mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:22

@Knoopje, ik zou daar niet al te zeker van zijn, je hebt nou eenmaal paarden die een bit niet kunnen accepteren zoals je vrouwen hebt die nooit op hoge hakken kunnen lopen. Ik denk dat het probleem alleen maar erger word als ze gaat straffen waar het onterecht is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:26

Mijn paarden krijgen altijd een suikerklontje na het innemen van het bit. Altijd paarden die graag het bit in nemen.

Ik zou het nu ook rustig proberen en de eerste tijd geen bit in doen. Hoofdstel zonder bit en als die om is, een klontje. Als het paard daar geen moeite meer mee heeft en vertrouwen toont, weer met bit proberen. Nadat het bit in is geweest en het klontje op is, gelijk weer het hoofdstel af doen.
Wanneer het paard weer 'normaal' reageerd kun je gaan werken met het complete hoofdstel.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:29

Mij is ooit wel eens vertelt dat als je het hoofd (+ nek) goed naar links of rechts houd (richting schouder laat maar zeggen), dat ze dan hun hoofd niet meer omhoog kunnen gooien.
Kan je niet zeggen of het echt werkt, maar misschien toch de moeite waard om eens te proberen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:30

Benfan schreef:
@Knoopje, ik zou daar niet al te zeker van zijn, je hebt nou eenmaal paarden die een bit niet kunnen accepteren zoals je vrouwen hebt die nooit op hoge hakken kunnen lopen. Ik denk dat het probleem alleen maar erger word als ze gaat straffen waar het onterecht is.

iedereen doet het op zijn eigen manier!ik had het zo gedaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:37

Benfan schreef:
@Loulou, gaat het om Butterfly (even in je profiel gespiekert) neem aan dat je die hebt gekocht met het idee dat er nooit wat mee is gedaan, of weet je dat zeker? of te wel, kan het zijn dat ze bij de vorige eigenaar iets te vroeg al een bit heeft ingehad (lijkt me stug hoor).

Blijft heel vervelend, je kan er op blijven smeren wat je wilt maar als het dier het allemaal doorkrijgt word het alleen lastiger. Zo 'wint' het paard eigelijk voordurend en levert het bij jou en het paard alleen maar stress op. Zolang het tijdelijk geen probleem is om bitloos te rijden tot je wat hebt gevonden dat wel werkt, ander bit andere methode? dan zou je weer aan de slag kunnen gaan. Denk dat je op deze manier (dus blijven proberen) alleen maar een endelang gevecht gaat krijgen dat het paard aan het einde (want tja, zij blijven sterker) zal winnen.

na mijn idee is het nu interessant om even niet meer op het bit te focussen, maar gewoon elders even verder te gaan. En het over een paar maand gewoon weer te proberen. Mischien ondertussen zoeken naar ander soort bitten? het is toch jammer dat bitloos nog zo in de kinderschoenen staat en niet word geaccepteerd door de KNHS want mocht je gewoon een paard hebben dat geen bit kan/wil dan heb je een probleem. Misschien een idee om de tandarts te vragen of het bit wel goed in zijn mond past?

het gaat idd om butterfly.
ik weet 99% zeker dat er nooit iets mee is gedaan, aangezien ik de vorige eigenaar al lang ken.

ik sta er best voor open om tijdelijk bitloos te rijden, dat maakt me niet zoveel uit. (behalve dat het zonde is van weer een hoofdstel, maar dat is dan niet anders ;) )

ik heb dit topic ook geopend omdat ik zelf vond dat het op deze manier niet verder kont.

belonen omdat ze een hoofdstel zonder bit accepteerd heeft in mijn ogen geen nut om dat ze dit al probleemlos kent. (kaptoom)
straffen heeft in mijn ogen ook geen zin. omdat het paard het bit dan gaat associeren met straf en dan ben ik alleen maar verder van huis.

maar hoe ik hem dan kan leren dat ze het bit gaat assosieren met leuk??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:41

loulou schreef:
belonen omdat ze een hoofdstel zonder bit accepteerd heeft in mijn ogen geen nut om dat ze dit al probleemlos kent. (kaptoom)

Dan zou ik met het hoofstel met bit gewoon gaan 'spelen en haar belonen als ze het suikerklontje naast het bit durft te pakken.
De key is vertrouwen!
Steeds langzaam een stukje verder...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:42

ik weet niet of je ervaring hebt met clickertraining? maar dat is iets handig om zo'n dingetjes duidelijk te maken...

