gefrustreerd door gedrag puber paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Re: gefrustreerd door gedrag puber paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:45

ik hoor heel veel, zoek goede hulp. Uiteraard heb ik wel mensen die mij willen helpen. Echter het grootste deel zal ik toch zelf moeten doen. Ik kan niet constant hulp krijgen, deze mensen hebben ook hun eigen paarden om zich mee bezig te houden.

Shanti en mijzelf proffesioneel laten helpen is helaas geen optie, vanwege de financieen.

Wat ik gewoon raar vindt is waarom haar gedrag van het ene op het andere moment is omgeslagen, zo was er niets aan de hand en zo loopt ze me uit te proberen. Voor die tijd had ze heus wel haar kleine streekjes, maar die kon ik wel hendellen. Er was ook helemaal geen sprake van angst (alleen met rijden, dus dat doe ik niet).
⚠️ Essie73 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:10

Welkom in de wereld van de jonge paarden ;)

Het lijkt voor jou van het ene op het andere moment, maar voor een puberpaard begint het met hele kleine signalen die jij waarschijnlijk niet hebt opgepikt en waar jouw paard uit opmaakt dat jij het acceptabel vind. En zo steeds opvallendere dingen die je nu niet kan missen, denk dat het daarom voor jou zo "uit het niets lijkt".
Maar volgens mij heeft Sul het ook al gezegd, bij het minste of geringste of dat nu drammen, aanstalten maken om er vantussen te piepen o.i.d. meteen ingrijpen. En dat vergt ervaring en weten wat de signalen zijn.
Niets zo moeilijk als een jong paard opvoeden.
Heb je geen mensen met jonge-paarden ervaring in je omgeving die je de komende week kunnen helpen?
Dat zou voor jouw vertrouwen beter zijn en dan kan je paard eens op zn plek gezet worden. Zo blijf je namelijk in een circel waar je straks helemaal niet meer uitkomt met een paard dat aan alle kanten over je heen loopt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:51

Op de vraag wat er bij mij fout ging? Er zijn twee scharnierbare hekken bij de paddock. Ik dacht dat de ene open zou gaan, echter ging de andere open. Mevrouw Haf wist echter precies welk hek openging en laat ik daar nou net toevallig zitten... (touw zat toevallig om beide hekken heen waardoor ik de fout niet eerder zag). Had ze weinig mee te maken. Stomme fout, zo gemaakt door even niet goed op te letten. Zij heeft gewoon slim gebruik gemaakt van de situatie en geef haar eens ongelijk.

Les: Kijk altijd goed uit je doppen en controleer extra waar hekken open gaan op voor jou onbekende plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:53

Hele goeie les en zorg verder TEN ALLE TIJDE dat je je paard TEN ALLE TIJDE altijd een slag voor bent, daarmee voorkom je alle onnodige problemen die je nu wel hebt, TS. Dus, resumerend, als ze gaat lopen klootviolen, bats er gelijk boven op en verstrek je paard op die manier duidelijkheid. Een paard heeft duidelijkheid nodig, dat is het hele issue.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:12

wat bedoel je met 'bats er bovenop"?

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:15

Heb net een fantastische tip van iemand gekregen (die van jullie zijn ook heel bruikbaar hoor) Ik ga een cursus (met Shanti) volgen bij 2moons. http://www.2moons.nl Moet nog even sparen, de kosten zijn niet zo heel hoog en ik ben eerdaags jarig!!! Tot die tijd krijg ik hulp van een stalgenoot. Deze heeft haar eigen haf ook zelf opgevoed, dus is er wel mee bekend.
⚠️ Essie73 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:07

heb de site van 2moons even doorgebladerd en lijkt me echt een goede keuze!! Ben benieuwd hoe je het gaat vinden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:05

Essie73 schreef:
ik hoor heel veel, zoek goede hulp. Uiteraard heb ik wel mensen die mij willen helpen. Echter het grootste deel zal ik toch zelf moeten doen. Ik kan niet constant hulp krijgen, deze mensen hebben ook hun eigen paarden om zich mee bezig te houden.

Shanti en mijzelf proffesioneel laten helpen is helaas geen optie, vanwege de financieen.

