurt ben, maar als ik verplicht weg moet van de VA, HS of tandarts, dan kunnen ze wel alles met haar doen.Ze zoekt steun bij mij en durft dan van alles. Als ze zonder mij is, en ze geen last van mijn spanning/emoties heeft, dan is ze meewerkend.
De HS roept ook altijd: ga jij maar binnen zitten wachten, ik roep je wel als ik klaar ben.
Dit vind ik helemaal zo slecht nog niet! Het zou maar zo kunnen dat ze als ik er niet bij ben wat minder zeker is het het dan wel toelaat. Ik zal eens overleggen en kijken wat er mogelijk is!
Bedankt!

meggiemeg schreef:Heeft je paard niet toevallig een keer vast gelegen in de box of een rare misstap gemaakt met gek doen in de wei/bak?
Als het eerst wel ging en nu ineens niet meer kan het ook duiden op pijn in de rug/bekken waardoor het erg vervelend kan zijn om de achterbenen langdurig op te moeten tillen. Bekappen duurt nu eenmaal langer dan hoeven uitkrabben.
Al het medische is al uitgesloten. Ze mankeert niets, zou wel makkelijk zijn

Ik oefen ook door de benen langer op te tillen en dat vind ze geen probleem, het is echt dominantie!
Nogmaals bedankt voor de tips er zitten zeker bruikbare bij! Ze word ws deze week onder verdoving bekapt en dan ga ik bezig met de tips die ik overal heb gekregen!
Ze zoekt steun bij mij en durft dan van alles. Als ze zonder mij is, en ze geen last van mijn spanning/emoties heeft, dan is ze meewerkend.