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:46

Ik doe er de eerste keren altijd appelstroop op; bitje in en verder niks lekker laten sabbelen, even lekker poetsen onderstussen en dan héél rustig het bitje uit en belonen. Zo een paar keer en dan wandelen met bit in en zo opbouwen.
Maar zoals ik het lees is er ergens (onbewust) iets fout gegaan.
Ik zou haar een paar dagen wat betreft bit in doen met rust laten en dan héél rustig opnieuw beginnen of juist helemaal iemand anders het laten doen; zodat het paard jou zenuwen en frustratie niet voelt.
Ik weet van een beleerstal dat die de jonge paarden die moeilijk doen enkele uren met bit in op stal zetten (zodat ze er aan moeten wennen), maar dat is niet mijn manier.
Succes!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:19

@Loulou, Blijft een vervelende situatie zo natuurlijk. Omdat je toch ooit een keer wedstrijden wilt gaan rijden en dan een bit verplicht is zit je eigelijk met de gebakken peren. Ik ben in ieder geval opgelucht dat ie ziet dat straffen geen zin heeft, en het op die manier alleen maar erger zou gaan maken. Respect krijg je door respect te zaaien, niet door angst te zaaien ;) (als je mais wil moet je geen tarwe zaden op je akkers mikken)

Ik zou zo 1 2 3 niet weten hoe je Butterfly op dit moment kan leren dat een bit leuk is. Hij heeft immers nu vast een gegronde haat voor dat ding dus hoe maak je dat leuk. Je had het erover dat hij niet meer at als hij dat ding in zijn voerbak heeft liggen? ook niet met bv slobber? je zou dan gewoon de komende maande dat ding in de voerbak kunnen laten liggen dan went hij in ieder geval aan de aanwezigheid van dat ding EN het is bezigheids therapie met eten in 1. Dit idee was al eerder geopperd en das eigelijk het enige waar ik ook zo snel mee zou kunnen komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:32

Clicker is ook een goed idee ik werk daar zelf ook mee,mijn paard deed zijn hoofd naar beneden als hij de click hoorde en dan kon ik het hoofdstel in doen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:35

Ik heb ook een 3 jarige die wat problemen met het bit in doen heeft. Bij haar moet ik ook snel zijn.
Trensje krijg ik niet in, een rubbere bit met wat snelheid wel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:37

hij eet niet uit mijn hand als ik het bit vast heb en hij hem voelt.

daarom had ik geopperd heb in zijn bak te leggen :j
ik heb ook bedacht er één aan zijn stal te hangen met daaraan appelstroop. zodat dit een
speeltje wordt zeg maar. of het helpt geen idee, maar het proberen waard lijkt me.

denk dat hij hem eerst maar moet accepteren als ik er niet bij ben. en dan proberen we het daarna maar
weer opnieuw.

ga morgen maar een bitloos hoofdstel kopen. het er nu 3x opgezeten en dat gaat juist heel goed, dus vind
het zonde dat te laten liggen tot ze het bit geaccepteerd heeft.
dan weet ik ook zeker dat ik niet ongeduldig wordt omdat ik niet verder kan door dat stomme bit ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:16

loulou schreef:
hij eet niet uit mijn hand als ik het bit vast heb en hij hem voelt.

daarom had ik geopperd heb in zijn bak te leggen :j
ik heb ook bedacht er één aan zijn stal te hangen met daaraan appelstroop. zodat dit een
speeltje wordt zeg maar. of het helpt geen idee, maar het proberen waard lijkt me.