Wat ik gewoon raar vindt is waarom haar gedrag van het ene op het andere moment is omgeslagen, zo was er niets aan de hand en zo loopt ze me uit te proberen. Voor die tijd had ze heus wel haar kleine streekjes, maar die kon ik wel hendellen. Er was ook helemaal geen sprake van angst (alleen met rijden, dus dat doe ik niet).

Je heb hulp nodig om jezelf op te leiden tot leider...
Gelukkig heb je besloten om een cursus te doen.
Het wordt anders alleen maar erger en dan heb je een dure hobby (stalgeld) maar heb je er geen plezier aan.
Daarbij wordt je paardje zo verkooptechnisch niet beter, wat ook niet goed is voor haar toekomst.
Je weet nooit of er ooit en dag komt dat je toch tot verkoop over moet gaan.

Je heb een jong paard gekocht, waar je verantwoordelijk voor bent. Die moet een goede opvoeding krijgen. Als je dat niet kan bieden, dan ben je imo het paardje niet (meer) waard. Ik zie het net als D.A kosten,waar je gewoon rekening mee moet houden.
Harde woorden, maar hopelijk zie je wel de ernst in!

De verandering zal echt niet ineens gekomen zijn zoals Esther28 al aan gaf.
Paard is gefrustreerd dat jij niet 'luistert' naar haar signalen en nu kan je de signalen niet meer missen, al begrijp je nog steeds niet wat ze betekenen.

mick75@ die les van jou, vind ik nogal onhandig.
Je moet je paard opvoeden en zijn/haar signalen lezen.
Voor het fout gaat, kun je al in grijpen bij 'elke' situatie.
Het hek was slechts toeval, waar het probleem zich uitte.

De fout is idd dat men denkt dat haflingers zo makkelijk zijn, daardoor zijn er ook veel mensen met minder ervaring die deze dieren kopen.Ook zijn ze meestal niet heel duur.
Natuurlijk heben de meeste haflingers ook een leuk karakter met imo humor en zijn ze slim.
Maar imo komen de signalen van de pony's overeen, omdat de fouten van de eigenaars overeen komen.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:09

Mijn haf had hetzelfde karakter.
Ik heb hem eind september gekocht..eind oktober lanceerde hij me na een fikse rodeo(hij bleek achteraf ook enorm vast te zitten in de rug,dus niet alleen lompigheid hoor :D ).
Omdat ik na de val niet meer durfde en kon rijden(ik angstig,paard moest gekraakt worden)heb ik veel gewandeld en grondwerk gedaan.
Niks hij mij meenemen naar de wei...ik moest hém naar de wei brengen. Elke stap die hij me voorbij ging,kon ie 3 rondjes draaien. Nu kan ik ook draven met hem aan de hand,zo gauw ik stop,staat hij doodstil naast me. Met stappen ook,hij loopt achter me zelfs met een loshangend touwtje.
Hij weet dondersgoed dat hij me niet voorbij mag.
Ook wilde hij weleens de stal uitvliegen,misschien niet al te vriendelijk maar nadat ik bijna geplet werd heb ik hem 1 fikse mep gegeven..nu staat hij rustig stil als ik even buiten de stal ben. Oortjes naar voren maar hij weet dat hij er niet uit mag.
Zo ook met longeren.
Eerst liet ik toe dat hij er vandoor stoof zodra we in de longeercirkel waren,onder het mom van "ff uitrazen".
Nu mag hij alleen draven op míjn commando. Op de cirkel ga je stappen. Zo niet,dan haal ik hem net zo vaak met een rukje terug dat hij er niks meer aan vindt om het te proberen..

het zijn kleine dingen. Af en toe eens je stem verheffen kan al helpen bij mijn haf.
Onder het zadel is hij nog niet weer geweest. Als het goed is gebeurt dat zeer binnenkort en daar krijg ik gelukkig fijn hulp bij van iemand die gewoon niet bang is en weet hoe ze door moet pakken.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:04

O wat gemeen van mij maar dit gedrag is zo herkenbaar en zo leuk.
Shanti is zo te horen precies haar moeder en dit gedrag is precies het gedrag wat Salty altijd vertoont heeft en nogsteeds trouwens.
Ik geloof ook niet meer dat het over gaat maar het zijn gewoon lollige streken en als je op het hoofd let zie je dat (Salty iigv) het o zo leuk vind om mij uit te proberen :D.
Het verschil tussen jou en mij is alleen wel dat ik niet bang ben en Salty ook weet wanneer ze te ver gaat, dit zijn grenzen die in de loop van de tijd duidelijk zijn geworden.
Ik weet dat het ver reizen is maar als ik jou was zou ik gewoon een keer langs komen en kijken naar de moeder van je pony want volgensmij lijken de karakters 100% op elkaar.
Al heeft Salty in de loop van de jaren veel bijgeleerd, en is ze wel een stuk minder lomp dan ze was toen ze 4 was.
Maar daar hebben we ook tijd voor nodig gehad, ik ken haar inmiddels ook al 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:07

westernjo schreef:
wat bedoel je met 'bats er bovenop"?

Aanpakken!!!! ;) dus adekwaat afstraffen als het dier in je ruimte komt, met een messcherpe timing, dus niet een minuut later ;)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:12

Dier heeft geen kwaad in zich, je moet consequent zijn en een mep mag best een keer.
Je moet vooral de humor van haar kunnen waarderen en kunnen aangeven wanneer je vind dat ze te ver gaat.
Daar bereik je meer mee dan met klappen bij deze merrie, geloof mij maar ;).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:27

Heb nergens gezegd dat die les die ik in de praktijk geleerd heb handig was. Wel dat het dus belangrijk is dat je blijft opletten, ook als je even iets snel tussen de bedrijven door doet en je niet laat afleiden door rottige knopen in touwen, kletsende kinderen en ga zo maar door. Ik had van te voren wel gekeken naar mevrouw haar humeur, maar daarna gewoon afgeleid.

Maar ik verwed er wat om dat we allemaal wel eens een dergelijke fout hebben gemaakt, dan kan je niets anders doen dan ervan leren zodat het je niet nog een keer overkomt. Het is pas echt fout als je keer op keer dezelfde fouten maakt terwijl je weet dat je het fout doet zonder te proberen het te verbeteren. Bovendien, Haflingers zijn pientere beestjes, die hebben het snel door wanneer jij een klein foutje maakt en zijn zelden te beroerd gebruik te maken van de situatie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:48

Kiim schreef:
Dier heeft geen kwaad in zich, je moet consequent zijn en een mep mag best een keer.
Je moet vooral de humor van haar kunnen waarderen en kunnen aangeven wanneer je vind dat ze te ver gaat.
Daar bereik je meer mee dan met klappen bij deze merrie, geloof mij maar ;).

Nou zo humoristisch vind ik het niet eigenlijk als je daar met angst bij je paard staat en als je dit niet direct adequaat aanpakt, en over een tijdje met gevaar voor eigen leven. Kan daar niet echt de humor van inzien, meer alleen het gevaar......
Een jong paard moet je duidelijk grenzen stellen en in de kudde gaat dit ook niet altijd zachtzinnig. Een goed getimede en uitgekiende tik kan echt geen kwaad hoor....
Krijg je straks zo een beest dat door verkeerde of geen aanpak als onhandelbaar en verknipt wordt bestempeld en een enkeltje Unox krijgt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