denk dat hij hem eerst maar moet accepteren als ik er niet bij ben. en dan proberen we het daarna maar
weer opnieuw.

ga morgen maar een bitloos hoofdstel kopen. het er nu 3x opgezeten en dat gaat juist heel goed, dus vind
het zonde dat te laten liggen tot ze het bit geaccepteerd heeft.
dan weet ik ook zeker dat ik niet ongeduldig wordt omdat ik niet verder kan door dat stomme bit ;)

hoezo zonde?
Paard vergeet dat niet hoor!
Ik krijg toch het gevoel dat je wat ongeduldig bent.
Wsl is het daardoor ook fout gegaan met het bit.
Neem AUB gewoon de tijd voor alles.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:26

Volgens mij wil je te snel gaan en was de eerste keer het bit in de mond al niet prettig voor het paard. Want waarom zou hij dan de 2de keer op die manier weigeren. Of anders heb je die 2de keer op een verkeerde manier ingespeeld op het dier en was hij je aan het testen... En waarom is het nu dan zo erg dat hij zelfs niet uit je hand eet als hij een bit voelt? Ik weet niet hoe je bent beginnen met africhten maar normaal gezien moet je het paard voldoende tijd geven om aan alles te wennen. Daarnaast moet je voldoende kennis en ervaring hebben voordat je zelf een paard opleid zodat je goed op verschillende problemen kunt inspelen. Of heb je hulp bij je?

Haal er iemand bij die al heel wat paarden heeft opgeleid om je te helpen... En heb geduld (zoals supperwoman al zei).

Edit: zin aangepast
Laatst bijgewerkt door lindake op 01-03-09 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:31

jeetje ik weet niet wat ik lees met al die trucjes zeg :n
Misscien is t bit wel pijnlijk voor je paard ( mijn paard gaf mij ook aan t bit niet fijn te vinden! ) en kun je bitloos eens proberen?
ik vind t een vreemd idee dat als je paard je duidelijk aangeft t bit niet in te willen je het met allerlij onzin wel gaat proberen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:32

Cinnepin: nooit aan gedacht dat het dier op een verkeerde manier bitmak is gemaakt? ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:57

@Lindaken, ooit aan gedacht dat dat niet het geval hoeft te zijn? het kan heel goed dat dit paard gewoon veel last heeft van een bit in zijn mond zonder dat het gebitsproblemen heeft. Er dan maar direct van uitgaan dat ze niet weet hoe het moet omdat het fout gaat vind ik wat kort door de bocht.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:04

Uit de berichten leid ik af dat de TS redelijk ongeduldig is in het zadelmak maken en zo snel mogelijk wil gaan. Ik vind dat je bij het opleiden van je paard alle tijd moet nemen, vandaar mijn manier van reageren.

En extra hulp er bij halen kan geen kwaad... Want TS heeft duidelijk problemen met het bitmak maken.
Laatst bijgewerkt door lindake op 01-03-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:14

waaraan maak jij op dat ik ongeduldig ben met zadelmak maken dan?
weet jij wanneer ik er mee ben begonnen en wat ik al allemaal heb gedaan?
je zou dit ook kunnen vragen ipv meteen dingen te gaan roepen terwijl je niet weet waar je over praat.

Cinnepin: lees eerst eens het topic door voordat je tips gaat geven en oppert dat ik het bitloos moet proberen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:25

Je schrijft dat het dier 3 keer het bit heeft ingehad en dat je er 3 keer hebt opgezeten... Heb je de eerste keer dat hij het bit in zijn mond heeft gehad er ook op gaan zitten? Want dat vind ik namelijk te veel 'nieuwe' ervaringen voor het paard ineens. Of heb je daarvoor al zonder bit op het dier gaan zitten? Want dat kan bij nader inzien ook (had ik even niet aan gedacht)...