Dat is een lastig pakket! Zoals eerder gezegd, jij moet nu wat je hier uit uiten bij je paard..je bent het zat en vanaf nu gaan jullie aan de slag op de manier die jij wilt! Het allerbelangrijkst is consequent zijn, de ene keer een tik bij bepaald gedrag is de andere keer ook een tik. Bij braaf gedrag belonen en dit de volgende keren ook opmerken in plaats van druk te zijn met andere dingen en haar brave gedrag missen. De volgende keer als zij zo met je speelt pak je haar halster en ga je haar eens flink longeren met een zweep erbij. Laat haar maar nog harder rennen dan ze zelf eigenlijk wilde..tijd voor bokken is er niet want dan rent ze dus niet door, dus een tik. Na het uitrazen moet ze weer gewoon op tempo terugkomen en naar jou luisteren. Oftewel jij kijkt of haar gedrag je bevalt en je krijgt wat je vraagt, zo niet.. flink optreden! Je moet het maar zo zien; als je haar nu even goed aanpakt ben je veel duidelijker en zul je het de volgende keer niet meer hoeven doen, zelfs nooit meer. Ik moest even mijn angst opzij zetten en omschakelen, onder begeleiding moest ik mijn paard gaan aanpakken..voelde me schuldig na een flinke trap te hebben gegeven toen mijn merrie haar kont naar me toedraaide in de stal..vanaf die keer heeft ze het nooit meer gedaan. Bij het voeten optillen hing ze op mij of trok ze haar hoef weg, deze moest ik blijven vasthouden zodat ze uit dommigheid soms omkukelde..ze heeft dit nooit meer gedaan. Ik kan haar nu overal neerzetten en weglopen, kan alles met haar doen, kan achter haar lopen en staan, met haar dollen, zonder tuig op haar rijden en nooit zal ze me pijn doen of met me spotten. Ze staat onder mij, ze accepteert dit en we hebben hierdoor zelfs een hele goede band. Ze vertrouwt mij maar natuurlijk kunnen we wel dollen en spelen samen..maar als ze weer even losschiet zie ik aan haar dat ze weet dat het fout was. Bij het opstijgen blijft ze ook prima stilstaan en ik kan haar zelfs voor een open stal neerzetten met brokken en hooi maar ze zal op mijn stem pas de stal inlopen. Corrigeer ik haar een keer niet, dan ben ik stom geweest want de volgende keren zal ze het weer doen en dan mag ik niet boos worden natuurlijk want anders is het verwarrend. Je zult haar dus de aankomende tijd goed in de gaten moeten houden en elke keer gelijk ingrijpen, laat je niet op je kop zitten! Een paardje in de buurt bij ons is al helemaal verpest, is opgekocht door mensen die er geen verstand van hadden en speelt dagelijks een spelletje met hen. Hij trapt naar ze in de wei en krijgt haar er elke keer tijdens het rijden weer op de grond. Veel tranen en boosheid terwijl deze in een weekje verholpen kunnen worden. Veel grondwerk en streng zijn in het begin maar ook veel goeds belonen zodat het paard je ook snapt. Niet met een zielig stemmetje vragen of ze wil teruggaan in stap..bevelen moet je, niet vragen, en met een duidelijke stem. Geen geschreeuw maar met een duidelijke norse stem straffen en belonen. Ook ik ben niet vies van zo nu en dan een pak slaag of een trap, het blijft een dier van 600 kg, maar je moet wel eerlijk blijven..op dat moment straffen en als hij chagrijnig reageert is een stemverheffing voldoende en niet gelijk een trap. Hoop dat je er wat aan hebt, anders kun je Pb'en.

Torre1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:47

Het is al gezegd, maar ook ik wil je adviseren naar 2Moons te gaan. Je leert zoveel over het gedrag van je paard en nog meer over je eigen gedrag en wat dat voor gevolgen kan hebben.
Ik ben zelf het type dat aardig gevonden wil worden van het paard. Dus heb ik veel te vaak het ongewenste gedrag van onze 4 jarige ruin niet gecorrigeerd. Dat had echt gevolgen kan ik je vertellen.
Hij heeft geen enkel respect meer voor mij en probeert steeds weer van alles en nog wat uit. B.V. gaat hij nu niet meer op de trailer.
En hij heeft echt geen angst voor dat ding! Hij staat op zijn gemak ervoor en wil er gewoon niet in. Want ja, denkt hij, die muts zet mij dan straks weer lekker op stal, en ik krijg mijn zin.
Hij bijt in mijn jas, bij het longeren doet hij ook maar lekker wat hij wil, etc.
Wij zijn nu begonnen hem strenger aan te pakken. Ik vind dat ongeloofelijk moeilijk, maar het werpt zijn vruchten af.
Wij hebben bij 2Moons een theorieavond gevolgd en hebben daar heel veel informatie gekregen. Wij gaan ook door met een cursus bij Petra want nu kunnen wij nog de schade beperken en zijn gedrag en vooral ons gedrag aanpassen.
Bel haar eens op. Het loont. Ze kan je zoveel tips geven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:35

Spiegelen is altijd zo leuk, al helemaal als je het zelf mag doen :D
Het klopt dat je paard je daarin ook veel terugkaatst ;)