Om deze reden zei ik dat ik uit je schrijven afleid dat je nogal snel gaat... Ik heb dus niet geschreven dat je te snel gaat maar dat ik het denk. Daarnaast heb ik ook in mijn eerste post vermeld dat ik niet weet hoe jij paarden africht maar wel dat ik denk dat je te snel gaat...

Misschien heb ik je verkeerd begrepen... dat kan ook...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:38

je hebt het inderdaad verkeerd begrepen.

ik heb het bit voor de eerste keer al maanden geleden ingehad. toen een week ofzo daarna nog een keer en toen wilde ze dus niet meer. Daarom de tandarts gebeld om tanden uit te sluiten. Maar omdat ze van de trailer af is gevallen en heel lang een wond heeft gehad en daarom 8 weken op stal heeft gestaan heb ik de tandarts uit gesteld omdat ik vond dat ze anders teveel negatieve ervaringen zou krijgen in korte tijd. verband wisselen bij de DA was namelijk elke keer al een drama.

ik heb er de eerste keer opgezeten aan de kaptoom, dus zonder bit.
tweede keer ook. als je het niet geloofd, er staat zelfs een filmpje van in het olivi topic ;)

nu zijn we weer met het bit gaan oefenen dus, maar ze wil het bit dus niet in.
ze is nog nooit aan het bit gelongeerd oid. de enige keer dat ze het bit in had tijdens het longeren had ik het
hoofdstel namelijk over de kaptoom aan gedaan en zat de longeerlijn dus aan de kaptoom.
ik vind het namelijk zonde om in het begin haar mond te verpesten als ze een keer moeilijk doet aan de longeerlijn.

dus niet meteen zelf je conclusies trekken aub.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:39

Mijn pony van bijna 4 deed dit ook.
Maar ik gebruikte een gewoon hoofdstel.
misschien dat het bit ergens kneld of niet stil ligt?
Doet hij / zij haar mond ook de hele tijd open bij het dragen van het bit ?
Bij mij lag het aan het bit omdat een gewoon trensbit
niet stil in de mond ligt. De eerste keer dat ze het bit in kreeg liet ze het ook goed toe maar daarna niet meer . Daarom kocht ik een kneveltrens en dit werkt heel goed . Je vertelde ook dat je dan met 2 bent? ik zou dit alleen doen en zorgen dat zij/hij in de stal staat dat ze al niet te veel achteruit kan gaan en dan stilletjes het bit in haar mond doen en laat haar dan maar in de bak los wat lopen, ik zou hem/haar nog niet direct aan de longe laten lopen maar dat ze eerst het bit gewoon wordt.
Ik weet niet of je hier iets mee bent.
maar ik wens je in ieder geval veel Succes :D ;)
Groetjes Ekuh

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:44

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:51

Sommige paarden ervaren een dubbel gebroken bitje ook als onprettig (te bewegelijk in de mond), misschien even laten rusten (paar dagen om de druk er even af te halen) en daarna met een ander bitje nog eens proberen...

Aangezien ze zn afkeer van t bit heeft zou je idd het in de voerbak leggen/ stal ophangen met stroop ook eens kunnen proberen, kan ze t eens rustig bekijken...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:03

Ik zou gewoon bitloos gaan rijden en het over een tijdje in alle rust weer proberen, en idd neem er dan alle tijd voor met lekker veel snoepjes. Om wat voor reden dan ook vind ze het nu niet leuk, waarom zou je het dan afdwingen terwijl je ook fijn door kunt hobbelen zonder bit, het is niet absoluut noodzakelijk, hoewel ik wel snap dat je liever wilt dat ze het bit gewoon fijn accepteert. Wat heel belangrijk is is om haar te helpen met het bit, door zachtjes je duim op de lagen te drukken, zodat ze haar mond automatisch opendoet en ze niet per ongeluk haar tanden stoot. En idd misschien een ander bit proberen.

Verder heb ik weinig tips voor je want mijn jonkie van 3,5 doet zonder problemen haar bitje in, is nooit een probleem geweest. Ik wens je wel veel succes, het ziet er vriendelijk uit.